Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Ik vind het wel niet vergelijkbaar met de griep of een depressie waar het zelden over je keuzes gaat, en al zeker niet eens je de groep hebt of depressief bent. Als je obesitas hebt maak je meestal verschillende keren per dag en elke dag de bewuste beslissing om te veel te eten. Het gaat om een verslaving, waarbij je jezelf er niet toe kan brengen om eruit te geraken. Maar zaken zoals wilskracht en keuzes spelen hier wel een grote rol, meer dan bij andere ziekten.
Ik zeg ook niet dat overgewicht hetzelfde is als griep. Ik zeg dat je het in de meeste gevallen geen keuze is om het te krijgen. Dat het een gevolg is van je daden, akkoord. Maar er is heel veel wat een gevolg is van je daden. Doen alsof een verslaving, medische problemen, geneesmiddelen, psychische problemen... gewoon neerkomt op "een keuze" is niet juist.

Als je het zo gaat bekijken zijn drugsverslaafden of zware alcoholiekers ook enkel slachtoffers, want "externe factoren" zoals mentale factoren of depressie, en heel moeilijk vanaf te geraken.
Ja, dat zijn slachtoffers. Het is niet omdat ze het deels 'zelf gezocht hebben' (door te beginnen met drugs of alcohol, want als je er nooit aan begint raak je niet verslaafd natuurlijk) dat ze geen slachtoffer kunnen zijn.

Maar eigenlijk doet heel die 'hoeveel % van een verslaving kies je (aanvankelijk) zelf' discussie niet veel ter zake vind ik. Ik vind persoonlijk gewoon dat commentaren als 'misschien moet ze geen drie taartjes als dessert eten' (die jij niet hebt gemaakt, voor alle duidelijkheid, maar waar de zijdiscussie mee begonnen is) onnodig provocerend zijn, en als iemand met een eetstoornis zulke zaken leest dan gaan van die commentaren echt niet helpen. In tegendeel misschien zelfs.

Het lijkt mij voor alle partijen gewoon goed om wat meer naar het midden te komen. Extreem overgewicht gaan afdoen als een levenskeuze die (qua gezondheid) even veel waard is als een actieve levensstijl is er zwaar over, maar van die smalende opmerkingen maken die eigenlijk gewoon neerkomen op 'die luie dikzak heeft het allemaal zelf gezocht' zijn er evenzeer zwaar over, en dat soort reacties zie je wel echt enorm vaak in onze samenleving. Nog veel meer dan bij drugsverslaafden of alcoholverslaafden. En dan nog: kan zijn dat ze het zelf gezocht hebben en er helemaal geen sprake is van andere problematieken, maar wat helpen van die commentaren dan? Reageren met begrip is dan toch beter?

Enfin, het is een zijdiscussie van een zijdiscussie natuurlijk (want ik vind bijvoorbeeld ook dat je, als je in extremen zit qua lengte, gewicht, ... je simpelweg niet kan verwachten dat alles aan je is aangepast) maar toch.

Als je het zo gaat bekijken zijn drugsverslaafden of zware alcoholiekers ook enkel slachtoffers, want "externe factoren" zoals mentale factoren of depressie, en heel moeilijk vanaf te geraken. Het is allemaal een vlucht, en tijdelijk geluk vinden in een chemische reactie van het lichaam. Maar het is allemaal even desctructief, en het lijkt wel hoe legaler de drug, hoe softer men er tegenaan kijkt/wordt geacht tegenaan te kijken. Terwijl daar in feite niet veel verschil in zit.
Waarom moet je praten in termen van slachtoffers, daders en schuld? Wat maakt dat uit? Wat lost het op?

Ik zeg ook niet dat overgewicht hetzelfde is als griep. Ik zeg dat je het in de meeste gevallen geen keuze is om het te krijgen. Dat het een gevolg is van je daden, akkoord. Maar er is heel veel wat een gevolg is van je daden. Doen alsof een verslaving, medische problemen, geneesmiddelen, psychische problemen... gewoon neerkomt op "een keuze" is niet juist.
Maar het is wel meer een keuze, of toch het gevolg van keuzes, dan de griep. Niet alle ziektes zitten op dezelfde plaats op dat spectrum. Je kan daar natuurlijk ook filosofisch in worden en zeggen dat geen enkele van onze acties eigenlijk keuzes zijn en dat vrije wil een illusie is, wat misschien niet onwaar is, maar als je zover niet wil gaan dan is er wel degelijk een sterker "je hebt genezing zelf in de hand" element bij obesitas (en andere verslavingen) dan bij de meeste andere ziektes.

Toch opmerkelijk hoe er in zulke discussies vaak (grotendeels) 2 kampen ontstaan. Eentje waar heel sterk de nadruk gelegd wordt op persoonlijke verantwoordelijkheid. En eentje die daar (veel) minder waarde aan hecht en wijst op "externe" factoren.

Doet mij altijd denken aan Mo Gawdat's boek waar die in zijn inleiding van "Solve for Happy" schrijft dat gelukkig zijn een keuze is, en daarmee ineens 8% lezers kwijt was.

Obesitas is wel degelijk het gevolg van de keuzes die je zelf maakt. Als je risicofactoren meedraagt, zal je uiteraard meer zorg en discipline aan de dag moeten leggen, dan iemand die de genetische loterij gewonnen heeft (of dat nu genetische factoren zijn, of foute medicatie, of een verstoorde hormonenspiegel of een gebrek aan kennis over voeding en het effect ervan op je gezondheid).

Al die dingen kan je zelf oplossen.

Maar dat vraagt natuurlijk wel EN een inspanning EN discipline om dat vol te houden.

Als ik dan een interview lees met J. Brokken, waar ze het volgende zegt: "Het doet me wel iets dat de bodypositivity-boodschap die ik bracht, bij zoveel mensen resoneert. Eén vrouw stuurde me: ‘Ik ben blij dat mijn tienerdochter nu ziet dat dit ook kan op tv.’ Dat stemt me gelukkig, maar waar we eigenlijk naartoe moeten, is dat het de normaalste zaak van de wereld is als iemand met een maatje meer op tv komt. Dat het zelfs geen gespreksonderwerp meer is." (https://www.demorgen.be/tv-cultuur/...e-met-dingen-uit-het-hoofd-te-leren~ba857bea/).

Dat vind ik allesbehalve een gezonde boodschap.

Ik kan op een brede wetenschappelijke basis steunen om aan mijn dochter uit te leggen dat dat onzin is. Maar anderen vertrouwen dus blijkbaar op dat soort uitspraken, hetwelk ik wel degelijk een kwalijke evolutie vind.

Ja, dat zijn slachtoffers. Het is niet omdat ze het deels 'zelf gezocht hebben' (door te beginnen met drugs of alcohol, want als je er nooit aan begint raak je niet verslaafd natuurlijk) dat ze geen slachtoffer kunnen zijn.

Maar eigenlijk doet heel die 'hoeveel % van een verslaving kies je (aanvankelijk) zelf' discussie niet veel ter zake vind ik. Ik vind persoonlijk gewoon dat commentaren als 'misschien moet ze geen drie taartjes als dessert eten' (die jij niet hebt gemaakt, voor alle duidelijkheid, maar waar de zijdiscussie mee begonnen is) onnodig provocerend zijn, en als iemand met een eetstoornis zulke zaken leest dan gaan van die commentaren echt niet helpen. In tegendeel misschien zelfs.

Het lijkt mij voor alle partijen gewoon goed om wat meer naar het midden te komen. Extreem overgewicht gaan afdoen als een levenskeuze die (qua gezondheid) even veel waard is als een actieve levensstijl is er zwaar over, maar van die smalende opmerkingen maken die eigenlijk gewoon neerkomen op 'die luie dikzak heeft het allemaal zelf gezocht' zijn er evenzeer zwaar over, en dat soort reacties zie je wel echt enorm vaak in onze samenleving. Nog veel meer dan bij drugsverslaafden of alcoholverslaafden. En dan nog: kan zijn dat ze het zelf gezocht hebben en er helemaal geen sprake is van andere problematieken, maar wat helpen van die commentaren dan? Reageren met begrip is dan toch beter?

Enfin, het is een zijdiscussie van een zijdiscussie natuurlijk (want ik vind bijvoorbeeld ook dat je, als je in extremen zit qua lengte, gewicht, ... je simpelweg niet kan verwachten dat alles aan je is aangepast) maar toch.
Inderdaad, die opmerkingen ivm die taartjes zijn niet nodig. Net zoals ik een junk nooit zou zeggen: “ziet u daar liggen in de goot, zou ge ni nog wa meer spuiten?”.

En dat normaliseren niet goed is, geef ik je ook gelijk in. We kunnen beter op een constructieve manier met die mensen in gesprek gaan, want die hebben allemaal een probleem waar ze zelf blijkbaar niet uit geraken. Als slachtoffer van een situatie, en/of als slachtoffer van zichzelf, als je het zo wil noemen.

Maar wat ik bedoel: we hebben wel een woord “fatshaming”, maar niet het woord “needleshaming”. Dat wil toch zeggen dat er anders wordt naar gekeken, die poll die ik postte gaf dat ook aan, en toch voor een klein stukje onterecht vind ik.

Toch opmerkelijk hoe er in zulke discussies vaak (grotendeels) 2 kampen ontstaan. Eentje waar heel sterk de nadruk gelegd wordt op persoonlijke verantwoordelijkheid. En eentje die daar (veel) minder waarde aan hecht en wijst op "externe" factoren.

Doet mij altijd denken aan Mo Gawdat's boek waar die in zijn inleiding van "Solve for Happy" schrijft dat gelukkig zijn een keuze is, en daarmee ineens 8% lezers kwijt was.

Obesitas is wel degelijk het gevolg van de keuzes die je zelf maakt. Als je risicofactoren meedraagt, zal je uiteraard meer zorg en discipline aan de dag moeten leggen, dan iemand die de genetische loterij gewonnen heeft (of dat nu genetische factoren zijn, of foute medicatie, of een verstoorde hormonenspiegel of een gebrek aan kennis over voeding en het effect ervan op je gezondheid).

Maar dat vraagt natuurlijk wel EN een inspanning EN discipline om dat vol te houden.

Het is niet omdat je het herhaalt en cursief zet dat het plots waar wordt.
Kun je het zelf oplossen als je medicatie moet nemen waardoor je bijkomt? Kun je het zelf oplossen als je medicatie moet nemen waarbij je niet màg afvallen? Of als je een aandoening hebt waardoor je bepaalde gezonde keuzes niet kunt maken? Kun je het zelf oplossen als je in een dusdanige depressie zit, of als inzetten op "body negativity" om het zo maar eens te noemen net zo veel grotere psychische problemen zou geven dan de mogelijke fysieke problemen die er op dat moment nog niet eens kunnen zijn, maar zouden kunnen ontstaan?

Misschien. Misschien kun je het dan zelf oplossen, maar meestal niet alleen. En zeker niet meteen en ter plekke. Dus dan is het toch positief om te zien dat je geen ideale maten moet hebben om weervrouw te zijn, maar gewoon goed zijn in je vak. En dat privé bij privé blijft horen, zonder dat andere mensen daar een oordeel over moeten vellen.

Knap dat je ook kunt zien aan iemand of die gezonder is dan wanneer die 10 of 20kg zou afvallen. Dat weet je niet.
Dus ja, ik zou zeggen dat het een probleem is om te doen alsof dat het ideale beeld is. Maar net zozeer is het een probleem om te doen alsof zoiets des duivels is en niet mag bestaan, gelijk staat aan zwakheid en best gewoon doodgezwegen wordt. En net zoals ik denk dat obesitas vaak een probleem is van gebrek aan kennis, zie ik datzelfde gebrek aan kennis ook aan de kant van mensen die alleen maar kunnen denken aan "gewoon minder eten en klaar, zwakkeling".

Goh, het is niet zwart/wit natuurlijk, ik wil best aannemen dat je soms/vaak (morbide) obesitas niet als een alleenstaand feit moet bekijken, maar bijvoorbeeld als gelinkt aan mentale problemen zoals depressies. Maar je kan natuurlijk dat dan niet gewoon "accepteren" omdat die persoon het moeilijk heeft, en ik denk ook niet dat er veel (rationele) mensen voor pleiten om dat te doen.
Als ik dan een interview lees met J. Brokken, waar ze het volgende zegt: "Het doet me wel iets dat de bodypositivity-boodschap die ik bracht, bij zoveel mensen resoneert. Eén vrouw stuurde me: ‘Ik ben blij dat mijn tienerdochter nu ziet dat dit ook kan op tv.’ Dat stemt me gelukkig, maar waar we eigenlijk naartoe moeten, is dat het de normaalste zaak van de wereld is als iemand met een maatje meer op tv komt. Dat het zelfs geen gespreksonderwerp meer is." (https://www.demorgen.be/tv-cultuur/...e-met-dingen-uit-het-hoofd-te-leren~ba857bea/).

Ik kan op een brede wetenschappelijke basis steunen om aan mijn dochter uit te leggen dat dat onzin is. Maar anderen vertrouwen dus blijkbaar op dat soort uitspraken, hetwelk ik wel degelijk een kwalijke evolutie vind.
Ik kan dat artikel niet lezen, maar de term "een maatje meer" is wel vrij breed hé. Nog niet zolang geleden kwam je enkel met je kop op TV als je aan het heersende Westerse schoonheidsideaal voldeed, wat in het geval van vrouwen toch vaak onrealistisch mager was (maar wel een goedgevulde cup als het even kon). Met die achtergrond is "een maatje meer" ook gewoon wat mollig bijvoorbeeld, wat niet noodzakelijk ongezond is, zeker als je wat kleiner bent. Dat zoiets nu wel kan lijkt me geen slechte zaak. Natuurlijk moet die term niet als een soort eufemisme dienen voor zwaar overgewicht.

Die twee kampen zijn voor een deel een kwestie van semantiek denk ik. In welke mate kan je eraan doen dat je niet voldoende zelfdiscipline hebt? Je kiest niet hoeveel zelfdiscipline je hebt, de ene zal het gebrek daaraan interpreteren alsof iemand slechte keuzes maakt, de andere zal dat interpreteren alsof iemand geen echte keuzes heeft.

Laatst bewerkt:
Waarom moet je praten in termen van slachtoffers, daders en schuld? Wat maakt dat uit? Wat lost het op?
Ik praat nergens over schuld, maar slachtoffer is de rol waar je in kruipt als jij dit vergelijkt met griep. (Ook al zeg je later dat je het niet vergeleek met griep, je deed het gewoon letterlijk in de post ervoor) Dan moet je dat met een junk ook doen, en dat doen we dan weer niet.

Je gaat gewoon voorbij aan wat hierboven al is uitgelegd. Zo kan je alles distilleren. Een drugsverslaving kan je ook zelf oplossen, maar dat wil niet zeggen dat het evident is of even simpel als 'eet geen drie taartjes als dessert'. En die constante stroom aan commentaren die doen uitschijnen dat het allemaal maar simpel is, die helpen dus absoluut niks. Dat is even productief als tegen depressieve mensen gaan zeggen dat ze maar even moeten lachen en een hobby zoeken.

Ik zie trouwens niet in wat er mis is met die zin van Brokken. Opnieuw: het is niet alsof die moddervet is en moeite heeft met wandelen. Die is een maatje meer, mag het ja? Zolang die niet loopt te prediken dat dikker zijn even gezond is als actief zijn en gezond eten is daar toch niks mis mee? En dan zou het toch mooi zijn als daar geen kritiek komt op die haar uiterlijk terwijl dat niks maar dan ook niks met haar job te maken heeft? Of moeten we terug naar de tijd waarin enkel graatmagere moddeletjes op TV mogen komen? Want dat bracht (en brengt) ook heel wat schade met zich mee hoor: eetstoornissen, depressies bij jongeren die niet aan dat ideaal voldoen, ...

Los van de actie en klacht van deze dame, die ik ook ongegrond vind, is het stellen door sommigen hier dat overgewicht en zeker morbide obesitas snel op te lossen valt en louter een gevolg is van de bewuste keuzes van de persoon toch ook heel kortzichtig, zoals al door velen aangehaald.

Er zijn uiteraard veel redenen voor overgewicht en sommigen zijn er ook vatbaarder voor dan anderen, maar wat wel vast staat is dat het voor veel mensen neerkomt op een verslaving, vaak gelinkt aan een levensstijl. Net zoals een alcohol- , sigaretten- of drugsverslaving. En ja, uiteraard moeten die mensen dat in de eerste plaats zelf kunnen aanpakken, maar we zien toch in al deze situaties dat de woorden een pak simpeler zijn dan de daden? Een verslaving overwinnen, waarbij je vaak jouw gewoontes en je gehele levensstijl moet aanpakken (vrienden, routine, sociaal leven, werk, hobby's,...) is makkelijker gezegd dan gedaan en komt bij obesitas echt niet simpelweg neer op "laat dan dat derde taartje staan" of "ga eens een eindje wandelen".

Ja, het is idd zelfs vergelijkbaar met het overwinnen van een depressie, met dat besef dat de oorzaak van een depressie zoeken uiteraard moeilijker is dan de oorzaak van obesitas of andere verslavingen. Hoewel daarbij de stap naar die depressie (doorgaans) minder bewust wordt gezet dan bepaalde verslavingen, komt dit wel ook vaak door bepaalde (levens)keuzes of gewoontes. En uit die cirkel geraken is voor velen vergelijkbaar met het aanpakken en overwinnen van een verslaving.

Het is natuurlijk een andere discussie dan het dispuut tussen deze dame en het pretpark, maar die simpele oneliners met als boodschap "ga dan op dieet" brengen toch maar weinig toe.

Los van de actie en klacht van deze dame, die ik ook ongegrond vind, is het stellen door sommigen hier dat overgewicht en zeker morbide obesitas snel op te lossen valt en louter een gevolg is van de bewuste keuzes van de persoon toch ook heel kortzichtig, zoals al door velen aangehaald.

Er zijn uiteraard veel redenen voor overgewicht en sommigen zijn er ook vatbaarder voor dan anderen, maar wat wel vast staat is dat het voor veel mensen neerkomt op een verslaving, vaak gelinkt aan een levensstijl. Net zoals een alcohol- , sigaretten- of drugsverslaving. En ja, uiteraard moeten die mensen dat in de eerste plaats zelf kunnen aanpakken, maar we zien toch in al deze situaties dat de woorden een pak simpeler zijn dan de daden? Een verslaving overwinnen, waarbij je vaak jouw gewoontes en je gehele levensstijl moet aanpakken (vrienden, routine, sociaal leven, werk, hobby's,...) is makkelijker gezegd dan gedaan en komt bij obesitas echt niet simpelweg neer op "laat dan dat derde taartje staan" of "ga eens een eindje wandelen".

Ja, het is idd zelf vergelijkbaar met het overwinnen van een depressie, met dat besef dat de oorzaak van een depressie zoeken uiteraard moeilijker is dan de oorzaak van obesitas of andere verslavingen. Hoewel daarbij de stap naar die depressie (doorgaans) minder bewust wordt gezet dan bepaalde verslavingen, komt dit wel ook vaak door bepaalde (levens)keuzes of gewoontes. En uit die cirkel geraken is voor velen vergelijkbaar met het aanpakken en overwinnen van een verslaving.

Het is natuurlijk een andere discussie dan het dispuut tussen deze dame en het pretpark, maar die simpele oneliners met als boodschap "ga dan op dieet" brengen toch maar weinig toe.
En vergelijken met een verslaving is ook nog niet helemaal juist. Want je kàn Cold Turkey gewijs stoppen met alcohol, of drugs.
Je kan niet stoppen met eten. Het is veel makkelijk met iets te stoppen dat je simpelweg kan bannen uit uw leven, dan te stoppen met iets wat je wél nodig hebt.

Het is in heel veel gevallen wel degelijk een geval van een op elkaar stapeling van (foute) keuzes. En er zijn heel weinig zaken waar dat eigenlijk niet het geval is. Het is gewoon leuker en minder confronterend om onszelf en anderen wijs te maken dat het allemaal gebeurt zonder dat je er controle over hebt.

En ik zeg dat niet om die mensen te veroordelen, ik zal de eerste zijn om dat over mijn eigen situatie ( op gelijk welk vlak) te zeggen. Er zijn altijd extremen en uitzonderingen, maar over het algemeen kan je perfect terug kijken en zien waar de juiste of verkeerde beslissingen gemaakt zijn. En meestal kon je dat toen ook al zien.

Edit: je spreekt daar bijvoorbeeld over 'een gebrek aan kennis'. Dat is niet iets dat je overkomt natuurlijk, dat is een keuze.

Edit2: Elke stelling die ik maak over gemiddeldes en 'meestal' is binnen hun specifiek referentiekader voor je daar over begint. Ik vergelijk geen Ethiopiër met een Zweed.

En vergelijken met een verslaving is ook nog niet helemaal juist. Want je kàn Cold Turkey gewijs stoppen met alcohol, of drugs.
Je kan niet stoppen met eten. Het is veel makkelijk met iets te stoppen dat je simpelweg kan bannen uit uw leven, dan te stoppen met iets wat je wél nodig hebt.
Klopt. Zeker een gezonde voedingsbalans vinden die ook je overgewicht aanpakt is niet evident. En, de uiterlijke gevolgen op je overgewicht wanneer je het toch aanpakt zie ja doorgaans pas na enkele weken, maanden of zelfs jaren.

Want je kàn Cold Turkey gewijs stoppen met alcohol, of drugs.
Da's niet helemaal waar. Bij erge gevallen is cold turkey gaan enorm gevaarlijk en soms zelfs ronduit niet aan te raden, tenzij het onder constante medische begeleiding gebeurt, en zelfs dan.

Mensen die heel diep in een verslaving zitten hebben dat product echt nodig, en dan plots stoppen kan voor een schok zorgen die zelfs tot de dood kan leiden, of in de betere gevallen tot helse ontwenningsverschijnselen.

Ik begrijp wat je wilt zeggen (eten is noodzakelijk om te overleven, drugs en alcohol niet) maar ik vind het wel belangrijk om even te duiden, moesten er nu of in de toekomst mensen meelezen die verslaafd zijn.

Ik praat nergens over schuld, maar slachtoffer is de rol waar je in kruipt als jij dit vergelijkt met griep. (Ook al zeg je later dat je het niet vergeleek met griep, je deed het gewoon letterlijk in de post ervoor) Dan moet je dat met een junk ook doen, en dat doen we dan weer niet.
Onzin, jij hebt het in de eerste post gelezen als een vergelijking, en ik leg daarna uit waarom het dat niét was. Blijf dan ook niet zeggen dat ik het wel bedoelde, als je wilt praten in plaats van kibbelen. En als het gaat over de drugsverslaving zeg ik daarbij niet zo veel anders dan bij morbide obesitas, dus leg me daar ook maar niet in de mond wat "we dan weer niet" doen.

Ik stel me toch vragen bij hoe sommige hier reageren.
Als ik het goed moet lezen is bij sommige overgewicht de schuld van alles behalve de persoon die zelf, op eigen wil, voeding naar binnen werkt.

Nee medicatie maakt je niet (of toch extreem zelden) dikker. Sure het kan je meer honger geven, minder actief maken, ... maar uiteindelijke blijft het overgewicht dan een gevolg van te veel/slechte voeding, te weinig beweging.

De omstandigheden heb je niet in de hand, de acties wel (hoe moeilijk die acties soms ook zijn).

Het is in heel veel gevallen wel degelijk een geval van een op elkaar stapeling van (foute) keuzes. En er zijn heel weinig zaken waar dat eigenlijk niet het geval is. Het is gewoon leuker en minder confronterend om onszelf en anderen wijs te maken dat het allemaal gebeurt zonder dat je er controle over hebt.

En ik zeg dat niet om die mensen te veroordelen, ik zal de eerste zijn om dat over mijn eigen situatie ( op gelijk welk vlak) te zeggen. Er zijn altijd extremen en uitzonderingen, maar over het algemeen kan je perfect terug kijken en zien waar de juiste of verkeerde beslissingen gemaakt zijn. En meestal kon je dat toen ook al zien.

Edit: je spreekt daar bijvoorbeeld over 'een gebrek aan kennis'. Dat is niet iets dat je overkomt natuurlijk, dat is een keuze.

Edit2: Elke stelling die ik maak over gemiddeldes en 'meestal' is binnen hun specifiek referentiekader voor je daar over begint. Ik vergelijk geen Ethiopiër met een Zweed.
Een gebrek aan kennis is pas een keuze als je actief de kennis hebt vermeden, hè. Gebrek aan kennis is geen keuze als je ziet dat bijvoorbeeld waar je geboren wordt voor een groot deel beïnvloed of je overgewicht zult hebben of niet: socio-economische status is vaak gekoppeld aan overgewicht. Dat heeft dan niks te maken met "keuzes".

Maar zelfs als het gaat om een opeenstapeling van foute keuzes, dat kun je ook zeggen bij depressie. Maar dat betekent nog niet dat we gaan doen alsof mensen met depressies niet bestaan, beter thuisblijven en op tv niemand met een depressie mag komen, toch? Als die persoon andere keuzes had gemaakt, was hij misschien minder in het depressiestraatje gesukkeld. Wil dat zeggen dat hij daar de volledige controle over heeft en op elk moment kan beslissen om het "gewoon niet meer te zijn"? Nee.

Ik stel me toch vragen bij hoe sommige hier reageren.
Als ik het goed moet lezen is bij sommige overgewicht de schuld van alles behalve de persoon die zelf, op eigen wil, voeding naar binnen werkt.

Nee medicatie maakt je niet (of toch extreem zelden) dikker. Sure het kan je meer honger geven, minder actief maken, ... maar uiteindelijke blijft het overgewicht dan een gevolg van te veel/slechte voeding, te weinig beweging.

De omstandigheden heb je niet in de hand, de acties wel (hoe moeilijk die acties soms ook zijn).
Wie heeft het over schuld, en waarom is het belangrijk om het daarover te hebben?

Maar alles begint met de definitie van wat is een maatje meer.
Is dat alles wat meer is dan het westers ideaalbeeld? Want ja dan is het een zeer gezonde boodschap. Is dat morbide obesitas verheerlijken? Nee natuurlijk niet.

Maar ik merk vooral dat er veel onwetendheid is en vooral veel onwil om werkelijk de problematiek te begrijpen.

Alles begint bij het feit dat niet elk lichaam gelijk is. Ieder lichaam gaat anders om met het omgaat met voedingsstoffen en ieder lichaam heeft zijn eigen efficiëntie.
Het is simpel om te zeggen “eet wat minder”, maar wat is minder? Sommige personen eten gewoon echt niet veel, de stropop van drie desserts is werkelijk walgelijk overigens, maar zijn niet gezegend met een lichaam dat gewoon veel verbrandt. Sommige hun lichaam slaan nu eenmaal meer op en reageren op bepaalde voedingsmiddelen nu eenmaal heftiger dan andere. Ja zelfs op gezonde ingrediënten en gerechten.

Ga dan wat meer sporten. Ja dat is ook een makkelijke uitspraak.
Het is geen geheim dat we een groter sedentair leven lijden. Niet iedereen heeft nog eens een massa tijd om na hun werk nog uren te sporten. En ook niet iedereen is gezegend met een lichaam dat zeer rigide is, sommige zijn nu eenmaal een pak vatbaarder voor blessures.
Want als je echt beweging wilt waar het lichaam moet werken dan moet je kijken naar sporten die intensiever zijn en dus ook belastender.
Is een uurtje gaan wandelen is goed voor toch iets van beweging te hebben, maar het is een fabel dat je daar echt veel belasting voor uw lichaam van hebt. Of je moet echt al uren gaan wandelen, maar dan zit je weer met dat gebrek aan tijd.

En dan zwijg ik nog over het feit dat iets meer massa hebben niks wilt zeggen over hoe gezond je bent. Sommige lijken dat op het uiterlijk te kunnen, maar dat kan niet.
Je zou denk ik verschieten hoeveel mensen ongezond zijn en leven en toch qua uiterlijk er vrij normaal uitzien en geen buikje of vetophopingen hebben.
Want naast de extreme gevallen van morbide obesitas zijn er ook gewoon veel mensen met een buikje of een vetje te veel. Die zijn ook te zwaar en zijn een grote groep, als niet de grootste groep, van de mensen met overgewicht.

Terug
Bovenaan