Beleggen voor de dochter

De kracht van compounding interest is net dat hoe vroeger je begint hoe meer profijt je er van gaat hebben. Ik zou liever die mooie som beleggen en voor mij laten werken en bij een verhuis een lening nemen als de rentes nog steeds laag staan.
Alles hangt natuurlijk af van de exacte situatie, maar voor een lening, zeker een met goede condities, is wat eigen inbreng ook interessant. Lijkt me gewoon dat tussen je 18 en 28 het merendeel van de mensen wel wat veranderingen meemaakt.

Nu goed, op die bedenking na volg ik de consensus om van zo'n dure fondsen weg te blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sir
Beter mss zelf wat fondsen kiezen (uit hun aanbod desnoods), en u baseren op thema's die het goed gaan doen de komende jaren.
-water
-infrastructuur
-tech
-alternatieve energie
-...

Die kan je ook stoppen wanneer je wilt. (Ik weet niet meteen of wat ze u willen aansmeren termijngebonden is.)

Die standaard een beetje vanalles fondsen renderen vaak niet echt.


Maar idd de beurs staat wel hoog:

ECB waarschuwt voor zeepbel op huizenmarkt en beurs
ECONOMIEDe Europese Centrale Bank (ECB) heeft in haar halfjaarlijks rapport over de financiële stabiliteit gewaarschuwd voor een zeepbel op de vastgoedmarkten. Ook alsmaar stijgende prijzen op de financiële markten baren zorgen.



Er zal wel eens een correctie aankomen, maar zelfs als die pas binnen 2 jaar plaatsvindt, is dat mss genoeg om het aangesmeerde fonds te doen crashen dat je er verlies bij maakt dan.
 
In navolging van deze post heb ik ook eens een simulatie gemaakt in Google Spreadsheets:
- Startbedrag: 10000 euro
- Heb gekeken naar gemiddeld jaarlijks rendement van bv IWDA ETF versus die van het door KBC aangeraden fonds

Je ziet al snel waarom waarom een ETF beter is. Je kan ook voor de vergelijking het rendement eens gelijk zetten enkel de lopende kosten laten verschillen en je ziet ook meteen waarom een ETF beter is.

Horizon KBC ExpertEase SRI Dynamic Tolerant Classic Shares KAP vs IWDA

FondsETF
Lopende kosten2,16%0,30%
Rendement7,23%12,23%

Bron:

JaarFondsETFVerschil
010000100000
110.507,0011.193,00686,00
211.039,7012.528,321.488,62
311.599,4214.022,952.423,54
412.187,5115.695,893.508,38
512.805,4217.568,414.763,00
613.454,6519.664,326.209,67
714.136,8022.010,287.873,48
814.853,5424.636,109.782,57
915.606,6127.575,1911.968,58
1016.397,8730.864,9114.467,05
1117.229,2434.547,1017.317,86
1218.102,7638.668,5620.565,80
1319.020,5743.281,7224.261,15
1419.984,9148.445,2328.460,32
1520.998,1554.224,7533.226,60

Ik zal de sheet nog uitbreiden met instapkosten en uitstapkosten, mogelijkheid tot maandelijks of jaarlijks te storten bedrag.

Als iemand fouten ziet laat het mij weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap nog altijd niet waarom iedereen altijd bij die dure banken fondsen wil kopen, MeDirect is the place to be. Die hebben alle toppers onder de fondsen en geen instap-uitstapkosten.
Ja klopt. Ik ben sinds kort ook klant bij Medirect.
Echt wel dé fondsenbank.
Het enige "nadeel" dat je hebt is dat je geen automatische opdrachten kan ingeven (tenzij je een beleggingsplan kiest, maar daar zitten imo niet de beste fondsen in).
 
In navolging van deze post heb ik ook eens een simulatie gemaakt in Google Spreadsheets:
- Startbedrag: 10000 euro
- Heb gekeken naar gemiddeld jaarlijks rendement van bv IWDA ETF versus die van het door KBC aangeraden fonds

Je ziet al snel waarom waarom een ETF beter is. Je kan ook voor de vergelijking het rendement eens gelijk zetten enkel de lopende kosten laten verschillen en je ziet ook meteen waarom een ETF beter is.

Horizon KBC ExpertEase SRI Dynamic Tolerant Classic Shares KAP vs IWDA

FondsETF
Lopende kosten2,16%0,30%
Rendement7,23%12,23%

Bron:
Allicht dat die ETF een betere performance gaat geven, de ROI is pakken hoger dan het fonds. Dat zegt op zich niet veel over de impact van de lopende kosten, als je die impact wilt analyseren moet je een fonds & ETF met exact dezelfde performance nemen en dan gaan vergelijken.
 
Allicht dat die ETF een betere performance gaat geven, de ROI is pakken hoger dan het fonds. Dat zegt op zich niet veel over de impact van de lopende kosten, als je die impact wilt analyseren moet je een fonds & ETF met exact dezelfde performance nemen en dan gaan vergelijken.
Dat haal ik ook aan, maar is idd niet wat de tabel nu toont, ik zal de tabel hier ook eens zetten wanneer ik op de pc zit. Je kan ook altijd de sheet kopiëren en de parameters aanpassen.
 
Bedankt allemaal voor de goede reacties.
Kan ik voor mezelf (zelfstandige) op de zaak ook ETF's kopen? Heb nu beleggingen bij KBC, maar dat lijkt dan ook wel veel interessanter.
Heb al wel wat aandelen gekocht via Bolero op de zaak.
 
Ik vind een termijn van 10+ jaar wel redelijk lang voor iemand van 18 jaar eerlijk gezegd. De kans lijkt mij toch redelijk dat ze binnen de 10 jaar eens denkt aan bv. verhuizen.
Ze krijgt van ons ook nog wel een duwtje in de rug, net zoals van de grootouders aan de andere kant.
Dus ik heb haar beetje proberen aan te praten dat dit eerder voor een soort appeltje voor de dorst op lange termijn kan zijn.
Waarbij dan het meeste interessant is om het zo lang mogelijk te laten staan.
 
Nog een vraagje: wat doe je met een ETF op het moment dat de beurzen serieus achteruit gaan, zoals maart vorig jaar?
Er in blijven, verkopen (alles of gedeeltelijk), of...?
 
Nog een vraagje: wat doe je met een ETF op het moment dat de beurzen serieus achteruit gaan, zoals maart vorig jaar?
Er in blijven, verkopen (alles of gedeeltelijk), of...?
Zie niet in waarom je zou verkopen, zou gewoon bijhouden en eventueel zelf wat bijkopen. Maar je dient er wel rekening mee te houden dat de beurzen niet altijd even snel zullen herstellen zoals ze na maart vorig jaar hebben gedaan.
 
Bedankt allemaal voor de goede reacties.
Kan ik voor mezelf (zelfstandige) op de zaak ook ETF's kopen? Heb nu beleggingen bij KBC, maar dat lijkt dan ook wel veel interessanter.
Heb al wel wat aandelen gekocht via Bolero op de zaak.
Met vennootschap bedoel je?

In een notendop:
Is mogelijk, vennootschap wordt belast op meerwaarden en dividenden. Minderwaarden niet aftrekbaar.
Beurskosten zijn aftrekbare kosten, RV kan gerecupereerd worden.

Verder opletten dat je niet meer dan 50% belegd van het gestort kapitaal + belaste reserves + geboekte meerwaarden. Anders geen toepassing verlaagd tarief mogelijk.
 
Als je benieuwd bent naar de performance van fondsen aangeraden door banken (in mijn geval Beobank) over 6 jaar, dan kan je mijn recente ervaring lezen: https://www.fighttofire.com/ditchin...-new-competitive-interactive-brokers-account/

Btw, feedback over deze post is ook altijd meer dan welkom om het nog interessanter te maken.
Waarom uw fonds over een langere termijn in rekening brengen?
Kon je niet de waarde van uw fonds nemen op de moment dat je met uw ETF begon en dan vergelijken?
En zoals je zelf zegt: het fonds is distributed tov kapitalisatie van uw ETF.

PS: Is geen afbreuk op mooi geschreven stuk tekst.
 
Ik vind een termijn van 10+ jaar wel redelijk lang voor iemand van 18 jaar eerlijk gezegd. De kans lijkt mij toch redelijk dat ze binnen de 10 jaar eens denkt aan bv. verhuizen.
Inderdaad, de grote vraag is ook over hoeveel geld we hier spreken.

Als ze op haar 24e een klein huisje / appartementje wil kopen zal dat geld goed van pas komen binnen 5 jaar.
 
@coldvinc Aangezien je niet periodiek hebt belegd: Je zou de waarde van die 6 onderliggende fondsen kunnen gaan bekijken op de dag dat je start met vergelijken. De waarde op die moment is je initiële investering. Wel rekening houden met je instapkosten die je dan hypothetisch zou hebben.

Actief beheerde beleggingen met lage instap/uitstap/beheerkosten (zoals bij Medirect) blijven imo interessant.
 
Ze krijgt van ons ook nog wel een duwtje in de rug, net zoals van de grootouders aan de andere kant.
Dus ik heb haar beetje proberen aan te praten dat dit eerder voor een soort appeltje voor de dorst op lange termijn kan zijn.
Waarbij dan het meeste interessant is om het zo lang mogelijk te laten staan.
Ik denk dat op langere termijn beleggen meestal wel de beste optie is, als je het geld kan missen. Dat laatste ga jij (en zij) het best weten. Wel een raad: gegeven is gegeven. Ik kan me voor de geest halen dat zo'n dingen in bepaalde families voor conflicten zorgen, sommige ouders zijn nogal rigide daarin en gaan enkel akkoord als er met dat geld exact gebeurt wat zij willen. Ik zeg uiteraard niet dat jij zo bent, ik spreek uit ervaring.
 
We zijn de ETF's nog aan het bekijken voor haar.

Een vervolgvraag voor de beleggingen die ik op mijn vennootschap heb staan.
Die heb ik 3 jaar geleden gestart, iedere maand 1.000€ er in, vorig jaar in april 7.000€ extra in gestoken, ondertussen 55.000€ er in.
Ik beleg dat puur omdat ik mijn winst uitkeer via liquidatiereserve en dat dus 5 jaar moet blijven staan om verlaagd tarief te hebben.
Nu zou ik dus willen overstappen naar ETF's ipv die KBC Horizon beleggingen.
Wat doe ik nu met die 55k€?
- laten staan: dan heb ik ieder jaar weer die beheerskost. Vanaf maart vorig jaar heb ik 22k ingestoken, die heeft al zeker mooie winst gekend. Voor maart 2020 heb ik 25.5k ingestoken. Geen idee of de terugval in maart alle winst van daarvoor weggevaagd heeft of niet.
- fonds volledig stoppen en omzetten naar ETF's. Waarschijnlijk zal dat wel de beste optie zijn zeker?

EDIT: ik lees wel dat belastingen op ETF ingewikkelder kunnen zijn. Ik (en mijn dochter) zou het waarschijnlijk via Bolero doen. Regelen die dat allemaal automatisch. Ik wil zeker op de zaak niet in de problemen komen omdat ik iets niet afgedragen heb omdat het kluwen van regels niet duidelijk was.

Advies?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan