Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Niet de eerste die o.a. VAPZ als uitgave zal aankruisen, communiefeest wordt gefactureerd als productvoorstelling (= kost voor de zaak maar eigenlijk inkomsten in natura voor privé), we kopen 200 flessen wijn voor onze klanten - maar vergeten te vermelden dat de eerste 100 - of soms allemaal, rechtstreeks de eigen wijnkelder in gaan, ... de typische dingen.

meestal zal deze groep idd wat meer uitgeven omdat kosten op de zaak nu eenmaal makkelijker gemaakt worden, psychologisch voelt dat compleet anders aan. Het verschil wordt steeds kleiner natuurlijk, zo werkt het nu eenmaal.

Ook bij zwart geld zie je dat verschijnsel - dat is gewoon veel makkelijker om uit te geven.
Jij en zelfstandigen...

Die grafiek hier gaat over recurrente (maandelijkse) inkomsten. VAPZ is geen maandelijks inkomen, net zoals een werkgever aan pensioensparen kan doen voor werknemers ook niet maandelijks op die werknemer zijn bankrekening terecht komt. Maar bon, je zou het nog kunnen in overweging nemen, net als het pensioenplan dat werknemers krijgen.

Hoe jij van uitgaven inkomsten kan maken moet je toch 's uitleggen? Da's verdorie de kip met de gouden eieren. Een zelfstandige die illegaal of creatief (hoe je ook wilt noemen) omspringt met zijn kosten. Het blijven wel kosten he... Da's niet dat die wijn uit je voorbeeld ineens in cash verandert of zo. Als je zo begint te tellen kan je er allerhande zaken beginnen bijsleuren... Het gezin dat elke zondag mag gaan eten bij de bomma. Of wat te denken van het gezin dat weekendjes aan zee mag doorbrengen in het appartement van een familielid? Ah, da's dan geld dat ze zelf niet moeten uitgeven aan eten dus da's extra inkomen...

De aangehaalde grafiek maakt een verdeling op basis van gezinsinkomen. Inkomsten en geen uitgaven.

Wat je uitgeeft kan je indelen in 2 categorieën: investeringsgoederen of consumptiegoederen. Het eerste doe je om een financiële meerwaarde te genereren en het andere om iets te verbruiken. Zal je investering resulteren in een maandelijks rendement dan tel je dat bij je gezinsinkomen, anders niet. Na verbruik van consumptiegoederen is de waarde ervan vermindert of onbestaande.
 
Laatst bewerkt:
Als we loon, bonus, eindejaarspremie (13de maand), vakantiegeld, kinderbijslag en maaltijdcheques erbij tellen zitten we in de hoge middenklasse. Al zou ik ons eerder aan de hogere kant van de kernmiddenklasse zetten.

Vooral grappig dat je niet rijk kan zijn met 2 of meer kinderen

Lineaire functies, die kan je gewoon doortrekken. Je moet gewoon héél veel verdienen om rijk te zijn met 2 kinderen.
Jawel toch, met partner en 2 kinderen zit je op 2.1 wat overeenkomt met 9k netto om als rijk bestempeld te worden.
EDIT: als die kinderen jonger zijn dan 14 jaar.
 
Die grafiek geeft ook een onjuist beeld.
Je kan bovengemiddeld zitten, maar elke dag op restaurant gaan en dan blijft er van je geld niets meer over... En rijkdom wordt volgens mij nog steeds gemeten op basis van net worth en ni op basis van restaurant bezoekjes (in dit voorbeeld)
De grafiek geeft geen verkeerd beeld he. Het is een methode om op basis van inkomen een bevolking te klasseren van arm tot rijk. That's it. Ik ben wel akkoord dat netto vermogen een beter zicht geeft op hoe rijk een bevolking is.

Als ik het topic hier lees is de interpretatie van deze grafiek precies niet zo makkelijk :)
 
Ze is 100% zelfstandig psychologe. Ze werkt zowel in een praktijk als in een ziekenhuis. Tot voor kort ging het dagelijks over haar omzet/inkomen en de onzekerheid daarrond doordat bepaalde patienten ni kwamen opdagen. Sinds kort werkt ze ook in een ziekenhuis en heeft ze daar wat meer gemoedsrust gevonden, omdat ze zo goed als een vaste omzet haalt. Geen verlies in omzet als patienten ni komen.
Sinds ze zelfstandige is, ligt de focus zwaar op inkomen.
Een psychologe heeft voor een voltijdse job maximaal 28 contacturen + rest als voorbereiding/administratie ed.
Zij? 35 contacturen + administratie/voorbereiding....en sinds kort nog eens +-20u in een ziekenhuis erbij.

Mja, ik bedoelde dan het soort zelfstandige waarvoor je eerst zware investeringen moet doen vooraleer je return hebt. Dat lijkt me bij psychologen wel mee te vallen + met de backup van het ziekenhuis is dat ook eerder schijnzelfstandigheid natuurlijk.
Nuja...ben wel blij dat we bij de "rijken" zitten. Schijnt dat rijken rijker worden gedurende een crisis...laat die inflatie dan maar komen :biglaugh::shutup:
Wellicht gewoon omdat "de rijken" hun vermogen meer hebben geïnvesteerd dan minder rijken.
 
Mja, ik bedoelde dan het soort zelfstandige waarvoor je eerst zware investeringen moet doen vooraleer je return hebt. Dat lijkt me bij psychologen wel mee te vallen + met de backup van het ziekenhuis is dat ook eerder schijnzelfstandigheid natuurlijk.

Wellicht gewoon omdat "de rijken" hun vermogen meer hebben geïnvesteerd dan minder rijken.
Enige zware investering is de huur die ze moet betalen. +-2000€/mnd. Het ziekenhuis is idd schijnzelfstandigheid, maar bewust gedaan omdat het voorlopig een tijdelijk contract is. Maakt het ook makkelijker voor haar boekhouder als ze volledig zelfstandig blijft.
Nu, schijnzelfstandigheid is schering en inslag in ziekenhuizen. Spoedartsen/sommige verplegers ed werken ook vaak op zelfstandige basis.
 
Ik heb dat hier meermaals horen vallen, maar heel mijn punt was dat dat een vreemde en eigenlijk incorrecte uitspraak is.
Er zal altijd wel iets zijn waar je naar moet 'omkijken'. Niemand heeft oneindig geld en dus per definitie zal je wel altijd ergens rekening mee moeten houden.

Een miljardair gaat ook niet te zot moeten doen met het kopen van , ik zeg zomaar iets, eilanden en dergelijke. Is hij dan ook nog steeds niet rijk?
Basis economie: mensen willen altijd meer.

Nu dit gezegd zijnde, als ik morgen de lotto win (die met de echt stevige bedragen) dan zal ik ook denken dat alles tot in het oneindige kan. Tot het moment dat je merkt dat het jacht van Bezos dat naast je ligt toch echt wel beter is als het jouwe of zo? Rijkdom is ook behoorlijk relatief en compleet afhankelijk van de benchmark die je neemt he.

Een CEO van een BEL20 bedrijf heeft in 2021 gemiddeld 3 miljoen (ik veronderstel bruto) gevangen (op een jaar voor de duidelijkheid). Als die naar dit grafiekje kijkt zal die op dat maandelijks gezinsinkomen tussen de 4500 en 10.000 waarschijnlijk niet het label 'rijk' kleven.
 
Enige zware investering is de huur die ze moet betalen. +-2000€/mnd. Het ziekenhuis is idd schijnzelfstandigheid, maar bewust gedaan omdat het voorlopig een tijdelijk contract is. Maakt het ook makkelijker voor haar boekhouder als ze volledig zelfstandig blijft.
Nu, schijnzelfstandigheid is schering en inslag in ziekenhuizen. Spoedartsen/sommige verplegers ed werken ook vaak op zelfstandige basis.

Als ik rond mij heen kijk dan is schijnzelfstandigheid zowat overal schering en inslag aan het worden. Maar goed, dat is misschien een andere discussie (die ook dringend eens gevoerd moet worden).
 
Als ik rond mij heen kijk dan is schijnzelfstandigheid zowat overal schering en inslag aan het worden. Maar goed, dat is misschien een andere discussie (die ook dringend eens gevoerd moet worden).
Idd talloze voorbeelden van. Maak eens een topic op p&a daarover, lijkt me wel interessant, maar ik ben slecht in openingsposts. :unsure:
 
Ik vermoed dat @iamhollywood en haar partner hiervoor wel schulden zijn aangegaan. Zij moeten maar eerst eens zien die schulden af te betalen. Ik vermoed niet dat zij dat bedrag zomaar vandaag kunnen neerleggen moest het ergens fout gaan.

Ze zijn uiteraard wel vermogend genoeg om die schulden überhaupt te kunnen aangaan en dat maakt ze dan weer ergens "rijk". Dus vanuit dat standpunt begrijp ik de term "wereldvreemd".

Voor mij is rijk zijn het moment dat je nergens meer moet naar omkijken. Zelfs al verlies je je inkomsten uit arbeid. Als je voldoende vermogen hebt opgebouwd dat verspreid is over verschillende kanalen (afbetaald huis, passieve inkomsten, spaarboek, beleggingen, grondstoffen), je enkele folietjes kan veroorloven en je niet in de problemen komt op je oude dag (pensioen), dan is dat voor mij vanuit een financieel oogpunt rijk zijn. Moeilijk om daar een exact bedrag op te plakken.

Maar een afbetaald huis zal voor vele belgen een cruciaal appeltje voor de dorst zijn, wat voor velen volstrekt onbereikbaar is en jammer genoeg bij een droom zal blijven.
Die woning is inderdaad grotendeels van de bank en de komende jaren gaat de knip op de portemonnee voor de verdere afwerking (tuin, oprit, schilderen etc) :p. Hadden we 1M gehad, had die woning er anders uitgezien en gingen we niet moeten besparen op al de rest. Vandaar dat ik mij verre van rijk voel, maar evenzeer verre van een situatie waarin ik loop te klagen. Wij moeten nog steeds actief compromissen maken, voor mij ben je rijk als je het gevoel hebt dat niet te moeten doen. Wij hebben op dit moment ook geen kinderen, eens de vaste kost van een crèche erbij komt gaan we des te meer moeten keuzes maken.
Wij hebben evenzeer vrienden voor wie een eigen woning een onmogelijk plaatje is. En dat is erg, maar onze woning is ons ook niet in de schoot geworpen, dat is het resultaat van hogere studies, in mijn geval de combinatie werken en actief verder studeren, mijn vriend continu assignments in het buitenland (zondagavond vertrekken en vrijdagnacht pas thuis) en vooral jarenlang onbetaalde overuren slikken. Wij hebben beiden een historiek van gecompliceerde maagontstekingen :p, vandaag plukken wij de vruchten van de verworven positie, door de opgedane ervaring en kennis kunnen wij op een doenbaar tempo goed onze boterham verdienen, maar het is geen simpel parcours geweest.
 
Idd talloze voorbeelden van. Maak eens een topic op p&a daarover, lijkt me wel interessant, maar ik ben slecht in openingsposts. :unsure:

Haha, graag! Maar ik verlies mij nu al in allerlei discussies zodat ik er niet nog eentje bij kan nemen. :unsure:

Wacht even tot ik in het zak wordt gezet door een schijnzelfstandige en dan zal mijn verontwaardiging groot genoeg zijn om een nieuw topic aan te maken met een rant als openingspost. ;)
Of toon mij even aan voor hoeveel miljarden schijnzelfstandigen ons nu al collectief in 't zak zetten door zich te onttrekken aan de belastingen die normale stervelingen in loondienst wél moeten betalen. Dan kan die noodzakelijke verontwaardiging vanzelf komen opborrelen.
 
Haha, graag! Maar ik verlies mij nu al in allerlei discussies zodat ik er niet nog eentje bij kan nemen. :unsure:

Wacht even tot ik in het zak wordt gezet door een schijnzelfstandige en dan zal mijn verontwaardiging groot genoeg zijn om een nieuw topic aan te maken met een rant als openingspost. ;)
Of toon mij even aan voor hoeveel miljarden schijnzelfstandigen ons nu al collectief in 't zak zetten door zich te onttrekken aan de belastingen die normale stervelingen in loondienst wél moeten betalen. Dan kan die noodzakelijke verontwaardiging vanzelf komen opborrelen.
In een van je favoriete sectoren is het schering en inslag: bouw. In een sector waar ik meer van op de hoogte ben is het niet veel beter: transport. Genoeg camioneurs op de streek hier die zelfstandig werken, slechts 1 "klant" hebben, op papier weinig verdienen, maar in de praktijk via tachograaffraude ongelooflijke bedragen in 't zwart opstrijken. Ik kan verschillende namen van zulke schijnzelfstandigen en zelfs hun opdrachtgevers noemen, maar dat ga ik op een publiek forum nu wijselijk niet doen. :p
Maar we raken offtopic, kom, maak snel die topic aan. :p
 
Jij en zelfstandigen...

Die grafiek hier gaat over recurrente (maandelijkse) inkomsten. VAPZ is geen maandelijks inkomen, net zoals een werkgever aan pensioensparen kan doen voor werknemers ook niet maandelijks op die werknemer zijn bankrekening terecht komt. Maar bon, je zou het nog kunnen in overweging nemen, net als het pensioenplan dat werknemers krijgen.

Hoe jij van uitgaven inkomsten kan maken moet je toch 's uitleggen? Da's verdorie de kip met de gouden eieren. Een zelfstandige die illegaal of creatief (hoe je ook wilt noemen) omspringt met zijn kosten. Het blijven wel kosten he... Da's niet dat die wijn uit je voorbeeld ineens in cash verandert of zo. Als je zo begint te tellen kan je er allerhande zaken beginnen bijsleuren... Het gezin dat elke zondag mag gaan eten bij de bomma. Of wat te denken van het gezin dat weekendjes aan zee mag doorbrengen in het appartement van een familielid? Ah, da's dan geld dat ze zelf niet moeten uitgeven aan eten dus da's extra inkomen...

De aangehaalde grafiek maakt een verdeling op basis van gezinsinkomen. Inkomsten en geen uitgaven.

Ik zeg niet dat uitgaven inkomsten zijn hé, ik zeg dat menig zelfstandige dat zo verkoopt aan de onwetenden. Antwoord was ook niet bedoeld in het kader van maandelijkse inkomsten (vraag was dan ook tikkeltje off -topic). Van uitgaven inkomsten maken is niet goed verwoord - het is meer een vestzak/broekzaak operatie met een bonus eraan.

Er is wel een verschil tussen een werkgever die zijn personeel een groepsverzekering aanbiedt en een zelfstandige die voor zichzelf een pensioenpot gaat opbouwen. In het eerste geval is dat geld gewoon weg uit het bedrijf en is dat dus een pure uitgave, in dat tweede geval is het gewoon een vestzak/broekzak operatie met een financieel voordeel als toetje - dus geen kost maar wel extra inkomen (met vertraging en idd niet maandelijks). Op papier heb jij gelijk - dat zijn allemaal uitgaven. Bijkomend kan die zelfstandige ook gewoon kiezen om geen pensioenpot op te bouwen en gewoon uit te keren - op dat moment wordt het dus wel een recurrent maandelijks inkomen, de kosten hebben dus een rechtstreekse impact op het maandelijks inkomen.

De andere puntjes zijn creatief boekhouden maar als je echt wil kan je meer dan God, nl. de wijn in geld veranderen ipv water in wijn:
  • Koop wijn op de zaak
  • Verkoop de wijn zonder BTW aan je buur
  • De aftrekbaarheid/zwart geld is pure winst
Wijn is zonet in geld veranderd en je bent een held in de ogen van u gebuur.

De andere voorbeelden zijn uitgaven met als resultaat voordelen in nature als gevolg van creatief boekhouden.

Voor men een verkeerd beeld gaat hebben: ik heb niets tegen zelfstandigen hoor, maar men moet de zaken wel weergeven zoals ze in werkelijkheid zijn: vennootschappen betalen bitter weinig belastingen en genieten een paar voordelen. De doorsnee zelfstandigen die ik ken zijn meestal bekwame personen met zin voor initiatief en werken ook best hard.
 
De andere puntjes zijn creatief boekhouden maar als je echt wil kan je meer dan God, nl. de wijn in geld veranderen ipv water in wijn:
  • Koop wijn op de zaak
  • Verkoop de wijn zonder BTW aan je buur
  • De aftrekbaarheid/zwart geld is pure winst
- loop tegen de lamp
- betaal een boete
- verlies geld

Da's illegaal he.
 
Ik lees de brutoloon topic niet meer omdat daar alleen rijke stinkerds in posten, zo lijkt het soms :laugh:

Wij zijn blijkbaar kernmiddeklasse, zoals ik verwacht had.
Veel van die "rijke stinkerds" dragen wel enorm bij aan de staatskas.
Als ik kijk naar mijn pa, gaat dat over miljoenen euro's over heel zijn carrière gezien. ;-)

Verder klopt het wel dat het vooral de bovengemiddelde lonen zijn die daar gepost worden. Maar echt "rijke stinkerds" ben ik daar nog niet tegengekomen. Die houden zich niet bezig met zo'n forum. Die zijn bezig met werken/ondernemen/beleggingen.
 
Veel van die "rijke stinkerds" dragen wel enorm bij aan de staatskas.
Als ik kijk naar mijn pa, gaat dat over miljoenen euro's over heel zijn carrière gezien. ;-)

Verder klopt het wel dat het vooral de bovengemiddelde lonen zijn die daar gepost worden. Maar echt "rijke stinkerds" ben ik daar nog niet tegengekomen. Die houden zich niet bezig met zo'n forum. Die zijn bezig met ondernemen/beleggingen.
Mijn reactie was natuurlijk wat overdreven gebracht, maar het gemiddelde in die thread lijkt me toch wel hoger dan dat van België. En uiteraard, hoe meer je verdient, hoe meer je zal afdragen. Als je eerlijk bent natuurlijk ;)
 
Verder klopt het wel dat het vooral de bovengemiddelde lonen zijn die daar gepost worden. Maar echt "rijke stinkerds" ben ik daar nog niet tegengekomen. Die houden zich niet bezig met zo'n forum. Die zijn bezig met werken/ondernemen/beleggingen.
Ik denk dat veel echt "rijke stinkerds" geboren worden met de rijkdom van de familie als vaststaand feit, en dat die niet allemaal zelf continue aan het werken/ondernemen/beleggen zijn om dat vermogen te doen groeien.
 
Mijn reactie was natuurlijk wat overdreven gebracht, maar het gemiddelde in die thread lijkt me toch wel hoger dan dat van België. En uiteraard, hoe meer je verdient, hoe meer je zal afdragen. Als je eerlijk bent natuurlijk ;)
In mijn voorbeeld gebeurt het op een eerlijke manier. Niets optimaliseren of in't zwart. Maar ik ben niet naïef. Het zal op vele plaatsen niet al te kosjer zijn.

Gemiddelde in het bruto loon topic ligt idd overduidelijk hoger dan dat in België.
 
Terug
Bovenaan