Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Wel typisch BG inderdaad. Wellicht heb ik het eerder al gezegd in deze oude thread. Maar veel mensen beseffen inderdaad niet wat een 'gemiddeld inkomen' is over de gehele populatie. Er wordt vaak enkel vergeleken met andere hoogopgeleide werkenden, en dan is het een heel ander perspectief natuurlijk.

Als je kijkt naar dit gemiddelde, zal de gemiddelde BG'r snel hogere middenklasse zijn inderdaad.
 
Wel typisch BG inderdaad. Wellicht heb ik het eerder al gezegd in deze oude thread. Maar veel mensen beseffen inderdaad niet wat een 'gemiddeld inkomen' is over de gehele populatie. Er wordt vaak enkel vergeleken met andere hoogopgeleide werkenden, en dan is het een heel ander perspectief natuurlijk.

Als je kijkt naar dit gemiddelde, zal de gemiddelde BG'r snel hogere middenklasse zijn inderdaad.
Ik vind dat bij momenten toch wel pijnlijk duidelijk ook. De brutoloonthread waar mensen regelmatig te horen krijgen dat ze onderbetaald zijn en het aantal eerder gemiddelde jobs laag ligt, een thread over bedrijfswagens, verscheidene treads over vermogen en spaargeld, ...
 
Wel typisch BG inderdaad. Wellicht heb ik het eerder al gezegd in deze oude thread. Maar veel mensen beseffen inderdaad niet wat een 'gemiddeld inkomen' is over de gehele populatie. Er wordt vaak enkel vergeleken met andere hoogopgeleide werkenden, en dan is het een heel ander perspectief natuurlijk.

Als je kijkt naar dit gemiddelde, zal de gemiddelde BG'r snel hogere middenklasse zijn inderdaad.

Maar dat gaat dan weer beide richtingen uit. Evenveel mensen hanteren een simplistisch "anderen zijn rijk, zeker als ze meer hebben dan ikzelf", maar beseffen niet wat je "maar" kan, zelfs met het meer dat je tov henzelf hebt.
 
Juist op tijd maaltijdcheques erbij gekregen om in de echte middenklasse te blijven als onze oudste zoon volgend jaar 15 komt.

Zegt imo eigenlijk niks. Wij betalen iets meer dan 700€ af per maand voor ons huis, iemand met hetzelfde loon die meer dan 1000€ afbetaald zit dan toch in een veel lagere klasse, maar daar houden ze geen rekening mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ega
Hoge middenklasse en zo voel ik me ook tbh. Mijn vriendin en ik verdienen allebei een mooi loon waarmee we super comfortabel en in alle luxe kunnen leven. We huren een heel mooi appartementje in Gent en kunnen elk jaar op reis gaan, vaak gaan eten, etc... Ons vermogen is wel nougatbollen aangezien we nog maar 2 & 3 jaar aan het werk zijn en onze enige eigendom een Renault Scenic is met 260k km op de teller :coolbrows: Mijn fietsen zijn waarschijnlijk ons duurste bezit :unsure:
 
Maar dat gaat dan weer beide richtingen uit. Evenveel mensen hanteren een simplistisch "anderen zijn rijk, zeker als ze meer hebben dan ikzelf", maar beseffen niet wat je "maar" kan, zelfs met het meer dat je tov henzelf hebt.
Ik ga akkoord dat de term 'rijk' slecht gekozen is. Deze term is vrij geladen.

Hier doelt men alleszins op meer dan 2x de mediaan met deze categorie. Dan ben je wel beduidend rijker, maar zou ik persoonlijk ook niet bestempelen als 'rijk'.

Zo vind ik een sprong 'lagere middenklasse' naar 'arm' ook vrij drastisch.

Een extra categorie 'armoede risico' en 'welvarend' (slechte woordkeuzes wellicht, maar hopelijk wel duidelijk) respectievelijk, zouden alleszins semantisch en gevoelsmatig op hun plaats zijn.
 
Zegt imo eigenlijk niks. Wij betalen iets meer dan 700€ af per maand voor ons huis, iemand met hetzelfde loon die meer dan 1000€ afbetaald zit dan toch in een veel lagere klasse, maar daar houden ze geen rekening mee.
Omdat ze de berekening doen op basis van inkomen.

Al verdien je elke maand 100.000 euro en je doet dat elke maand op aan een jet-set leven dan zal je volgens die curve nog rijk worden bevonden.

Inkomen zegt veel maar niet alles. Stellen dat inkomen geen enkele betekenis heeft om de welvaart van een gezin te bepalen is wel erg kort door de bocht :)
 
Het is natuurlijk ook maar een algemene grafiek om een idee weer te geven. Je kan altijd uitzonderingen etc gaan vinden.

+ Even als extra: Veel mensen hier doen alsof de afbetaling van een huis een pure kost is. Terwijl je dit eigenlijk meer als sparen mag zien. De interesten op die kost zou je in theorie nog kunnen zien als kost, maar de daadwerkelijke afbetaling is sparen naar een asset.

Dus nee, iemand die 10k/maand heeft en er 8 afgeeft aan zijn hypotheek is niet per definitie "armer" dan iemand die 5k/maand binnen haalt en er 800/maand van moet betalen.
 
Ik ga akkoord dat de term 'rijk' slecht gekozen is. Deze term is vrij geladen.

Hier doelt men alleszins op meer dan 2x de mediaan met deze categorie. Dan ben je wel beduidend rijker, maar zou ik persoonlijk ook niet bestempelen als 'rijk'.

Zo vind ik een sprong 'lagere middenklasse' naar 'arm' ook vrij drastisch.

Een extra categorie 'armoede risico' en 'welvarend' (slechte woordkeuzes wellicht, maar hopelijk wel duidelijk) respectievelijk, zouden alleszins semantisch en gevoelsmatig op hun plaats zijn.

Je gaat wellicht geen enkele benaming vinden die geen emotionele beladenheid heeft :)

Maar klopt, welvarend is an sich een betere denominator dan "rijk". Wij zijn duidelijk welvarend, daar is geen twijfel over; rijk zijn we niet.
 
Ik en mijn vrouw behoren tot de hoge middenklasse (geen dikke lonen maar wel kinderloos)
maar ik voel me eigenlijk best rijk.

- Ik heb de ouderlijke woning gekregen en gerenoveerd. (Kangeroewoning dus woon wel nog half samen met 1 van men ouders)
- Heb ongeveer 20k€ belegd omdat het maar stond weg te rotten op de bank.
- wij rijden met een vw bora van 3000€.

Maar ik kan eten wat ik wil, doen wat ik wil, kopen wat ik wil.

Maar dit weekend ga ik zelf op mijn dak proberen kruipen om te ontmossen want 4000€ is echt veel geld om het te laten doen.

Ik zie hier mensen roepen dat ze niet rijk, die hun bruto loon gepost hebben dat vrij indrukwekkend is...
Het is soms moeilijk relativeren, want vandaag voel ik me rijk, maar de mindset schilt van dag tot dag :)
 
Dus nee, iemand die 10k/maand heeft en er 8 afgeeft aan zijn hypotheek is niet per definitie "armer" dan iemand die 5k/maand binnen haalt en er 800/maand van moet betalen.

Dit. Je hebt sowieso een vermogensopbouw van 8K/maand (ok, min intresten) in de hypotheek. Je kan je huis verkopen en kleiner gaan wonen en dat geld recupereren of in de toekomst zelfs meer van krijgen. Tenzij de markt ooit eens echt instort natuurlijk, maar dan nog kan je je huis verruilen voor een bepaalde geldwaarde.
 
Een extra categorie 'armoede risico' en 'welvarend' (slechte woordkeuzes wellicht, maar hopelijk wel duidelijk) respectievelijk, zouden alleszins semantisch en gevoelsmatig op hun plaats zijn.
Lagere middenklasse zit al hoe langer hoe meer op het randje van armoederisico, zeker als je geen huis bezit (groot deel van die lagere middenklasse, zeker de jongere generatie, moet huren).

Kernmiddenklasse hier.
 
Lagere middenklasse zit al hoe langer hoe meer op het randje van armoederisico, zeker als je geen huis bezit (groot deel van die lagere middenklasse, zeker de jongere generatie, moet huren).

Kernmiddenklasse hier.

Ik heb ook 1,5jaar moeten gaan huren. Toen ik begon was een huis kopen ook onbetaalbaar voor mij.

Na 1,5 jaar appartement gekocht, met 3% intrest. 5 jaar later bouwgrond + bouwen en 7 jaar later een ander (nieuwer, groter) huis gekocht.

Dat je vandaag als starter geen nieuwbouw kan veroorloven kan ik inkomen, maar dat kon vroeger zonder hulp van ouders ook niet.
Een huis kopen is nu wat moeilijker, maar de markt is cyclisch en dat betert wel weer.
 
Ik heb ook 1,5jaar moeten gaan huren. Toen ik begon was een huis kopen ook onbetaalbaar voor mij.

Na 1,5 jaar appartement gekocht, met 3% intrest. 5 jaar later bouwgrond + bouwen en 7 jaar later een ander (nieuwer, groter) huis gekocht.

Dat je vandaag als starter geen nieuwbouw kan veroorloven kan ik inkomen, maar dat kon vroeger zonder hulp van ouders ook niet.
Een huis kopen is nu wat moeilijker, maar de markt is cyclisch en dat betert wel weer.
Mja, als je na 1.5 jaar huren dan wel iets kan kopen zou ik dat "onbetaalbaar" gegeven nu wel wat relativeren. En dan zwijg ik nog over 5 jaar later een nieuwbouw zetten en dan 7 jaar daarna een ander huis.

Lijkt me eerlijk gezegd ook een nogal vreemde reactie op een post over het armoederisico van lagere middenklasse.
 
Is er ergens nen tool die dat berekend?

Ik voel mij hoge middenklasse met mijn vrouw en kindjes. Ook al moeten we nog 23 jaar 2000euro per maand afbetalen :p
We wonen in een nieuwbouw en we hebben alles dat we nodig hebben.. Goeie familie en vrienden ook.

Mijn vrouw heeft 50k gekregen van haar oma voor ons eerste huis.
in 2013 huis gekocht en volledig zelf gerenoveerd. in 2019 grond gekocht, vorig jaar ons eerste huis verkocht, 2 maanden bij mijn schoonmoeder gewoond. Sinds april dit jaar wonen we in ons nieuw huis. Er is nog niks van tuin ofzo dus dat is voor volgend jaar. Maar ja.. Ik denk dat veel mensen moeten leren content zijn ipv altijd meer te willen en zo snel mogelijk.
Als ge met 2 werkt kunt ge zowiezo toch goed leven denk ik dan.. Als alleenstaande zal dat al een pak moeilijker zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mja, als je na 1.5 jaar huren dan wel iets kan kopen zou ik dat "onbetaalbaar" gegeven nu wel wat relativeren. En dan zwijg ik nog over 5 jaar later een nieuwbouw zetten en dan 7 jaar daarna een ander huis.

Lijkt me eerlijk gezegd ook een nogal vreemde reactie op een post over het armoederisico van lagere middenklasse.

Ik bedoel ineens een nieuwbouw "onbetaalbaar", maar mits een tussenstap misschien niet.
Eens vastgoed (en dat kan zoals bij mij een stuk goedkoper dan een nieuwbouw), kan je al wat makkelijker vermogen opbouwen. Mijn appartement was in maandelijkse hypotheek + SSV + onroerende voorheffing even duur als het huis dat ik daarvoor huurde.
En als de markt dan wat meezit, krijg je op 5 jaar redelijk wat kapitaal uit een woning.

Ik heb parallel ook nog wat promotie gemaakt, een keer ontslagen met een zak geld (2 jaarlonen) en verdien vandaag netto 3 keer zoveel (+ een wagen) als toen ik 15 jaar geleden begon. Nogal logisch dat ik nietmeer in lage middenklasse zit.
Maar ook met een normaal, stabiel loon in de lage middenklasse is kopen mogelijk. Mogelijks niet wat die persoon gewoon is of voor ogen heeft, maar daar hebben we allemaal voor meegezorgd door de woningmarkt op te blazen.
 
Hogere middenklasse hier: 2 freelancers zonder kinderen, nieuwbouw laten zetten zonder lening, meermaals per jaar op reis, minstens één keer per week op restaurant, merkkleding, een extra appartement dat we als investering verhuren,... En neen zowel mijn vriendin als ik hebben van thuis geen cent meegekregen of geërfd.

Wij merken wel dat alles duurder wordt, en vooral een volle winkelkar, maar gelukkig voelen wij dat financieel niet. Ik kan mij wel levendig voorstellen dat dit voor een groot deel van de bevolking wel is. Vooral bij kameraden die alleen wonen hoor en merk ik dat.
 
Maar ook met een normaal, stabiel loon in de lage middenklasse is kopen mogelijk. Mogelijks niet wat die persoon gewoon is of voor ogen heeft, maar daar hebben we allemaal voor meegezorgd door de woningmarkt op te blazen.
Mogelijk? Het zou verdorie eenvoudig moeten zijn om als alleenstaande met een middenklasse job als pakweg verpleegkundige of onderwijzer een woning te kunnen verwerven.

Dat is het niet en daar moeten we niet flauw over doen.

De teneur van eerst op te sommen hoe je het zelf hebt gemaakt om dan dat persoonlijke parcours te projecteren op een volledig bevolkingssegment vind ik behoorlijk arrogant en wereldvreemd. Het is alsof je de politieke elite hier hoort praten.
 
Mogelijk? Het zou verdorie eenvoudig moeten zijn om als alleenstaande met een middenklasse job als pakweg verpleegkundige of onderwijzer een woning te kunnen verwerven.

Dat is het niet en daar moeten we niet flauw over doen.

De teneur van eerst op te sommen hoe je het zelf hebt gemaakt om dan dat persoonlijke parcours te projecteren op een volledig bevolkingssegment vind ik behoorlijk arrogant en wereldvreemd. Het is alsof je de politieke elite hier hoort praten.
Ma oh dacht dat wij allemaal elke 10jaar een zak van sinterklaas met 24x u maandloon kregen en een job met dikke bedrijfswagen hebben.

Zoals je zegt sommige hier projecteren hun eigen verhaal en denken maar dat iedereen dat heeft...
 
Terug
Bovenaan