Beleggen voor de dochter

We zijn de ETF's nog aan het bekijken voor haar.

Een vervolgvraag voor de beleggingen die ik op mijn vennootschap heb staan.
Die heb ik 3 jaar geleden gestart, iedere maand 1.000€ er in, vorig jaar in april 7.000€ extra in gestoken, ondertussen 55.000€ er in.
Ik beleg dat puur omdat ik mijn winst uitkeer via liquidatiereserve en dat dus 5 jaar moet blijven staan om verlaagd tarief te hebben.
Nu zou ik dus willen overstappen naar ETF's ipv die KBC Horizon beleggingen.
Wat doe ik nu met die 55k€?
- laten staan: dan heb ik ieder jaar weer die beheerskost. Vanaf maart vorig jaar heb ik 22k ingestoken, die heeft al zeker mooie winst gekend. Voor maart 2020 heb ik 25.5k ingestoken. Geen idee of de terugval in maart alle winst van daarvoor weggevaagd heeft of niet.
- fonds volledig stoppen en omzetten naar ETF's. Waarschijnlijk zal dat wel de beste optie zijn zeker?

EDIT: ik lees wel dat belastingen op ETF ingewikkelder kunnen zijn. Ik (en mijn dochter) zou het waarschijnlijk via Bolero doen. Regelen die dat allemaal automatisch. Ik wil zeker op de zaak niet in de problemen komen omdat ik iets niet afgedragen heb omdat het kluwen van regels niet duidelijk was.

Advies?

Ik zit met hetzelfde vraagstuk.

Je kan perfect een Bolero account openen met de vennootschap en gaan beleggen in ETF's.
Je moet daarvoor wel jaarlijks een LEI-code aanvragen (60-100 euro jaarlijks)

De winsten gerealiseerd met de ETF's, worden belast in de vennootschap zoals andere inkomsten.

Jij zit nu in zo'n DBI-bevek van KBC?
 
Ik heb al een Bolero op de zaak en LEI code aangevraagd.
Vorig jaar via DeGiro in maart prive Tesla aandelen gekocht. Nog geen spijt van gehad, die zijn ondertussen x11 gegaan!
(en blijven nu weer stijgen, pure waanzin, maar vermits ik ze eigenlijk aan <80$ heb gekocht, blijf ik nog even op de rollercoaster)

Op zaak dacht ook een mooi zaakje te maken, maar daarvoor had ik dus zo'n LEI code nodig en kon niet via DeGiro.
Dat heeft allemaal te lang aangesleept en Tesla was weeral mega gestegen. Dan begin dit jaar aandelen gekocht op de zaak via Bolero en daarna zijn ze natuurlijk gezakt. Na Q3 resultaten terug gestegen en was ik er op de zaak op een vrijdag uitgestapt omdat ik dacht dat het weer ging zakken. Maandag daarna kwam dan natuurlijk het nieuws dat Hertz 100.000 Model 3 ging kopen en gingen ze weer omhoog. Weer +200$ die ik gemist heb. Tja, ik heb toch wat winst gehad tov begin van het jaar.
(9.000€ is er 13.000€ geworden, beter dan op de spaarrekening)

Die DBI-bevek aftrek zegt me niets.
Op aanraden van KBC adviseur heb ik in Horizon KBC ExpertEase SRI Dynamic C Kap en Horizon KBC ExpertEase SRI Dynamic Balanced D Div belegd. Ik vind eigenlijk niet snel terug of die DBI aftrek genieten.

Bij de voorwaarden staat wel:
  • Je hebt de aandelen minstens één jaar ononderbroken in eigendom (permanentievoorwaarde).
  • De uitkerende vennootschap wordt op haar winst belast in een normaal belastingregime (taxatievoorwaarde).
  • Je bezit minstens 10% van de aandelen in de vennootschap of het investeringsbedrag bedraagt minstens 2.500.000 euro (participatievoorwaarde).

Ik weet eigenlijk niet of ik aan 2e vol doe. Betaal normaal belastingen, maar slechts 20% ipv 25% (als dat nog allemaal zo is?)
Maar betekent de 1e voorwaarde dat ik als ik wil stoppen met de KBC fondsen en naar ETF's wil gaan, dat ik die fondsen nog een jaar moet laten doorlopen?[/large_quote]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat dit DBI-fondsen zijn.

Wat is de voornaamste reden om volledig naar ETF te gaan?
Als je ze gewoon laat staan blijf je 1,5?% beheerskost betalen, via ETF wordt de winst zwaarder belast...
 
Ik denk inderdaad dat dit DBI-fondsen zijn.

Wat is de voornaamste reden om volledig naar ETF te gaan?
Als je ze gewoon laat staan blijf je 1,5?% beheerskost betalen, via ETF wordt de winst zwaarder belast...
1,5% beheerskost? KBC Fondsenzoeker lijkt nu niet te werken, maar ik dacht toch dat het 2,17% was.
Edit: nu werkt hij wel: 2,072%.
Wat is dan de belasting op de winst bij een ETF?

Waarom niet gewoon een bullet-krediet van je vennootschap naar je privé zodat je geen meerwaardebelasting hebt?
Is dat niet enkel voor vastgoedinvesteringen? Had ik eens met boekhouder besproken, maar die vond dat niet van toepassing voor mij.
 
Is dat niet enkel voor vastgoedinvesteringen? Had ik eens met boekhouder besproken, maar die vond dat niet van toepassing voor mij.
Hoezo niet van toepassing? Elke vennootschap mag/kan dat toepassen.
(interestvergoeding conform artikel 18 §3, 1, KB/WIB92)
Netto intrest kostprijs iets minder dan 1%
 
1,5% beheerskost? KBC Fondsenzoeker lijkt nu niet te werken, maar ik dacht toch dat het 2,17% was.
Edit: nu werkt hij wel: 2,072%.
Wat is dan de belasting op de winst bij een ETF?

Instapkost zal 2,5% zijn en beheerskost rond 1.5%
(en als je intekent op de vermogensservice contract van 300 euro/jaar, betaal je helft van de instapkosten, dus afhankelijk van inleg per jaar kan je dit er mee uithalen)

Winst bij ETF wordt belast als inkomst zoals belast in jouw vennootschap
En dan heb je nog de jaarlijkse kost voor LEI, beperkt uiteraard, maar afhankelijk van de inleg weegt dit ook meer of minder door...
 
Hoezo niet van toepassing? Elke vennootschap mag/kan dat toepassen.
(interestvergoeding conform artikel 18 §3, 1, KB/WIB92)
Netto intrest kostprijs iets minder dan 1%
Heb het hier ook al met boekhouder over gehad omdat ik ook alles via liquidatiereserve doe.
Moet het nog eens verder bekijken wat de limieten daarop zijn.
Maar het kwam in eerste instantie ook naar boven ifv vastgoed aankopen, maar opzich is het een lening aan u prive dus maakt het mijn inziens ook niet echt uit wat je ermee doet.
Sprak inderdaad ook van ongeveer rond die 1% intrest.
 
Heb het hier ook al met boekhouder over gehad omdat ik ook alles via liquidatiereserve doe.
Moet het nog eens verder bekijken wat de limieten daarop zijn.
Maar het kwam in eerste instantie ook naar boven ifv vastgoed aankopen, maar opzich is het een lening aan u prive dus maakt het mijn inziens ook niet echt uit wat je ermee doet.
Sprak inderdaad ook van ongeveer rond die 1% intrest.
Klopt, maakt niet uit wat je ermee doet.
Bruto intrest ongeveer 2,60% dus extra opbrengst voor de vennootschap.
Netto kostprijs is dan eigenlijk uw taxatie.
2,60% * 32% (verlaagd tarief en liquidatiereserve = 0,83%
Daarvoor kan je niet sukkelen :)
 
Is het eigenlijk mogelijk om ETF aandelen te schenken aan iemand?
Voor mijn petekind zou ik dat willen doen. Ipv euro's op de spaarrekening te storten, zou ik liever ETF aandeeltjes geven.
Maar hier is niet echt een platform voor zeker?
 
Is het eigenlijk mogelijk om ETF aandelen te schenken aan iemand?
Voor mijn petekind zou ik dat willen doen. Ipv euro's op de spaarrekening te storten, zou ik liever ETF aandeeltjes geven.
Maar hier is niet echt een platform voor zeker?
Is geen probleem vermoed ik - als je petekind over een effectenrekening beschikt.
 
Terug
Bovenaan