Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
"meh"

Als je uw geld geërfd hebt dan heb je chance dat je bij die ouders geboren bent.
Als je toevallig een getalenteerd artiest bent dan heb je chance met uw genen en 2 keer raden van waar die komen.

En iets kunnen of zijn is net als iets hebben vaak een combinatie van chance over waar je geboren bent en hoeveel je er zelf met doet. ( De extreme gevallen buiten beschouwing gelaten). Er is niet echt een verschil.
Het is een combi van beide zaken in veel gevallen. Maar in uw voorbeeld ben ik nog steeds meer trots dat ik chance heb gehad met de genen van mijn ouders en een goede artiest ben, dan dat ik chance heb met mijn ouders waarvan ik geld kreeg. (waar ik blijer mee zou zijn is misschien een andere vraag :tongue:)

Het "geluk" aspect is in beide gevallen misschien gelijk (discussieerbaar ma bon), ma ge moet er dan ook nog iets mee doen.
En "rijk zijn want geld gekregen" is niet dezelfde effort als "goede artiest zijn want talent ge-erfd en dan er iets mee gedaan en gewerkt om succesvol te zijn".

Is er een significant verschil tussen "ik kan een marathon lopen want ik sta elke dag vroeg op om te gaan lopen" en "ik kan een dikke porsche kopen want ik sta elke dag vroeg op om genoeg uren te kunnen doen/bij te leren"? Niet echt.
Jama nee hé, nu verandert ge de premise. Juist ging het puur over rijk zijn. Nu voegt ge al de reden WAAROM die mensen rijk zijn en wat ze er voor doen.

Ik ben akkoord dat ge u niet hoeft te schamen.

Maar, het 1 gaat over iets dat ge kunt of zijt (artiest), het zegt iets over uw skills.
Het ander gaat over iets dat ge hebt (onafhankelijk van hoe ge dat verworven hebt), puur materialistisch.

Dat vind ik toch een significant verschil. Ik word 1000 keer liever erkend op basis van wie ik ben of wat ik kan, dan op basis van wat ik heb.
wat ge hebt is deels ook wel gelinkt aan wat je kan of wie je bent he. Mijn bazin is ook rijk, maar die runt dan ook een zaak, iets wat ik nooit zou kunnen.

Ik vind persoonlijk ook niet dat ge u moet schamen omdat ge rijk zijt en andere mensen arm. Dat is nu eenmaal hoe de wereld draait en sommige functies verdienen nu eenmaal beter dan een andere. Let wel: dan heb ik het over de mensen die 'eerlijk' rijk zijn geworden, bijv. geen gewetenloze CEO die rijk geworden is op de kap van de arme. Maar ja, die gaat zich dan ook weer niet schamen voor het feit dat hij rijk is.
Zolang iemand maar beseft dat hij het beter heeft dan andere en die andere ook met respect behandelt.
En natuurlijk zou ik nog liever hebben dat arm en lage middenklasse niet zou bestaan in de maatschappij, in die zin dat iedereen genoeg zou hebben om een mooi leven te leiden, maar dat is een utopie. Dat gaat spijtig genoeg nooit gebeuren.

Jama nee hé, nu verandert ge de premise. Juist ging het puur over rijk zijn. Nu voegt ge al de reden WAAROM die mensen rijk zijn en wat ze er voor doen.
Maar dat is ook altijd een factor natuurlijk. (weerom de extreme gevallen daar gelaten) Je kan nog een hoop geld krijgen van de papa maar als je het allemaal weg gokt is het ook weg natuurlijk.

Er is altijd een factor van het zelf niet verprutsen.

Laat ik het zo zeggen, je kan imo even trots zijn op die marathon als op die porsche want in beide gevallen is het voor het grootste deel puur door geluk. Dus ofwel kan je nergens trots op zijn ( en dat is persoonlijk mijn instelling) ofwel op al die zaken in gelijke mate. En 'kan' is het woord hier, niet moet of mag of wat dan ook.

Nog uit die test: "Hoeveel is uw huis waard?"

Hoe kan ik dat weten? Wij hebben gebouwd (grond apart gekocht en dan gebouwd) rond 2017.
De bank heeft toen een geschatte waarde van de woning gegeven, die zal ook nietmeer hetzelfde zijn gok ik?

Nog uit die test: "Hoeveel is uw huis waard?"

Hoe kan ik dat weten? Wij hebben gebouwd (grond apart gekocht en dan gebouwd) rond 2017.
De bank heeft toen een geschatte waarde van de woning gegeven, die zal ook nietmeer hetzelfde zijn gok ik?
Je kan toch wel +- zeggen wat je woning waard is? Of kijk jij nooit eens online naar wat in jouw streek te koop staat? Als het rap verkocht is= correct geprijsd. Als het al een half jaar te koop staat is het geen referentiepunt want te hoog geprijsd.
Dat je het niet weet tot op 10.000 euro kan ik inkomen maar zelfs niet tot op 100.000 of 50.000?

Je hoeft je helemaal niet te schamen om je welstand. Of je die nu vergaard hebt door hard te werken of puur geluk maakt zelfs niks uit. Schaamte is nergens voor nodig.

Echter in het voorbeeld @HUSKE vind ik het wel frappant dat je vlotjes uitvoerig je welvaart etaleert om er meteen achteraan een soort bescheidenheid (schaamte) tegenaan te gooien... Dan zal het eerder schaamte zijn omwille van het etaleren denk ik.

Wanneer je over je welstand spreekt in de hoop dat dit indruk maakt om je omgeving dan doe je dat niet om andere mensen te motiveren maar om je zelf beter te voelen. Sommigen hebben dat nodig, anderen dan weer niet.

Persoonlijk vind ik van die welstandsopscheppers eerder irritant, zeker omdat ze vaak denken dat ze nog 's advies aan het geven zijn met hun gestoef. Terwijl bij mij iemands charisma net omgekeerd evenredig is aan opschepperigheid.

Ik ben akkoord dat ge u niet hoeft te schamen.

Maar, het 1 gaat over iets dat ge kunt of zijt (artiest), het zegt iets over uw skills.
Het ander gaat over iets dat ge hebt (onafhankelijk van hoe ge dat verworven hebt), puur materialistisch.

Dat vind ik toch een significant verschil. Ik word 1000 keer liever erkend op basis van wie ik ben of wat ik kan, dan op basis van wat ik heb.

Kunst is ook wel iets dat vrij vlot te snappen valt. Er is niemand die tegen iemand die na jaren bloed, zweet en tranen carrière heeft gemaakt in de financiële sector gaat zeggen "wow respect die consolidatie van de jaarrekening is echt goed gedaan". Zo'n werk kan je niet aan de muur hangen. Maar in beide gevallen is veel geld hebben in dit geval het resultaat van uw skills.

Ik vind dat wel een lastige. We hebben van vroeger nog steeds veel zeer goede vrienden van op de sociale woonwijk waar ik opgegroeid ben en die een veel bescheidener inkomen hebben (zowat 50-60% van ons) . Maar dat zijn echt goede vrienden en je kan die toch niet wissen omdat je door de jaren heen het beter gekregen hebt. Ik omring me nog vaak met diezelfde mensen omdat ik die echt graag heb.
Dat vind ik een vreemde uitspraak.

Ik heb vrienden die CEO zijn en heel goed hun boterham verdienen. Wonen in een villa met zwembad. Ik heb ook vrienden die ramenwasser zijn of in een fabriek werken als arbeider. Huren een appartement of huis. Allemaal zelfde vriendenkring.

Nog nooit heb ik daar op die manier bij stilgestaan of bewust benoemd. Daar draait vriendschap ook helemaal niet om. Binnen de vriendenkring wordt daar ook nooit over gesproken. Wij komen toe op café, de één met een X5 of Porsche, de andere met zijn 10 jaar oude camionet of zelfs met de fiets bij gebrek aan wagen. Who the fuck cares.

Iedereen doet van mij wat hij wil en koopt wat hij wil. Het is hoe je daar mee omgaat. Van 't moment iemand begint neer te kijken op iemand anders, omwille van de financiële status, heeft hij volledig afgedaan bij mij.

Omgekeerd geldt dat ook hé. Als er ne kameraad zijn nieuwe vette wagen komt tonen, ben ik blij in z'n plaats. Gezond jaloers als in: 'wauw, dat zou ik ook graag op m'n oprit staan hebben'. Maar afgunst is er totaal niet.

Dit forum is helemaal geen correcte weergave van de realiteit. En verder is het een forum: niemand gaat wat er hier gepost wordt nakijken.

Enfin, als je gewoon eens uit je doppen kijkt in de echte wereld moet je toch wel beseffen dat een inkomen als dat van jou tot de toplaag van ons land behoort?

Ikzelf schat dat we ergens in de top 15-20% zitten. Genoeg om momenteel zorgeloos te leven.

Je hoeft je helemaal niet te schamen om je welstand. Of je die nu vergaard hebt door hard te werken of puur geluk maakt zelfs niks uit. Schaamte is nergens voor nodig.

Echter in het voorbeeld @HUSKE vind ik het wel frappant dat je vlotjes uitvoerig je welvaart etaleert om er meteen achteraan een soort bescheidenheid (schaamte) tegenaan te gooien... Dan zal het eerder schaamte zijn omwille van het etaleren denk ik.

Wanneer je over je welstand spreekt in de hoop dat dit indruk maakt om je omgeving dan doe je dat niet om andere mensen te motiveren maar om je zelf beter te voelen. Sommigen hebben dat nodig, anderen dan weer niet.

Persoonlijk vind ik van die welstandsopscheppers eerder irritant, zeker omdat ze vaak denken dat ze nog 's advies aan het geven zijn met hun gestoef. Terwijl bij mij iemands charisma net omgekeerd evenredig is aan opschepperigheid.

In mijn vriendengroep spreken we niet vrijuit over lonen, we zeggen altijd dat we het goed hebben en toekomen, maar het leven toch gevoelig duurder geworden is. Dat is niet gelogen.

Maar op een anoniem forum, who cares. Lees graag wat anderen verdienen zodat ik kan inschatten waar ik zit in de markt. Over waar je zit in de maatschappij zegt BG niets, dat is wat scheefgetrokken hier.

Maar onze vrienden zijn ook niet blind. We wonen in een straat met het ene grote huis naast het andere. Die weten ook dat je onze woning niet hebt voor 350k eh. Zeker aangezien ik een paar straten verder mijn huis dat 90m2 kleiner en 5 jaar ouder was voor 360+k heb verkocht (goedkopere streek hier). Dat was namelijk de vraagprijs en heb verteld dat het voor meer is weggegaan.

We hebben idd nog een dure bedrijfswagen. Maar dat is niet mijn eigendom, al kan je wel raden dat die over het algemeen niet op de lijst staat van iemand met 3k bruto. Onze eigen auto is een 10 jaar oude peugeot 207 (doet 3-4k km per jaar). Niet echt een auto om over op te scheppen denk ik dan :D.

Ikzelf schat dat we ergens in de top 15-20% zitten. Genoeg om momenteel zorgeloos te leven.

In mijn vriendengroep spreken we niet vrijuit over lonen, we zeggen altijd dat we het goed hebben en toekomen, maar het leven toch gevoelig duurder geworden is. Dat is niet gelogen.

Maar op een anoniem forum, who cares. Lees graag wat anderen verdienen zodat ik kan inschatten waar ik zit in de markt. Over waar je zit in de maatschappij zegt BG niets, dat is wat scheefgetrokken hier.

Maar onze vrienden zijn ook niet blind. We wonen in een straat met het ene grote huis naast het andere. Die weten ook dat je onze woning niet hebt voor 350k eh. Zeker aangezien ik een paar straten verder mijn huis dat 90m2 kleiner en 5 jaar ouder was voor 360+k heb verkocht (goedkopere streek hier). Dat was namelijk de vraagprijs en heb verteld dat het voor meer is weggegaan.

We hebben idd nog een dure bedrijfswagen. Maar dat is niet mijn eigendom, onze eigen auto een 10 jaar oude peugeot 207 (doet 3-4k km per jaar). Niet echt een auto om over op te scheppen denk ik dan :D.
Dat je wilt benchmarken waar je zit in de maatschappij kan ik nog begrijpen... Daarvoor bestaan die grafieken en testjes zoals in de openingspost dan.

Waarom je zoveel details geeft over je positie is me echter een raadsel... Oprechte vraag: wat verwacht je dat je hier als antwoord krijgt op die uiteenzetting over je financiële assets? Medeleven? Bewondering? Minachting?

En moest je dan nog gewoon droog je situatie schetsen met een concrete vraag erbij dan zou ik het ook nog snappen. Maar dat soort verhaaltje erbij, over hoe je het dan toch maar flink gemaakt hebt tov je vriendenkring... En dat het toch wat gênant aanvoelt om die BMW voor hun ogen te parkeren... komaan man! Misschien vinden die daar nu 's juist niks aan... Het is een IX3 hoor, geen gouden Bentley.

In mijn vriendengroep van ex-jeugdbeweging/opgegroeid in hetzelfde dorp gaat het er eerder zoals bij @Mr.Anderson aan toe. Dat is een doorsnede van de maatschappij met verschillen in bankrekening, woning, loon, auto en zo meer... Binnen die groep staan we daar gewoon niet bij stil. De eerste die daar komt verkondigen dat hij het gênant vindt om zijn IX3 voor het café te parkeren zal er snel niet meer bij horen. En niet omwille van die IX3 hoor.

Please elaborate want is mij een compleet raadsel :)

Laatst bewerkt:
Volgens Statistiek Vlaanderen zit je met een huishoudinkomen van boven de 5000 euro in de top 3%. Dat percentage zal vandaag waarschijnlijk wel wat anders liggen aangezien dat niet enorm recent is, maar dat het helemaal bovenaan staat is toch wel vrij duidelijk. Ik heb het gevoel dat je dat zelf stiekem ook wel weet, en van mij mag je (al dan niet vals) bescheiden doen, maar ik vond die uitspraak over die vrienden echt heel vreemd overkomen. Daar draait vriendschap inderdaad toch helemaal niet om? Wat maakt dan precies dat het 'een lastige' is?

Op dat vlak is het hier hetzelfde als bij @Mr.Anderson trouwens. Een hele hoop verschillende lonen bij elkaar, maar niemand die daar ooit iets over zegt of daar ooit moeilijk over doet wanneer een bepaalde activiteit (restaurant of reis bijvoorbeeld) voor de ene of de andere even niet lukt. Wat de huizen of wagens of horloges of juwelen van mijn vrienden zoal kosten zal me worst wezen.

Volgens Statistiek Vlaanderen zit je met een huishoudinkomen van boven de 5000 euro in de top 3%. Dat percentage zal vandaag waarschijnlijk wel wat anders liggen aangezien dat niet enorm recent is, maar dat het helemaal bovenaan staat is toch wel vrij duidelijk. Ik heb het gevoel dat je dat zelf stiekem ook wel weet, en van mij mag je (al dan niet vals) bescheiden doen, maar ik vond die uitspraak over die vrienden echt heel vreemd overkomen. Daar draait vriendschap inderdaad toch helemaal niet om? Wat maakt dan precies dat het 'een lastige' is?

Op dat vlak is het hier hetzelfde als bij @Mr.Anderson trouwens. Een hele hoop verschillende lonen bij elkaar, maar niemand die daar ooit iets over zegt of daar ooit moeilijk over doet wanneer een bepaalde activiteit (restaurant of reis bijvoorbeeld) voor de ene of de andere even niet lukt. Wat de huizen of wagens of horloges of juwelen van mijn vrienden zoal kosten zal me worst wezen.

Dan zullen we allicht nog in de top 3% zitten, aangezien we ook een heel stuk boven de 5k zitten. Ik had dat oprecht niet door, zoals ik zei, top 15-20%. Misschien veroorzaakt door BG :).

Ik had het over lastige in de vriendengroep niet over de lonen, dat interesseert toch niemand. Of je nu 20k per jaar of per maand verdient, als je een eikel bent moet ik je niet. In beide gevallen als je een toffe pe bent wel.

Het is gewoon lastig om die zaken zoals een huis en bvb meubels te verbergen en dus onrechtstreeks je inkomen voor de vrienden. Of je moet ze niet thuis uitnodigen, maar we gaan nogal eens graag bij elkaar eten en gezellig bijkletsen.

Nee @ThomasMore , het is geen Bentley, maar in mijn vriendengroep ook niet bepaald een gemiddelde wagen. Er moet namelijk toch al wat gewerkt, laat staan gespaard worden om 80k bij elkaar te schrapen. En niemand zou dat dan aan een auto uitgeven, mezelf inclusief. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt, hence de 2de auto uit de jaren stilletjes.

kan je ook wel van de andere kant van het spectrum zeggen: moet je nog een test doen om te weten of je arm bent als je elke maand in het rood eindigt of je bepaalde basiszaken niet kan betalen?
Op zich maakt zo'n test weinig uit he. Ge weet tot welke klasse ge hoort, en wat nu?
En in verband met geld is het bij velen toch nooit genoeg. Zelfs wereldsterren vinden het nooit genoeg: bijv. miljoenen verdienen per jaar en dan toch nog belastingfraude gaan plegen...
Probleem is natuurlijk dat je je meestal ook gaat omringen met mensen die hetzelfde of meer verdienen. Iemand die 6k/maand verdient, leeft meestal ook wel in een buurt waar iedereen zo'n inkomen heeft en ook hun sociale omgang bestaat uit die rangen. En dan is 6000-10.000 wel weer de onderste van de rijke rangen natuurlijk waardoor het zo niet aanvoelt. De range van rijk is dan ook gewoon een miljoen maal groter dan die van arm of middenklassen natuurlijk, dus als ge er maar net invalt dan zijt ge maar een kleine garnaal.

Dat doe ik persoonlijk niet, net zoals een paar andere mensen al gepost hebben, draait mijn vriendenkring om gedeelde interesses en uiteenlopende karakters waar ik goed mee overeen kom. Inclusief mensen waar ik al mee bevriend ben nog voor iemand een echte job had (dus toen waren we allemaal "arm" :p)
Er zitten er bij die een heel stuk minder verdien en er zitten er bij die een heel stuk meer verdienen, dat maakt mij nu eens echt niets uit. Maar de paar vrienden die niet met geld konden om gaan omdat ze persé naar de buitenwereld toe wilden tonen wat ze konden uitgeven (wat trouwens niets speciaals was), die zijn na een paar jaar toch weggevallen...

Je kan toch wel +- zeggen wat je woning waard is? Of kijk jij nooit eens online naar wat in jouw streek te koop staat? Als het rap verkocht is= correct geprijsd. Als het al een half jaar te koop staat is het geen referentiepunt want te hoog geprijsd.
Dat je het niet weet tot op 10.000 euro kan ik inkomen maar zelfs niet tot op 100.000 of 50.000?
Eerlijk gezegd heb ik er totaal geen idee van momenteel.

Ik heb net eens rondgekeken op immoweb, als ik iets min of meer vergelijkbaar zie in de buurt (nooit helemaal gelijk want ofwel grotere tuin ofwel iets ouder) zou ik het belachelijk vinden.
De bank schatte de constructie destijds (2017) op 405k (excl grond waar wij 75k voor hebben betaald), min of meer vergelijkbaar gaat nu tussen de 640 en 670k. Als ik dat hier thuis zeg seffes dan belt die vanavond nog een makelaar.

Dat vind ik een vreemde uitspraak.

Ik heb vrienden die CEO zijn en heel goed hun boterham verdienen. Wonen in een villa met zwembad. Ik heb ook vrienden die ramenwasser zijn of in een fabriek werken als arbeider. Huren een appartement of huis. Allemaal zelfde vriendenkring.

Nog nooit heb ik daar op die manier bij stilgestaan of bewust benoemd. Daar draait vriendschap ook helemaal niet om. Binnen de vriendenkring wordt daar ook nooit over gesproken. Wij komen toe op café, de één met een X5 of Porsche, de andere met zijn 10 jaar oude camionet of zelfs met de fiets bij gebrek aan wagen. Who the fuck cares.

Iedereen doet van mij wat hij wil en koopt wat hij wil. Het is hoe je daar mee omgaat. Van 't moment iemand begint neer te kijken op iemand anders, omwille van de financiële status, heeft hij volledig afgedaan bij mij.

Omgekeerd geldt dat ook hé. Als er ne kameraad zijn nieuwe vette wagen komt tonen, ben ik blij in z'n plaats. Gezond jaloers als in: 'wauw, dat zou ik ook graag op m'n oprit staan hebben'. Maar afgunst is er totaal niet.
Idem hier, maar er zijn soms wel ongemakkelijke momenten.
Afgelopen week wat pinten gaan drinken met vrienden (jobs & inkomen uiteenlopend). Wij zijn pas terug van een topvakantie, één van onze vrienden doet binnenkort ongeveer dezelfde reis en vraagt zo wat tips.
3e zegt "Wauw echt knap, heb ook de foto's gezien damn, dat is een droomreis voor mijn vrouw, mag ik vragen wat dat gekost heeft"
Totaalprijs was iets van een 12.500€ - zijn reactie was wat teleurgesteld "oh. Vind het enorm mooi, maar dan zal het helaas bij een droomreis blijven voor ons"

Op dat moment wou ik eigenlijk met die andere kameraad bespreken dat we aan het kijken zijn voor een volgende reis te boeken/regelen.
Die vriend zal er nooit kwaad om zijn hé, maar het voelt wel wat vervelend/ongemakkelijk.
Is iets Belgisch zeker dat ge u wat ongemakkelijk voelt om andere niet te proberen kwetsen of hoe moet ik het zeggen.

Maar dat is soms op andere vlakken ook zo, nie enkel financieel
Bv. Koppel 1 heeft onlangs een miskraam gehad, dan is het voor koppel 2 met de pasgeboren baby en koppel 3 met de pas aangekondigde zwangersschap ook wat ongemakkelijk om over te praten met hun erbij.

Dan zullen we allicht nog in de top 3% zitten, aangezien we ook een heel stuk boven de 5k zitten. Ik had dat oprecht niet door, zoals ik zei, top 15-20%. Misschien veroorzaakt door BG :).

Ik had het over lastige in de vriendengroep niet over de lonen, dat interesseert toch niemand. Of je nu 20k per jaar of per maand verdient, als je een eikel bent moet ik je niet. In beide gevallen als je een toffe pe bent wel.

Het is gewoon lastig om die zaken zoals een huis en bvb meubels te verbergen en dus onrechtstreeks je inkomen voor de vrienden. Of je moet ze niet thuis uitnodigen, maar we gaan nogal eens graag bij elkaar eten en gezellig bijkletsen.

Nee @ThomasMore , het is geen Bentley, maar in mijn vriendengroep ook niet bepaald een gemiddelde wagen. Er moet namelijk toch al wat gewerkt, laat staan gespaard worden om 80k bij elkaar te schrapen. En niemand zou dat dan aan een auto uitgeven, mezelf inclusief. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt, hence de 2de auto uit de jaren stilletjes.

Dat is toch net hetgene dat hierboven wordt aangehaald.
Ga je dan de nieuwe sofa in de garage zetten als uw vrienden langskomen?

Idem ditto wat betreft die uiteenlopende al dan niet (ex)-dorp vriendengroep trouwens!

Maar waarom zou je dat doen? Dan is dat toch ofwel omdat jij een beetje neerkijkt op je vrienden omdat je denkt dat zij er niet mee gaan kunnen leven dat jij in al die weelde leeft, ofwel omdat je denkt dat je vrienden zich dan jaloers gaan gedragen? Een iets of wat normale vriend is toch gewoon blij voor je, daar moet je je spullen toch niet voor verbergen? Je moet natuurlijk niet met de briefjes van 500 in hun gezicht gaan wrijven, maar meubels verbergen?

Vanaf dat ik het gevoel heb dat zulke zaken noodzakelijk zijn bij mijn vrienden omdat ze mij mijn succes niet gunnen zoek ik er toch andere hoor.

Maar waarom zou je dat doen? Dan is dat toch ofwel omdat jij een beetje neerkijkt op je vrienden omdat je denkt dat zij er niet mee gaan kunnen leven dat jij in al die weelde leeft, ofwel omdat je denkt dat je vrienden zich dan jaloers gaan gedragen? Een iets of wat normale vriend is toch gewoon blij voor je, daar moet je je spullen toch niet voor verbergen? Je moet natuurlijk niet met de briefjes van 500 in hun gezicht gaan wrijven, maar meubels verbergen?

Vanaf dat ik het gevoel heb dat zulke zaken noodzakelijk zijn bij mijn vrienden zoek ik er toch andere hoor.

Het ging over het laten uitschijnen dat je het goed had en patserig zijn. Waarop ik antwoorden dat ik dat lastig vind om alles af te schermen door de spullen die je hebt en je dus al eens onbedoeld patserig kan overkomen.

Ik heb nergens gezegd dat ik mijn spullen verberg voor vrienden, daar op neerkijk of omgekeerd opkijk. Die 2 zaken waren dan ook niet eens gerelateerd aan elkaar.
Ik ben blij met mijn gemengde vriendengroep, of die het nu beter hebben of niet maakt niet uit. Als iemand een nieuwe auto komt laten zien ben ik ook terecht blij voor die, of dat nu een auto van 25k of 150k is, is voor mij zelfs niet belangrijk.

En Bill Gates knalt zichzelf ook neer als die met Gert zijn vermogen wakker zou worden.
Ha ja, dat is zoals in het grapje.

Q: "Als je morgen wakker wordt en er staat 10 miljoen euro op uw rekening, wat zou je dan doen?"
A: "In acute paniek schieten en mij afvragen waar al de rest naartoe is!"

Voor wat betreft het netto inkomen staat er als melding "uw inkomen valt buiten het bereik van deze grafiek" en zouden we dus rijk zijn. Ik besef dat wij als gezin uitzonderlijk goed verdienen, maar rijk associeer ik toch met een andere levensstandaard. Ik voel mij eerder als hogere middenklasse.
Uw inkomen valt waarschijnlijk in het 99ste percentiel, en je voelt je middenklasse? :)

Terug
Bovenaan