Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben je hier de geschiedenis niet lelijk aan het verdraaien? Wat was er eerst? Coronacrisis of Vivaldi?
De volgorde maakt niet uit? Meer nog, zonder Corona had Vivaldi misschien niet eens het levenslicht gezien. Het idee dat problemen vooruit geschoven konden worden en dat beleid pas later gevoerd moest worden zal zeer aantrekkelijk zijn geweest en sommige politici over de streep getrokken hebben. Nu zien we wat we zonder Corona in 2020 al gezien zouden hebben... .

De volgorde maakt niet uit? Meer nog, zonder Corona had Vivaldi misschien niet eens het levenslicht gezien. Het idee dat problemen vooruit geschoven konden worden en dat beleid pas later gevoerd moest worden zal zeer aantrekkelijk zijn geweest en sommige politici over de streep getrokken hebben. Nu zien we wat we zonder Corona in 2020 al gezien zouden hebben... .
en kunnen we die zaken eens benoemen?

Dit soort gedoe maakt Groen bij mij niet echt populair. Ik ken natuurlijk de situatie in Grimbergen niet, maar het lijkt mij eerder een streek te zijn van dat "groen" niet mag meeregeren of opzij wordt gezet dan oprechte bezorgdheid... Ik vind het gewoon flauw. Het werkt ook gewoon niet. En het is niet alsof gematigde VB'ers zoveel slechter zijn dan rechtse N-VA'ers?

en kunnen we die zaken eens benoemen?
Het gekibbel, het geknoei (beslissingen zonder budgetten, de energieramp,...). Uiteindelijk liggen die partijen zo ver uiteen dat ze nooit samen kunnen besturen en beleid uittekenen. We zitten met een tri-partite (die sowieso al weinig echt bestuurde) met nog wat klimaatradicalen. Dat werkt gewoon niet. Groen wil het klimaat, liberalen de werkgever en de sossen willen de arbeider. Dat zijn tegengestelde belangen. ondertussen zit de CD&V daar nog met andere ethische idealen.

Wat zeg je nu allemaal? Eerst beweer je dat Vivaldo corona overkomen is, alsof Vivaldi al aan het regeren was. Nee hoor, N-VA en de anderen partijen waren nog druk aan het discussiëren toen de corona-crisis losbrak. De enige reden waarom je het andersom probeert voor te stellen is ... propaganda? Wat we in 2020 zagen is dit:
Wikipedia zei:
2.3.2 Informateurs Didier Reynders en Johan Vande Lanotte (30 mei - 7 oktober 2019)
2.3.3 Preformateurs Geert Bourgeois en Rudy Demotte (8 oktober - 5 november 2019)
2.3.4 Informateur Paul Magnette (5 november - 10 december 2019)
2.3.5 Informateurs Joachim Coens en Georges-Louis Bouchez (10 december 2019 - 31 januari 2020)
2.3.6 Koninklijk opdrachthouder Koen Geens (31 januari - 14 februari 2020)
2.3.7 Koninklijk opdrachthouders Sabine Laruelle en Patrick Dewael (19 februari - 16 maart 2020)
2.3.8 Formateur Sophie Wilmès (16 maart - 17 maart 2020)
2.3.9 Initiatief van Paul Magnette en Conner Rousseau (13 mei - 15 juni 2020)
2.3.10 Initiatief van Georges-Louis Bouchez, Egbert Lachaert en Joachim Coens (17 juni - 19 juli 2020)
2.3.11 Preformateurs Bart De Wever en Paul Magnette (20 juli - 18 augustus 2020)
2.3.12 Koninklijk opdrachthouder Egbert Lachaert (18 augustus - 4 september 2020)
2.3.13 Preformateurs Egbert Lachaert en Conner Rousseau (4 september 2020 - 23 september 2020)
2.3.14 Coformateurs Alexander De Croo en Paul Magnette (23 september - 1 oktober 2020)
Als N-VA het allemaal beter had gedaan, hadden ze misschien wat constructiever kunnen zijn en die regering al in juni 2019 gevormd hebben?

Het gekibbel, het geknoei (beslissingen zonder budgetten, de energieramp,...). Uiteindelijk liggen die partijen zo ver uiteen dat ze nooit samen kunnen besturen en beleid uittekenen. We zitten met een tri-partite (die sowieso al weinig echt bestuurde) met nog wat klimaatradicalen. Dat werkt gewoon niet. Groen wil het klimaat, liberalen de werkgever en de sossen willen de arbeider. Dat zijn tegengestelde belangen. ondertussen zit de CD&V daar nog met andere ethische idealen.
Excuseer? Welke regering was ook al weer de grootste kibbelregering, die er uiteindelijk zelf de stekker uittrok na een eerder mislukte "doorstart"? Juist ja, dat was de Zweedse coalitie, de droomcoalitie met enkel gelijkgestemde partijen. En we zien wat daarvan is gekomen.

Je verdraait heel veel feiten, al dan niet bewust.

Jij volgt de Belgische politiek toch ook langer dan vandaag? Compromissen sluiten ligt aan de basis van ons politieke systeem. Dat is nog iets helemaal anders dan de onbestuurbaarheid die jij impliceert.

Ik moet @StevenFM nu wel bijtreden, je beschrijft toch gewoon een (Belgische) coalitieregering? Ik had ook grote hoop voor de Zweedse coalitie destijds, maar dat was nu toch ook gewoon meer van hetzelfde, ook al zat men zogezegd aan dezelfde kant van het spectrum. Ik vraag me dan ook vooral af wat je denkt dat er gaat veranderen, en dan vooral ook met wie.

Wat zeg je nu allemaal? Eerst beweer je dat Vivaldo corona overkomen is, alsof Vivaldi al aan het regeren was. Nee hoor, N-VA en de anderen partijen waren nog druk aan het discussiëren toen de corona-crisis losbrak. De enige reden waarom je het andersom probeert voor te stellen is ... propaganda? Wat we in 2020 zagen is dit:
Wat ik wil zeggen is dat Vivaldi enkel en alleen kon starten door Corona.

Jij volgt de Belgische politiek toch ook langer dan vandaag? Compromissen sluiten ligt aan de basis van ons politieke systeem. Dat is nog iets helemaal anders dan de onbestuurbaarheid die jij impliceert.
Er is een verschil tussen compromissen en iedereen die maar een beetje doet. Iedereen doet maar een beetje, de NVA had tenminste het fatsoen om de stekker eruit te trekken. Hier spreken ze elkaar tegen, maken ze ruzie, staan ze met geld te smijten (dat er niet is) en ondertussen is er niemand tevreden. Tegelijkertijd zitten alle partijen (mss met uitzondering van Vooruit) in een existentiële crisis en gaan er enkelen bij de volgende verkiezingen mogen vechten om de kiesdrempel in sommige provincies. Ik zie het overigens met plezier tegemoet ;-)

Ik moet @StevenFM nu wel bijtreden, je beschrijft toch gewoon een (Belgische) coalitieregering? Ik had ook grote hoop voor de Zweedse coalitie destijds, maar dat was nu toch ook gewoon meer van hetzelfde, ook al zat men zogezegd aan dezelfde kant van het spectrum. Ik vraag me dan ook vooral af wat je denkt dat er gaat veranderen, en dan vooral ook met wie.
Het zou mij verbazen dat jij hoop had voor de Zweedse coalitie :sarcastic:

Het zou mij verbazen dat jij hoop had voor de Zweedse coalitie :sarcastic:
Je antwoordt niet op mijn post. Verder is het niet omdat ik reageer op jou met je vreemde posts over woonkazernes en "linkse terminologie" dat ik zelf zo links ben hoor. Ik heb ook de voorbije jaren op N-VA gestemd trouwens, al kunnen ze me nu als een soort van economisch donkerblauwe CVP die weinig heeft verwezenlijkt niet meer bekoren.

Misschien eens proberen verder te denken dan je naïeve, cartooneske links/rechtse internethabitat.

Er is een verschil tussen compromissen en iedereen die maar een beetje doet. Iedereen doet maar een beetje, de NVA had tenminste het fatsoen om de stekker eruit te trekken. Hier spreken ze elkaar tegen, maken ze ruzie, staan ze met geld te smijten (dat er niet is) en ondertussen is er niemand tevreden. Tegelijkertijd zitten alle partijen (mss met uitzondering van Vooruit) in een existentiële crisis en gaan er enkelen bij de volgende verkiezingen mogen vechten om de kiesdrempel in sommige provincies. Ik zie het overigens met plezier tegemoet ;-)
Dat leek me eerder electoraal opportunisme dan fatsoen: het vrij nietszeggende Marrakeshpact als excuus aangrijpen om stemmen terug te winnen van Vlaams Belang met het oog op de verkiezingen in 2019. Zeer onverantwoord gedrag vond ik dat van een zgn. serieuze beleidspartij, ik denk niet dat we N-VA daar applaus voor moeten geven. Op dat moment ben ik zelf ook afgehaakt als voormalig N-VA kiezer.

Dat leek me eerder electoraal opportunisme dan fatsoen: het vrij nietszeggende Marrakeshpact als excuus aangrijpen om stemmen terug te winnen van Vlaams Belang met het oog op de verkiezingen in 2019. Zeer onverantwoord gedrag vond ik dat van een zgn. serieuze beleidspartij, ik denk niet dat we N-VA daar applaus voor moeten geven. Op dat moment ben ik zelf ook afgehaakt als voormalig N-VA kiezer.
En drie jaar later staan we nergens verder, want VB heeft meer stemmen dan ze voor het Marrakeshpact hadden.

Maar geef dan eens concrete voorbeelden van waar het momenteel zo hard mis loopt. Imo is het gewoon business as usual hiet in belgie, gewoon wat gerommel in de marge en water bij de wijn doen tot iedereen wat uit de brand kan slepen.
Achteraf gezien is dat gewoon een domme zet geweest van hun en hoewel ik het oorspronkelijk eens was met hun standpunt heeft dat debacle wel het pad geëffend voor vivaldi.

En drie jaar later staan we nergens verder, want VB heeft meer stemmen dan ze voor het Marrakeshpact hadden.
En heeft dat pact, zoals toen al door iedereen verwacht en voorspeld, een dode muis gebaard want een puur symbolisch gegeven. Dat was een ongelofelijk staaltje paniekvoetbal van N-VA na de tegenvallende gemeenteverkiezingen, en het enige dat ze ermee hebben bereikt is nog meer legitimiteit verschaffen aan de mythes van VB en ons land in chaos achterlaten.

Ik ben er echt zeker van dat had N-VA toen kalm gebleven, en rationeel naar haar kiezers had gesproken over dat pact (zij leverden uiteindelijk de staatssecretaris die mee aan de onderhandelingstafel zat en het tot de gemeenteverkiezingen had verdedigd) de partij nu een stuk sterker zou staan. Ze zouden er VB de wind mee uit de zeilen hebben gehaald, en nu allicht gewoon in de federale regering gezeten hebben. Echt de grootste flater uit hun recente geschiedenis naar mijn mening.

Verder mag je zeggen over Vivaldi wat je wil, maar ik ben toch heel blij dat die regering er is gekomen en er een enigszins degelijk coronabeleid werd gevoerd. Hulde voor De Croo en Vandenbroucke. Ter vergelijking met wat er onder Wilmès en bij de Vlaamse regering (het beste bewijs dat zelfde taal, regio en ideologie niet automatisch beter bestuur oplevert) werd uitgespookt, was het toch een verademing. Wat ze nu aan het uitsteken zijn, tja ... ik blijf die profileringsdrang eigenlijk bizar vinden, want naar mijn aanvoelen lijkt alles er op dat een regering waar de partners deftig samenwerken, de deelnemende partijen een stuk meer stemmen zouden krijgen. Qua zichzelf in de voet schieten kunnen ze er allemaal wat van.

Maar geef dan eens concrete voorbeelden van waar het momenteel zo hard mis loopt. Imo is het gewoon business as usual hiet in belgie, gewoon wat gerommel in de marge en water bij de wijn doen tot iedereen wat uit de brand kan slepen.
Je beschrijft toch exact wat er mis loopt in deze zin :)

Omdat iedereen altijd iets wilt binnenhalen met veel te veel partijen, komt er eigenlijk nooit een krachtdadig akkoord dat iets echt verandert.

Omdat iedereen altijd iets wilt binnenhalen met veel te veel partijen, komt er eigenlijk nooit een krachtdadig akkoord dat iets echt verandert.
Ja, maar de Belgische realiteit is wat ze is natuurlijk. Ik hoor vaak de commentaar dat er te veel partijen regeren, meestal van mensen die erg anti-Vivaldi zijn, maar ok het zijn er nu 7 waarvan ze allen buiten CD&V in de regering zitten met hun evenknie aan de andere kant van de taalgrens. Is dat dan werkelijk de wortel van alle kwaad vraag ik me af?

Het is niet of vroeger heb je zo geen coalities gehad, ik denk dat het merendeel van na de invoering van de regionale partijen 5-6 partijen bevatte: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_regeringen
Moet zijn dat Verhofstad II zo'n topregering was :)

Ik beschrijf hoe het al jaren misloopt, we moeten helemaal niet doen alsof dat nu het probleem is van vivaldi want het was er al lang voordien en het ziet er niet naar uit dat het ook snel gaat veranderen.

Ik had het niet specifiek over deze regering, het is gewoon een probleem algemeen in BE dat teveel partijen iets moeten binnenhalen. Dringend nood aan ander kiessysteem

Je antwoordt niet op mijn post. Verder is het niet omdat ik reageer op jou met je vreemde posts over woonkazernes en "linkse terminologie" dat ik zelf zo links ben hoor. Ik heb ook de voorbije jaren op N-VA gestemd trouwens, al kunnen ze me nu als een soort van economisch donkerblauwe CVP die weinig heeft verwezenlijkt niet meer bekoren.

Misschien eens proberen verder te denken dan je naïeve, cartooneske links/rechtse internethabitat.
De problemen bij de Zweedse regering kwamen vooral door de tegenstelling CD&V vs de rest als ik het mij goed herinner. Eigenlijk hadden die best de rit uit kunnen doen zonder Marrakech.

Bij Vivaldi zit je niet alleen met de tegenstelling economisch links vs rechts, maar ook ethisch links vs rechts en klimaat links vs rechts. Dat is één slagveld.

Jij kent mij niet, dus je weet niet hoe ik leef of denk :scream:. Het verbaast mij wel dat je op NVA hebt gestemd. Mag gerust, geen probleem mee, ik had het nooit bij jou gedacht. Ik ken genoeg mensen die op iets anders stemmen (voor diverse redenen), dan wat je zou vermoeden over hoe ze zich uitspreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties