Het helpt gewoon niet, want je versterkt het punt van: "wij zijn de elite, en wij willen niet dat anderen dat clubje binnentreden" daar fors mee. Het is allemaal koren op de molen van Vlaams Belang en polarisatie/radicalisering in het algemeen.
Ik ben het verder gewoon eens met je
@Avi; Maar imo zijn Vooruit en Groen ook niet echt meer bezig met het verhaaltje rond socio-economische gelijkheid. En dat hebben de mensen ook wel door. En met de energiecrisis gaan dat soort mensen ook niet nu plots op Groen gaan stemmen. Het is gewoon dat VB moet ontrafeld worden dat het toch niet de partij is die hun rechten op het socio-economische verdedigt, maar Vooruit is daar ook gewoon niet sterk genoeg mee bezig, die trekken eerder linksliberale en centrumkiezers aan. En met een sneer op Molenbeek ga je die mensen niet plots terugwinnen, tenzij enkele VTM-kijkende vlamingen die de Rousseau kennen van zijn konijnenpak enzovoort.
Ik denk ook wel dat er heel wat mensen zijn die gewoon al dat gedoe rond corona, en en elke #metoozaak enzovoort gewoon kotsmoe zijn, en dat de brug tussen "de media" en bepaalde vlamingen nog nooit zo groot was. En ook al zullen bepaalden wel van dezelfde media gebruik maken, ik denk dat je niet snel die kiezers zal terugwinnen, ook al is het niet per se omwille van racistische redenen dat ze op VB stemmen maar misschien omdat ze wat uit de picture geraken of wat gemarginaliseerd worden. Ik heb bijvoorbeeld bepaalde mensen in mijn hoofd die ik ken bij wie ik denk dat dat het geval zou zijn, geen mensen waar ik het eens mee ben, maar ook geen mensen die links zou kunnen terugwinnen ook al zouden ze er volgens mij wel baat bij hebben om bvb. pvda te stemmen. Ze geloven eerder dat VB de oplossing voor hun problemen is. Uiteindelijk is PVDA voor sommigen ook sociaal te progressief/liberaal.
VB zijn echt niet de enigen die polariseren, centrum en media zijn echt soms kampioen in brandjes stoken en olie op het vuur gooien waar VB handig op inspeelt. Wellicht is het partijlandschap in het algemeen ook progressiever dan waar de gemiddelde Vlaming staat? Al zijn N-VA en VB wel 2 grote blokken. Maar toch het gevoel dat er wel wat partijen in dezelfde vijver vissen, of dat te weinig partijen aanspraak kunnen maken op de VB kiezer. Een VB kiezer die wat links is op het economische moet bvb. niet plots N-VA gaan stemmen want die zijn conservatief/liberaal en eigenlijk gewoon voor (hoge) middenklasse, soms zelfs hoge klasse. Maar het is geen partij die de armere, arme middenklasse of meer "marginale" lagen vertegenwoordigt. Maar voor mijn gevoel zijn er weinig partijen die daar aanspraak op maken, enkel PVDA en VB wellicht, en een kleiner deeltje Vooruit misschien nog maar die groep wordt kleiner en wordt meer en meer nichegroepen. Vooruit wint in andere groepen. Studenten reken ik dan eventjes niet onder arm dan, dat hangt af van thuissituatie en -omgeving maar dat is vooral Groen en in mindere mate elke partij behalve dan CD&V. Studenten zullen ook niet snel de energiefactuur en diens evolutie onder ogen zien ondanks dat ze in theorie het ook niet altijd breed hebben.