Je kan toch wel +- zeggen wat je woning waard is? Of kijk jij nooit eens online naar wat in jouw streek te koop staat? Als het rap verkocht is= correct geprijsd. Als het al een half jaar te koop staat is het geen referentiepunt want te hoog geprijsd.
Dat je het niet weet tot op 10.000 euro kan ik inkomen maar zelfs niet tot op 100.000 of 50.000?
Eerlijk gezegd heb ik er totaal geen idee van momenteel.
Ik heb net eens rondgekeken op immoweb, als ik iets min of meer vergelijkbaar zie in de buurt (nooit helemaal gelijk want ofwel grotere tuin ofwel iets ouder) zou ik het belachelijk vinden.
De bank schatte de constructie destijds (2017) op 405k (excl grond waar wij 75k voor hebben betaald), min of meer vergelijkbaar gaat nu tussen de 640 en 670k. Als ik dat hier thuis zeg seffes dan belt die vanavond nog een makelaar.
Dat vind ik een vreemde uitspraak.
Ik heb vrienden die CEO zijn en heel goed hun boterham verdienen. Wonen in een villa met zwembad. Ik heb ook vrienden die ramenwasser zijn of in een fabriek werken als arbeider. Huren een appartement of huis. Allemaal zelfde vriendenkring.
Nog nooit heb ik daar op die manier bij stilgestaan of bewust benoemd. Daar draait vriendschap ook helemaal niet om. Binnen de vriendenkring wordt daar ook nooit over gesproken. Wij komen toe op café, de één met een X5 of Porsche, de andere met zijn 10 jaar oude camionet of zelfs met de fiets bij gebrek aan wagen. Who the fuck cares.
Iedereen doet van mij wat hij wil en koopt wat hij wil. Het is hoe je daar mee omgaat. Van 't moment iemand begint neer te kijken op iemand anders, omwille van de financiële status, heeft hij volledig afgedaan bij mij.
Omgekeerd geldt dat ook hé. Als er ne kameraad zijn nieuwe vette wagen komt tonen, ben ik blij in z'n plaats. Gezond jaloers als in: 'wauw, dat zou ik ook graag op m'n oprit staan hebben'. Maar afgunst is er totaal niet.
Idem hier, maar er zijn soms wel ongemakkelijke momenten.
Afgelopen week wat pinten gaan drinken met vrienden (jobs & inkomen uiteenlopend). Wij zijn pas terug van een topvakantie, één van onze vrienden doet binnenkort ongeveer dezelfde reis en vraagt zo wat tips.
3e zegt "Wauw echt knap, heb ook de foto's gezien damn, dat is een droomreis voor mijn vrouw, mag ik vragen wat dat gekost heeft"
Totaalprijs was iets van een 12.500€ - zijn reactie was wat teleurgesteld "oh. Vind het enorm mooi, maar dan zal het helaas bij een droomreis blijven voor ons"
Op dat moment wou ik eigenlijk met die andere kameraad bespreken dat we aan het kijken zijn voor een volgende reis te boeken/regelen.
Die vriend zal er nooit kwaad om zijn hé, maar het voelt wel wat vervelend/ongemakkelijk.
Is iets Belgisch zeker dat ge u wat ongemakkelijk voelt om andere niet te proberen kwetsen of hoe moet ik het zeggen.
Maar dat is soms op andere vlakken ook zo, nie enkel financieel
Bv. Koppel 1 heeft onlangs een miskraam gehad, dan is het voor koppel 2 met de pasgeboren baby en koppel 3 met de pas aangekondigde zwangersschap ook wat ongemakkelijk om over te praten met hun erbij.