En nog eens: wat is je "loyaal opstellen tegenover Vlaanderen"?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat ik hier vooral opmerk is een grondig gebrek aan inzicht en kennis over waar VB nu echt voor staan.
Massaal veroordelen dan moet je zaken lezen zoals “ik vind het gek dat VB zoveel stemmen nog haalt bij de jeugd gezien bijna de helft van de jeugd van andere origine is”.
Pijnlijk is zoiets.
Voor alle duidelijk is er een groot verschil tussen tegen massamigratie zijn, en gewoon carrément zeggen dat iedereen met een kleurtje buiten moet.
Net zoals zwaar anti criminaliteit zijn, de cijfers benoemen dat plegers vaker van bepaalde bevolkingsgroepen zijn, en zeggen dat alle x’en criminelen zijn.
Ook in bijvoorbeeld de Turkse gemeenschap is er weinig animo voor migratie en criminaliteit van bepaalde groepje excessen.
Daarnaast hebben ze nog wel andere standpunten ook.
Dat VB voor de blanke racistische witman zou zijn dat is wel echt de waarheid oneer aandoen
Op het eerste zicht zou ik denken moeite doen om de taal te leren en te integreren zodat je een productief lid van de maatschappij bent?En nog eens: wat is je "loyaal opstellen tegenover Vlaanderen"?
Punt is net dat de partij bewust erg vaag blijft hierover en geen concreet antwoord kan of wil geven.Op het eerste zicht zou ik denken moeite doen om de taal te leren en te integreren zodat je een productief lid van de maatschappij bent?
Maar zoiets zou je best aan de partij zelf moeten vragen lijkt me.
Ja, maar dat is toch wel een beetje té makkelijk, niet?Op het eerste zicht zou ik denken moeite doen om de taal te leren en te integreren zodat je een productief lid van de maatschappij bent?
Maar zoiets zou je best aan de partij zelf moeten vragen lijkt me.
Dat is het grote voordeel, ja. Vlaams Belang kan zelf een salonfähige uitleg geven aan 'eerst onze mensen' maar voor Jeanine op de hoek betekent het duidelijk iets anders. Duidelijke recyclage van 'eigen volk eerst' waarbij de kern van de boodschap is om bepaalde bevolkingsgroepen te demoniseren.Punt is net dat de partij bewust erg vaag blijft hierover en geen concreet antwoord kan of wil geven.
Wablief er u?De N-VA staat voor een humaan, maar streng asiel- en migratiebeleid. De N-VA zet in op actieve arbeids- en kennismigratie. Wat illegale migratie betreft, pleiten we voor het Australisch model. Nieuwkomers hebben rechten, maar ook plichten. Kennis van het Nederlands en de aanvaarding van onze verlichte waarden en normen zijn essentieel voor een vlotte integratie.De N-VA staat voor een humaan, maar streng asiel- en migratiebeleid. De N-VA zet in op actieve arbeids- en kennismigratie. Wat illegale migratie betreft, pleiten we voor het Australisch model. Nieuwkomers hebben rechten, maar ook plichten. Kennis van het Nederlands en de aanvaarding van onze verlichte waarden en normen zijn essentieel voor een vlotte integratie.Bizar voor een partij die het probleem als enige écht durft te benoemen, volgens MrKend54l.
Niks dus van de enige partij zijn. Het is zeer goedkoop om gewoon zomaar te stellen dat VB er vooral is voor de witte racistische man te pleasen.De N-VA staat voor een humaan, maar streng asiel- en migratiebeleid. De N-VA zet in op actieve arbeids- en kennismigratie. Wat illegale migratie betreft, pleiten we voor het Australisch model. Nieuwkomers hebben rechten, maar ook plichten. Kennis van het Nederlands en de aanvaarding van onze verlichte waarden en normen zijn essentieel voor een vlotte integratie.
We willen geen middeleeuwse muren rondom België of Europa bouwen, maar we willen ook geen samenleving die uit elkaar valt omdat mensen elkaar niet kennen, elkaars taal niet spreken en vijandig tegenover elkaar staan.
Je bent in je wiek geschoten voor iets wat ik niet gezegd heb. Het gaat niet over de migratiepolitiek van de N-VA of zelfs van het VB. Ik heb gezegd dat jij stelde dat het VB het durfde te benoemen, en dat ik dat ironisch noem, gezien het al twee pagina's vooral niét benoemd wordt: Ofwel is het een kwestie van willen begrijpen, zonder meer uitleg, ofwel moet je het aan de partij vragen, ofwel is het nog een andere vaagheid.Wablief er u?De N-VA staat voor een humaan, maar streng asiel- en migratiebeleid. De N-VA zet in op actieve arbeids- en kennismigratie. Wat illegale migratie betreft, pleiten we voor het Australisch model. Nieuwkomers hebben rechten, maar ook plichten. Kennis van het Nederlands en de aanvaarding van onze verlichte waarden en normen zijn essentieel voor een vlotte integratie.De N-VA staat voor een humaan, maar streng asiel- en migratiebeleid. De N-VA zet in op actieve arbeids- en kennismigratie. Wat illegale migratie betreft, pleiten we voor het Australisch model. Nieuwkomers hebben rechten, maar ook plichten. Kennis van het Nederlands en de aanvaarding van onze verlichte waarden en normen zijn essentieel voor een vlotte integratie.
Niks dus van de enige partij zijn. Het is zeer goedkoop om gewoon zomaar te stellen dat VB er vooral is voor de witte racistische man te pleasen.
Weet je trouwens van wie deze is? Hier staat gewoon in een light vorm wat N-VA en VB ook zegt. Migratie kan mits enkele duidelijke maar. Integratie is belangrijk.
Je bent in je wiek geschoten voor iets wat ik niet gezegd heb. Het gaat niet over de migratiepolitiek van de N-VA of zelfs van het VB. Ik heb gezegd dat jij stelde dat het VB het durfde te benoemen, en dat ik dat ironisch noem, gezien het al twee pagina's vooral niét benoemd wordt: Ofwel is het een kwestie van willen begrijpen, zonder meer uitleg, ofwel moet je het aan de partij vragen, ofwel is het nog een andere vaagheid.
Maar ook jij antwoordt op geen enkele vraag, hè.
Dat laatste lijkt goed in theorie, maar wie zal beslissen of een wet voldoet aan een programma? En wat als een wet gestemd/gemaakt geraakt die geld kost, maar de wet die geld opbrengt niet volledig of niet goed geschreven is waardoor het financieel resultaat tegenslaat?
Ik ben wel steeds meer te zien in een systeem waarbij kleine partijen niet verkozen kunnen worden. Geen "grootste 2 partijen" of "winner takes all", wnat zo'n systemen werken niet, maar een "de grootste partijen verdelen onder elkaar de zetels", want het systeem in Nederland toont imho aan dat het niet werkt om 20 programmapartijen (allez, huidie fracties) te hebben met elk maar 1 klein programmaatje.
Niet als je de kiesdrempel gebruikt voor het bepalen van de partijen waar een nieuwe stemronde voor kan gebeuren.Het probleem is ook dat met de combinatie van een zware kiesdrempel en veel kleine partijen je makkelijk in situaties kan komen waarbij de meerderheid in het parlement misschien maar 30% van de stemmen gehaald heeft en dat het er op neerkomt dat de meest versplinterde zijde de verkiezingen by default verliest en de echte stemresultaten slechts tweede viool spelen.
Ik merk de laatste maanden, het laatste jaar dat er een duidelijke toon bij het VB bovendrijft, bij monde van Sam Van Rooy (en DVL) dan. En dat die ondertoon wel eens de echte voedingsbodem voor de VB-stemmerckan kan kan zijn. Niet de allochtoon. Maar de moslim, de islam. Dat is wat mensen naar het VB drijft. Anti-islam gevoelens. Ze hebben niets tegen Pjotr uit Polen die uw dak komt herstellen, maar wel tegen Mohamed de vrome moslim die naar Mekka bidt, de Ramadan volgt en een gesluierde vrouw en dochter(s) heeft.
Geen bedoeling, gewoon een vaststelling.En wat is de bedoeling van deze vaststelling?
Die zaken zijn dan ook niet gelijkwaardig. Ideologie, en zeker religie, is ongeacht wat bepaalde cultuur- of morele relativisten graag beweren, helemaal niet neutraal. Zowel in het dagelijkse leven als in zijn extremen. Zoals het interview met Mark Elchardus dat ik dit weekend las in de krant eenvoudig stelde (HBvL): er zijn goede redenen waarom de Spanjaarden en Italianen die naar hier migreerden als gastarbeiders véél beter geïntegreerd zijn dan andere nationaliteiten (ik zal bewust niet vingerwijzen, maar uit de context weet natuurlijk iedereen om wie het gaat).
Ik vind het bijvoorbeeld inderdaad niet oké dat wanneer ik hier in het lokale postkantoor kleine meisjes van 8 jaar in een zwarte niqab tegenkom tijdens een hittegolf (intussen een aantal zomers geleden, maar soit), terwijl haar broertje een voetbaluniformpje van AC Milan draagt en haar vader een "coole" witte djellaba. Dit neigt wat mij betreft naar kindermishandeling zelfs.
De invloed van Koranscholen op het onderwijs heb ik in andere discussies al vaker belicht, zoek dat maar eens op, en vooral: babbel eens met vrouwelijke leerkrachten die in Brussel lesgeven, meer nog in het basis dan het secundair. Genoeg voor sommigen om de schoolpoort achter zich dicht te trekken.
En hoewel het merendeel van de moslims ongetwijfeld vredelievend is, zijn het desondanks natuurlijk geen Pools Orthodoxe christenen die tot vorige week terecht stonden voor de aanslagen in Brussel.
En in Warschau, Polen, een stad en land die kritisch staan tegenover (massa)migratie? Wel, in tegenstelling tot vele andere Europese hoofdsteden (Brussel, Parijs, Berlijn, Londen, Madrid, Barcelona) heeft daar nog geen Islamistische aanslag plaatsgevonden denk ik...
Ik zal volgende verkiezingen niet voor het Vlaams Belang stemmen, nu niet en nooit niet... Maar eerlijk: alle begrip voor mensen die niet graag de invloed en de aantallen van aan hangers van de Islam in ons land zien toenemen.
Geen bedoeling, gewoon een vaststelling.
Anti-islam, of het nu een brave huisvader of een IS-terrorist is. Dat gevoel heb ik bij het Vlaams Belang als ik de retoriek van bepaalde kopstukken de laatste maanden bekijk. En Van Grieken probeert dat altijd wel te minimaliseren of te nuanceren, maar het wordt wel steeds moeilijker.
"religie is, ongeacht wat bepaalde morele relativisten graag beweren, helemaal niet neutraal". Wie beweert dat precies? Want dat klinkt toch verdacht als een stropop. Waarom zou iets neutraal moeten zijn voor het gewenst is?En wat is de bedoeling van deze vaststelling?
Die zaken zijn dan ook niet gelijkwaardig. Ideologie, en zeker religie, is ongeacht wat bepaalde cultuur- of morele relativisten graag beweren, helemaal niet neutraal. Zowel in het dagelijkse leven als in zijn extremen. Zoals het interview met Mark Elchardus dat ik dit weekend las in de krant eenvoudig stelde (HBvL): er zijn goede redenen waarom de Spanjaarden en Italianen die naar hier migreerden als gastarbeiders véél beter geïntegreerd zijn dan andere nationaliteiten (ik zal bewust niet vingerwijzen, maar uit de context weet natuurlijk iedereen om wie het gaat).
Ik vind het bijvoorbeeld inderdaad niet oké dat wanneer ik hier in het lokale postkantoor kleine meisjes van 8 jaar in een zwarte niqab tegenkom tijdens een hittegolf (intussen een aantal zomers geleden, maar soit), terwijl haar broertje een voetbaluniformpje van AC Milan draagt en haar vader een "coole" witte djellaba. Dit neigt wat mij betreft naar kindermishandeling zelfs.
De invloed van Koranscholen op het onderwijs heb ik in andere discussies al vaker belicht, zoek dat maar eens op, en vooral: babbel eens met vrouwelijke leerkrachten die in Brussel lesgeven, meer nog in het basis dan het secundair. Genoeg voor sommigen om de schoolpoort achter zich dicht te trekken.
En hoewel het merendeel van de moslims ongetwijfeld vredelievend is, zijn het desondanks natuurlijk geen Pools Orthodoxe christenen die tot vorige week terecht stonden voor de aanslagen in Brussel.
En in Warschau, Polen, een stad en land die kritisch staan tegenover (massa)migratie? Wel, in tegenstelling tot vele andere Europese hoofdsteden (Brussel, Parijs, Berlijn, Londen, Madrid, Barcelona) heeft daar nog geen Islamistische aanslag plaatsgevonden denk ik...
Ik zal volgende verkiezingen niet voor het Vlaams Belang stemmen, nu niet en nooit niet... Maar eerlijk: alle begrip voor mensen die niet graag de invloed en de aantallen van aan hangers van de Islam in ons land zien toenemen.
De vraag lijkt me dan toch te zijn of het ok is om breed "anti-islam" te zijn gebaseerd op een subgroep die bijna iedereen afkeurt (islamisme en terrorisme) of een grotere subgroep die iets minder mensen afkeuren (jouw voorbeeld die zijn dochter een niqab laat dragen). Ik vraag me vooral af of zo'n brede voordeling de gematigde groep nu beter of slechter gaat laten integreren/samenleven met ons.Je kan vooral niet pretenderen alsof men onterecht die snaar bespeelt, hooguit kan er inderdaad wat kritiek zijn over de manier waarop.
Zo wil ik gerust erkennen dat religiekritiek voor sommigen een schaamlapje voor racisme kan zijn.
Maar ik heb alvast een aantal duidelijke voorbeelden (en heb er overigens nog) gegeven waarom bijvoorbeeld wat in de ogen van de één misschien nog een brave (Islamitische) huisvader is, dat daarom in de ogen van een ander niet moet zijn.
Ik ken zo nog een boel anekdotes van mensen die an sich niet racistisch zijn, maar die door aanvaringen met de realiteit van de multiculturele samenleving, toch richting VB durven kijken. Ik trek daar voor mezelf echter een grens (om redenen zoals dat daar ook échte racisten en dwepers met collaboratie, etc. zitten), maar kan de redenen zien waarom anderen dat niet doen.
Dus de schijnbare tegenstelling dat er mensen zijn die minder problemen hebben met migratie uit het ene gebied (i.c. Polen) dan uit andere (i.c. vnl. streken waar de Islam domineert)?Ik zie ze alvast niet.
Buiten dan natuurlijk dat het ene een nationaliteit waarin je geboren wordt en waar je moeilijk afstand van kan nemen, en het andere een ideologische keuze is die je in principe zou moeten kunnen laten vallen, al gaat dat bij de ene religie al wat makkelijker dan de andere.
"religie is, ongeacht wat bepaalde morele relativisten graag beweren, helemaal niet neutraal". Wie beweert dat precies? Want dat klinkt toch verdacht als een stropop. Waarom zou iets neutraal moeten zijn voor het gewenst is?
Een niqab bij een 8-jarige? Ik durf dat te betwijfelen. Dat is iets vanaf de puberteit, en in België is er een boerkaverbod. Wil je zeggen dat zoiets verboden zou moeten zijn? Dat is al zo.
Maar het belangrijkste punt is toch wel dat nee, er geen orthodoxe christenen terechtstonden voor de aanslagen in Brussel. Maar dat er ook geen orthodox christelijke staat is met wie het westen in strijd is. Dat is een globale context die wel bestaat, hè. Als je dan kijkt naar die globale context, historisch en tegenwoordig, is er niks waaruit je kunt concluderen dat er iets inherent is aan het ene en niet aan het andere. En dus de conclusie is dat het niet het geloof is dat aan de basis ligt van die problemen, maar dat dié vorm van het geloof slechts een andere uiting is van de problemen. En dat het niet is omdat er een stel terroristen terechtstaan die moslim zijn, dat de andere moslims daar iets mee te maken hebben. Dat laatste is de discriminatoire reflex.
De vraag lijkt me dan toch te zijn of het ok is om breed "anti-islam" te zijn gebaseerd op een subgroep die bijna iedereen afkeurt (islamisme en terrorisme) of een grotere subgroep die iets minder mensen afkeuren (jouw voorbeeld die zijn dochter een niqab laat dragen). Ik vraag me vooral af of zo'n brede voordeling de gematigde groep nu beter of slechter gaat laten integreren/samenleven met ons.
Het VB lijkt me in deze een gewone politieke partij natuurlijk, meesurfen op buikgevoel dat bij "hun" potentiële kiezers leeft, en dat is zeker de laatste decennia vooral tegen moslims gericht (wat ergens ook logisch is). Maar allerhande maatregelen die het die mensen moeilijker maken zullen wel meestal ook de "brave" migranten treffen.
Oh en Polen zijn katholieken grotendeels.