Toch opmerkelijk hoe er in zulke discussies vaak (grotendeels) 2 kampen ontstaan. Eentje waar heel sterk de nadruk gelegd wordt op persoonlijke verantwoordelijkheid. En eentje die daar (veel) minder waarde aan hecht en wijst op "externe" factoren.
Doet mij altijd denken aan Mo Gawdat's boek waar die in zijn inleiding van "Solve for Happy" schrijft dat gelukkig zijn een keuze is, en daarmee ineens 8% lezers kwijt was.
Obesitas is
wel degelijk het gevolg van de keuzes die je zelf maakt. Als je risicofactoren meedraagt, zal je uiteraard meer zorg en discipline aan de dag moeten leggen, dan iemand die de genetische loterij gewonnen heeft (of dat nu genetische factoren zijn, of foute medicatie, of een verstoorde hormonenspiegel of een gebrek aan kennis over voeding en het effect ervan op je gezondheid).
Al die dingen kan je
zelf oplossen.
Maar dat vraagt natuurlijk wel EN een inspanning EN discipline om dat vol te houden.
Als ik dan een interview lees met J. Brokken, waar ze het volgende zegt: "H
et doet me wel iets dat de bodypositivity-boodschap die ik bracht, bij zoveel mensen resoneert. Eén vrouw stuurde me: ‘Ik ben blij dat mijn tienerdochter nu ziet dat dit ook kan op tv.’ Dat stemt me gelukkig, maar waar we eigenlijk naartoe moeten, is dat het de normaalste zaak van de wereld is als iemand met een maatje meer op tv komt. Dat het zelfs geen gespreksonderwerp meer is." (
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/...e-met-dingen-uit-het-hoofd-te-leren~ba857bea/).
Dat vind ik allesbehalve een gezonde boodschap.
Ik kan op een brede wetenschappelijke basis steunen om aan mijn dochter uit te leggen dat dat onzin is. Maar anderen vertrouwen dus blijkbaar op dat soort uitspraken, hetwelk ik wel degelijk een kwalijke evolutie vind.