Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Zegt niet meer dan "er zijn grotere sukkelaars"

Dat is ook een manier om er naar te kijken. En dan zeggen mensen van mij dat ik pessimistisch ben ;)

Ook eens ingevuld: op basis van bezit nét in de categorie "rijk", op basis van inkomen ook maar met meer marge. Ik vind het een vreemde balans, op basis van die cijfers moet je ongeveer 140 maanden netto inkomsten bezitten om met het laagste "rijke" inkomen ook qua bezit rijk te zijn. Dat lijkt mij veel.
Maar goed, er zullen wel meer mensen rijk zijn qua bezit met daarom geen spectaculair inkomen (gepensioneerden, erfenissen, zelfstandigen die zichzelf een laag loon uitkeren,...)
 
Naast de categorie waarin je valt, heb je ook nog eens het subjectieve gegeven of je ook "voelt" dat je in die klasse thuis hoort

Dit dus.
Eer ik van mezelf vind dat ik in de "klasse" waar dat ding me in zet thuishoor, ga ik toch redelijk wat miljoenen extra netto vermogen nodig hebben.
 
hogere middenklasse en op het randje van rijk. zo voel ik me allesinds niet :D

wij hebben maar een net gerenoveerde hob van 175m2 , geen kinderen, netto inkomen van 6000 euro. en een auto van 30K en nog 400k die afbetaald moet worden :rofl:

rijk is imo iemand met een villa van 300m2 en 2 luxewagens op den oprit en een zwembad :p
 
"Rijk"

Doubt...
hogere middenklasse en op het randje van rijk. zo voel ik me allesinds niet :D

De term rijk wordt relatief naar de top toe, net als onvoldoende beschikbare data (Jeff Colruyt is rijk - maar zijn werkelijke vermogen is gigantisch veel meer dan wat men kan terugvinden in eender welk document, één van de redenen is dat de actuele waarde van het vastgoed niet gekend is).

We zien daar hetzelfde probleem opduiken als in de lijstjes van de rijkste Belgen etc. Vraag is dan hoe groot de correctie is en vanaf wanneer ze relevant wordt. Wie weet is de grafiek wel hyperbolisch vanaf 96-97-98-99%...

Goed dat het deze keer ook eens wordt aangegeven dat ze eigenlijk geen flauw benul hebben van het werkelijke vermogen van de top %, dat probleem heb je niet aan de onderzijde.

Mss dat mensen zich niet zo snel rijk voelen omdat de bedragen, ondanks hun relatieve hoogte, nog steeds behapbaar en makkelijk voor te stellen zijn - je mag nu nog 5 miljoen vermogen hebben, een doorsnee mens moet geen 10sec nadenken om iets op te noemen waarvoor dat bedrag al te weinig is.

We zullen dan maar wereldvreemd afsluiten: je bent pas echt rijk als je personeel moet inhuren om studies uit te voeren hoe het mogelijk is om je vermogen effectief ook uit te geven, of we zeggen dat je rijk bent als je kan leven van de interesten op je interesten, kwestie van de inflatie wat af te dekken.
 
De term rijk wordt relatief naar de top toe, net als onvoldoende beschikbare data (Jeff Colruyt is rijk - maar zijn werkelijke vermogen is gigantisch veel meer dan wat men kan terugvinden in eender welk document, één van de redenen is dat de actuele waarde van het vastgoed niet gekend is).

We zien daar hetzelfde probleem opduiken als in de lijstjes van de rijkste Belgen etc. Vraag is dan hoe groot de correctie is en vanaf wanneer ze relevant wordt. Wie weet is de grafiek wel hyperbolisch vanaf 96-97-98-99%...

Goed dat het deze keer ook eens wordt aangegeven dat ze eigenlijk geen flauw benul hebben van het werkelijke vermogen van de top %, dat probleem heb je niet aan de onderzijde.

Mss dat mensen zich niet zo snel rijk voelen omdat de bedragen, ondanks hun relatieve hoogte, nog steeds behapbaar en makkelijk voor te stellen zijn - je mag nu nog 5 miljoen vermogen hebben, een doorsnee mens moet geen 10sec nadenken om iets op te noemen waarvoor dat bedrag al te weinig is.

We zullen dan maar wereldvreemd afsluiten: je bent pas echt rijk als je personeel moet inhuren om studies uit te voeren hoe het mogelijk is om je vermogen effectief ook uit te geven, of we zeggen dat je rijk bent als je kan leven van de interesten op je interesten, kwestie van de inflatie wat af te dekken.

Niet alleen naar de top toe; dat is op alle niveau's zo durf ik te stellen. Het is en blijft een emotionele beladen iets.

Niets wereldvreemd aan die stelling hoor; om echt rijk te zijn, mag je al kijken richting een vermogen dat genoeg aan inkomen opbrengt, dat je er (meer dan) rijkelijk van kan leven. Die 5 miljoen is objectief veel, maar verre van rijk.
 
Maar wat is rijk? Als iemand in een afbetaald kasteel woont dat € 2.000.000 waard is, is die dan rijk? Die persoon kan evengoed amper het onderhoud van dat kasteel voorzien en eten kopen. Iemand die in een afbetaald rijhuis woont en € 1.700.000 op de spaarrekening heeft staan is voor mij dan rijker, ook al is hun vermogen gelijk.

Iemand met kinderen is schijnbaar enkel rijk als ze het geld hebben om een fulltime privé nanny te betalen.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is rijk? Als iemand in een afbetaald kasteel woont dat € 2.000.000 waard is, is die dan rijk? Die persoon kan evengoed amper het onderhoud van dat kasteel voorzien en eten kopen. Iemand die in een afbetaald rijhuis woont en € 1.700.000 op de spaarrekening heeft staan is voor mij dan rijker, ook al is hun vermogen gelijk.

Persoon A en B zijn toch identiek in uw voorbeeld? A kan het kasteel verkopen als hij wilt, en B kan het kopen...
 
Hoge middenklasse niet zo ver van rijk :laugh: .

Als je dan eronder leest vanaf wanneer je rijk bent bv als alleenstaande dan zit ik maar nipt boven de helft van dat bedrag :laugh: . Geen kinderen hebben en een huis (dat nog grotendeels moet afbetaald worden) en je bent volgens mij toch echt te rap hoge middenklasse in die berekening :laugh: .

Straks toch maar is bij de jaguar stoppen voor ne nieuwe auto, ne versleten tweedehandse Qashqai past niet langer bij mijn status als hoge middenklasser en bijna rijke mens. :cool:
 
De 3 kinderen kosten ons de status rijk, nu hoge middenklasse dus. Maar zo voelt dat toch helemaal niet aan met een half open bebouwing, een oude peugeot 207 en een in bruikleen iX3 op de oprit...
 
Laatst bewerkt:
Met 2 kinderen vallen we in de hogere middenklasse. Klopt wel denk, we moeten achter niks kijken maar een villa in Knokke kan er nu ook niet vanaf.

Die grafiek is wel wat bizar dat je met (fictief) 8k netto per maand met 2 zelfs niet in "rijk" valt.
 
Met 2 kinderen vallen we in de hogere middenklasse. Klopt wel denk, we moeten achter niks kijken maar een villa in Knokke kan er nu ook niet vanaf.

Die grafiek is wel wat bizar dat je met (fictief) 8k netto per maand met 2 zelfs niet in "rijk" valt.

Een koppel telt voor 1,5 en is met 8k 'rijk'
 
Terug
Bovenaan