Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje irritant hoe mensen met bedenkingen op de vorige pagina nog hypocrieten waren want drugs en geweld vinden ze wel ok [citation needed], en nu kunnen we het misschien linken met misogynie. Geeft mij eerder de indruk dat er iets moet gevonden worden waardoor die mensen in dat andere kamp gewoon niet zo'n goede mensen zijn, maar kom.
Er is geen 'ander kamp'. Dit is geen wedstrijd met links pro-dik en rechts Anti-dik. Ik zeg gewoon dat het mij opvalt dat er veel selectiviteit is in de verontwaardiging over overgewicht en probeer daar in een vervolgpost redenen voor te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Er is niet echt een mannelijke rolmodel voor body positivity zoals je dat wel bij vrouwen hebt. Plussize modellen zal je niet snel vinden onder de mannen, bijvoorbeeld, maar ook mannen die niet gespierd zijn maar wel een gezonde lichaamsbouw hebben vind je daar toch een pak minder tussen vertegenwoordigd.
Heeft dat niet eerder te maken met het feit dat er op dat vlak een omgekeerde beweging gebeurd is? Bij vrouwen was er tot zeer recent eigenlijk maar één schoonheidsideaal waaraan je moest voldoen. Plussize modellen etc. zijn er gekomen om duidelijk te maken dat afwijken van dat schoonheidsideaal ook oké is. Bij mannen is afwijken van dat ideaal altijd al wat "normaal" geweest, en is het na te streven ideaal pas recent tot stand gekomen of naar voor geschoven. Wij hebben op dat vlak (nog) geen plussize rolmodellen nodig omdat op de jongere generaties na wij altijd zijn opgegroeid met "je hoeft er niet als x of y uit te zien". Ik trek er mij dus weinig van aan dat Chris Hemsworth waarschijnlijk te breed is om door een deur te lopen :unsure:

Wat dat gaat geven bij de huidige jonge pubers en generaties die erop volgen, daar hou ik wel wat mijn hart voor vast.
 
Heeft dat niet eerder te maken met het feit dat er op dat vlak een omgekeerde beweging gebeurd is? Bij vrouwen was er tot zeer recent eigenlijk maar één schoonheidsideaal waaraan je moest voldoen. Plussize modellen etc. zijn er gekomen om duidelijk te maken dat afwijken van dat schoonheidsideaal ook oké is. Bij mannen is afwijken van dat ideaal altijd al wat "normaal" geweest, en is het na te streven ideaal pas recent tot stand gekomen of naar voor geschoven. Wij hebben op dat vlak (nog) geen plussize rolmodellen nodig omdat op de jongere generaties na wij altijd zijn opgegroeid met "je hoeft er niet als x of y uit te zien". Ik trek er mij dus weinig van aan dat Chris Hemsworth waarschijnlijk te breed is om door een deur te lopen :unsure:

Wat dat gaat geven bij de huidige jonge pubers en generaties die erop volgen, daar hou ik wel wat mijn hart voor vast.

Nu willen ze een slank middel met dik achterste en dikke borsten. Als blanke is dat nogal moeilijk van nature of je moet al hele goeie genen hebben, dus steken ze die plaatsen vol met silicone omdat ze te lui/ zijn geen geduld hebben om een paar jaar squats te gaan doen.

En dan zien ze er nog belachelijker uit met hun dunne beentjes, met daarop een achterste vol siliconen. 🤦
 
Er is niet echt een mannelijke rolmodel voor body positivity zoals je dat wel bij vrouwen hebt. Plussize modellen zal je niet snel vinden onder de mannen, bijvoorbeeld, maar ook mannen die niet gespierd zijn maar wel een gezonde lichaamsbouw hebben vind je daar toch een pak minder tussen vertegenwoordigd.

Maar ik denk dat buiten die domeinen waar er expliciet en per definitie veel waarde aan het uiterlijke wordt gehecht (zoals in de mode & beauty industrie) vrouwen toch sneller negatieve opmerkingen zullen krijgen, of minder serieus zullen worden genomen, als ze overgewicht hebben. Zoals bijvoorbeeld bij de opmerkingen over de nieuwe weervrouw. Zwaardere mannen zullen met meer vooroordelen af te rekenen krijgen dan fitte mannen ("die zal wel luier zijn en zijn werk minder goed doen/minder discipline hebben"), maar ik heb de indruk dat zwaardere vrouwen het in het gewone bedrijfsleven toch nog moeilijker hebben om evenveel aanzien te genieten als anderen.
Vrouwen kunnen dan ook geweldig sexy zijn met een maatje meer. Bij een man is dat niet. Een man met een buik staat gewoon minder;
 
Vrouwen kunnen dan ook geweldig sexy zijn met een maatje meer. Bij een man is dat niet. Een man met een buik staat gewoon minder;
Ben je man? Want ik ben vrouw en ik vind mannen met een buik ook gewoon sexy hoor. (Heel magere of heel vrouwelijke mannen ook, spierbundels dan weer helemaal niet.)
 
Tegenwoordig is het in reclames ook een beetje omgeslagen. Je krijgt van die "normale"vrouwen en wat gespierdere mannen.

1691777250646.png
 
Ik snap nu precies wel niet goed wat "geen buik" met een spierbundel te maken heeft.
Mag je even goed vervangen door "mannen met een buikje" (wou dat niet gebruiken omdat graatmager evengoed niet het schoonheidsideaal is).
Het is, net zoals andersom, het een illusie dat vrouwen enkel op het schoonheidsideaal zouden vallen.
 
Het is, net zoals andersom, het een illusie dat vrouwen enkel op het schoonheidsideaal zouden vallen.
Mannen die aan dat schoonheidsideaal beantwoorden, zoals in die Puma-publiciteit hierboven, zijn toch in de minderheid, niet?
Ben gisteren aan zee geweest en ik heb daar werkelijk niemand, maar ook niemand gezien die ook maar wat leek op die jongen hierboven.

Dus misschien maar goed dat vrouwen niet enkel op Puma-spierbundels vallen, want ze zouden anders niet veel keuze meer hebben.
 
Heeft dat niet eerder te maken met het feit dat er op dat vlak een omgekeerde beweging gebeurd is? Bij vrouwen was er tot zeer recent eigenlijk maar één schoonheidsideaal waaraan je moest voldoen. Plussize modellen etc. zijn er gekomen om duidelijk te maken dat afwijken van dat schoonheidsideaal ook oké is.

Ik denk dat je ook gewoon het marketingaspect hiervan niet uit het oog mag verliezen. Als je je kledij enkel laat showen door vrouwen met het perfecte figuur, krijg je al gauw: "Ja, maar dat model zou zelfs schoon zijn met ne patattenzak aan. Ik daarentegen...."
Terwijl door uw kledij te tonen op verschillende lichaamstypes, toon je als merk ook aan dat de kleding die je maakt heel draagbaar is voor de modale vrouw. Zeker in tijden van online shoppen is dat van niet te onderschatten belang.

Ik vermoed dat dat bij mannen minder speelt doordat vrouwenmode toch nog net iets diverser is in modellen. Zeker bij bv. jurkjes moet dat toch wat bij je lichaamstype passen om al dan niet mooi te vallen. Terwijl dat bij mannenkleding wat minder speelt en ze daar nog steeds gaan voor een model waarop het geheel er zo goed mogelijk uitziet.
 
Het is natuurlijk maar één foto, maar ik zou er zelfs niet van verschieten dat die man bepaalde middeltjes gebruikt of gebruikt heeft. Is een look die voor de meeste mannen niet haalbaar is (zeker niet het hele jaar door).

Klopt, die werken gewoon naar die fotoshoot toe (als ik er al geen photoshop aan te pas komt) met of zonder hulpmiddelen laat ik nog in het midden.
Maar het hele jaar door op dat vetpercentage is je weerstand niets waard en ga je al zeker geen spiermassa meer opbouwen, integendeel.

Vriend van me heeft nog wedstrijden bodybuilding gedaan en dat is ook zo. Die zijn zo flauw dat ze bijna flauwvallen op het podium om dan bijna 10 kg bij te komen in 1 week tijd na de wedstrijd.
 
Vriend van me heeft nog wedstrijden bodybuilding gedaan en dat is ook zo. Die zijn zo flauw dat ze bijna flauwvallen op het podium om dan bijna 10 kg bij te komen in 1 week tijd na de wedstrijd.
Die mens op de foto is geen competitieve bodybuilder he. Dat is inderdaad extreem. Maar ik zie niet hoe dat te vergelijken valt met die man op de foto. Die heeft een vet% van wat, 10%? Dat is toch perfect gezond. En er zal natuurlijk ook photoshop aan te pas gekomen zijn, er wordt toch geen enkele professionele foto, zeker voor publicatie, niet na de shoot aangepast? Dat is de helft van de opdracht van een fotograaf.

Na de afgelopen pagina's gelezen te hebben voel ik me een superheld omdat ik blijkbaar de zeldzame mentale sterkte heb om geen chips mee te nemen als ik in de colruyt het rek van de chips passeer. Ligt de lat echt zo laag?
 
Die mens op de foto is geen competitieve bodybuilder he. Dat is inderdaad extreem. Maar ik zie niet hoe dat te vergelijken valt met die man op de foto. Die heeft een vet% van wat, 10%? Dat is toch perfect gezond. En er zal natuurlijk ook photoshop aan te pas gekomen zijn, er wordt toch geen enkele professionele foto, zeker voor publicatie, niet na de shoot aangepast? Dat is de helft van de opdracht van een fotograaf.

Na de afgelopen pagina's gelezen te hebben voel ik me een superheld omdat ik blijkbaar de zeldzame mentale sterkte heb om geen chips mee te nemen als ik in de colruyt het rek van de chips passeer. Ligt de lat echt zo laag?
Een 6-pack begint pas zichtbaar te worden bij 10% vetpercentage he :p die op de foto zit daar een pak onder :p
 
Tgoh, die fysiek is toch echt wel gewoon haalbaar zonder middeltjes hoor. Ik denk dat mensen soms vergeten dat die modellen daar 24/7 mee bezig zijn en jarenlang aan werken. Dat is niet Jean die op 2 januari vol goede moed een abonnement in de Basic Fit koopt en op 4 januari al niet meer komt opdagen.
 
Tgoh, die fysiek is toch echt wel gewoon haalbaar zonder middeltjes hoor. Ik denk dat mensen soms vergeten dat die modellen daar 24/7 mee bezig zijn en jarenlang aan werken. Dat is niet Jean die op 2 januari vol goede moed een abonnement in de Basic Fit koopt en op 4 januari al niet meer komt opdagen.
Mensen die er niet mee bezig zijn onderschatten soms wat er mogelijk is zonder verboden middelen (voor iemand het opmerkt, ja aanleg speelt uiteraard een grote rol). Ik vind die spiermassa ook niet zo uitzonderlijk, omdat ik in de wereld van de krachtsport wel andere dingen heb gezien.

Maar feit blijft wel dat het misschien ook geen eerlijk beeld schept om je ondergoed te laten presenteren door zo een model, onder optimale omstandigheden en met nabewerking van de foto's. Eigenlijk net dezelfde bedenkingen als bij vrouwelijke modellen zeker.
 
Terug
Bovenaan