Boardgames of the Year 2021 van de redactie

Banner_BGOTY.png


Ongelooflijk, de allereerste jaarwissel in het bestaan van ons BeyondGaming is al ruim een week gepasseerd. 2021 was een jaar waarbij wij, de voltallige crew van redactieleden, veel gelachen, geweend, gebloed maar vooral, gezweet hebben. Gelukkig was deze noeste arbeid helemaal niet voor niets. Integendeel, we zijn echt fier op hoe onze front page er nu uitziet en hoe deze elke dag opnieuw opgevuld raakt met interessante, nieuwe content. Iedereen die hieraan meegewerkt heeft tot dusver, enorm bedankt hiervoor!

Last but absolutely not least: we zijn oprecht blij met de betrokkenheid van jullie, onze hondstrouwe lezers. Elk artikel dat jullie lezen, elke reactie die jullie geven, … We appreciëren het echt. Uit het feit dat jullie geregeld wat tijd voor ons opofferen, blijkt duidelijk dat jullie het resultaat van ons harde werk zeker de moeite waard vinden! We hopen dan ook dat we jullie kunnen plezieren met onze Boardgames of the Year 2021.

bRahms

My City


My City vond dit jaar onderdak bij 999 games en is wat mij betreft ook de absolute topper van 2021. We werden met ons drieën ondergedompeld in het legacy-aspect en had ons ook meteen in zijn macht. Na het afronden van het eerste hoofdstuk, stonden we dan ook te popelen om te zien wat de extra regels zouden worden in de volgende hoofdstukken. Een completer overzicht van de game kan je nog steeds nalezen in onze review.


Lamaland

My City was een absolute topper, maar eigenlijk is Lamaland dat ook (wat mij nu doet vermoeden dat ik blijkbaar wel een zwak heb voor polyomino-spellen). Aangezien wij Lamaland voor de eerste keer aangeboden kregen op de 999 Games-avond, startten we blind en zonder voorkennis aan de game en het vooroordeel van "oh nee, not L.A.M.A. like" werd al snel de vuilbak in gekegeld wanneer we het spel voor de eerste keer klaarzetten. Heel leuke setup, eenvoudige beurten en een echte aanrader voor jong en oud, beginner of ervaren gamer. Niet toevallig volgde dan ook een lovende review over de game.


FreakyJP

Lost Ruins of Arnak


Oké, een klein beetje valsspelen hier, want Lost Ruins of Arnak verscheen oorspronkelijk in 2020. Maar White Goblin Games bracht de Nederlandstalige versie van het spel, De Verdwenen Ruines van Arnak, in onze contreien uit in 2021. Na een eerste kennismaking met het spel op Board Game Arena, was ik helemaal verkocht en intussen mag de fysieke versie ook in mijn collectie pronken. Lost Ruins of Arnak is een geweldige combinatie van deckbuilding en worker placement, waarbij je slechts twee meeples ter beschikking hebt en je jouw kaarten optimaal moet spelen om zo efficiënt mogelijk te zijn. Bovendien heeft het spel ook een origineel thema, het moet niet altijd scifi/fantasy of het middeleeuwse (boeren)leven zijn hé! Dat het spel bovendien dit jaar de Gouden Ludo en de Deutscher Spielepreis won alsook genomineerd was voor de Nederlandse Spellenprijs, categorie Experts spreekt voor zich natuurlijk.


Cascadia

Ik heb heel wat toppers van 2021 nog niet kunnen spelen, dus ga ik als tweede spel voor mijn meest gespeelde spel dat is uitgekomen in 2021 (na My City, maar dat is een speciaal geval). Cascadia is een ogenschijnlijk simpel tile-placement bordspel, waarbij je kiest voor een van de die beschikbare combinaties van een natuurtegel en een dierenfiche. Maar de keuzestress dat dit teweegbrengt is gewoon formidabel. Vaak wil je immers die ene tegel, maar het dier dat je wilt, ligt bij een andere tegel. Zo ontstaat een spannende puzzel waarbij je zelf optimaal je tableau wilt opbouwen, maar ook rekening wilt houden met wat je tegenstanders willen. Doordat elk dier op een verschillende manier scoort en er per dier verschillende doelkaarten zijn, biedt Cascadia ook voldoende diversiteit. Voeg hier nog Achievements die je bijhoudt in het regelboekje aan toe, alsook een solomodus en heel wat scenarios, en je hebt een geweldig totaalpakket. Cascadia is momenteel enkel beschikbaar in het Engels, maar White Goblin Games brengt begin dit jaar alvast de Nederlandstalige versie van het spel uit.


Cerulean

Dune: Imperium


I love me some Clank! Mijn interesse was dan ook met een serieuze steekvlam aangewakkerd toen ik hoorde dat de bedenker van Clank! een sci-fi bordspel aan het maken was waarin het Dune-universum centraal stond. Sinds het spel is uitgekomen, is mijn drang om het te spelen nog geen seconde geweken. Ik krijg er niet genoeg van en krijg het toch helaas niet genoeg op de speltafel. Voor mij is Dune: Imperium de quasi perfecte som van deck-building en worker-placement. Het helpt natuurlijk ook dat Dune een erg boeiend decor vormt voor dit type spel. Intriges, gevechten, machtsspelletjes en af en toe iemand een mes in de rug steken, het zijn elementen uit de Dune verhalen die hun weg vinden naar het spelbord. Ik kijk al uit naar het volgende spel dat bedenker Paul Bennen uit zijn mouw zal schudden en de volgende keer dat ik Dune Imperium nog eens kan spelen!


Cubitos

Toen ik afgelopen jaar Cubitos ging kopen in de lokale spelwinkel, wist de verkoopster me te vertellen dat ze grote fan was van dit spel en dat het een soort kruising was tussen De Zoektocht naar El Dorado en Kwakzalvers van Kakelenburg. Een treffende vergelijking, moet ik toegeven. Je racet op een niet-conventionele manier rond op het bord, je verzamelt dobbelstenen van verschillende kleuren die unieke eigenschappen vertegenwoordigen en dan is het zien hoe ver je durft gaan in het dobbelen. Het verzamelen van die dobbelstenen kun je vergelijken met het verzamelen van ingrediënten in Kwakzalvers. Er is ook een push-your-luck element aanwezig zoals we dat kennen van Kwakzalvers en Regenwormen. Het ziet er allemaal leuk uit, het is luchtig en grappig. De spelregels zijn soms wat vaag inzake de eigenschappen van de dobbelstenen, maar ik zie het door de vingers. Aanrader!


StanTem

Nemesis Lockdown


Een van mijn lievelingsspellen is Nemesis en sinds eind vorig jaar is de standalone opvolger Nemesis Lockdown beschikbaar. In grote lijnen zijn beide games gelijkaardig, met enkele grote verschillen. Het alienras verschilt van het basisspel, maar echt grote veranderingen brengt dit niet met zich mee. Wel is de setting anders. In plaats van een ruimteschip vol aliens dien je nu te overleven in een basis op Mars. De bedoeling blijft gelijk: je doelstelling(en) halen en overleven of ontsnappen. Dat daarbij enkele levens moeten sneuvelen, neem je er maar al te graag bij. De grootste aanpassing is de manier van bewegen. Het is in Nemesis Lockdown moeilijker om naar de gewenste kamer te verplaatsen. Je kunt dan wel gebruik maken van een lift, maar als de elektriciteit het niet doet, kun je op je kin kloppen. En in Nemesis Lockdown viel zo nu en dan wel een generator uit. Beide games blijven sowieso in mijn collectie!


Merchants Cove

Nog een Kickstarter die vorig jaar werd geleverd: Merchants Cove. Deze game is moeilijk in één bepaalde categorie onder te brengen, aangezien elke speler de rol inneemt van een handelaar die geld wil verdienen. Terwijl de Captain dat moet doen door schatten op te graven, moet de Innkeeper klanten lokken en rijkelijk drank aanbieden. Hierdoor wordt worker placement gecombineerd met tal van andere genres. Dat je door deze asymmetrie moeilijk kunt volgen wat anderen allemaal uitsteken, moet je er wel bijnemen. Ik speel het elke keer opnieuw met bijzonder veel zin en vervelen doet het nooit. Ben je een bepaalde handelaar een beetje beu gespeeld, dan selecteer je een andere. Naast de eerder gemelde kun je bijvoorbeeld ook draken kweken als Dragon Rancher, het ijzer smeden terwijl het heet is als Blacksmith en de boel doen ontploffen als Alchemist. Een aantal rollen zijn onderdeel van uitbreidingen, maar deze vergroten dus de variëteit.

 
Terug
Bovenaan