Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mijn vrouw zegt hoi
Kinderen? Kelly uit de sociale wijk gaat niet akkoord.
Een absolute definitie kan een relatief resultaat hebben. Dat is nuance in je definitie stekenDat is inderdaad een normale eigenschap van vergelijking via percentielen.
En per direct ook waarom dat type statistiek gebruiken zowat de meest idiote manier is om een absolute definitie te formuleren.

Een absolute definitie kan een relatief resultaat hebben. Dat is nuance in je definitie steken![]()
Zie de definitie hierboven.Moeten we dan maar eens proberen met de definitie van "rijk"
Mensen met herpes ook niet.Kinderen? Kelly uit de sociale wijk gaat niet akkoord.
Zie de definitie hierboven.

Vind dit inderdaad een mooie grens om rijkdom aan te duiden. Sommigen zullen nu eenmaal denken aan "rijk" zijn als ze minstens 3 luxewagens op de oprit van hun villa hebben staan en jaarlijks 3 vakanties van minimum 3 weken per vakantie en minstens naar een bestemming van 6+u vliegen kunnen gaan...sorry maar dit artikel vind ik onzin, rijk is voor mij als je kunt kopen wat je wil zonder een cent nog te moeten verdienen.
al de rest is cope praat
In Antwerpen ken ik wel een paar straten waar je dat kan kopen voor 50 EURMensen met herpes ook niet.

maar wat is elke aankoop die je wil doen? Hoort elke maand een ferrari daar ook bij? Of een topvoetbalclub? Of zo'n luxe jacht met personeel? Want dan vallen veel rijke mensen toch ook al niet meer onder de noemer rijk.Vind dit inderdaad een mooie grens om rijkdom aan te duiden. Sommigen zullen nu eenmaal denken aan "rijk" zijn als ze minstens 3 luxewagens op de oprit van hun villa hebben staan en jaarlijks 3 vakanties van minimum 3 weken per vakantie en minstens naar een bestemming van 6+u vliegen kunnen gaan...
Vandaar heb ik ietwat dezelfde mening. Kan je met je inkomen al je vaste kosten betalen en daarbovenop elke aankoop die je wil doen nog eens effectief realiseren zonder dat je naar je rekening moet kijken en er op het einde van de maand nog iets overschiet dat je dan maar naar de spaarrekening kan sturen => Dan ben je voor mij rijk. "Dan is de helft van België rijk", neen, we zouden ervan verschieten hoeveel mensen in België wel degelijk moeten sparen om een nieuwe wasmachine of droogkast te kopen (vaak dan maar op afbetaling aankopen) en effectief, in België vind ik gewoon dat we met zeer vele rijke mensen zijn. Misschien niet als we kijken naar onze buurman die juist een Audi E-Tron GT van 140.000 EUR gekocht heeft maar wel als we ruimer kijken in gans België/Europa/Wereld. Dan zijn we gewoon stinkend rijk.
In Antwerpen ken ik wel een paar straten waar je dat kan kopen voor 50 EUR![]()
Ja, daarom dat het ook een tool is binnen België he. Je bent altijd rijk (of arm) tov een bepaalde populatie. Mark Coucke is rijk, maar in Silicon Valley is die arm...Even goed; volgens die definitie is elke Belg rijk, hetgeen op zich niet zo raar is, zeker als je Europees kijkt, helemaal wanneer je op wereldschaal kijkt. Which brings us back to square one![]()
En hier heb je dan het probleem: hoe de onderkant naar boven te tillen?![]()
Pierre Bourdieu - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Leef je uit!
Mja uw normaal is niet mijn normaal natuurlijk, denk dat als je een vaste definitie probeert te creëren en dan start over "normaal" dat je al een vogel voor de kat bent. Jij trekt ook eenzelfde lijn "vanaf 6K kan je van beginnend rijk spreken", prima, dat is jouw definitie van rijk zijn maar is niet de mijne. Je zegt dat je een huis van 500K-600K moet kunnen afbelaten, wekelijks gaan uit eten, dikke auto of 2 op de oprit hebben, mooie vakanties doen en dan maandelijks nog 1K of 2K sparen, tjah.... Tuurlijk ben je dan rijk maar zonder al die dingen kan je heus ook rijk zijn.maar wat is elke aankoop die je wil doen? Hoort elke maand een ferrari daar ook bij? Of een topvoetbalclub? Of zo'n luxe jacht met personeel? Want dan vallen veel rijke mensen toch ook al niet meer onder de noemer rijk.
Of heb je het dan over de gewone zaken, zoals een wasmachine, een luxe auto in de trant van Jaguar of Lotus zonder dat je een heel wagenpark wil aanleggen?
Het is gewoon een heel vage grens. Maar zo'n artikel moet ergens een grens trekken. Ik denk dat je bij 6K al gerust van (beginnend) rijk kan spreken. Je kan je eigenlijk alle 'normale' kosten van het leven permitteren: Je kan een mooi huis afbetalen (laten we zeggen van 500-600K), eten in den Delhaize halen of wekelijks gaan uit eten, een dikke auto of 2 op de oprit hebben staan, mooie vakanties doen en toch nog elke maand 1 of 2K sparen. Dan ben je al rijk he. Oke, ge gaat ook niet onnozel moeten doen, maar zelfs wereldsterren slagen er in om al hun geld op te doen en zich failliet te verklaren. Ge moet als Jeff Bezos rijk zijn om meer te verdienen dan je werkelijk kan uitgeven. Als ge aan een normaal tempo leeft, kunt ge van 6K/maand meer dan comfortabel leven zonder u ook maar enige zorgen te moeten maken of ge die onverwachtse kost van bijv. een kapotte TV of wasmachine wel aankan.
Mja uw normaal is niet mijn normaal natuurlijk, denk dat als je een vaste definitie probeert te creëren en dan start over "normaal" dat je al een vogel voor de kat bent. Jij trekt ook eenzelfde lijn "vanaf 6K kan je van beginnend rijk spreken", prima, dat is jouw definitie van rijk zijn maar is niet de mijne. Je zegt dat je een huis van 500K-600K moet kunnen afbelaten, wekelijks gaan uit eten, dikke auto of 2 op de oprit hebben, mooie vakanties doen en dan maandelijks nog 1K of 2K sparen, tjah.... Tuurlijk ben je dan rijk maar zonder al die dingen kan je heus ook rijk zijn.
zou kunnen, ik heb geen 6K, maar ik weet wel dat ik met veel minder toch altijd het einde van de maand heb gehaaldIk vrees zelfs dat je met dat uitgavenpatroon wellicht nog wat maand overhoudt als je slechts 6k binnen haalt elke maand.
zou kunnen, ik heb geen 6K, maar ik weet wel dat ik met veel minder toch altijd het einde van de maand heb gehaald
Anyway: 2K aan lening voor woning, 1K voor de auto's, 1K aan eten... vakantie doe je van vakantiegeld en 13de maand. Geen idee hoe je niet toekomt met een 'normaal' leven en toch nog maand zou overhouden ipv een 1/6 loon om te sparen.
Ik blijf het moeilijk hebben met die redenering. Ik besef dat dat de definitie is, maar voor mij ben je rijk wanneer je echt naar niets meer moet zien, en bij wijze van spreken morgen kan stoppen met werken en toch comfortabel blijven leven.Kan je met je inkomen al je vaste kosten betalen en daarbovenop elke aankoop die je wil doen nog eens effectief realiseren zonder dat je naar je rekening moet kijken en er op het einde van de maand nog iets overschiet dat je dan maar naar de spaarrekening kan sturen => Dan ben je voor mij rijk.
Als ik het hoor kopen zowel jij alsook je neef alles wat jullie willen dus zijn jullie allebei in mijn ogen rijk.Ik blijf het moeilijk hebben met die redenering. Ik besef dat dat de definitie is, maar voor mij ben je rijk wanneer je echt naar niets meer moet zien, en bij wijze van spreken morgen kan stoppen met werken en toch comfortabel blijven leven.
Ja, ons netto-inkomen was de laatste 5 jaren gemiddeld 20 kEUR hoger dan onze uitgaven, maar dat is nog altijd met een relatief bescheiden en zuinige manier van leven tov van ons inkomen. Ik fotografeer ondertussen al 17 jaar met mijn Nikon D700, mijn koersfiets is ook al 15 jaar oud, mijn Stromer is ook al 6 jaar oud... Onze TV gaat al > 10 jaar mee, we reizen bewust niet met het vliegtuig, gaan misschien 1-2 keer per maand uit eten (en dan nog niet al te duur).
We hebben alles wat we willen, we hebben gewoon geen echt dure hobby's. Mijn vrouw heeft als vorige wagen een occasie Clio gekocht. Dan is het makkelijk om geld over te houden op 't einde van de maand.
Let op, wij kopen dus wel wat we willen, en sommige van onze uitgaven zullen anderen ook "exuberant'" noemen
Maar ... ik heb een neef die minstens het dubbele van mijn inkomen heeft, maar die er lange tijd amper in slaagde om te sparen. Hij jaagt het geld erdoor aan waanzinnige snelheden, vliegt first class naar zijn vakantiebestemming (en huurt een babysit in die mee op reis gaat om op de kinderen te letten tijdens het verlof), woont in een huis dat ik nooit zou kunnen betalen, laat dat dan door interieurarchitecten inrichten, maar zegt dan zelf "Dat hij even moet oppassen want dat het geld op is". Dus volgens jouw definitie is die dus niet rijk, want die kan niet alles kopen wat hij wil?
Ik besef dat we bij de 5% hoogste inkomens vertoeven, voor mijn eigen definitie beschouw ik me als welgesteld/ hogere middenklasse. Maar ik ben ermee akkoord dat ik volgens de hier gebruikte definitie dan wel rijk zal zijn.
goh ja, over normaal kan je idd. weer discussiëren maar minder als over rijk, maar misschien gebruik ik beter de term gemiddeld. Wat kost een gemiddeld huis (en dan zie ik hier naar HOB of OB: Statbel zegt OB voor 365.000, maar had hier in de buurt een bescheiden afgewerkte OB voor 500K gezien en dat leek me dus wel gepast), eten 1K, dikke auto: even gechecked en met 500euro kan je idd. maar 20K lenen (op 4j.), daar zat ik dus serieus mis. Als je 2 dikke auto's op eigen kosten gaat moeten dragen is het idd. allemaal op tegen het einde van de maand.Maar daar gebruik je terug de term "normaal". Dat is iets dat à la tête du client variëert én dat variëert naargelang je inkomen.
Wij hebben ooit ook aan nog geen 3000/maand geleefd zonder problemen, maar dat zouden we vandaag niet meer als "normaal" beschouwen. Er is een groot verschil tussen wat je kan, en wat dan maar "rijk" met zijn want meer.
Maar goed, dat laatste is een straatje zonder einde, dus never mind. Ik reageerde enkel op je beschrijving versus dat inkomen van 6000/maand.
Voor dat huis van 500-600k, volstaat die 2k niet, daar mag je al vlot grootteorde 2,5k rekenen, afhankelijk van je rentevoet en looptijd. Met verzekeringen en taksen erbij, mag je daar vlotjes nog een 200-250/maand bijtellen.
Eten zonder op iets te letten doen we hier ook; kost vlotjes 1k/maand inderdaad, maar dat is nog exclusief uit eten. Ga je wekelijks deftig uit eten, dan wordt dat al snel 1,5k-2k.
Dikke auto of 2: reken daar maar vlot 2k-3k/maand. Met 1k voor 2 auto's, ga je niet bijster ver geraken in de categorie "dik".
Ik zit al aan 6,2k als ik bij alles de ondergrens reken, en ik heb nog niet gespaard, ben nog niet op reis gegaan, heb nog geen andere foliekes gerekend en nog geen evidenties als elektra, water en andere zaken gerekend. Niet dat de exacte bedragen er verder veel toe doen, het plaatst enkel die 6k versus de lavish style die je je daarbij voorstelt ietwat in perspectief. Je zal niet van de honger omkomen, uiteraard, maar je hebt nog wel een eindje te gaan vooraleer je gek kan gaan doen.
Maar laten we eerlijk zijn: meestal is bij die 6K ook wel een lease-auto bij. En een autolening is dan ook maar 4 jaar.was jij het niet die overlaatst 4000euro had overgeschreven i.p.v. 40 en het eerst nog niet had gemerkt? In mijn ogen zijt ge dan wel rijk ja,Ik blijf het moeilijk hebben met die redenering. Ik besef dat dat de definitie is, maar voor mij ben je rijk wanneer je echt naar niets meer moet zien, en bij wijze van spreken morgen kan stoppen met werken en toch comfortabel blijven leven.
Ja, ons netto-inkomen was de laatste 5 jaren gemiddeld 20 kEUR hoger dan onze uitgaven, maar dat is nog altijd met een relatief bescheiden en zuinige manier van leven tov van ons inkomen. Ik fotografeer ondertussen al 17 jaar met mijn Nikon D700, mijn koersfiets is ook al 15 jaar oud, mijn Stromer is ook al 6 jaar oud... Onze TV gaat al > 10 jaar mee, we reizen bewust niet met het vliegtuig, gaan misschien 1-2 keer per maand uit eten (en dan nog niet al te duur).
We hebben alles wat we willen, we hebben gewoon geen echt dure hobby's. Mijn vrouw heeft als vorige wagen een occasie Clio gekocht. Dan is het makkelijk om geld over te houden op 't einde van de maand.
Let op, wij kopen dus wel wat we willen, en sommige van onze uitgaven zullen anderen ook "exuberant'" noemen
Maar ... ik heb een neef die minstens het dubbele van mijn inkomen heeft, maar die er lange tijd amper in slaagde om te sparen. Hij jaagt het geld erdoor aan waanzinnige snelheden, vliegt first class naar zijn vakantiebestemming (en huurt een babysit in die mee op reis gaat om op de kinderen te letten tijdens het verlof), woont in een huis dat ik nooit zou kunnen betalen, laat dat dan door interieurarchitecten inrichten, maar zegt dan zelf "Dat hij even moet oppassen want dat het geld op is". Dus volgens jouw definitie is die dus niet rijk, want die kan niet alles kopen wat hij wil?
Ik besef dat we bij de 5% hoogste inkomens vertoeven, voor mijn eigen definitie beschouw ik me als welgesteld/ hogere middenklasse. Maar ik ben ermee akkoord dat ik volgens de hier gebruikte definitie dan wel rijk zal zijn.

) bent, je kan er maar beter van genieten. Maar het is gewoon een feit dat vanaf een bepaald bedrag je echt wel gewoon comfortabeler zit dan een heel grote groep die het met minder moet doen. Hierboven was de rekening voor 6K gemaakt, bedenk maar eens hoeveel ge zou inboeten als ge naar de grens middenklasse zou terugvallen, waarin dus 80% van de bevolking zit. Probeer het eens een maandje om met die 4K toe te komen als koppel. Of als ge uzelf wilt uitdagen de 3K als kernmiddenklasse.