Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

De magere natuuryoghurt van Carrefour kost 1,29 euro voor een pot van 500g. Die van Milsana van Aldi, zit onder de euro voor een grote pot. Dus voor een 20 a 35 cent heb je al uw portie yoghurt. Zelfs als de aardbeien duur zijn, ga je daar geen volledige bak in gooien. Hoe je aan die 5 a 6 euro voor een yoghurtje met wat aardbeien komt, is mij toch een raadsel hoor. Als je wat varieert met fruit naargelang het seizoen en de promoties, kan je voor minder dan een euro dus een ruime portie yoghurt met een ruime portie fruit eten.

Ik vind dat je het toch wel heel negatief stelt. Wij bezondigen ons ook al wel eens op drukke momenten aan een kant-en-klare lasagne. Maar ik heb toch nog nooit problemen gehad om voldoende verse, onbewerkte ingrediënten te vinden om dagelijks gevarieerde maaltijden te kunnen maken.
Er is inderdaad een groot aanbod aan bewerkte brol, maar het is niet omdat het er is, dat je het ook moet kopen en eten natuurlijk. Die keuze ligt nog steeds bij de consument zelf.

en dan OT: Als de vernedering zo groot was, zou ze er waarschijnlijk liever niet mee in de krant komen. De roep om aandacht nadien, lijkt toch meer op misplaatste verontwaardiging dan op schaamte.
Khad gewoon de prijs online opgezocht van die natuur/aardbei yoghurt en wat de prijs van een bakje aardbeien was. (per stuk kan je ze natuurlijk niet kopen)
Ik stel dat niet negatief voor hoor en het is ook geen verwijt naar mensen die eens een kant en klare lasagne eten (heb ik gisteren trouwens ook gegeten). Ik merk gewoon op als uw aanbod voedsel in de supermarkt voor 50-60-70% uit bewerkt voedsel bestaat, dan nog eens met een veel te hoog suikergehalte/zoutgehalte en marketinggewijs foutief als gezond omschreven wordt moeten we niet verbaasd zijn dat er een obesitas probleem is. Een grote groep mensen kan blijkbaar niet omgaan met gezonde voeding.
In 2018 had bijna de helft (49%) van de volwassen bevolking van 18 jaar en ouder overgewicht (BMI ≥ 25) en was 16% zwaarlijvig (BMI ≥ 30) op basis van zelfgerapporteerde lengte en gewicht uit de Belgische gezondheidsenquête.

Knack had verleden jaar nog een tof artikel erover.
https://weekend.knack.be/human-inte...en-fabrieksvoeding-wat-doet-dat-met-een-mens/

Jezelf morbide obees eten is een keuze.

Sommige mensen zijn te lang en kunnen daar niks aan doen, en die kunnen ook niet in veel attracties of hebben altijd slechte ervaringen met vliegen (ik heb altijd te weinig plaats voor m’n benen).

Geen medelijden mee dus. Ze had zichzelf de vernedering kunnen besparen door zich niet te proberen wurmen in een te kleine attractie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen deze vrouw moeten uitlachen, maar een beetje zelfreflectie zou niet misstaan. Het issue hier is niet “te kleine zitjes” maar wel haar eigen blijkbaar ongecontroleerde eetlust.

Ze gaan het straks nog moeten doen om zich helemaal in te dekken. Als je zo obees bent dat je niet in een pretparkstoeltje past, zou er toch een belletje mogen rinkelen dat je er niet van moet uitgaan dat je zomaar overal in mag. Evident is dat allemaal niet en zeker in de VS kan je daar een bedrijf voor aanklagen. Dat is zoals obese mensen die niet passen op 1 vliegtuigstoel, daar is ook niet 1 richtlijn voor en soms moeten ze een extra stoeltje bijbetalen (wat ik logisch vind, want eigenlijk maak je gebruik van twee stoelen*).

*En ook dat is relatief, want als je het geluk hebt om op een lege rij te zitten maak je daar ook gebruik van. Toen ik terugvloog van LA naar Parijs zat ik alleen op een rij van 4, dus kon ik languit liggen. Uiteraard betaalde ik maar voor 1 stoel. Dus obese mensen kunnen dan wel worden verplaatst naar een vliegtuigstoel met een lege plek ernaast.

Vliegtuigvergelijkingen zijn niet echt relevant vind ik. Een persoon die niet in één stoel past zal zonder twijfel meer wegen dat het standaardgewicht van een passagier. Dat is overigens maar om en bij 80kg (afhankelijk van de maatschappij). Hij of zij zorgt dus procentueel voor meer brandstofverbruik als een modale passagier. Omgekeerd kan ook natuurlijk voor mensen die veel minder wegen. Maar het feit dat die geen korting krijgen is dan weer economisch opportunisme.

Bij vliegtuigen zou je veel verder kunnen gaan als een stoel laten bijkopen. Obese mensen, net als invaliden, vormen een gevaar voor andere passagiers aan boord tijdens een noodgeval. Certificerende instanties zoals FAA voor Boeing laten hier grove steken vallen. Een volgeboekte 737 telt bijna 200 mensen en moet in 90 seconden kunnen worden geëvacueerd. Die certificaties worden gedaan met 200 fitte mensen. Het is een complete illusie dat iemand die zwaar obees is niet voor problemen zal zorgen bij een evacuatie, net zoals ouderen of invaliden die voetje per voetje en steunend op de arm van een zoon of dochter het vliegtuig inschuifelen.

En hoe weet je of je te dik bent voor 1 vliegtuigstoel en er dus 2 moet bestellen?
Krijgen de mensen die voor 2 betalen dan ook meer comfort? Zijnde effectief meer plaats? Of moeten ze zich nog steeds tussen passagiers wringen en door hun omvang met hun knieën bijna in hun nek zitten?
Want als ik exact het dubbele moet betalen dan mijn zetelbuur, wil ik ook effectief dat ik voldoende comfort krijg voor mijn omvang.

Het gaat hier over Amerikaanse toestanden Mulan. De modale Belg past gewoon in zo'n stoeltje zelfs bij de lagekosten-maatschappijen. Maar ik zie niet in waarom iemand die een tweede zitje moet betalen daarvoor meer of beter comfort zou moeten krijgen omwille van de prijs die hij betaald heeft. Een vliegticket is geen pak pasta in de Colruyt. Het is courant dat de persoon die naast jou zit op de vlucht naar Alicante honderden euro's meer of minder heeft betaald voor zijn ticket. Er bestaat een hele industrie die niets anders doet als algoritmen bouwen die dynamische schaling van ticketprijzen doet. Vraag het volgende keer eens aan je buur. Je gaat verschieten. En dus zegt die dubbele zetelprijs eigenlijk niets.

De magere natuuryoghurt van Carrefour kost 1,29 euro voor een pot van 500g. Die van Milsana van Aldi, zit onder de euro voor een grote pot. Dus voor een 20 a 35 cent heb je al uw portie yoghurt. Zelfs als de aardbeien duur zijn, ga je daar geen volledige bak in gooien. Hoe je aan die 5 a 6 euro voor een yoghurtje met wat aardbeien komt, is mij toch een raadsel hoor. Als je wat varieert met fruit naargelang het seizoen en de promoties, kan je voor minder dan een euro dus een ruime portie yoghurt met een ruime portie fruit eten.
:offtopic: ik heb er vanochtend nog ene gekocht: toch wel 1,29 euro geloof ik. (Aldi is ook duurder geworden, dat merk ik aan m'n maandelijkse kar daar met quasi dezelfde producten)

Khad gewoon de prijs online opgezocht van die natuur/aardbei yoghurt en wat de prijs van een bakje aardbeien was. (per stuk kan je ze natuurlijk niet kopen)
Ik stel dat niet negatief voor hoor en het is ook geen verwijt naar mensen die eens een kant en klare lasagne eten (heb ik gisteren trouwens ook gegeten). Ik merk gewoon op als uw aanbod voedsel in de supermarkt voor 50-60-70% uit bewerkt voedsel bestaat, dan nog eens met een veel te hoog suikergehalte/zoutgehalte en marketinggewijs foutief als gezond omschreven wordt moeten we niet verbaasd zijn dat er een obesitas probleem is. Een grote groep mensen kan blijkbaar niet omgaan met gezonde voeding.

Knack had verleden jaar nog een tof artikel erover.
https://weekend.knack.be/human-inte...en-fabrieksvoeding-wat-doet-dat-met-een-mens/
Mocht dit de oorzaak zijn, zouden we allemaal dikzakken zijn he.

Zoek gewoon hulp zou ik zeggen. En ontbreekt je de wilskracht kan je nog steeds een medische ingreep ondergaan.

Zelf toevallig meegemaakt.
Aan het wachten op de nemo rollercoaster in Disney Paris en via de betalende fast pass (niet die gratis pass via de automaten) kwam een extreem zwaarlijvige vrouw plaats nemen in één van de karretjes.
Er heeft nog personeel met alle macht aan die beveiliging zitten duwen maar die ging maar niet dicht.

Madeleine kan beter eens naar zichzelf kijken

En hoe weet je of je te dik bent voor 1 vliegtuigstoel en er dus 2 moet bestellen?
Krijgen de mensen die voor 2 betalen dan ook meer comfort? Zijnde effectief meer plaats? Of moeten ze zich nog steeds tussen passagiers wringen en door hun omvang met hun knieën bijna in hun nek zitten?
Want als ik exact het dubbele moet betalen dan mijn zetelbuur, wil ik ook effectief dat ik voldoende comfort krijg voor mijn omvang.
Ze krijgen wel twee volledige vliegtuigmaaltijden :)

Maar serieus, openbaar vliegtuig is geen comfortabele manier om te reizen, zeer dure first-class plekjes uitgezonderd. Dat begint al bij de luchthavens met hun krappe parkeerplekken en wachtrijen. Dan dat wachten op die oncomfortabele stoeltjes aan de gate en vervolgens in zo'n kleine ruimte kruipen en je lijf in een krap plekje wringen. Voor mensen die qua omvang afwijken van de door vliegtuigontwerpers gebruikte standaarden is het dan ook geen sinecure om door de lucht te reizen. Niet enkel voor obese personen maar ook bijvoorbeeld zeer grote mensen ervaren wel problemen met die krappe ruimte.

Ik wil niet bodyshamen maar denk niet dat iemand het aangenaam zou vinden om te ontdekken dat het zitje naast je wordt ingenomen door een lijf met een BMI van 40.

Dan zou ik toch liever hebben dat die persoon twee zitjes naast mekaar heeft en we dus met twee een zetelrij van drie bezetten.

Er zijn natuurlijk wel meer kanten aan, maar de hoeveelheid bro science is toch ook een beetje te groot hier, volgens mij:

Heel het "overgewicht door medische problemen" is ook overroepen. Dat is echt een miniem percentage. Bij de meeste van die mensen helpt een maagring/maagverkleining, dat wil dus letterlijk zeggen dat ze afvallen door minder te eten.
Als je afvalt door een maagverkleining is overgewicht nooit een medisch probleem? Dat is niet waar.
Ook dit klopt niet.
En ontbreekt je de wilskracht kan je nog steeds een medische ingreep ondergaan.
En een medische ingreep is niet voor zij die wilskracht ontbreken. Het is voor zij die medische problemen hebben en gebaat kunnen zijn bij een ingreep. Waarbij en waarna ze niet minder wilskracht zullen nodig hebben dan iemand anders. Dikke mensen zijn niet "zwak".
Zullen we anders ook direct de middengang breder maken voor de volumieuze mensen?
Waarom moet een dikke persoon weer een voorkeursbehandeling krijgen?
En ik vraag me vooral dit af. Want dat zie ik to-taal nergens. Waar krijgt er iémand een voorkeursbehandeling omdat die dik is? En stel dat de middengang breder wordt gemaakt, hoe is dat een probleem voor jou? Ben je erop tegen dat een bedrijf voorzieningen maakt waar jij niet direct mee gebaat bent?

Er zijn natuurlijk wel meer kanten aan, maar de hoeveelheid bro science is toch ook een beetje te groot hier, volgens mij:

Als je afvalt door een maagverkleining is overgewicht nooit een medisch probleem? Dat is niet waar.
Dat is niet helemaal wat ik zeg (of toch niet hoe ik het bedoel). Het toont aan dat minder eten (en meer sporten) er voor zorgt dat je afvalt.
Dat er mensen door medische problemen nog minder moeten eten, en meer moeten sporten dan een ander, kan nog altijd, maar het is wel iets dat in uw eigen controlegebied ligt.

Ik bedoel dat "ik ben morbide obees door medische problemen" zelden zal kloppen, de medische problemen kunnen een oorzaak zijn waardoor je meer moeite moet doen, maar "niet kunnen afvallen" bestaat bijna niet.
En ik vraag me vooral dit af. Want dat zie ik to-taal nergens. Waar krijgt er iémand een voorkeursbehandeling omdat die dik is? En stel dat de middengang breder wordt gemaakt, hoe is dat een probleem voor jou? Ben je erop tegen dat een bedrijf voorzieningen maakt waar jij niet direct mee gebaat bent?
Kan ook zijn dat je die voorkeursbehandeling niet ziet. In dit geval kon de veiligheidsbeugel niet dicht, stel nu dat ze een systeem maken voor zwaardere mensen, maar daardoor komt er te veel speling en kunnen kleinere/dunnere mensen niet meer in de attractie?
Al ben ik algemeen van mening dat mensen met overgewicht geen voorkeursbehandeling krijgen hoor, maar specifiek voor het voorbeeld waarover het hier gaat, zou het wel een gevolg kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
(Voorlopig) nog niet, maar als we verder de weg opgaan dat de maatschappij de schuldige is van dit alles...

Het bedrijf mag zeker die voorzieningen maken, maar niet hun extra's op onze kosten.

Dat is niet helemaal wat ik zeg (of toch niet hoe ik het bedoel). Het toont aan dat minder eten (en meer sporten) er voor zorgt dat je afvalt.
Dat er mensen door medische problemen nog minder moeten eten, en meer moeten sporten dan een ander, kan nog altijd, maar het is wel iets dat in uw eigen controlegebied ligt.

Ik bedoel dat "ik ben morbide obees door medische problemen" zelden zal kloppen, de medische problemen kunnen een oorzaak zijn waardoor je meer moeite moet doen, maar "niet kunnen afvallen" bestaat bijna niet.
Er is ook:
- Niet minder mogen eten door medische aandoening, dus niet meer kùnnen afvallen
- Medicijnen moeten nemen waardoor je bijkomt en dus niet kunt afvallen
- Gezond zijn met een andere lichaamssamenstelling dan wat jij als gezond ziet
- Psychische problemen die evenzeer echt zijn, waardoor je niet kunt afvallen
- (De druk op) afvallen verergert andere psychische problemen, waardoor het ongezond wordt om daarop te focussen
- ...

Zo zwart-wit is het niet.

Het bedrijf mag zeker die voorzieningen maken, maar niet hun extra's op onze kosten.
Hm. Ik zie niemand zeggen dat de schuld bij de maatschappij ligt.
Maar waar ligt die lijn, voor voorzieningen? Bij kinderen? Want er wordt van alles aangeboden voor kinderen, terwijl ik er geen heb. Speelparkje om de kinderen achter te laten in zo'n pretpark? Of ligt de lijn bij rokers? Want rokersruimtes heb je op allerlei vlieghavens, en die zijn er niet gratis. Of bij gehandicapten? Ik ben niet gehandicapt, beetje mijn toegangsticketjes duurder maken om hellingen voor rolstoelen te plaatsen...

In de krant was er toch eens een peuter die ruim 10kg woog.

Dan heb je die keuze niet he? Maar dat noem ik dan zuiver kindermishandeling. (Of een medisch probleem waar ze niet voor naar de arts geweest zijn maar ook dat is de taak van een ouder)

Laatst bewerkt:
Er is ook:
- Niet minder mogen eten door medische aandoening, dus niet meer kùnnen afvallen
- Medicijnen moeten nemen waardoor je bijkomt en dus niet kunt afvallen
- Gezond zijn met een andere lichaamssamenstelling dan wat jij als gezond ziet
- Psychische problemen die evenzeer echt zijn, waardoor je niet kunt afvallen
- (De druk op) afvallen verergert andere psychische problemen, waardoor het ongezond wordt om daarop te focussen
- ...

Zo zwart-wit is het niet.
Ik ben ook niet tegen een maagring of verkleining he (mijn moeder heeft er zelf 1 gehad om te helpen tegen diabetes bvb). Maar de focus op "medische oorzaak" lijkt me meestal wel gericht op "wat ik ook eet, ik val niet af"-gevallen. En die zijn er gewoon zelden/weinig. Dat je (psychisch) niet altijd controle hebt over wat je eet, daar ben ik absoluut mee akkoord.

Ik ben ook niet tegen een maagring of verkleining he (mijn moeder heeft er zelf 1 gehad om te helpen tegen diabetes bvb). Maar de focus op "medische oorzaak" lijkt me meestal wel gericht op "wat ik ook eet, ik val niet af"-gevallen.
Ook nog zo ene gehoord van een vrouw die naar dezelfde diëtiste ging als ik en echt wel goede begeleiding kreeg. (Als in: vertrekken van je eigen eetschema en daarin aanpassingen doen ipv standaard schema afprinten en "gewoon dit volgen".
Toen ik wat doorvroeg, bleek ze effectief haar schema te volgen. Maar bvb haar vlees te bakken in kilo's boter, tussendoor koffie te drinken met koffieroom,...
Een puur gebrek aan inzicht/educatie is OOK een probleem dat velen kennen. De doorsnee BG'er heeft geen doorsnee IQ, maar iemand met een iq van 90 kan oprecht zeggen dat die het schema volgt en geloven dat die niet afvalt ondanks "perfect" een dieetplan van 1200ckal te volgen...
En die zijn er gewoon zelden/weinig.
Helemaal mee eens dat (nattevingerwerk) 95% een normaal metabolisme heeft en geen afwijkingen genre schildklier etc.

In de krant was er toch eens een peuter die ruim 100kg woog.
Kan je dat artikel delen?

Aangenomen dat die peuter ook erg groot is, dus pak 1m voor een peuter, zou die een BMI van 100 hebben. Dat lijkt mij niet echt heel waarschijnlijk, gezien een BMI van 40 al morbide obees is.

Kan je dat artikel delen?

Aangenomen dat die peuter ook erg groot is, dus pak 1m voor een peuter, zou die een BMI van 100 hebben. Dat lijkt mij niet echt heel waarschijnlijk, gezien een BMI van 40 al morbide obees is.
Moest natuurlijk 10kg zijn ... tikfoutje. Ik had het nog niet door. Oeps. 100kg is inderdaad wat véél. :tongue:

Ik heb het echter opgezocht en het was 20kg. :S

Weet niet of het over deze gaat:
https://nl.newsner.com/gezondheid/1...-maar-is-nu-100-kilo-lichter-en-onherkenbaar/
Maar aan een gemiddelde lengte gaat die daar ook richting BMI van 100 he.
Neen 11 jaar is geen peuter meer - waar ik op doelde heb ik hierboven gepost - ik had een tikfout gemaakt. Maar ja je hebt jammer genoeg van die extreme gevallen onder peuters en jonge kinderen. :S

(Of ja eigenlijk was mijn voorbeeld nog een baby want hij was nog geen 1 jaar oud, swoit .. )

Neen 11 jaar is geen peuter meer - waar ik op doelde heb ik hierboven gepost - ik had een tikfout gemaakt. Maar ja je hebt jammer genoeg van die extreme gevallen onder peuters en jonge kinderen. :S

(Of ja eigenlijk was mijn voorbeeld nog een baby want hij was nog geen 1 jaar oud, swoit .. )
10kg op een jaar is trouwens het gemiddeld :p

Terug
Bovenaan