Eigenlijk wel een beetje schrijnend dat het al pagina’s dezelfde ping-pong is.
Iedereen is akkoord met hetzelfde basisidee dat overgewicht gepaard gaat met het ontbreken aan daadkracht/ wilskracht. Dat het in de basis aan de persoon zelf ligt, hij heeft het zelf in de handen.
Maar het is vooral dat sommige het te hard een kwestie van zeer persoonlijke schuld willen maken.
En dat het allemaal zeer simpel is. Terwijl er al door meerdere mensen is aangehaald dat het in de praktijk altijd iets complexer is en dat er talloze redenen zijn waarom mensen er niet in slagen of zelfs aan beginnen.
Het liefst bied je de mensen een oplossing die wel duurzaam is. Een oplossing die mensen zonder overgewicht, en geen super stofwisseling hebben, ook toepassen.
Ergens is het ook een beetje vreemd dat mensen die kritisch zijn enr dan bijvoegen “ja maar ik weeg ook iets te veel” of “ik ben ook slecht bezig”.
Dus onrechtstreeks zeg je over jezelf dat je wilskracht mankeert. Of misschien is dat het wel beste voorbeeld dat het vaak toch iets complexer is en veel factoren meespelen.
Als ik kijk naar mezelf, gezonde kerel van 30 met een eerder laag gewicht/ BMI, dan besef ik dat mijn situatie zeker niet voor iedereen haalbaar is.
Ik ben in de mogelijkheid om heel veel te sporten, mijn lichaam bouwt niet super snel vet op en het verdwijnt ook zeer snel terug, wij hebben geen kinderen en voeding is in ons gezin zeer belangrijk en we spenderen daar veel tijd aan en steken daar veel energie in.
Maar ik snap donders goed dat ik in een positie zit die niet voor iedereen realistisch is.
In grote lijnen heb je hier gewoon gelijk. Vetverbranding is er altijd.
Maar lagere intensiteit is vooral interessant omdat dit minder belastend is voor u lichaam en je dit langer kan volhouden. Je kan dus meer doen op een week tijd.
Als je echt zeer time crunched ben mag de intensiteit inderdaad gerust hoger want zo haal je het meeste uit je beperkte aantal uren.
@anders.
Met alle respect maar als je echt bij het minste inspanning al naar zo een hoge hartslag gaat dan is uw conditie echt zeer zeer laag.
Of je onderschat de intensiteit van amper iets doen. Of combinatie van beide.
Maar ik denk dat je sowieso gebaat bent bij elke mogelijkheid voor beweging te grijpen, hoe klein ook. Ga desnoods twee verdiepingen lager naar het toilet met de trap of weet ik veel.
En probeer echt eens op de trainer nog minder intensief te gaan, zo laag mogelijke weerstand, lagere cadans, …