BeyondGaming LIGHT Theme gaat in beta!

1632137180222.png

Na maandenlang zwoegen en zweten van onze dappere lay-out mannen @sharpshot, @FLT en @Tyfius (onder het toeziend oog van @Loser himself) en een eerste feedback ronde van onze crew, besloten ze dat ze er ondertussen zelf al genoeg naar getuurd hebben. Het is nu jullie beurt om er ook van te genieten! Onderaan links (op elke pagina) kan je vanaf heden de "BeyondGaming Light" theme terugvinden.

Indien jullie er nog feedback over vinden/hebben, deponeer deze voorlopig gerust in deze thread (check aub of het al niet werd gepost) en ons "design-team" zal dit allemaal zorgvuldig opvolgen!

Eens de laatste plooien hier gladgestreken zijn, zal deze de standaard lay-out worden met "BeyondGaming Dark" lay-out als dappere side-kick. De templates met "XenForo Light" (= standaard lay-out) en "XenForo Dark (Beta)" (= de Dark Reader browser-addon versie van de Light die we ook zelf snel in elkaar hadden gebotst) zullen dan niet meer beschikbaar worden (vier templates per software update onderhouden is helaas iets teveel van het goeie).

Ondanks dat we weten dat deze beslissing bij mensen in slechte aarde zal vallen (gewoontes veranderen == chaos), mogen we toch vriendelijk vragen om de nieuwe lay-outs op zen minst een eerlijke kans te geven? Je geraakt er veel sneller aan gewend dan je eerst zou denken :)
 
Laatst bewerkt:
D
En heb je het dan op de light of dark?
Light (dark mode is uiteraard zelfde stijl).

De keuze voor overmaat fluo roos lijkt mij eerder dwangmatig omdat er gekozen is voor een zeer donkere tint blauw waardoor men wel contrast moet opzoeken voor de goede zichtbaarheid.

De thema's zijn nu zeer persoonlijk / niet neutraal.
Vergelijk het kleurenpallet met de light mode van andere sociale media zoals facebook of twitter:

Hoofdkleur is wit.
Tekst is zwart
Kadering is grijs
Buttons en highlights zijn blauw

Dat oogt veel rustgevender & neutraler.
 
De keuze voor overmaat fluo roos lijkt mij eerder dwangmatig omdat er gekozen is voor een zeer donkere tint blauw ...
De thema's zijn nu zeer persoonlijk / niet neutraal.

Omgekeerd: de kleuren uit het logo waren er eerst (door de externe ontwerper), de lay-outs zijn daarop verder gebouwd (door enkele vrijwilligers uit de crew/community) :) Die specifieke kleuren zijn dus niet zomaar at random gekozen ofzo, dat kadert het misschien wel wat :unsure:
 
Persoonlijk vind ik de Dark theme geniaal. Het past bij de huiskleuren van BG en aangenaam om te lezen. Ik gebruik deze nu al paar maand.

De light versie is voor mij volledig omgekeerde. Absoluut niet te lezen, kleuren die echt niet werken. Als designer of community heads moeten jullie dit toch ook zien en niet tevreden kunnen mee zijn?

Gelukkig is er de dark want was er alleen de light ging ik deze website nooit meer openen.
 
De light versie is voor mij volledig omgekeerde. Absoluut niet te lezen, kleuren die echt niet werken. Als designer of community heads moeten jullie dit toch ook zien en niet tevreden kunnen mee zijn?
En evengoed lezen we ook reacties zoals deze (hoogstwaarschijnlijk omgekochte) persoon:

Ook mijn persoonlijke eerste reactie was letterlijk: "Ah, gaat deze de default worden? Whoei...", nochtans stond 'm uren later nog steeds actief (itt de Xenforo Light die mij niet langer dan 2 minuten kon bekoren en terug naar de donkerblauwe deed vluchten).

Persoonlijk vind ik de Dark theme geniaal. Het past bij de huiskleuren van BG en aangenaam om te lezen. Ik gebruik deze nu al paar maand.
En in deze ben jij dan een van de uitzonderingen aan het ander spectrum van de algemene tendens tov BG Dark :D

Smaken en kleuren zeker 🤷‍♂️
 
Ja uiteraard we zijn allemaal mensen. Maar sommige kleuren werken niet naar leesbaarheid toe. Je kan perfect een grijs logo maken met roos, maar als je dit dan toepast naar tekst kan je wel een probleem hebben.

Dit is voor mij het grote probleem bij Light, het is niet leesbaar door de kleuren.

Je kan klagen voor Dark dat iets te donker of iets te licht. Of dit logo is beter in dat kleurtje blabla. Maar de kleuren voor de tekst en achtergronden werken nu wel eenmaal naar leesbaarheid toe.

Grijs en roze niet, je zie die kleuren trouwens genoeg bij testen tg kleur blindheid.

En dat is het probleem bij de light, je begaat kemels tg leesbaarheid. Style is mjah moeilijker te definiëren.
 
Ziet er goed uit vind ik. Enkel het fuchsia is wel zéér fel 😎.
Misschien dat het beter overkomt om geen volledig ingekleurde vlakken in die kleur te gebruiken.
 
Ja uiteraard we zijn allemaal mensen. Maar sommige kleuren werken niet naar leesbaarheid toe. Je kan perfect een grijs logo maken met roos, maar als je dit dan toepast naar tekst kan je wel een probleem hebben.

Dit is voor mij het grote probleem bij Light, het is niet leesbaar door de kleuren.

Je kan klagen voor Dark dat iets te donker of iets te licht. Of dit logo is beter in dat kleurtje blabla. Maar de kleuren voor de tekst en achtergronden werken nu wel eenmaal naar leesbaarheid toe.

Grijs en roze niet, je zie die kleuren trouwens genoeg bij testen tg kleur blindheid.

En dat is het probleem bij de light, je begaat kemels tg leesbaarheid. Style is mjah moeilijker te definiëren.
Ik vind het belangrijk dat we twee dingen doen bij feedback: Ten eerste onze keuzes toelichten, en ten tweede feedback noteren. Deze heb ik hiervoor al toegelicht: De keuze van de kleuren is oa precies voor de leesbaarheid. Zowel voor de dark skin als voor de light. bij elke keuze is er gebruik gemaakt van de juiste tools om contrast te berekenen ivm toegankelijkheid. En dan is het de kunst om het contrast ook niet te harsh te maken, want anders is dat weer de (terechte) kritiek. Dat is onder andere gebeurd met deze tools: https://www.anysurfer.be/nl/documentatie/artikels/detail/voldoende-kleurcontrast

En nergens zitten we boven of onder de thresholds. Met ook een stukje over kleurenblindheid (waarvoor we ook over gewillige visueel verobstakelde testmuisjes beschikten in de crew)
 
Maar de kleuren voor de tekst en achtergronden werken nu wel eenmaal naar leesbaarheid toe.

Grijs en roze niet, je zie die kleuren trouwens genoeg bij testen tg kleur blindheid.
Waar bedoel je dan specifiek? Als ik hier de tekstkleur vs achtergrondkleur van > deze eigenste tekst < in de contrastrekenmachine steek, kom ik uit op een whopping 14.10 (= hoogste contrast dat ik al berekend heb de voorbije weken) :unsure:

gewillige visueel verobstakelde testmuisjes
right in the feels

De Light is daarin voor mij zelfs pakken beter dan de Dark, ik heb pas gisterenavond geleerd dat de read vs unread tekstbalonnetjes verschillende kleuren zijn (en zelfs nu ik het weet zie ik het nog niet).
 
Ik wil geen kritiek geven op het design op zich. Het heeft zeker iets, en het is een eigen stijl die mooi werkt als logo. Maar als layout voor een forum vind ik het echt te luid en aanwezig. Beide skins zijn voor mij ronduit onaangenaam om te gebruiken. Dat roze op grijs is zeer vermoeiend; mijn ogen kunnen daar bijna niet op focussen.

Idem hier, veel te zwaar voor de ogen. Ik was op zoek naar het standaard Xenforo light theme maar dat is blijkbaar weg.
 
Idem hier, veel te zwaar voor de ogen. Ik was op zoek naar het standaard Xenforo light theme maar dat is blijkbaar weg.
Voor de duidelijkheid: Veel te zwaar, dan neem ik aan te contrastrijk? En dan heb je het over de light, waarschijnlijk?

Kleine update: op gsm komt light er wel nog goed uit eigenlijk. Op pc zou ik het niet gebruiken
Het is niet de eerste keer dat we die opmerking krijgen. Werk je met een iPhone? Die is niet te calibreren. Misschien zorgt dat voor een uniformer resultaat.
 
Voor de duidelijkheid: Veel te zwaar, dan neem ik aan te contrastrijk? En dan heb je het over de light, waarschijnlijk?


Het is niet de eerste keer dat we die opmerking krijgen. Werk je met een iPhone? Die is niet te calibreren. Misschien zorgt dat voor een uniformer resultaat.
Nee, Android. Toegegeven, mijn extern computer scherm heeft wel een verschil in kleur, op alle sites dus da kan ook nog veel verklaren :D

Hoe dan ook, op groot scherm ziet wit er gewoon snel saai uit. Op gsm valt da minder op.
 
Voor de duidelijkheid: Veel te zwaar, dan neem ik aan te contrastrijk? En dan heb je het over de light, waarschijnlijk?

Jep de BeyondGaming Light.

Zaken als de notificatie tegenover de bovenbalk, de bovenbalk zelf tegenover de achtergrond of de kleur van de quotes, ik heb echt moeite om me te concentreren op de site nu.

Kunnen we niet gewoon de basic Xenforo themes optioneel ook beschikbaar maken?

Edit: ik heb nu ook eens op m'n gsm gecheckt en daar lijkt het beter op. Dat is natuurlijk wel AMOLED met een hoge ppi.
 
Laatst bewerkt:
Jep de BeyondGaming Light.

Zaken als de notificatie tegenover de bovenbalk, de bovenbalk zelf tegenover de achtergrond of de kleur van de quotes, ik heb echt moeite om me te concentreren op de site nu.

Kunnen we niet gewoon de basic Xenforo themes optioneel ook beschikbaar maken?
Oké, omdat anderen klagen over te weinig contrast met het roze, en de toegankelijkheid/leesbaarheid. Zoals |nfected boven je.
Objectief gezien, met de tools die ik hierboven al linkte, kan ik alleen maar zeggen dat al die opgenoemde contrasten binnen de juiste thresholds liggen. En dus zowel leesbaar/toegankelijk zijn voor ons als voor kleurenblinde mensen, en niet té contrastrijk zouden moeten zijn.

Gecombineerd met het feit dat sommige mensen het ene aanhalen, en andere het tegenovergestelde, maakt het dat niet eenvoudiger om tot een oplossing te komen 😅 En dat doet ook vermoeden dat de mensen die het eens zijn over dat het geen geschikte skin is, het alleen maar eens zijn over de tegen-stem. Maar zodra er vòòr iets gestemd moet worden, iedereen eigenlijk iets anders voor ogen heeft.

Over de default themes kan ik redelijk kort zijn: https://www.beyondgaming.be/threads/beyondgaming-dark-theme-gaat-in-beta.1886/post-350294
 
Een poging tot kritiek:
Ik ben (overal overigens) verplicht de light skin te gebruiken omdat mijn ogen last hebben met witte tekst op een donkere achtergrond, na een minuut word ik daar niet goed van. Op dat vlak vind ik de banner en het contrast van de tekst nu wel beter bij de light skin, het is allemaal wat donkerder vergeleken met het vorige (licht)blauwe. Ook dat roze op het donkere zoals bijvoorbeeld in de banner is best in orde voor mij, zeker een stap in de goede richting.


Maar dat is het dan ook wel, dat roze op grijs is echt niet goed. Ik heb er last mee om het te lezen. Dat is niet om te klagen over de keuze van de kleuren, gewoon letterlijk last om het volgende vlot te lezen:
te43kxm.jpg



Zelfde voor het roze op de witte achtergrond in de posts, niet alleen zijn links en mentions moeilijker te lezen voor me maar het roze lijkt ook een andere kleur dan op het grijs. Het is allemaal nogal schreeuweriger en het leest niet fijn, het kost mij moeite. Ik weet niet of dat aan mijn scherminstellingen of ogen ligt, maar het roze op een grijze achtergrond ervaar ik ook als merkelijk donkerder dan het roze op een witte achtergrond.
po08j2e.jpg

Ik had ook graag een lijn onder de posts gehad zodat er een scheiding is tussen de post en de likes. Vroeger was dat in een blauw kadertje en viel dat apart op als iets buiten de post, nu staat dat gewoon eronder zoals ge hierboven kunt zien. Dat is toch niet zo goed. Het was ook een grijs kadertje als ik het me goed herinner, nu is dat wit en ziet ge de grijze contouren van de likes, ook geen zicht IMO.


Ook de forumindex heeft dat probleem van 'druk druk druk':
fo1zjo4.jpg


Die icoontjes voor de subfora zijn te zwaar, roze lijnen onder forumgedeeltes (ook die ik niet bekijk) schreeuwen om aandacht zonder reden. Toevallig ook twee man met een soortgelijke roze avatar op de screenshot hierboven en dat maakt het nog drukker. Langs de andere kant weet ik ook niet hoe ge dit moet oplossen als dit de kleurkeuze is, het roze wat donkerder maken op de lichtere achtergronden? Ik heb helaas geen keuze dus moet het met de light skin doen als meerdere opties niet mogelijk zijn.



Dus voor mij:
- Minder roze in zijn geheel zoals de forumindex
- Meer donkerroze op lichtere achtergronden (bijvoorbeeld bij de dark skin qtaat de quote in een gewone postkleur, niet in het roze)
- Splitsing tussen post en likes
- "Report / like quote reply" in een iets duidelijkere andere kleur dan de post zelf, ook dat was beter de het xenforo light skin
- Spoilerknop in iets anders dan blauw want dat past nu niet.

Zoiets zou al een hele aanpassing zijn voor mij (ly @Bloembak):
fpo6fkx0.png


foriasjwd.png
Ik ben overgeschakeld van Light naar Dork mode omdat die roze letters in Light mode ook wat zitten te dansen voor mijn ogen. Redelijk irritant om die links en mentions etc nu te lezen.

Ivm mijn avatar: die is nu inderdaad een schreeuwlelijk iets geworden. Nu, ontluikende bloemetjes zal ik altijd blijven promoten, maar ik wil die felle kleur graag aanpassen naar een donkere grijstint. Als iemand weet als en hoe dat kan, laat zeker even iets weten!
 
D
Omgekeerd: de kleuren uit het logo waren er eerst (door de externe ontwerper), de lay-outs zijn daarop verder gebouwd (door enkele vrijwilligers uit de crew/community) :) Die specifieke kleuren zijn dus niet zomaar at random gekozen ofzo, dat kadert het misschien wel wat :unsure:
Kon uiteraard ook. :)

Het is logisch dat de donkerblauwe layout verder gebouwd is op de kleuren uit het logo (want die vullen elkaar goed aan). Het probleem is dat:

1: de verhoudingen tussen de kleuren disproportioneel zijn: Teveel roos zorgt ervoor dat de light theme er uitziet alsof dit het nieuwe Flair of Play5 forum is. Het is ook bijna hetzelfde kleurpalet:
uouXJePl.jpg

cwBzuwel.jpg

ntd63ZYl.jpg


2: bij de keuze van 'wat geven we welke kleur' lijkt niet altijd rekening gehouden te worden met de functionaliteit van dat element.
-> Als je themes van andere sociale media bekijkt is, geeft de kleur wel een indicatie over een functionaliteit (kwestie van gebruiksvriendelijkheid)

Neem nu bijvoorbeeld de kleur roos: Is perfect om met negatieve afdruk de aandacht te trekken wanneer je tegen een witte of donkerblauwe achtergrond bepaalde zaken wil doen opvallen (streams, events, nieuwe posts, conversations, alerts, urls ...).
Maar ... dan moet je die kleur zuinig gebruiken en niet voor amper/niet-functionele elementen zoals:
- quote balkjes
- '[user] said:'
- Separator structuren
- Die tekstballonetjes voor ieder subforum

want dan wordt dat snel overkill en onlogisch.


Bij een neutrale 'light' layout (aka facebook/twitter):
- achtergrond: wit (veel)
- niet-editeerbare tekst: zwart (medium)
- acties: blauw (zuinig)

Maar bij deze theme heeft men al zoveel tinten donkerblauw&lichtblauw opgebruikt voor niet-editeerbare tekst dat men verplicht is om alles acties gerelateerd roos te maken voor contrast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb een aangepaste userstyle geschreven die op de light theme verder gaat. Roze vervangen door een donkere rood tint en de grijze kleuren allen wat donkerder gemaakt.
Enkel voor in Firefox (geen idee of het ook in Chrome werkt), kan via Stylish/Stylus addon worden geinstalleerd;

Wie wil aanpassen en/of verbeteren, doe gerust hoor :)
Ik heb ook nog geprobeerd nog verder te gaan door het grijs te vervangen door nog donkerder kleuren, maar dat ging iets te verregaand imo om alles aangepast te krijgen. Te veel werk :) Maar wie interesse heeft, ook die css code wil ik wel posten of zo

Faz0cRi.jpg
 
Maar ... dan moet je die kleur zuinig gebruiken en niet voor amper/niet-functionele elementen zoals:
- quote balkjes
- '[user] said:'
- Separator structuren
- Die tekstballonetjes voor ieder subforum
Aan deze wil ik ook nog de "new" balkjes achter threads met een nieuwe post toevoegen:
subfickpu.png

Het verschil tussen een threadtitel in het vet en een gewoon font is duidelijk en voelt intuïtief, meer heb ik als gebruiker niet nodig als ik al op de subfora zit. Ik heb daar inderdaad dezelfde aandacht die gevraagd wordt zoals bijvoorbeeld bij Streams in de banner niet nodig. IMO is er op de subfora niets van roze nodig, gewoon simpel houden. Ook die roze lijn is te veel aan.

Als ik nog wat over de vormgeving mag zeggen, dat bovenste gedeelte van subfora is ook te groot. Ge verliest daar zoveel ruimte, kunnen gemakkelijk drie threads in.
Hier nu: 'Muziek' en 'Post new thread' op de bovenste lijn: OK. Moderators (ook al is dat die heerlijke @Kid_C waar ik elke keer op kijk) en paginanummering is IMO iets voor onderaan de pagina, en die balk om een nieuwe thread te typen hebt ge al staan in het roze met "post new thread".
 
Terug
Bovenaan