Obese vs smokers poll
Obese vs smokers cost
Er wordt toch nog anders tegenaan gekeken, dat merk je ook in dit topic, omdat men nog steeds de terughoudendheid heeft bij obese van "het zou een medische oorzaak kunnen hebben". Want die bestaan.
Maar er is ook een klein percentage niet-rokers die longkanker krijgen. En dus ook een klein percentage rokers die longkanker krijgen, maar dan misschien niet door het roken zelf, maar door aanleg, die het toch zouden gekregen hebben, roken of niet.
Qua obese: waar zaten die 50/100 jaar geleden, toen het enkel voor de privileged weggelegd was om zoveel te kunnen eten? Ik heb geen cijfers gezocht, maar toen waren er waarschijnlijk veel minder, anders zou bvb "den dikke van Pamel" niet zo bekend zijn en een standbeeld gekregen hebben. Hier is de vraag of deze evolutie nature of nurture is, maar dan nog...
Maar volgens mijn bescheiden mening hebben ze allebei nog steeds grotendeels met risicogedrag te maken, en worden obese mensen toch nog wat bevoordeeld tov bvb rokers. Het is niet omdat er sigaretten bestaan dat je ze moet kopen. Maar het is ook niet omdat de winkels vol liggen met processed food vol vetten, suikers en zouten dat je dat moet kopen, je kan evengoed je kar vullen met enkel groenten, die keuze is even vrij. Men moet daar niet in de slachtofferrol kruipen van "ik wist dat niet". En het argument van "gezonde voeding is te duur" gaat misschien in sommige landen op, maar alvast niet hier in Belgie of alvast niet voor mensen die tickets voor een attractiepark kunnen kopen.
We kunnen moeilijk alle minder gezonde voedingsproducten (of de pakjes boter zoals hier aangehaald) volplakken met vieze foto's van de gevolgen zoals op pakjes sigaretten. Heel domme rokers laten we ook niet meer in de slachtofferrol kruipen van "ik wist het niet".
Verder doet iedereen met zijn leven wat men wil uiteraard, en als ik niet graag de adem ruik van een roker zal ik mij omdraaien, en als ik niet graag iemand obees zie op TV of in de media zal ik die wel wegklikken. Sommige mensen gaan dat wel graag ruiken of zien, ieder zijn ding. Reclamemakers of media zullen dan wel aan hun cijfers zien waar de goeie balans ligt.
Maar qua verzekeringen enzo moeten we het objectief houden, en dat is in vergelijking met rokers denk ik nu toch niet 100% het geval.
Als iemand in het vliegtuig half mijn stoel bezet zal ik wel reclameren, die moeten dan maar 2 zitjes reserveren, of ze dat 2e dan moeten betalen is aan de vliegmaatschappij. Het is niet aan mij een half stoeltje op te geven, ik mag evengoed mijn lange benen niet in de nek leggen van de persoon voor me