Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ik snap iets niet.

Als ik zeg dat een standaard 2verdiener koppel op hun 55-60 10duizenden kan sparen per jaar eens huis afbetaald is en kinderen huis uit zijn, word ik juist niet op de brandstapel gezet, ook al breng ik getallen aan.

In deze topic blijkt overduidelijk dat er wel degelijk een niet te onderschatten segment in die categorie valt.

But Anyway. Gogogo BG :woohoo:
1. omdat BG geen "doorsnee populatie" is
2. omdat de fris gepensioneerden van NU niet de populatie is die hier zit. Zo waren er toen veel minder hooggeschoolden
 
Voor mezelf niet mogelijk om de poll in te vullen want ik heb geen huis en zal er wellicht enkel eentje hebben als erfenis, anderzijds betaal ik ook geen huur. Een niet -standaard situatie heet dat dan
 
Voor mezelf niet mogelijk om de poll in te vullen want ik heb geen huis en zal er wellicht enkel eentje hebben als erfenis, anderzijds betaal ik ook geen huur. Een niet -standaard situatie heet dat dan
Huur of het hebben van een huis wordt toch nergens in die grafiek opgenomen? Enkel inkomsten... (Wat uiteraard een vertekend beeld geeft)
 
1. omdat BG geen "doorsnee populatie" is
De verschillen met Vlaanderen zijn nu toch ook niet zo groot als we verwacht hadden en in de gewoonlijke topics vaak aangehaald wordt:

Dit is een bijzonder verhelderende studie! Lees vooral hoofdstuk 2 "de middenklasse in België".



De cijfers van het artikel in de openingspost zijn steeds Belgische cijfers ("op basis van de Belgische inkomensverdeling"), terwijl we natuurlijk in een Vlaamse context leven, die fameus verschilt van de Waalse en Brusselse contexten. Als je kijkt naar de resultaten van onze poll, verschilt dat niet eens zo veel van de algemene Vlaamse cijfers.
Wel minder armen en lagere middenstand, 3% meer kern middenstand, 10% meer hogere middenstand en maar 4,5% meer rijken ...
Het is dus ook weer niet dat het BG forum het 'Monacco van Vlaanderen' is.
 
De verschillen met Vlaanderen zijn nu toch ook niet zo groot als we verwacht hadden en in de gewoonlijke topics vaak aangehaald wordt:

Wel minder armen en lagere middenstand, 3% meer kern middenstand, 10% meer hogere middenstand en maar 4,5% meer rijken ...
Het is dus ook weer niet dat het BG forum het 'Monacco van Vlaanderen' is.
Arm + lagere middenklasse volgens jouw grafiek: 27%

Volgens de peiling hier: 7.9%

Jup, van 1/4de (Vlaanderen) naar 1/12de (BG), maar dat is vast geen groot verschil.. 🙄
 
Arm + lagere middenklasse volgens jouw grafiek: 27%

Volgens de peiling hier: 7.9%

Jup, van 1/4de (Vlaanderen) naar 1/12de (BG), maar dat is vast geen groot verschil.. 🙄
En in Wallonie is dat 40%. 1/2,5
En in Brussel zelfs 53%. 1/2

De verschillen tussen BG en Vlaanderen liggen in dezelfde lijn als die tussen de landsdelen.
 
En in Wallonie is dat 40%. 1/2,5
En in Brussel zelfs 53%. 1/2

De verschillen tussen BG en Vlaanderen liggen in dezelfde lijn als die tussen de landsdelen.
Vreemd, ik wist niet dat BG een compleet eigen geografisch deel van België besloeg... 🙄
 
De standaard heeft een tooltje om het te berekenen:

Ik ga vanavond mijn vrouw moeten overtuigen om de kinderen weg te geven, zodat we in een hogere klasse terechtkomen.
Op de grens tussen kernmiddenklasse en hoge middenklasse.

Net zoals ik dacht dus 😝
 
Ik blijf net zoals bij de vorige test, lage middenklasse.

Naast de categorie waarin je valt, heb je ook nog eens het subjectieve gegeven of je ook "voelt" dat je in die klasse thuis hoort en dat is ook het geval voor mij.
Voelt als middenklasse omdat ik rondkom en een eigendom heb, voelt als "lage" middenklasse omdat ik geen zaken zoals een reis van enkele duizenden euro's per jaar kan maken of een nieuwe auto vooraleer de vorige "opgereden" is.

Edit: onvoldoende doorgescrolt, qua vermogen (mijn huis dus) zit ik op 61% wat gezien mijn leeftijd (en dus het aantal jaren dat ik al afbetaal) ook zeker correct aanvoelt.
 
Laatst bewerkt:
hoge middenklasse :oi22:

giphy.gif
 
Mijn conclusie moet zijn dat het "work in progress" is denk ik. Op basis van bezit op 80%, op basis van inkomen "rijk". Dus wat jaren verder bouwen en dan komt dat eerste ook zeker? :unsure:
 
Terug
Bovenaan