Beker van België 2023-2024

Maar dus geen ID vragen of kijken of iemand een stadionverbod heeft
Dat kunnen ze perfect. Ze kunnen je niet verplichten om je te identificeren, maar als je weigert mogen zij jou wel de toegang tot het stadion ontzeggen.
Die stewards is een ons kent ons verhaal hè
En hoe komt dat? Dat is de volle verantwoordelijkheid van de clubs. Je geeft honderdduizenden tot miljoenen euro's uit aan je voetballers, maar je stadionbeveiliging laat je over aan vrijwilligers.
Maar dit bedoelde ik dan ook niet met, we gaan justitie nodig hebben.

We gaan die nodig hebben om straffen en stadion verboden daadkrachtiger toe te passen. Daar kunnen stewards imo maar weinig aan doen. Lijkt mij de enige manier om zulke figuren hun manieren te doen houden.
Als ze geïdentificeerd kunnen worden (opnieuw, verantwoordelijkheid van de club), en ze hebben strafrechtelijke feiten gesteld, dan moeten ze inderdaad strafrechtelijk vervolgd worden. Maar stadionverboden moeten niet door de politie of de maatschappij gehandhaafd worden, verhinderen dat marginale idioten met vuurwerk en bivakmutsen binnenkomen ook niet, enzovoort.

Dat kunnen ze perfect. Ze kunnen je niet verplichten om je te identificeren, maar als je weigert mogen zij jou wel de toegang tot het stadion ontzeggen.

En hoe komt dat? Dat is de volle verantwoordelijkheid van de clubs. Je geeft honderdduizenden tot miljoenen euro's uit aan je voetballers, maar je stadionbeveiliging laat je over aan vrijwilligers.

Als ze geïdentificeerd kunnen worden (opnieuw, verantwoordelijkheid van de club), en ze hebben strafrechtelijke feiten gesteld, dan moeten ze inderdaad strafrechtelijk vervolgd worden. Maar stadionverboden moeten niet door de politie of de maatschappij gehandhaafd worden, verhinderen dat marginale idioten met vuurwerk en bivakmutsen binnenkomen ook niet, enzovoort.
Als je binnen komt wel. Al moet dat dan zelfs niet uw id zijn maar gewoon iets met een naam, bankkaart of buisabonnement zal al wel het maximale zijn voor zulke diensten..

Als je al binnen bent en het varken uithangt kan een club medewerker niet veel want je bent al binnen, geweld gebruiken om u buiten te krijgen mag niet denk ik. En je bent niet verplicht uw Id af te geven.

Mensen op beelden gaan identificeren kunnen en mogen ze volgens mij ook niet

Ga je voor 1x per 2 weken professionele beveiligingsagenten inzetten? En die knijpen geen oogje dicht denk je? En again, die hebben ook niet de bevoegdheid om uw id te krijgen volgens mij, vragen mag, krijgen..

Je kan zoiets toch regelen op ‘contractuele basis’. Jij koopt een ticket, dan mag je komen kijken, maar je gaat akkoord met een huishoudelijk reglement. Schend je dat, dan kan er een contractuele sanctie volgen, namelijk geen nieuw toegangsticket meer, schorsing of opzegging van abonnement zonder terug betaling, etc. Oké , je zal wel altijd enkelingen hebben die door de mazen glippen maar dan kan je strafrechtelijke toer opgaan.

Zoals Sir K zegt, je betaalt de grootste prutsers tientallen duizenden euro’s per maand om te spelen, dan kan je geld geven aan private beveiliging.

Ga je voor 1x per 2 weken professionele beveiligingsagenten inzetten? En die knijpen geen oogje dicht denk je? En again, die hebben ook niet de bevoegdheid om uw id te krijgen volgens mij, vragen mag, krijgen..
Nu worden agenten op kosten van de maatschappij ingezet, terwijl clubs meer dan voldoende middelen én mogelijkheden hebben daartoe. Het is eigenlijk ongelofelijk dat dit een vraag moet zijn. Op heel wat andere eenmalige of wederkerende events worden wel professionele beveiligingsagenten ingezet. Alleen in de sector waar ze miljoenen aan spelers betalen is dat "te duur".

Het kan zijn dat ook zij een oogje zullen dichtknijpen, maar daar hangen bij hen dan veel grotere professionele consequenties aan vast.

En dat laatste is opnieuw niet relevant. Als je ze niet krijgt mag je ze de toegang ontzeggen.

En dat laatste is opnieuw niet relevant. Als je ze niet krijgt mag je ze de toegang ontzeggen.
Dit doet er wel toe

Stel ik kan binnen met mijn ticket, buzzy pass, bankkaart, whatever
Ik smijt een bekertje (of vuurpijl) op het veld

Er komt een clubmedewerker/security kerel en die vraagt wie ik ben, ik antwoord niet of zeg "Joske vermeulen"
Persoon vraagt mijn ID, ik weiger deze te geven.
Hij vraag me het stadion te verlaten, ik weiger

Hij kan mij niet de toegang ontzeggen want ik ben al binnen, hij kan mij niet identificeren, hij kan me ook niet (met geweld) buiten zetten

Hoe ga jij mij volgende keer buiten houden?

Ik ben zelf een jaar of 8 steward bij Roeselare geweest en ik heb met moeite geweten wie er toen een stadionverbod had. Af en toe viel een er eens naam tijdens 1 van de weinige opleidingen die we kregen. Zoals we meeste ploegen hadden we door een tekort meestal bijstand van stewards van Cercle , Kortrijk en Zulte. Iets wat omgekeerd ook veel gebeurde en wat ook niet helpt om mensen met een stadionverbod buiten te houden.

Het kan zeker dat er wel eens stewards een oogje dichtknijpen maar toen ik nog steward was dan was er een gebrek aan communicatie en een deftige opleiding.

Qua ID vragen stonden wij als steward machteloos. Om iemand buiten te krijgen moesten we al de hoofdsteward verwittigen die op zijn beurt dan de veiligheidsverantwoordelijke of de aanwezige spotters verwittigde.

Nu worden agenten op kosten van de maatschappij ingezet, terwijl clubs meer dan voldoende middelen én mogelijkheden hebben daartoe. Het is eigenlijk ongelofelijk dat dit een vraag moet zijn. Op heel wat andere eenmalige of wederkerende events worden wel professionele beveiligingsagenten ingezet. Alleen in de sector waar ze miljoenen aan spelers betalen is dat "te duur".

Het kan zijn dat ook zij een oogje zullen dichtknijpen, maar daar hangen bij hen dan veel grotere professionele consequenties aan vast.

Er zal altijd politie nodig zijn. Want een “professionele bewakingsagent” is ook maar nen veredelde steward met zeer beperkte bevoegdheden. En die opleiding is ook 3 keer niets.

Dit doet er wel toe

Stel ik kan binnen met mijn ticket, buzzy pass, bankkaart, whatever
Ik smijt een bekertje (of vuurpijl) op het veld

Er komt een clubmedewerker/security kerel en die vraagt wie ik ben, ik antwoord niet of zeg "Joske vermeulen"
Persoon vraagt mijn ID, ik weiger deze te geven.
Hij vraag me het stadion te verlaten, ik weiger

Hij kan mij niet de toegang ontzeggen want ik ben al binnen, hij kan mij niet identificeren, hij kan me ook niet (met geweld) buiten zetten

Hoe ga jij mij volgende keer buiten houden?
Daarvoor dienen camerabeelden, anderzijds kan je bij niet gehoorzamen orders veiligheidspersoneel weldegelijk politie oproepen.

Er zal altijd politie nodig zijn. Want een “professionele bewakingsagent” is ook maar nen veredelde steward met zeer beperkte bevoegdheden. En die opleiding is ook 3 keer niets.
Je gaat bij escalatie en ongehoorzaamheid nog steeds agenten nodig hebben ja, maar die kosten mogen dan ook volledig op kap van de clubs komen. Het is absurd hoe veel geld wij wekelijks moeten ophoesten om een miljoenenindustrie te ondersteunen die zelf nauwelijks het minimum minimorum doen om hun stadions te beveiligen en de supporters in goede banen te leiden, wanneer ze wel met miljoenen kunnen gooien naar een handvol voetballers.

Al die agenten die wekelijks opgetrommeld moeten worden omdat de voetbalclubs te leeg zijn om de interne orde in hun stadions te bewaken, kosten ons niet alleen gigantisch veel geld, maar zorgen er ook voor dat die agenten niet elders kunnen ingezet worden. Week na week na week.

Als blijkt dat stadionverboden dode letter blijven, dan is dat niet omdat de clubs dat niet kunnen controleren, maar omdat ze niet willen. Het is echt wel zo simpel als dat. En dan de kost en de organisatie daarvan in de schoenen van de belastingbetaler proberen te schuiven, dat is regelrecht degoutant. Ik houd van deze sport, maar heel de mentaliteit er rond - of het nu gaat over fair play, scheidsrechters, supporters of algeheel management - is zo door en door rot.

Man, man. Wat in vooringenomenheid. Kent gij wel mensen van sfeergroepen? Dat is niet hetzelfde als hooligans. Die mannen maken prachtige tifo's en pyro geeft daar een extra dimensie aan.

Wie is de idioot?

Dit zijn dan geen fans van de sfeergroep? En gaan wel goed om met pyro?

Vanavond tegen Chelsea, ik kijk er naar uit!

Bijlagen

• IMG-20240206-WA0018.jpg
    IMG-20240206-WA0018.jpg
    204,9 KB · Weergaven: 15
Echt waar, Deila...
Jutgla op de flank zetten ipv Skoras. Jutgla is GEEN flankspeler, net zoals Zinckernagel er GEEN is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan