Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Nee @ThomasMore , het is geen Bentley, maar in mijn vriendengroep ook niet bepaald een gemiddelde wagen. Er moet namelijk toch al wat gewerkt, laat staan gespaard worden om 80k bij elkaar te schrapen. En niemand zou dat dan aan een auto uitgeven, mezelf inclusief. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt, hence de 2de auto uit de jaren stilletjes.
En je blijft maar gaan... Trouwens het luxepaard dat mij vriendin haar werk voor haar heeft gefixt is ook een IX3 en die heeft geen 80K gekost.

Het is maar een wagen hoor.

Het is maar een wagen hoor.

Ik zou liever de TCO op de bankrekening krijgen en zelf iets kopen, dat is helaas geen keuze.

Je, maar het is een premium bedrijfswagen.

Kan belangrijk zijn bij het daten.

Was toch meer tevreden van mijn (veel goedkopere) VW Arteon, zowel qua looks als beuikbaarheid. Was hier eerder kiezen wat het best aansloot bij de noden.

Ben getrouwd, daten hoef ik niet te doen :).
Neem je wss ook best geen iX3, maar een i4.

Ja, maar het is een premium bedrijfswagen.

Kan belangrijk zijn bij het daten.

Ik scoor zeker chicks bij de vleet met mijn soccer mom bedrijfswagen met 3 kinder zitjes ge-isofixed op de achterbank. PAPA, IK KAN DE BOMEN DOOR HET GLAZEN DAKJE ZIEN (jaja, panoramisch dak ter entertainment van de kids) :laugh:

Dat is omdat je teveel uitgeeft aan tuingerief.
Neen, het heeft te maken met de groepsverzekering. Daar staat flink wat kapitaal uit, maar dat heb ik vandaag nog niet in handen. Tegen de tijd dat ik 70 ben ga ik me misschien wel rijk voelen dus :rofl:

Neen, het heeft te maken met de groepsverzekering. Daar staat flink wat kapitaal uit, maar dat heb ik vandaag nog niet in handen. Tegen de tijd dat ik 70 ben ga ik me misschien wel rijk voelen dus :rofl:

Die groepsverzekering vind ik zelf maar een vergiftigd "geschenk", dat ziet er bruto-netto allemaal interessant uit op papier, maar ik zou liever het geld nu krijgen en zelf in een ETF gooien voor de komende 25 jaar of zo...

Als ik het goed begrijp val ik onder
Koppel: 1,5
Nettoloon samen ongeveer: 4.000€-4100€

Dus hoge middenklasse? Potentieel zelfs “rijk” aangezien ik deze maand begonnen met een flexijob. Is deze tabel nog up-to-date?

Als ik het goed begrijp val ik onder
Koppel: 1,5
Nettoloon samen ongeveer: 4.000€-4100€

Dus hoge middenklasse? Potentieel zelfs “rijk” aangezien ik deze maand begonnen met een flexijob. Is deze tabel nog up-to-date?
Rijk als koppel zonder kinderen is pas vanaf 6,5 - 7k volgens mij? Allè volgende die tabel

Serieus semantische discussies. Van mij mag je je eigen cutoff kiezen en zeggen dat je rijk bent :laugh:

Ik verdien genoeg, kan doen wat ik wil, 2x op reis per jaar met het gezin, het huis wat ik wil, nooit op mijn aankopen letten en een gevulde aandelen rekening. Noem het rijk/arm/kwikkwakkwek/blablabla. I don't care. :woohoo:

A
Rijk als koppel zonder kinderen is pas vanaf 6,5 - 7k volgens mij? Allè volgende die tabel
Ahzo ik ben nooit goed geweest in dit soort tabellen lezen.

—————

Nuja als ik al in de grote middenklasse val vind ik wel dat er iets mis met België want ik voel me zeker niet als iemand die in de hoge middenklasse valt.

Het blijft grappig hoe heel deze thread vol staat met "tiens, volgens de statistieken ben ik rijk. Maar ik ben niet rijk ze!"
Dan is misschien het idee van "rijk" nogal verkeerd

Het blijft grappig hoe heel deze thread vol staat met "tiens, volgens de statistieken ben ik rijk. Maar ik ben niet rijk ze!"
Dan is misschien het idee van "rijk" nogal verkeerd
Ze hadden gewoon het woordje rijk niet moeten vermelden. Gewoon welvarend als laatste stap en de discussie was afgesloten.

Al maakt het zoals je zegt allemaal niet uit, aangezien je ook nog enorm rijk, stinkend rijk, rijker dan de zee diep is, belachelijk rijk en oninbeeldbaar rijk zou kunnen toevoegen.

Maar bon, simpelste is gewoon dat rijk woordje ontwijken.

Serieus semantische discussies. Van mij mag je je eigen cutoff kiezen en zeggen dat je rijk bent :laugh:

Ik verdien genoeg, kan doen wat ik wil, 2x op reis per jaar met het gezin, het huis wat ik wil, nooit op mijn aankopen letten en een gevulde aandelen rekening. Noem het rijk/arm/kwikkwakkwek/blablabla. I don't care. :woohoo:

Maar dat is net de clue in de semantiek eh; als je boven die arbitrair gekozen cutoffs zit, dan mag je niet zeggen dat je niet rijk bent want percentielen! :biglaugh:

Maar verder heb je gewoon gelijk ;)

Ze hadden gewoon het woordje rijk niet moeten vermelden. Gewoon welvarend als laatste stap en de discussie was afgesloten.

Al maakt het zoals je zegt allemaal niet uit, aangezien je ook nog enorm rijk, stinkend rijk, rijker dan de zee diep is, belachelijk rijk en oninbeeldbaar rijk zou kunnen toevoegen.

Maar bon, simpelste is gewoon dat rijk woordje ontwijken.
in België is zeker een 70% wel-varend. Dat zou evengoed risico's qua semantologie betekenen. Rijk wordt hier wss gedefinieerd als ergens de hoogst 5% verdienend. In een land zoals België bij de top 5% inkomens zitten wil zeggen dat je rijk bent. Iedereen die dat niet denkt, denkt teveel enkel ivm zijn buren/kennissen/BV's en denkt niet Europees of zelfs wereldwijd.

in België is zeker een 70% wel-varend. Dat zou evengoed risico's qua semantologie betekenen. Rijk wordt hier wss gedefinieerd als ergens de hoogst 5% verdienend. In een land zoals België bij de top 5% inkomens zitten wil zeggen dat je rijk bent. Iedereen die dat niet denkt, denkt teveel enkel ivm zijn buren/kennissen/BV's en denkt niet Europees of zelfs wereldwijd.
Rijk heeft toch een heel andere betekenis voor mij hoor.
Rijk zijn dat is een afbetaalde villa hebben, een dan nog een hele hoop roerende en onroerende eigendommen hebben zodat je netto waarde minimum 1M+ is.

Jouw definitie van rijk is een hoog inkomen hebben waar je 44% of meer van afdraagt.
Dat is gewoon uw botten afdraaien om een hoger dan gemiddeld inkomen te hebben.

Rijk zijn dat is een afbetaalde villa hebben, een dan nog een hele hoop roerende en onroerende eigendommen hebben zodat je netto waarde minimum 1M+ is.

Jouw definitie van rijk is een hoog inkomen hebben waar je 44% of meer van afdraagt.
Iets afbetaald hebben zou ik nu toch niet als factor beschouwen om rijk te zijn. Iemand die nu een villa van 10 miljoen afbetaalt zou ik nu al rijk vinden en niet na 25j wanneer deze afbetaald is.

Voor mij is iemand rijk vanaf die door passief inkomen kan leven. Met andere woorden je hebt wat geïnvesteerd in vastgoed en je kunt leven van de opbrengst van de appartementen die je verhuurt. Een andere optie kan zijn dat je voldoende geïnvesteerd hebt in aandelen die een mooi dividend opbrengen. Je maakt een stukje software met een mooi licentiemodel zodat je er slapend rijk mee kan worden. Zelfs crypto staking is een vorm van passief inkomen. Dat is voor mij rijk zijn. Of die nu met een Skoda uit 2008 rijdt of een nieuwe Mercedes S-klasse staat er los van.

Terug
Bovenaan