Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Welke voorsprong? Lenen tot 100-110%? Dat is nu toch ook gene cadeau, als ge iets aan de hand krijgt en verplicht moet verkopen zit ge met een restschuld.
Toen de woningprijzen zo hard stegen kan zo een lening wel interessant zijn voor sommigen. Want je wil iets kopen en spaar je bv elk jaar 20k (wat al een mooi bedrag is als je ondertussen huishuur betaald, kinderen hebt etc). Maar de woningprijzen stegen minstens even hard dus is dat gewoon terplaatse trappelen... Dan reken ik nog niet het 'verlies' van huurgelden die je die spaarperiode betaald hebt.
Als je lonen stabiel zijn en hoog genoeg vind ik dat zoiets toch steeds zou moeten kunnen.
 
Toen de woningprijzen zo hard stegen kan zo een lening wel interessant zijn voor sommigen. Want je wil iets kopen en spaar je bv elk jaar 20k (wat al een mooi bedrag is als je ondertussen huishuur betaald, kinderen hebt etc). Maar de woningprijzen stegen minstens even hard dus is dat gewoon terplaatse trappelen... Dan reken ik nog niet het 'verlies' van huurgelden die je die spaarperiode betaald hebt.
Als je lonen stabiel zijn en hoog genoeg vind ik dat zoiets toch steeds zou moeten kunnen.

Als je vandaag voldoende loon hebt en na hypotheek voldoende overhoudt, dan kan je nog steeds lenen tot 100%. En met de gezakte registratierechten moet je niet zoveel spaargeld hebben, al is 15-20k nog steeds stevig en relatief natuurlijk (aankoop rond de 300k).
Als je in dat budget iets vind en je kan je kinderwens wat uitstellen is dat vandaag nog steeds een goede keuze.
Ik heb geen idee wat het percentage niet terugbetaalde hypotheken zijn, volgens mij is dat altijd vrij laag geweest.
 
Als je vandaag voldoende loon hebt en na hypotheek voldoende overhoudt, dan kan je nog steeds lenen tot 100%.
Dat is allemaal aan banden gelegd. Vind het nu niet direct terug maar de banken mogen maar 3% of 5% van hun klanten toestaan tot 100% te lenen.
 
Ik dacht dat daarvoor juist sociale leningen dienden? Die mikken toch vooral op alleenstaanden? Bij een sociale lening kun je tot 100% van het totaalbedrag lenen, incl registratiekosten, notariskosten enz.

Zelf heb ik er geen gebruik van gemaakt maar ik ken een vrijgezel die zo zijn appartement heeft kunnen kopen door 't volledige bedrag te lenen met zo'n sociale lening.
 
Ik dacht dat daarvoor juist sociale leningen dienden? Die mikken toch vooral op alleenstaanden? Bij een sociale lening kun je tot 100% van het totaalbedrag lenen, incl registratiekosten, notariskosten enz.

Zelf heb ik er geen gebruik van gemaakt maar ik ken een vrijgezel die zo zijn appartement heeft kunnen kopen door 't volledige bedrag te lenen met zo'n sociale lening.
Ook daar zijn strenge regels voor, zowel qua inkomen, hoeveel je over moet houden, maximale kostprijs van de woonst,...
En je moet er ook in blijven wonen. Mijn eerste lening was er ook zo eentje toen maar ik kon bvb maar beperkt bijlenen voor de renovaties, ze plakten zelf bedragen daarop en gingen niet af op offertes. Pandwissel was ook handig geweest in functie van de woonbonus maar ook dat kon/mocht niet.
Het is zeker een goed iets die het voor mensen mogelijk maakt maar er hangen veel meer regeltjes rond èn je moet geluk hebben met de budgetten ook.
Toen ik bij wou lenen kreeg ik te horen dat dat niet kon "want het beschikbare budget is al opgebruikt". Een half jaar later nog eens de aanvraag gedaan en toen kreeg ik de extra lening wel, maar daar ben je vet mee als je nog je aankoop moet doen natuurlijk...
 
Dat er strenge spelregels aan verbonden zijn had ik wel verwacht. Ik vind het zelfs een goeie zaak. Sociale leningen moeten er zijn voor mensen die niet anders kunnen dan iets te kopen op die manier.
 
Dat is allemaal aan banden gelegd. Vind het nu niet direct terug maar de banken mogen maar 3% of 5% van hun klanten toestaan tot 100% te lenen.

Denk 5% tot 100% en dan nog eens 10% tot 90%.

Maar het kan effectief.
 
Als je vandaag voldoende loon hebt en na hypotheek voldoende overhoudt, dan kan je nog steeds lenen tot 100%. En met de gezakte registratierechten moet je niet zoveel spaargeld hebben, al is 15-20k nog steeds stevig en relatief natuurlijk (aankoop rond de 300k).
Als je in dat budget iets vind en je kan je kinderwens wat uitstellen is dat vandaag nog steeds een goede keuze.
Ik heb geen idee wat het percentage niet terugbetaalde hypotheken zijn, volgens mij is dat altijd vrij laag geweest.
Klopt, zo hebben wij onze huidige woning gekocht. Maar de criteria waren zeeeer streng en denk in praktijk dat er een hoop zouden afvallen...
Criteria bv; hoge lonen beide, soort werkgever en sector, mag geen renovatie nodig zijn aan je woning, aankoopprijs woning moet gelijk of lager zijn dan de geschatte waarde,...
 
mag geen renovatie nodig zijn aan je woning
Dan valt zo goed als iedereen toch af? Welke persoon die recht heeft op een sociale lening (beperkt inkomen) heeft nu het budget om een volledig gerenoveerde woning te kopen? Dan hou je toch enkel leningen voor de sociale nieuwbouwprojecten over?
 
Dan valt zo goed als iedereen toch af? Welke persoon die recht heeft op een sociale lening (beperkt inkomen) heeft nu het budget om een volledig gerenoveerde woning te kopen? Dan hou je toch enkel leningen voor de sociale nieuwbouwprojecten over?
Gaat niet over een sociale lening maar over een lening aan 100% 😉
En met renovatie wordt bedoeld dat je epc peil hoog genoeg is om niet de verplichte renovatiewerken moet uitvoeren (dus geen +D peil).
 
Klopt, zo hebben wij onze huidige woning gekocht. Maar de criteria waren zeeeer streng en denk in praktijk dat er een hoop zouden afvallen...
Criteria bv; hoge lonen beide, soort werkgever en sector, mag geen renovatie nodig zijn aan je woning, aankoopprijs woning moet gelijk of lager zijn dan de geschatte waarde,...

Zijn die criteria door de overheid of de bank opgelegd?
Voor een hypotheek moet volgens mij altijd het gevraagde bedrag lager zijn dan de waarde van de woning. Als ze daarover twijfelen moet er een schatting gebeuren volgens mij.

Een collega van mij (zit wel een loonschaal lager, maar die schaal start aan een 4k bruto (bonus is ook beperkter tot een 5k bruto) heeft vorige maand een nieuwbouw appartement gekocht in Laken waarbij je aan tal van voorwaarden moest voldoen, waaronder een laag loon hebben... (zijn woorden, niet de mijne) Hij werkt nu 3 jaar en had voor die begon geen spaargeld opgebouwd. Hij heeft wel van in het begin alles belegd en met de boom van AI begin van het jaar 30% winst gecashed.
 
Zijn die criteria door de overheid of de bank opgelegd?
Voor een hypotheek moet volgens mij altijd het gevraagde bedrag lager zijn dan de waarde van de woning. Als ze daarover twijfelen moet er een schatting gebeuren volgens mij.

Een collega van mij (zit wel een loonschaal lager, maar die schaal start aan een 4k bruto (bonus is ook beperkter tot een 5k bruto) heeft vorige maand een nieuwbouw appartement gekocht in Laken waarbij je aan tal van voorwaarden moest voldoen, waaronder een laag loon hebben... (zijn woorden, niet de mijne) Hij werkt nu 3 jaar en had voor die begon geen spaargeld opgebouwd. Hij heeft wel van in het begin alles belegd en met de boom van AI begin van het jaar 30% winst gecashed.
Zal bij hem dan wel een sociale lening zijn zeker?
 
Heb ik niet gevraagd, maar hij mag niet verhuren en moet er x aantal jaar blijven wonen ed. Dus ik vermoed van wel.
Is niet noodzakelijk een sociale lening, kan ook gewoon een sociale koopappartement zijn.
Al zijn er dan wel voorwaarden zoals maximaal 2 kamer appartement voor een alleenstaande. En hij is er dan ook 20 jaar aan vast dat hij het niet mag verhuren en dat de SVK bij verkoop het voorrecht heeft.
 
Dus vanaf €6000 tezamen ben je officieel rijk? Alright :clap:
Als jij je daarmee rijk voelt fine :)

Volgens de grafiek ben je rijk als je als koppel een stukje boven de 6000 euro hebt aan maandelijkse netto inkomen.

Zegt verder niks over rijk zijn. Enkel dat je inkomen bij de hoogste categorie behoort.

Vraag maar 's aan Gert Verhulst of je rijk bent met een inkomen van 6000 euro.
 
Als jij je daarmee rijk voelt fine :)

Volgens de grafiek ben je rijk als je als koppel een stukje boven de 6000 euro hebt aan maandelijkse netto inkomen.

Zegt verder niks over rijk zijn. Enkel dat je inkomen bij de hoogste categorie behoort.

Vraag maar 's aan Gert Verhulst of je rijk bent met een inkomen van 6000 euro.
En Bill Gates knalt zichzelf ook neer als die met Gert zijn vermogen wakker zou worden.

Zo kan je de lat voor "rijk" altijd blijven schuiven.

Half dit forum woont in prachtige huizen, reist veel, rijden rond in luxe wagens,... de gemiddelde persoon hier is niet de gemiddelde persoon van de maatschappij.

Ja 6K/maand is een heel stevig bedrag, je kan altijd naar boven kijken maar vergeet niet hoeveel mensen onder je staan die naar jou kijken.
 
Zijn die criteria door de overheid of de bank opgelegd?
Voor een hypotheek moet volgens mij altijd het gevraagde bedrag lager zijn dan de waarde van de woning. Als ze daarover twijfelen moet er een schatting gebeuren volgens mij.

Wij hebben 2y geleden 115% geleend. De bank vindt wel een manier als het moet.

Een collega van mij (zit wel een loonschaal lager, maar die schaal start aan een 4k bruto (bonus is ook beperkter tot een 5k bruto) heeft vorige maand een nieuwbouw appartement gekocht in Laken waarbij je aan tal van voorwaarden moest voldoen, waaronder een laag loon hebben... (zijn woorden, niet de mijne) Hij werkt nu 3 jaar en had voor die begon geen spaargeld opgebouwd. Hij heeft wel van in het begin alles belegd en met de boom van AI begin van het jaar 30% winst gecashed.
 
je kan altijd naar boven kijken maar vergeet niet hoeveel mensen onder je staan die naar jou kijken.
Ik vind dat je best in beide richtingen kijkt. Naar beneden om dankbaar te zijn hoeveel geluk je in het leven hebt gehad. Naar boven om bescheiden te blijven en jezelf niet als rijke patser te positioneren omdat je een mooi salaris hebt.
 
Terug
Bovenaan