Beleggen voor de dochter

Chris_147

Well-known member
Mijn dochter heeft voor haar 18e verjaardag een mooie som geld gekregen van de bompa.
Ze heeft dit geld niet direct nodig en is ook niet iemand die altijd dingen wil kopen, dus zij wil dit geld veilig wegzetten en inflatie tegengaan en hopelijk wat winst maken.
Mijn mening is dat ze dit best voor +10 jaar kan wegzetten om een goede stijging te krijgen.
Ook naar mijn mening kan je dan meer risico nemen wat op zo'n langere termijn helemaal niet zo'n groot risico is.
Ze kwam dus op risico niveau 4 uit (van de 7)

Nu hebben we eens bij KBC gekeken. Die pushen op dit moment dan direct naar Horizon KBC ExpertEase SRI Dynamic Tolerant Classic Shares KAP.
Zelf heb ik al 20 jaar bij KBC een belegging lopen in KBC Master Fund Medium KAP.
Zelfde niveau (4), zelfde instapkost, maar lagere lopende kosten: 1,69% vs 2,17%.
Dat is toch al wel een relevant verschil.
Kennelijk is dit omdat de Horizon meer actief opgevolgd wordt dan de Master Fund. Grafiekje voor het afgelopen jaar is echter exact hetzelfde.
KBC telefoonhulp zei me wel dat men in het kantoor het voorgestelde fonds kan aanpassen.

1e vraag: zijn er andere interessante fondsen bij KBC om naar te kijken?

2e vraag: ik las dan wat over trackers die door hun lagere kosten, soms meer rendement geven. Ben ook de draad hieronder aan het lezen. Kwam ik ook bij boleromatti uit. Valt daar iets zinnigs over te zeggen? Voor- en nadelen? Risico's? (BoleroMatti specifiek en trackers in het algemeen)

3e vraag: de tip die de bank geeft is om gespreid in te stappen. Gaat dan wel een hele tijd duren om in te stappen denk ik. We zouden ook 1/3e of de helft ineens kunnen beleggen. Maar als ik naar de stijgingen van de beurs kijk het afgelopen jaar en het huidig niveau, denk ik dat het eerder mogelijk is dat er volgend jaar nog eens goede dip komt. Beter dan een groot bedrag beleggen dan nu. Wat is jullie mening daarover? (ik weet het koffiedik kijken, maar ik wil het sentiment even peilen)
 
1) geen ervaring.

2) Ik zou sowieso voor een global tracker/edf kiezen ipv dergelijk fonds. Te groot verschil in kosten/rendement (en eveneens veilige belegging). Geen ervaring met bolero(matti).

3) Je zal het nog lezen in de ETF draad, maar time in the market > timing in the market.
 
1) Wil je u beperken tot enkel fondsen bij KBC? Instapkosten en een lopende kost van 2,17% is toch te gek voor woorden.

2) Geen ervaring met BoleroMatti. Als je voor ETFs zou gaan, dan is er een kernselectie bij Degiro waarvoor je geen kosten betaald.

3) Onmogelijk te weten, het kan even goed nog een jaar doorstijgen. Je wilt het geld 10 jaar laten staan zeg je, dan zou ik niet teveel kijken naar gespreid instappen, of zoals je zelf zegt in drie of twee keer.
 
Je geld toevertrouwen aan iemand die jaarlijks 1.69% hiervan in zijn zakken steekt en waarschijnlijk kunnen ze dat percentage nog achteraf naar hartenlust aanpassen.

Hiervoor vraagt die persoon dan nog eens geld ook.

Klinkt goed? 🤔

Check ook eens de prestatie (ik vind de prestatie zwak) van het fonds en wat erin zit.
 
Aangezien je bij KBC zit gewoon een effectenrekening openen bij Bolero (gebruiksvriendelijke app) en IWDA aankopen. Je betaalt 7,5€ per transactie onder de 2500€ voor deze ETF bij Bolero.
Leer uw dochter wel dat de markt veel kan schommelen en dat er ook een crash (-50%) kan zijn. Maar dat op lange termijn de markt altijd stijgt.
 
1) Wil je u beperken tot enkel fondsen bij KBC? Instapkosten en een lopende kost van 2,17% is toch te gek voor woorden.

2) Geen ervaring met BoleroMatti. Als je voor ETFs zou gaan, dan is er een kernselectie bij Degiro waarvoor je geen kosten betaald.

3) Onmogelijk te weten, het kan even goed nog een jaar doorstijgen. Je wilt het geld 10 jaar laten staan zeg je, dan zou ik niet teveel kijken naar gespreid instappen, of zoals je zelf zegt in drie of twee keer.

Het is allemaal nog wat nieuw (voor haar en een beetje voor mij ook)
Ik heb wel wat aandelen via DeGiro.

Hoe vind ik die kernselectie bij DeGiro?
En wat zijn daar dan de kosten?

Aangezien je bij KBC zit gewoon een effectenrekening openen bij Bolero (gebruiksvriendelijke app) en IWDA aankopen. Je betaalt 7,5€ per transactie onder de 2500€ voor deze ETF bij Bolero.
Leer uw dochter wel dat de markt veel kan schommelen en dat er ook een crash (-50%) kan zijn. Maar dat op lange termijn de markt altijd stijgt.

Daar gaan we zeker eens naar kijken. Dat is een vaste kost ongeacht het bedrag (onder de 2500€)?
Nog andere kosten?
 
Daar gaan we zeker eens naar kijken. Dat is een vaste kost ongeacht het bedrag (onder de 2500€)?
Nog andere kosten?
Ja is een vaste kost, daarom dat je voor kleine bedragen dan beter bent bij DeGiro.
Andere kost voor IWDA is 0,12% beurstaks en 0,2% TER.
 
Zie onderstaande topics.

TLDR; beleg maandelijks in een SPY500 of nog beter All-World ETF bij een lage kosten broker.

Aanraders: VWCE, IWDA, CSPX

 
Chris,

Ik zit zowel bij de gewone KBC als bij de Bolero en de BoleroMatti.
Alles samengevat ben ik daar tevreden over, het gemak de eenvoud de klantenservice enz.
Niemand werkt natuurlijk gratis dus hangen er wat kosten aan vast.

De BoleroMatti is zeer gebruiksvriendelijk en is ook voorzien van goede opvolging.
Zo heb ik bv al een melding gekregen toen het rendement niet meer overeen kwam mijn gekozen profiel, paar 'kliks' en alles was verkocht en ineens nieuwe aangekocht.
Mocht ik dat zelf uitgezocht moeten hebben... Ik ken er veel te weinig van daarvoor.
Bij de bolero heb ik er zo 2 die ik zelf heb gekozen en die brengen niks op.

Die Horizon expertease heb ik bv voor mijn petekind, beter zo dan op de gewone spaarboek.

Het afgelopen jaar zijn er idd grote stijgingen geweest en ze voorspellen idd een dip maar uiteindelijk kan niemand in de toekomst kijken.
Zelf doe ik het ook maandelijks, een groot bedrag in 1 keer zou ik niet doen.
Je kan ook op die rekening van dat groot bedrag een automatische maandelijkse overschrijving maken naar de effectenrekening, dan heb je er geen omkijken naar.
 
Ik weet niet hoe groot het bedrag is, maar indien meer dan € 15.000 zou ik eens kijken naar Keyprivate van Keytrade:
"U betaalt 0.91% per jaar, incl. transactiekosten en BTW en exclusief taksen op het bedrag van uw portfeuille in discretionair beheer. Geen instapkosten, geen uitstapkosten, geen bewaarloon. Toegankelijk vanaf € 15.000."
Je kan ook het risiconiveau instellen en de termijn die je voor ogen hebt.
Je hoeft er dan zelf niets aan te doen, 'zij' doen het voor u - in praktijk via computers geloof ik.
Je moet dus wel minimum € 15.000 in 1 keer storten om te kunnen starten.
 
Ik weet niet hoe groot het bedrag is, maar indien meer dan € 15.000 zou ik eens kijken naar Keyprivate van Keytrade:
"U betaalt 0.91% per jaar, incl. transactiekosten en BTW en exclusief taksen op het bedrag van uw portfeuille in discretionair beheer. Geen instapkosten, geen uitstapkosten, geen bewaarloon. Toegankelijk vanaf € 15.000."
Je kan ook het risiconiveau instellen en de termijn die je voor ogen hebt.
Je hoeft er dan zelf niets aan te doen, 'zij' doen het voor u - in praktijk via computers geloof ik.
Je moet dus wel minimum € 15.000 in 1 keer storten om te kunnen starten.
Keyprivate is onnozele brol.
Hun leidraad is 'modern portfolio theory', wat al tientallen jaren ontmaskerd is als bullshit.
Kopen aandelen bij als de markt sterk stijgt, en verkopen als ze daalt. Zowat de domste techniek ooit.

Veel beter gewoon een standaard etf.
 
Ik weet niet hoe groot het bedrag is, maar indien meer dan € 15.000 zou ik eens kijken naar Keyprivate van Keytrade:
"U betaalt 0.91% per jaar, incl. transactiekosten en BTW en exclusief taksen op het bedrag van uw portfeuille in discretionair beheer. Geen instapkosten, geen uitstapkosten, geen bewaarloon. Toegankelijk vanaf € 15.000."
Je kan ook het risiconiveau instellen en de termijn die je voor ogen hebt.
Je hoeft er dan zelf niets aan te doen, 'zij' doen het voor u - in praktijk via computers geloof ik.
Je moet dus wel minimum € 15.000 in 1 keer storten om te kunnen starten.
Dan heb je natuurlijk wel die jaarlijkse kost en dat is net hetgeen zwaar doorweegt op termijn, veel meer dan een instapkost. Bovendien is dat ook maar gewoon een belegging in trackers als ik het zo bekijk, dan kan je denk ik beter zelf gewoon iets samenstellen.

@Chris_147 De fondsen die KBC voorstelt hebben een lopende kost die niet te rechtvaardigen is en ik versta dat ze een fonds in lijn met het profiel moeten voorstellen, maar laat ons eerlijk zijn: die 30% obligaties die in dat fonds zitten zijn op vandaag eerder ballast dan dat ze rendement gaan opbrengen. Lijkt me beter om dan 100% in aandelen te gaan of eventueel wat cash aan de kant te houden voor een dip. Ikzelf zit bij DEGIRO maar via Bolero kan dat ook perfect. Ik doe iwda (55%) + emim (25%) + iusn (20%), maar je kan gerust ook gewoon 100% vwce doen.
Als ge enkel dat doet, zijt ge dan niet beter af met die Matti by Bolero?

Moet het zelf nog in-depth bekijken, was er tot voor kort niet mee vertrouwd. Geen idee of het dus cheaper is dan Bolero (voor gespreide belegging), maar cheaper dan Degiro kernselectie sowieso niet :p

Ook hier weer 1,21% jaarlijkse kost voor gewoon in trackers te belggen. Weegt veel te zwaar door.
Voorbeeld:
- 100.000 euro aan 8% geannualiseerd rendement met een jaarlijkse kost van 1%: na 10 jaar heb je een kostenverlies van ongeveer 20.000 euro
- 100.000 euro aan 8% geannualiseerd rendement met een jaarlijkse kost van 0.2% (vb. IWDA): na 10 jaar heb je een kostenverlies van 4.300 euro
- 100.000 euro aan 8% geanualiseerd rendement met een jaarlijkse kost van 0.2% en instapkost van 5% (!): na 10 jaar is het kostenverlies 14.850 euro, dus ondanks de instapkost nog veel minder dan een hogere jaarlijkse kost.

Moraal van het verhaal: vermijd hoge onnodige jaarlijkse kosten ipv in de val te trappen van 'geen instapkosten'
 
Ik vind een termijn van 10+ jaar wel redelijk lang voor iemand van 18 jaar eerlijk gezegd. De kans lijkt mij toch redelijk dat ze binnen de 10 jaar eens denkt aan bv. verhuizen.
 
Ik vind een termijn van 10+ jaar wel redelijk lang voor iemand van 18 jaar eerlijk gezegd. De kans lijkt mij toch redelijk dat ze binnen de 10 jaar eens denkt aan bv. verhuizen.
De kracht van compounding interest is net dat hoe vroeger je begint hoe meer profijt je er van gaat hebben. Ik zou liever die mooie som beleggen en voor mij laten werken en bij een verhuis een lening nemen als de rentes nog steeds laag staan.
 
Terug
Bovenaan