Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Ik stel me toch vragen bij hoe sommige hier reageren.
Als ik het goed moet lezen is bij sommige overgewicht de schuld van alles behalve de persoon die zelf, op eigen wil, voeding naar binnen werkt.
Sorry, maar dan heb je het niet goed gelezen.

Beetje een onnozele comment vind ik, nadat er nu al meer dan een pagina vrij lange en genuanceerde berichten komen. Als je daar uit haalt dat mensen hier de schuld op 'alles behalve de persoon zelf' steken dan lees je maar gewoon wat je wilt lezen.

Een gebrek aan kennis is pas een keuze als je actief de kennis hebt vermeden, hè. Gebrek aan kennis is geen keuze als je ziet dat bijvoorbeeld waar je geboren wordt voor een groot deel beïnvloed of je overgewicht zult hebben of niet: socio-economische status is vaak gekoppeld aan overgewicht. Dat heeft dan niks te maken met "keuzes".
Tuurlijk en dat geldt voor kinderen en andere groepen die we zien als niet in staat hun eigen keuzes te maken. Vanaf wanneer je volwassen bent dan geldt dat niet meer en het is niet alsof je op uw 18 de kar niet meer kan omdraaien.
Maar zelfs als het gaat om een opeenstapeling van foute keuzes, dat kun je ook zeggen bij depressie. Maar dat betekent nog niet dat we gaan doen alsof mensen met depressies niet bestaan, beter thuisblijven en op tv niemand met een depressie mag komen, toch? Als die persoon andere keuzes had gemaakt, was hij misschien minder in het depressiestraatje gesukkeld. Wil dat zeggen dat hij daar de volledige controle over heeft en op elk moment kan beslissen om het "gewoon niet meer te zijn"? Nee.

Nee, maar dat wil wel zeggen dat je op elk moment kan beslissen de juiste keuzes te proberen (!) maken. Want daar gaat het in principe over. Ja, iedereen maakt verkeerde keuzes. Maar kan en mag de maatschappij iemand er op wijzen dat die keuzes verkeerd zijn en iemand aanmoedigen om de juiste keuzes te maken? (en ze daar ook in steunen mogelijks, zie uw volgende punt)
Dat wil ook niet zeggen dat die mensen ( ik inclusief) niet mogen buiten komen, maar dat wil imo ook niet zeggen dat je een applaus moet krijgen omdat je bijvoorbeeld overgewicht hebt en daar trots op bent.

noot: ja dat geldt ook voor depressie, financiële situaties en hopen andere dingen.

Wie heeft het over schuld, en waarom is het belangrijk om het daarover te hebben?

Als we spreken vanuit een maatschappelijke context dan is er de vraag van kost en dan is schuld en verantwoordelijkheid relevant om te gaan beslissen wie de kosten moet dragen. (Of dat zou het toch moeten zijn in mijn ogen)

Een gebrek aan kennis is pas een keuze als je actief de kennis hebt vermeden, hè. Gebrek aan kennis is geen keuze als je ziet dat bijvoorbeeld waar je geboren wordt voor een groot deel beïnvloed of je overgewicht zult hebben of niet: socio-economische status is vaak gekoppeld aan overgewicht. Dat heeft dan niks te maken met "keuzes".

Maar zelfs als het gaat om een opeenstapeling van foute keuzes, dat kun je ook zeggen bij depressie. Maar dat betekent nog niet dat we gaan doen alsof mensen met depressies niet bestaan, beter thuisblijven en op tv niemand met een depressie mag komen, toch? Als die persoon andere keuzes had gemaakt, was hij misschien minder in het depressiestraatje gesukkeld. Wil dat zeggen dat hij daar de volledige controle over heeft en op elk moment kan beslissen om het "gewoon niet meer te zijn"? Nee.

Wie heeft het over schuld, en waarom is het belangrijk om het daarover te hebben?
Op het eerste deel van je bericht: Nee we gaan depressieve mensen inderdaad niet van de TV houden. Maar wat we bij depressieve mensen wel doen is: Hier is hulp, dit moet veranderen. Bij mensen met overgewicht zeggen we tegenwoordig "Yasss queen, slay".

En schuld is belangrijk omdat mensen zich makkelijk in slachtoffer rollen plaatsen. Als ze zichzelf kunnen wijsmaken dat het hun schuld niet is zullen ze er ook niets aan doen omdat je verwacht dat iemand anders het voor jou moet oplossen. Ik ben momenteel op mijn minst fysieke waar ik ook geweest ben. En het is simpelweg mijn eigen schuld. Ik voelde me mentaal minder, nam vervolgens sneller een zak chips mee naar huis en ging al eens meer dan gebruikelijk naar de frituur omdat ik geen energie had om te koken. Ook is mijn sporten van 6keer/week een jaar of 2 geleden naar 2keer/maand (en dan nog slecht ook) gegaan.

Tijdloos heeft wat meer vet, Tijdloos zijn spieren zijn minder, Tijdloos moet hoe moeilijk het ook is, stoppen met wenen, gezond eten en de gym instappen.

Nee, morbide overgewicht is niet meestal iets waar je zelf controle over hebt. Dat is een stevige stelling die héél wat onderliggende problematieken negeert, ik heb hierboven al een paar voorbeelden opgesomd. Tenzij je bedoelt dat griep krijgen iets is waar je zelf controle over hebt, of een depressie.
Kijk, dit leest nu eenmaal als een vergelijking met griep, shoot me als ik dat een slachtofferrol vind.
Bedoelde je het zo niet, verwoord het dan beter zou ik zeggen.

En me dan beschuldigen van gekibbel nadat jij een semantisch probleem maakte door het gebruik van het woord “slachtoffer”, is helemaal van de pot gerukt. Qua inhoud heb ik mijn mening gegeven in dit topic, daar laat ik het nu ook bij.

Sorry, maar dan heb je het niet goed gelezen.

Beetje een onnozele comment vind ik, nadat er nu al meer dan een pagina vrij lange en genuanceerde berichten komen. Als je daar uit haalt dat mensen hier de schuld op 'alles behalve de persoon zelf' steken dan lees je maar gewoon wat je wilt lezen.
Ik ben hier zeker niet om een onnozele comment te posten.

Maar ik merk hier de afgelopen pagina's toch bepaalde mensen die constant teruggrijpen naar "Maar de persoon kan x, y of z hebben". Wat alle andere argumenten dan weer overslaat omdat het mogelijk zou zijn (hoe kleine die mogelijkheid dan is maakt niet uit) dat het iets is waar de persoon geen controle over heeft.

Op het eerste deel van je bericht: Nee we gaan depressieve mensen inderdaad niet van de TV houden. Maar wat we bij depressieve mensen wel doen is: Hier is hulp, dit moet veranderen. Bij mensen met overgewicht zeggen we tegenwoordig "Yasss queen, slay".
Hoe weet jij of dat moet veranderen? Jij weet door iemand te zien niet of het voor hem of haar beter is om op dit moment te veranderen, of niet of die niet bezig is met te veranderen. Wat je wel ziet is: Yass queen, laat je niet tegenhouden door mensen die zeggen dat je nu niet goed genoeg bent, terwijl er niets is wat je tegenhoudt om je werk goed te doen.

En dat is voor mij maar goed ook.

En schuld is belangrijk omdat mensen zich makkelijk in slachtoffer rollen plaatsen. Als ze zichzelf kunnen wijsmaken dat het hun schuld niet is zullen ze er ook niets aan doen omdat je verwacht dat iemand anders het voor jou moet oplossen. Ik ben momenteel op mijn minst fysieke waar ik ook geweest ben. En het is simpelweg mijn eigen schuld. Ik voelde me mentaal minder, nam vervolgens sneller een zak chips mee naar huis en ging al eens meer dan gebruikelijk naar de frituur omdat ik geen energie had om te koken. Ook is mijn sporten van 6keer/week een jaar of 2 geleden naar 2keer/maand (en dan nog slecht ook) gegaan.

Tijdloos heeft wat meer vet, Tijdloos zijn spieren zijn minder, Tijdloos moet hoe moeilijk het ook is, stoppen met wenen, gezond eten en de gym instappen.
En Tijdloos heeft geen achterliggende problemen, daarvoor mag Tijdloos dankbaar zijn en hoeft hij niet te oordelen voor anderen hoe het voor hen zit. En schuld... oké, het is hun schuld. En nu? Verandert dat iets aan het feit of Jacotte een goede weervrouw is?

Nee, morbide overgewicht is niet meestal iets waar je zelf controle over hebt. Dat is een stevige stelling die héél wat onderliggende problematieken negeert, ik heb hierboven al een paar voorbeelden opgesomd. Tenzij je bedoelt dat griep krijgen iets is waar je zelf controle over hebt, of een depressie.

Ik denk ook niet dat zelfs Madeleine vindt dat alles moet afgestemd worden op alle uitersten. Niemand in dit topic vraagt daarom. Zoals je zelf al zei, zijn er misschien wel dingen die een pretpark kan doen om het aangenamer te maken voor iedereen. En blijkbaar hebben ze zo al dingen gedaan. Maar tot daar gaan de verwachtingen toch wel volgens de meeste mensen hier?
Dan kan je zo over quasi alles wat zeggen. Drugsverslaafden kunnen er ook niets aan doen, verkrachters ook niet, kleptomanen idem enzovoort. Tot op een bepaald moment klopt dat, maar je moet wel met enig verstand de mensen zelf tot orde roepen. De verantwoordelijkheid om iets niet te doen ligt hoofdzakelijk in elk van die gevallen bij de persoon zelf. Waarmee ik niets zeg over de moeilijkheid daarvan, een compulsie kan immers inderdaad extreme vormen aannemen. Maar begrip voor het feit dat het moeilijk is kan nooit resulteren in het zonder meer aanvaarden van zulke ongezonde toestanden. Zeker bij obesitas betreft het toch dagelijks bewuste keuzes waarvan je weet dat ze je dikmaken keer op keer.

Wat vaststaat is dat je de samenleving niet kan stoelen op die uitzonderingen en idealiter probeer je het te ontmoedigen imo. Zoals ik inderdaad zei kan je hier en daar iets doen om het minder pijnlijk te maken, maar je kan die situaties nooit helemaal uit de weg gaan. Op een kermis is zelden plek om nog extra stoeltjes ergens te zetten bijvoorbeeld. Je kan niet constant en overal op iedereen zijn gevoelens letten, terwijl het vaak persoonlijke keuzes betreft. Zeker iets zoals overgewicht, waar je praktische obstakels hebt. Het is (normaliter) gemakkelijk om mensen gelijk te behandelen op vlak van gender, ras, seksuele voorkeur enzovoort dus dat is iets wat je op redelijk absolute wijze kan handhaven. Maar het feit dat iemand al dan niet te dik is...

Moet een restauranthouder dan een speciale stoel ergens in de kleder zetten voor de dikste mensen? Dat is dan ook weer vernederend als de stoel met dubbel zitje moet bovengehaald worden voor Paul Peters van 160kg. Wiens schuld is die vernedering? Is het dan victim blaming als je die verantwoordelijkheid bij de persoon zelf legt? Ik heb begrip voor de oorzaken die hebben geleid tot die levenspatronen, maar dat neemt voor mij niet weg dat (bijna voor iedereen) elk pondje door het mondje gaat.

Ik ben zelf iemand die moet calorietjes tellen en 5-7x per week moet sporten om er in mijn ogen deftig uit te kunnen zien. Ik eet namelijk als een losgeslagen barbaar die net een jaar in gevangenschap heeft geleegd. Ik heb dinsdag 4 lasagnes gegeten. Ze waren zelfgemaakt en bijgevolg heerlijk, mea culpa. Ja, ik moet nu wel even een paar dagen compenseren. Volgende week heb ik wat te vieren, ik ga helemaal losgaan met pizza. Ik weet dat er een prijs betaald gaat worden.

Ik zeg ook niet dat mensen in deze thread hogere verwachtingen hebben. Ik zeg enkel maar algemeen : De persoonlijke verantwoordelijkheid van iemand moet je niet te veel negeren. Objectief extreem ongezonde levenskeuzes moet je ontmoedigen en niet faciliteren. Help de mensen natuurlijk wel én toon begrip waar mogelijk, dat staat als een paal boven water. Ik zal ze ook niet beledigen of schofferen. Ik ga wel niet ontkennen dat Madeline elk pondje zelf in haar mondje heeft gestoken. Daar heeft echt niemand wat aan. Het probleem in deze situatie is dat Madeline uitzonderlijk dik is, niet dat het pretpark slecht is voorbereid voor haar komst. Ik ga ook niet doen alsof ik 'big' beautiful vind. En ik ga zeker niet ontkennen dat het waanzinnig ongezond is. Met veel van die compulsies zet je jezelf buiten de samenleving in zekere zin, in dit geval kan Madeline niet in een attractie en valt ze openlijk uit de boot. Dan steekt de samenleving de hand uit en biedt men alle middelen om terug te komen. Zeker in België is er veel hulp. Het kan steeds beter natuurlijk maar toch.

Ik denk dat we al ver staan op vlak van begrip voor uitschieters in alle vormen in de samenleving. Maar je gaat nooit een vlekkeloze beleving hebben in de realiteit, als uitschieter zijnde.

Alles begint bij het feit dat niet elk lichaam gelijk is. Ieder lichaam gaat anders om met het omgaat met voedingsstoffen en ieder lichaam heeft zijn eigen efficiëntie.
Het is simpel om te zeggen “eet wat minder”, maar wat is minder? Sommige personen eten gewoon echt niet veel, de stropop van drie desserts is werkelijk walgelijk overigens, maar zijn niet gezegend met een lichaam dat gewoon veel verbrandt. Sommige hun lichaam slaan nu eenmaal meer op en reageren op bepaalde voedingsmiddelen nu eenmaal heftiger dan andere. Ja zelfs op gezonde ingrediënten en gerechten.
Da's iets dat je wel vaak hoort maar waar er eigenlijk geen wetenschappelijke basis voor is, er is weinig dat er op wijst dat er tussen mensen een grote variabiliteit is in hoe efficiënt ze voedsel verwerken, toch in de richting dat er mensen zijn die superefficiënt zijn en met een normaal aantal calorieën toch obees worden.

Hoe weet jij of dat moet veranderen? Jij weet door iemand te zien niet of het voor hem of haar beter is om op dit moment te veranderen, of niet of die niet bezig is met te veranderen. Wat je wel ziet is: Yass queen, laat je niet tegenhouden door mensen die zeggen dat je nu niet goed genoeg bent, terwijl er niets is wat je tegenhoudt om je werk goed te doen.

En dat is voor mij maar goed ook.

En Tijdloos heeft geen achterliggende problemen, daarvoor mag Tijdloos dankbaar zijn en hoeft hij niet te oordelen voor anderen hoe het voor hen zit. En schuld... oké, het is hun schuld. En nu? Verandert dat iets aan het feit of Jacotte een goede weervrouw is?
Eerst ga je aan mij vragen hoe ik weet dat iemand moet veranderen? En dan ga je zeggen dat ik geen achterliggende problemen heb? Beetje raar maar oké.

Ik heb degelijk enkele achterliggende problemen die het moeilijker maken om gezond/actief te zijn. Maar ik kies ervoor om deze het me moeilijker te laten maken, niet onmogelijk.

Tot op een bepaald niveau ga ik zeker mee in het idee dat je niet kan zien als iemand gezond is of niet. Maar als je iemand ziet van tegen de 150kg mag je er wel vanuit gaan dat deze persoon niet echt gezond is.
Verder wel akkoord met de boodschap, laat je zeker niet tegenhouden. Doe je best, maak je dromen waar. Maar als je gezonder en/of slanker wil zijn, laat dat dan ook een doel zijn waar de persoon zelf aan werkt en niet iets waar de persoon elk mogelijke factor de schuld van geeft behalve zichzelf.

Laatst bewerkt:
Ik merk vooral dat er hier weer veel miscommunicatie is, de ene groep bekijkt het plaatje al veel breder en heeft het over overgewicht in de maatschappij terwijl anderen dan weer nog enkelen vanuit het feit dat madeleineke niet in de attractie paste spreken.

Laatst bewerkt:
Ik merk vooral dat er hier weel veel miscommunicatie is, de ene groep bekijkt het plaatje al veel breder en heeft het over overgewicht in de maatschappij terwijl anderen dan weer nog enkel vanuit het feit dat madeleineke niet in de attractie paste spreken.
Titel en de opening post overlappen ook wel niet echt super veel en dat werkt dat ook in de hand

Ik zou het niet slecht vinden moesten morbide obese mensen extra moeten betalen voor hun ziekteverzekering, net zoals er accijns op tabak en alcohol betaald moet worden. Met uitzondering van diegenen die een geldig medisch excuus hebben om te zwaar te zijn (zoals schildklieraandoening bijvoorbeeld).

Neem nu tijdens COVID, elke patiënt op intensieve kost per dag wel >1000€ aan de maatschappij, waarvan een groot deel van die patiënten (zwaar) overgewicht heeft.

Ik zou het niet slecht vinden moesten morbide obese mensen extra moeten betalen voor hun ziekteverzekering, net zoals er accijns op tabak en alcohol betaald moet worden. Met uitzondering van diegenen die een geldig medisch excuus hebben om te zwaar te zijn (zoals schildklieraandoening bijvoorbeeld).
Dat is een suikertaks eh, bestaat dat al niet?

Vet is niet noodzakelijk slecht, (toegevoegde) suiker wel
Suiker is ook niet noodzakelijk slecht zolang je het verbruikt. (vb een sportman mag wel eens een cola drinken)

Verder de beste manier om overgewicht te bestrijden zal zijn de bevolking er bewust van te maken, maar ook bijvoorbeeld ook zaken zoals fietsvergoeding of inzetten op veilige en goed onderhouden fietspaden (wat in België al dikwijls een probleem is!)

Vet is niet noodzakelijk slecht, (toegevoegde) suiker wel

Edit: en dat is dan weer de maatschappij om de hoek komt piepen. Het gezonde alternatief zou altijd goedkoper moeten zijn, maar is het vaak niet.
Dit is wel vaak zo. Al is een gezonde maaltijd met groentjes die je zelf bereid vaak héél goedkoop. Maar de prijzen die je betaalt voor gezondere alternatieven bij takeaways enzovoort zijn absurd. Bruin broodje? Bijbetalen. Slaatje? Bijna even duur als een gerecht met brood en/of proteine.

En tjah, het feit dat men profiteert met die prijzen vanwege het type mensen die de gezondere alternatieven willen hebben. Ze moeten per sé dat hebben en hebben het geld er voor over. Je kan die prijzen dus vragen, je vraagt luxetaksen in zekere zin. Spijtig. Een cheeseburger kost vaak amper meer dan een euro, een gezond wrapje is vaak direct 4-5 euro en in Antwerpen al 8-9 euro. Vis is duur, enkel kip eten word je beu, nooit vlees eten is ook moeilijk voor meeste mensen, ...

Een vleestaks zou in feite geen slecht idee zijn (ook al eet ik zelf graag vlees), want veeteelt is ook nog eens enorm belastend voor het milieu.

Suiker is ook niet noodzakelijk slecht zolang je het verbruikt. (vb een sportman mag wel eens een cola drinken)

Verder de beste manier om overgewicht te bestrijden zal zijn de bevolking er bewust van te maken, maar ook bijvoorbeeld ook zaken zoals fietsvergoeding of inzetten op veilige en goed onderhouden fietspaden (wat in België al dikwijls een probleem is!)
Ik denk écht niet dat veilige fietspaden voor minder overgewicht gaan zorgen hoor :).
Iemand die niet fietst, heeft niks aan veilige fietspaden. Het probleem is dat er te veel mensen geen tijd/goesting hebben om 's avonds na hun werk nog te gaan sporten.

Terug
Bovenaan