Club moet gewoon klacht indienen nu, wedstrijd laten annuleren wegens scheidsrechterlijke dwaling ofzoiets. Beerschot heeft het ook een keer kunnen flikken.
Scheidsrechterlijke dwaling bestaat enkel bij herstarten van het spel, niet in het spel zelf. Vraag me niet waarom (ik denk droge toepassing van regels tegenover interpretatie en beslissingen over gebeurtenissen) want die twee lopen erg door elkaar als ge concrete voorbeelden erbij haalt, maar het is wat het is. Uw Beerschotvoorbeeld ging over hernemen van een stilstaande fase, niet over een handsbal in het spel.
Met VAR ging de scheidsrechter wellicht niet gefloten hebben want kon hij nooit deftig zien lijkt me. En waarschijnlijk ging de VAR dan ook niet tussengekomen zijn
Neen, da's fout. Die ref doet nu wat die met een VAR ook zou gedaan hebben (buiten het goedkeuren/afkeuren-gedeelte natuurlijk, zie hieronder), en de VAR was hier tussengekomen zonder dat de ref zelfs moest gaan kijken op het scherm.
In zo'n geval hoort een VAR de scheidsrechter altijd naar het scherm te roepen zodat die in eer en geweten een beslissing kan maken, iets wat die nu duidelijk niet gedaan heeft hence zen getwijfel. Nee, ah jawel, ah nee toch niet. VAR beslist niks trouwens voor moest ge het niet weten, de beslissing ligt altijd bij de scheidsrechter op het veld, buitenspel uitgezonderd omdat dat zwart wit fases zijn.
Hier kan dat dus wel, omdat de regel zwart-wit is: élk aanvallend handspel is fout. In theorie ligt de beslissing bij de ref om het af te keuren, maar in praktijk gebeurt het hier door de VAR (of zoals bij buitenspel op aangeven van de lijnrechter) omdat de ref daarop vertrouwt.
Voor hetzelfde geld werd hij gelapt door 1 van zijn assistenten via de oortjes maar dat zullen we nooit weten.
Het is iets waar we veel te weinig inzicht in kijgen, maar waar enorm veel gebeurt qua overleg voor beslissingen en wijzigingen van beslissingen. Ik denk dat die communicatie openbaar zou moeten zijn, al dan niet pas na de match zoals wanneer bijvoorbeeld De Bleeckere op onuitstaanbare wijze de fases een dag later analyseert. Voor mij ook enkel van de stukken overleg waar de VAR naar kijkt als check trouwens, kwestie van de ref een deel van zijn discretie te laten behouden doorheen gewone matchgebeurtenissen.
Soit, ik stoorde mij meer aan het opgefokte haantjes gedrag op het veld dan aan de afgekeurde / toegestande goals.
Dat zijn nu eenmaal menselijke fouten. En eerlijk, ik mis de periode toen er nog geen sprake was van var.
Dat iedereen nu naar binnenstormt om te beelden te gaan bekijken met alle trekwerk vandien, is een onrechtstreeks gevolg van de introductie
Tuurlijk niet, TooChé, los ernaast. Voor dat iemand nog maar gehoord had van het acroniem VAR gebruikten coaches al beelden op de bank om te briesen bij beslissingen van de ref, of hadden ze een rechtstreekse lijn met iemand die het kon bekijken op televisiebeelden. We zijn Preud'homme zo bijvoorbeeld toch nog niet vergeten zeker? Dit is niets nieuws, en geen gevolg van de VAR maar van de omnipresentie van haarscherpe videobeelden. Wel dat, en de marginaliteit op een voetbalveld natuurlijk. Gelukkig heeft de VAR dat min of meer onder de knoet nu, zie hoe rustig al die spelers en de bank zijn als de VAR een check doet!
Voor de referee is het inderdaad niet evident, maar zoals je zegt heeft hij veel te laat gereageerd om eens een kaart te trekken. Nu, schuld ligt in mijn ogen bij de beslissing geen var te gebruiken, dan bij de referee zelf. De hele competitie lang worden ze op de vingers getikt omdat ze te snel fluiten, dat ze de var tijd moeten geven voor analyses, etc. Hun focus wordt dan ook wat "verslapt" omdat er toch een var is. En opeens is er voor bekermatchen geen var meer en moeten ze weer zoals vroeger fluiten.
Neen neen neen. Refs fluiten zoals vroeger, lijnrechters vlaggen zoals vroeger zij het met wat vertraging. Er is nu gewoon een correctiemechanisme, maar dus nog altijd ná de beslissing. Op welke manier verslapt dat de focus? Verboomen floot ook gewoon zoals vroeger of zoals nu, er is geen enkele aanwijziging dat hij niet voor hands zou gefloten hebben met VAR, of dat de lijnrechter wel voor buitenspel had gefloten met VAR. Alleen het afkeuren/goedkeuren-gedeelte is een gevolg van het wegvallen van het vangnet van de VAR, die chaos is er anders niet. Het moet ook wat zijn als ref: op dat moment in de match komt een figuur met een status als Mignolet u smeken dat hij de bal niet met de hand geraakt heeft (wat ook zo was, want het was de arm) terwijl 21 anderen wat klein handgemeen uitwisselen, uw gebruikelijk vangnet is weg en aan de zijlijn staan twee banken voor een TV hun versie te verkondigen tegen de vierde ref die ook nog eens dingen in uw oor kan zeggen, waanzin gewoon. Dit toont aan wat een noodzaak de VAR is, en gelukkig, want dat is ontgaat velen nog precies terwijl zij wel beelden hadden, had Verboomen het nog bij het rechte eind ook.
(zoals Badji bv, nog net dat tikje te kort en te jong).
lmao hahaha.
Als je zelf zwak bent, worden beslissingen van de arbitrage nog bepalender natuurlijk.
Ge zijt een wijs man, Rogue. Zowaar nog beter dan Mignolet zijn interview gisteren, en dat in één zin.