Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ik bedoel ineens een nieuwbouw "onbetaalbaar", maar mits een tussenstap misschien niet.
Eens vastgoed (en dat kan zoals bij mij een stuk goedkoper dan een nieuwbouw), kan je al wat makkelijker vermogen opbouwen. Mijn appartement was in maandelijkse hypotheek + SSV + onroerende voorheffing even duur als het huis dat ik daarvoor huurde.
En als de markt dan wat meezit, krijg je op 5 jaar redelijk wat kapitaal uit een woning.

Ik heb parallel ook nog wat promotie gemaakt, een keer ontslagen met een zak geld (2 jaarlonen) en verdien vandaag netto 3 keer zoveel (+ een wagen) als toen ik 15 jaar geleden begon. Nogal logisch dat ik nietmeer in lage middenklasse zit.
Maar ook met een normaal, stabiel loon in de lage middenklasse is kopen mogelijk. Mogelijks niet wat die persoon gewoon is of voor ogen heeft, maar daar hebben we allemaal voor meegezorgd door de woningmarkt op te blazen.
Opnieuw, je reageert dus op een post die praat over het armoederisico van de lagere middenklasse zonder eigendom met een soort "het is zeker mogelijk"-post over eigendom bekomen waarin we dan lezen dat men "gewoon" klein moet beginnen.

En dan een hoop extra informatie die aangeeft dat je gewoon nooit in die situatie hebt gezeten en het ook wat moeilijk lijkt te hebben met je daarin in te leven. Allez je doet maar hé, maar deze gouden raad past IMO toch weer op de muur met "toondoof BG-advies".
 
Maar ook met een normaal, stabiel loon in de lage middenklasse is kopen mogelijk. Mogelijks niet wat die persoon gewoon is of voor ogen heeft, ...
Dat WAS het. Nu moet diezelfde lage middenklasse vrijgezel al 2 jaarlonen op overschot liggen hebben vooraleer de banken eens willen luisteren naar uw plannen.
Wij konden nog lenen aan 100%, nu moet je ècht al geluk hebben als dat al kan. De notariskosten zijn dan wel lager, net als de rentevoet die we toen hadden, maar feit blijft dat wij met een pak minder geld op de bank wèl solvabel genoeg bevonden werden.

Is kopen mogelijk? Ja. Maar het zal veel langer duren eer ze eraan mogen beginnen. Dus de voorsprong die wij hadden, moeten zij al helemaal missen.
En zowel die verpleegster, bediende in de Colruyt, kleuterjuf,... gaan geen jaarloon x3 hebben als ze 35 zijn, en zelden een bedrijfswagen hebben.
 
Mogelijk? Het zou verdorie eenvoudig moeten zijn om als alleenstaande met een middenklasse job als pakweg verpleegkundige of onderwijzer een woning te kunnen verwerven.

Dat is het niet en daar moeten we niet flauw over doen.

Over welke termijn spreek je dan en waarom zou het eenvoudig moeten zijn als alleenstaande met een middenklasse job? Dat is nergens zo.

Is kopen mogelijk? Ja. Maar het zal veel langer duren eer ze eraan mogen beginnen. Dus de voorsprong die wij hadden, moeten zij al helemaal missen.
En zowel die verpleegster, bediende in de Colruyt, kleuterjuf,... gaan geen jaarloon x3 hebben als ze 35 zijn, en zelden een bedrijfswagen hebben.

Welke voorsprong? Lenen tot 100-110%? Dat is nu toch ook gene cadeau, als ge iets aan de hand krijgt en verplicht moet verkopen zit ge met een restschuld. Vroeger kon je dan nog eens op 30 jaar lenen, wat toch wel extreem lang (en duur) is. In die tijd moet je wss al eens iets renoveren, waar ga je dat geld dan weer halen.
Allemaal mooi als het goed afloopt, maar velen kunnen ook niet goed met geld omgaan en strengere regelgeving daaromtrent moeten we als maatschappij eigenlijk omarmen. Zo slecht is die beperking niet.

Logisch dat hun jaarloon nietmeer x3 gaat, als je nu 2k bruto verdient (zowat het minimumloon) heb je bij wijze van spreken 2100 euro netto door alle subsidies en extra jobbonus ed. Vroeger had je daar geen 1500 euro van over.
 
Mijn appartement was in maandelijkse hypotheek + SSV + onroerende voorheffing even duur als het huis dat ik daarvoor huurde.
Dat kon grosso modo enkel als je het kocht gedurende een paar jaar tijdens de jaren '90.

Bij een lening op 20 jaar moet de huuropbrengst dan +5% zijn bovenop de hypotheekinterest.
In de jaren '90 was dit, als je goed uitkeek, mogelijk om +-10% bruto huurinkomen te hebben en een hypotheeklening van 5% te bekomen.
Gelijk waar ter wereld also known as 'hét moment om vastgoed te kopen'.

Dit verschilt nogal van de huidige situatie.
 
Dat kon grosso modo enkel als je het kocht gedurende een paar jaar tijdens de jaren '90.

Dit verschilt nogal van de huidige situatie.
Hij spreekt over een huis huren en een appartement kopen.
Hij spreekt niet over de staat van het huis, noch over dat van het appartement. 😉
Ik denk dat ik maar een klein beetje meer betaalde aan de bank (lening 2006) dan een huishuur kostte.
Met dat verschil dat ik een krot had had gekocht en onvoldoende had bijgeleend voor alle renovaties natuurlijk.
 
Over welke termijn spreek je dan en waarom zou het eenvoudig moeten zijn als alleenstaande met een middenklasse job? Dat is nergens zo.



Welke voorsprong? Lenen tot 100-110%? Dat is nu toch ook gene cadeau, als ge iets aan de hand krijgt en verplicht moet verkopen zit ge met een restschuld. Vroeger kon je dan nog eens op 30 jaar lenen, wat toch wel extreem lang (en duur) is. In die tijd moet je wss al eens iets renoveren, waar ga je dat geld dan weer halen.
Allemaal mooi als het goed afloopt, maar velen kunnen ook niet goed met geld omgaan en strengere regelgeving daaromtrent moeten we als maatschappij eigenlijk omarmen. Zo slecht is die beperking niet.

Logisch dat hun jaarloon nietmeer x3 gaat, als je nu 2k bruto verdient (zowat het minimumloon) heb je bij wijze van spreken 2100 euro netto door alle subsidies en extra jobbonus ed. Vroeger had je daar geen 1500 euro van over.
Als je dan toch simplistische voorbeelden neemt:

- appartement gekocht in 2000 voor 50.000 euro met een bruto loon van toen ongeveer 2000 euro (als universitaire starter), zonder eigen middelen en dus de kosten erbij geleend.

Fast Forward 20 jaar.

- appartement verkocht voor 300.000 euro: x 6

Starterslonen zijn op dezelfde periode niet x 6 gegaan he.

Over welke termijn spreek je dan en waarom zou het eenvoudig moeten zijn als alleenstaande met een middenklasse job? Dat is nergens zo.
Nergens? Op welke info baseer je dit?
 
Aankoop huis 100% + 30% extra voor renovaties.
En was de hypotheek (aflossing+interest) van die 100%(ev. +30%) evenveel als de huur van een soortgelijk huis?

- appartement gekocht in 2000 voor 50.000 euro met een bruto loon van toen ongeveer 2000 euro (als universitaire starter), zonder eigen middelen en dus de kosten erbij geleend.

Fast Forward 20 jaar.

- appartement verkocht voor 300.000 euro: x 6

Starterslonen zijn op dezelfde periode niet x 6 gegaan he.
Dat is dan ook wel een overdrijving langs de andere kant hé :)
Vastgoed in Vlaanderen is gemiddeld gezien niet x6 gegaan sinds 2000. Eerder x2,2.
Het gemiddelde loon ging x1,55.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
En was de hypotheek (aflossing+interest) van die 100%(ev. +30%) evenveel als de huur van een soortgelijk huis?
Nee, minder omdat de afwerkingsgraad van mijn huis ook minder was. Met dat geld had ik 60m2 volledig afgewerkt en geen 120m2.

Voor een gelijke afwerking zal de hypotheek +- hetzelfde geweest zijn als de huishuur toen.
(Exclusief KI, SSV,...)
Met dat verschil dat ik als alleenstaande middenklasser niet voldoende kon/mocht lenen om het helemaal af te werken. 😁

(Dus ook in 2006 was een instapklare woning met een lening aan 100% niet haalbaar voor een alleenstaande middenklasser die nog maar enkele jaren werkte. Maar toen kon je tenminste wel een renovatieproject kopen wat nu voor iemand van diezelfde leeftijd bijna onmogelijk zal zijn zonder eigen middelen.)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Hij spreekt over een huis huren en een appartement kopen.
Hij spreekt niet over de staat van het huis, noch over dat van het appartement. 😉
Ik denk dat ik maar een klein beetje meer betaalde aan de bank (lening 2006) dan een huishuur kostte.
Met dat verschil dat ik een krot had had gekocht en onvoldoende had bijgeleend voor alle renovaties natuurlijk.

Beide waren oude gebouwen (rond 1950). Huis was wat opgelapt en had een kleine tuin (150m2). Het huis zelf was 100m2.

Appartement 120m2 met 45m2 dakterras, dubbele carport en privetuintje achteraan (250m2). Gebouw van 1954, gerenoveerd in 2003, gekocht in 2009 (145k). Verkocht in 2014 voor 190k. Ondertussen wel de gasketel vervangen voor een condenserend exemplaar (netto kost 2200€).
Registratierecht appartement grotendeels gerecupereerd voor de bouwgrond.

Beide ook slecht gelegen, langst drukke banen.
 
Zowel het idee dat het voor iedere alleenstaande met laaggemiddeld mogelijk zou moeten zijn om een woning te kopen (Thomas More) als het idee dat iedereen een woning kan kopen (Huske) missen imho realiteit om 2 verschillende redneen:

- dat het mogelijk zou moeten zijn:
ja, vroeger was dit mogelijk, door absurd slechte regelgeving waardoor op je bijna elke lap grond quasi om het even wat kon bouwen, waren prijzen ivm buitenland absurd laag.
Nederland: https://www.statista.com/statistics/593642/average-purchase-price-of-dwellings-in-the-netherlands/
Belgium: https://www.statista.com/statistics/604955/average-selling-price-of-houses-in-belgium/
(woningen in België zijn dan ook nog een stuk groter gemiddeld)
Nu zijn de prijzen "genormaliseerd", tot spijt van wie het niet breed heeft, want nu zullen veel minder mensen een woning (vlug) kunnen kopen, zeker als ze de vereisten qua oppervlakte willen die ze gewoon zijn bij hun thuis (en dan zéker nog als je nieuwbouw zo vanzelfsprekend vindt zodat je het zoals Huske eerst niet vermeldt).

- dat het mogelijk is voor iedereen:
tjah, weinig commentaar nodig denk ik. Nee, het is niet mogelijk voor iedereen met ene laaggemiddeld (middenklasse) inkomen. Ook niet na 5 jaar.
 
Nee, minder omdat de afwerkingsgraad van mijn huis ook minder was. Met dat geld had ik 60m2 volledig afgewerkt en geen 120m2.

Voor een gelijke afwerking zal de hypotheek +- hetzelfde geweest zijn als de huishuur toen.
Dan is dat investeringsgewijs uitstekend gekocht van jou :)
 
Dan is dat investeringsgewijs uitstekend gekocht van jou :)
Ook alleen maar omdat mijn vader en ik zoveel gedaan hebben in het huis, moest ik alles met vakmannen gedaan hebben, was dat eerder 250-300 euro verschil geweest de eerste jaren om nu pas gelijk te komen met de huidige, geïndexeerde huurprijzen.
 
Zie dat ik nog niet gereageerd heb. Ik behoor zelf tot het 88-percentiel qua vermogen en aan de rechterkant van de hogere middenklasse.
 
Ook alleen maar omdat mijn vader en ik zoveel gedaan hebben in het huis, moest ik alles met vakmannen gedaan hebben, was dat eerder 250-300 euro verschil geweest de eerste jaren om nu pas gelijk te komen met de huidige, geïndexeerde huurprijzen.
Denk dat dat wel een probleem is met de huidige renovatie-eisen: je MOET nu na X jaar (5?) een bepaald isolatieniveau behalen. Wat maakt dat je moeilijker alles op eigen tempo en met gespreide middelen kan doen. Zeker voor een lager totaalinkomen (alleenstaanden) is dat een grote extra drempel. Wel eentje die noodzakelijk is klimaatgewijs, vrees ik.
 
Denk dat dat wel een probleem is met de huidige renovatie-eisen: je MOET nu na X jaar (5?) een bepaald isolatieniveau behalen. Wat maakt dat je moeilijker alles op eigen tempo en met gespreide middelen kan doen. Zeker voor een lager totaalinkomen (alleenstaanden) is dat een grote extra drempel. Wel eentje die noodzakelijk is klimaatgewijs, vrees ik.
Die structurele veranderingen zijn natuurlijk wel de eerste dingen die je doet in een groot renovatieproject. Vloerisolatie vooraleer je de nieuwe vloeren legt, dakisolatie als je het dak vernieuwt, nieuwe verwarming,...
Omdat ik nog een aanzienlijk volume bij heb gebouwd, moest ik ook aan eisen voldoen, toen was dat E-peil 100.
Wat dus maakt dat mijn ruwbouw klaar was maar ik geen geld had voor de afwerking. Maar ik had dan ook echt een krot gekocht.

Maar als je een renovatieproject aangaat dat enkel esthetische opsmuk is, dan ga je idd in de problemen komen als je niet alle schrijnwerk vervangt, verwarming en dakisolatie. Maar dan zoek je het natuurlijk zelf want dan betaal je gewoon duizenden euro's per jaar meer aan verwarming.
 
Die structurele veranderingen zijn natuurlijk wel de eerste dingen die je doet in een groot renovatieproject.
het probleem is natuurlijk dat je dan wel al een woning moet hebben waar een beetje een leefbare badkamer is.

En als dat er niet is, kan je misschien wel een tijdelijke badkamer installeren (goedkope douchecabine,...), maar dat kost opnieuw wat extra.
 
het probleem is natuurlijk dat je dan wel al een woning moet hebben waar een beetje een leefbare badkamer is.

En als dat er niet is, kan je misschien wel een tijdelijke badkamer installeren (goedkope douchecabine,...), maar dat kost opnieuw wat extra.
Dat had ik ook niet, bijna een jaar bezig geweest met werken eer ik mijn 60m2 bewoonbaar had. 😁
En idd, half afgewerkte badkamer, kitchenette ipv deftige keuken (die is er pas gekomen om te verkopen zelfs!) En +- 10j op de zolder gewoond eer de beneden helemaal af was. Wat als single (en later als koppel) gewoon een appartement is qua grootte he. 🤷‍♀️
 
Terug
Bovenaan