Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ik snap @iamhollywood wel.
Dat gevoel dat je opeens weinig compromissen moet maken, is niet iets dat komt wanneer je naar de 'rijk' categorie doorschuift.
De grens van welk bedrag je verstandig kan uitgeven verschuift en je vergeet dat de zaken die je koopt voor de meeste andere gezinnen geen vanzelfsprekendheid zijn.
Dit merk ik ook sterk bij mijn vriendin.
We sparen gezamenlijk meer dan 2500€/maand... En als we eens een maand "maar" 2300€ sparen, dan krijgt ze ineens kortsluiting in haar hoofd en doet ze alsof we bijna bankroet zijn.
Ik krijg dan altijd een wtf-momentje en moet haar dan altijd uitleggen dat er mensen zijn die zelfs geen 200€/maand kunnen sparen...en we dus ver van blut zijn...en ze ook nekeer normaal mag beginnen doen. Het verwondert mij altijd dat zij precies op haar wolk leeft.

Doordat ge het na een tijd gewoon wordt, is het vies om een "stap achteruit" te gaan...
We gaan binnenkort bouwen en all-in gaan we ook richting 800-850k uitkomen (enkel bouwgrond + woning..dus geen decoratie/tuin) en zelfs wij moeten vaak opletten wat binnen ons budget past, hoe decadent het mag klinken.
En hier op BG zitten gaat onze visie er ook niet op beteren haha :rofl: ..hier zit gemiddeld gezien ook het rijkere deel van het land.

Gedurende het bouwproces gaan wij ergens op een punt komen waarbij we zowel huur als de lening gaan moeten betalen... Een maandlast van +-3000€. Mijn vriendin is daar super angstig voor "Ola, dan gaan we echt moeten opletten dat we gedurende die maanden echt chill doen met het budget"
Ik "Wa zegt gij nu? Dan kunnen we nog altijd iets meer dan 1000€/maand sparen"
Zij "Jama..das echt ni veel marge dat we dan hebben" :help:
 
Dit merk ik ook sterk bij mijn vriendin.
We sparen gezamenlijk meer dan 2500€/maand... En als we eens een maand "maar" 2300€ sparen, dan krijgt ze ineens kortsluiting in haar hoofd en doet ze alsof we bijna bankroet zijn.
Ik krijg dan altijd een wtf-momentje en moet haar dan altijd uitleggen dat er mensen zijn die zelfs geen 200€/maand kunnen sparen...en we dus ver van blut zijn...en ze ook nekeer normaal mag beginnen doen. Het verwondert mij altijd dat zij precies op haar wolk leeft.

Doordat ge het na een tijd gewoon wordt, is het vies om een "stap achteruit" te gaan...
We gaan binnenkort bouwen en all-in gaan we ook richting 800-850k uitkomen (enkel bouwgrond + woning..dus geen decoratie/tuin) en zelfs wij moeten vaak opletten wat binnen ons budget past, hoe decadent het mag klinken.
En hier op BG zitten gaat onze visie er ook niet op beteren haha :rofl: ..hier zit gemiddeld gezien ook het rijkere deel van het land.

Gedurende het bouwproces gaan wij ergens op een punt komen waarbij we zowel huur als de lening gaan moeten betalen... Een maandlast van +-3000€. Mijn vriendin is daar super angstig voor "Ola, dan gaan we echt moeten opletten dat we gedurende die maanden echt chill doen met het budget"
Ik "Wa zegt gij nu? Dan kunnen we nog altijd iets meer dan 1000€/maand sparen"
Zij "Jama..das echt ni veel marge dat we dan hebben" :help:
@gumball4000
Stuur ze eens naar mij voor een week "creatief met lager budget leven", 'k wil er nog een vriendenprijsje van maken, voor 1000 euro mag ze haar grootste angst meemaken én er van leren zonder dat ze failliet gaat! 😝
 
Amai, ge moet al 6500 netto inkomen te hebben om als koppel zonder kinderen als rijk bestempeld te worden.
Hoge middenklasse hier.
 
Dit merk ik ook sterk bij mijn vriendin.
We sparen gezamenlijk meer dan 2500€/maand... En als we eens een maand "maar" 2300€ sparen, dan krijgt ze ineens kortsluiting in haar hoofd en doet ze alsof we bijna bankroet zijn.

Ik denk dat je terug een pijnpuntje van de grafiek bloot hebt aangekaart - net zoals een 2,0 kan je vriendin mss zelfs een negatief cijfer toegewezen krijgen :ROFLMAO:
 
Geprivilegieerd, bemiddeld, verwend, rijp voor 't gesticht, onuitstaanbaar ... kies maar uit naar eigen goeddunken (wie het schoentje past etc...), maar basic of gezonde middenklasse is het alleszins niet.
Als dat de alternatieven zijn klinkt wereldvreemd nog zo slecht niet. Noem mij dan ook maar gezonde middenklasse.
 
Als ik het juist interpreteer zit ik net in de hoge middenklasse.
Gevoelsmatig zal dit eerder in de kernmiddenklasse situeren door verbouwingen vooral denk ik.
 
Dit merk ik ook sterk bij mijn vriendin.
We sparen gezamenlijk meer dan 2500€/maand... En als we eens een maand "maar" 2300€ sparen, dan krijgt ze ineens kortsluiting in haar hoofd en doet ze alsof we bijna bankroet zijn.
Ik krijg dan altijd een wtf-momentje en moet haar dan altijd uitleggen dat er mensen zijn die zelfs geen 200€/maand kunnen sparen...en we dus ver van blut zijn...en ze ook nekeer normaal mag beginnen doen. Het verwondert mij altijd dat zij precies op haar wolk leeft.

Doordat ge het na een tijd gewoon wordt, is het vies om een "stap achteruit" te gaan...
We gaan binnenkort bouwen en all-in gaan we ook richting 800-850k uitkomen (enkel bouwgrond + woning..dus geen decoratie/tuin) en zelfs wij moeten vaak opletten wat binnen ons budget past, hoe decadent het mag klinken.
En hier op BG zitten gaat onze visie er ook niet op beteren haha :rofl: ..hier zit gemiddeld gezien ook het rijkere deel van het land.

Gedurende het bouwproces gaan wij ergens op een punt komen waarbij we zowel huur als de lening gaan moeten betalen... Een maandlast van +-3000€. Mijn vriendin is daar super angstig voor "Ola, dan gaan we echt moeten opletten dat we gedurende die maanden echt chill doen met het budget"
Ik "Wa zegt gij nu? Dan kunnen we nog altijd iets meer dan 1000€/maand sparen"
Zij "Jama..das echt ni veel marge dat we dan hebben" :help:

Zo zie je maar dat gemoedsrust vooral tussen uw twee oren zit. Wellicht zou zij nooit het risico aankunnen om zelfstandig te worden?

Op dit vlak krijg ik soms het schijt van een bevriend koppel. Stevige verdieners: ze hebben al 2 huizen in bezit en hebben nu nog een villa gekocht. Maar zo gierig als wat. Het is allemaal te duur. Overal het laatste eruit willen persen. Ontspanning kan alleen als ze echt bijna doodstuiken van vermoeidheid. Als ze een stuk karton moeten weggooien, gaan ze eerst kijken of ze het niet voor 50 cent kunnen verpatsen.

Ik zou daar allemaal geen moeite mee hebben, mochten ze niet veel verdienen. Ik zou het zelfs enorm appreciëren. Maar van rijke mensen kan ik dat op één of andere manier slecht verdragen. Die wisselen constant tussen:
- Amai, wij hebben echt goede investeringen gedaan met onze huizen! (Zie ons rijk zijn)
- En ocharme ons, met onze hoge leenlast moeten wij echt op de kleintjes letten! (Zie ons "arm" zijn)

Verschrikkelijk om mee op reis te gaan.

Verder wel aangename mensen maar op financieel vlak echt een totaal andere mentaliteit. Ik vraag me af of die ooit rust kennen in hun hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar dat gemoedsrust vooral tussen uw twee oren zit. Wellicht zou zij nooit het risico aankunnen om zelfstandig te worden?

Op dit vlak krijg ik soms het schijt van een bevriend koppel. Stevige verdieners: ze hebben al 2 huizen in bezit en hebben nu nog een villa gekocht. Maar zo gierig als wat. Het is allemaal te duur. Overal het laatste eruit willen persen. Ontspanning kan alleen als ze echt bijna doodstuiken van vermoeidheid. Als ze een stuk karton moeten weggooien, gaan ze eerst kijken of ze het niet voor 50 cent kunnen verpatsen.

Ik zou daar allemaal geen moeite mee hebben, mochten ze niet veel verdienen. Ik zou het zelfs enorm appreciëren. Maar van rijke mensen kan ik dat op één of andere manier slecht verdragen. Die wisselen constant tussen:
- Amai, wij hebben echt goede investeringen gedaan met onze huizen! (Zie ons rijk zijn)
- En ocharme ons, met onze hoge leenlast moeten wij echt op de kleintjes letten! (Zie ons "arm" zijn)

Verschrikkelijk om mee op reis te gaan.

Verder wel aangename mensen maar op financieel vlak echt een totaal andere mentaliteit. Ik vraag me af of die ooit rust kennen in hun hoofd.
Ze is 100% zelfstandig psychologe. Ze werkt zowel in een praktijk als in een ziekenhuis. Tot voor kort ging het dagelijks over haar omzet/inkomen en de onzekerheid daarrond doordat bepaalde patienten ni kwamen opdagen. Sinds kort werkt ze ook in een ziekenhuis en heeft ze daar wat meer gemoedsrust gevonden, omdat ze zo goed als een vaste omzet haalt. Geen verlies in omzet als patienten ni komen.
Sinds ze zelfstandige is, ligt de focus zwaar op inkomen.
Een psychologe heeft voor een voltijdse job maximaal 28 contacturen + rest als voorbereiding/administratie ed.
Zij? 35 contacturen + administratie/voorbereiding....en sinds kort nog eens +-20u in een ziekenhuis erbij.

Nuja...ben wel blij dat we bij de "rijken" zitten. Schijnt dat rijken rijker worden gedurende een crisis...laat die inflatie dan maar komen :biglaugh::shutup:
 
Als alleenstaande zonder kinderen met een inkomen van +-€2500 netto (incl. MC's) en verder een gebruikelijk extralegaal pakket in de consultancy behoor ik tot de middenklasse. Ik heb meer dan genoeg om mijn ding te doen en verder nog te sparen/beleggen.

Als ik ga kijken naar mijn ouders. Ja, die zullen tot de "rijken" horen. Niet zoals een Marc Coucke, maar goed.. Mijn pa heeft jaren aan een stuk €10k netto per maand gehad en in zijn toptijden 6digits bonussen. En binnenkort een groepsverzekering van €1,7 milj. Neem daarnaast nog hun afbetaald recent huis, passieve inkomsten, spaarboek en beleggingen en dan kan je zo in de lijst terechtkomen van die website "rijkste belgen".
En toch leven ze modest en teruggetrokken. Ze kunnen dus best wel eens zot doen, maar kiezen ervoor spaarzaam te blijven. Soms bizar hoe ze daarover praten. Er wordt niets uit ramen en deuren gegooid, geen gekkigheden.

Ik heb verder nog geen grote bedragen toegestopt gekregen van mijn ouders (bv. schenking). Uiteraard wel alle kansen gekregen als student (kot, zakgeld, etc.) en nooit moeten klagen in mijn jeugd (vakanties met vrienden, hobbies, kleren, maar ik kreeg geen play station om maar een vb te geven :p ). Ze hebben me de waarde van geld leren kennen. Maar de idee dat er een "vangnet" is, helpt wel bij de gemoedsrust. Dat geef ik ruiterlijk toe.
 
Nahrtent, als rijk een relatief begrip is, en iemand voelt zichzelf - zelfs na het zetten van een nieuwbouw van 1 miljoen - NIET rijk.
Hoe mogen die mensen zichzelf dan volgens u nog noemen, zonder het risico om wereldvreemdheid verweten te worden? :p
Maar zo kun je alles kapot relativeren. Kan goed zijn dat ze zich niet rijk 'voelt', maar wil niet zeggen dat ze het niet is.
Inderdaad, begrippen zoals rijk zijn relatief, maar de facto nemen we als referentiekader de toestand van anderen en in die referentiekader is een persoon die een huis van een miljoen kan zetten, wel een rijk persoon ongeacht of die zich rijk voelt of niet.

En er gaan altijd mensen zijn die nog veel meer hebben en kunnen verbrassen, maar dat is ook niet echt de juiste referentiekader lijkt me.
Iemand die een beginnende miljonair is (<10 miljoen) gaat ook op een gegeven moment moeten opassen met wat hij zich kan permitteren: een villa van 2-3 miljoen, een jacht van een half miljoen en dan enkele sportwagens en die zal ook bijna door zijn vermogen zitten. Dan moet hij ook niet afkomen met : Ja maar ik voel me niet rijk, want de multimiljonairs kunnen zich veel meer permitteren zonder om te kijken.

En voortbouwend op dat zullen zelfs de multimiljonairs zich arm voelen ten op zichte van de miljardairs.

Dus ja, de eerder genoemde uitspraken zijn echt wel wereldvreemd en ik kan perfect begrijpen dat er heel wat wenkbrauwen gefronst worden.
 
Maar zo kun je alles kapot relativeren. Kan goed zijn dat ze zich niet rijk 'voelt', maar wil niet zeggen dat ze het niet is.
Inderdaad, begrippen zoals rijk zijn relatief, maar de facto nemen we als referentiekader de toestand van anderen en in die referentiekader is een persoon die een huis van een miljoen kan zetten, wel een rijk persoon ongeacht of die zich rijk voelt of niet.
Ik vermoed dat @iamhollywood en haar partner hiervoor wel schulden zijn aangegaan. Zij moeten maar eerst eens zien die schulden af te betalen. Ik vermoed niet dat zij dat bedrag zomaar vandaag kunnen neerleggen moest het ergens fout gaan.

Ze zijn uiteraard wel vermogend genoeg om die schulden überhaupt te kunnen aangaan en dat maakt ze dan weer ergens "rijk". Dus vanuit dat standpunt begrijp ik de term "wereldvreemd".

Voor mij is rijk zijn het moment dat je nergens meer moet naar omkijken. Zelfs al verlies je je inkomsten uit arbeid. Als je voldoende vermogen hebt opgebouwd dat verspreid is over verschillende kanalen (afbetaald huis, passieve inkomsten, spaarboek, beleggingen, grondstoffen), je enkele folietjes kan veroorloven en je niet in de problemen komt op je oude dag (pensioen), dan is dat voor mij vanuit een financieel oogpunt rijk zijn. Moeilijk om daar een exact bedrag op te plakken.

Maar een afbetaald huis zal voor vele belgen een cruciaal appeltje voor de dorst zijn, wat voor velen volstrekt onbereikbaar is en jammer genoeg bij een droom zal blijven.
 
Voor mij is rijk zijn het moment dat je nergens meer moet naar omkijken.
Ik heb dat hier meermaals horen vallen, maar heel mijn punt was dat dat een vreemde en eigenlijk incorrecte uitspraak is.
Er zal altijd wel iets zijn waar je naar moet 'omkijken'. Niemand heeft oneindig geld en dus per definitie zal je wel altijd ergens rekening mee moeten houden.

Een miljardair gaat ook niet te zot moeten doen met het kopen van , ik zeg zomaar iets, eilanden en dergelijke. Is hij dan ook nog steeds niet rijk?
 
Ik heb dat hier meermaals horen vallen, maar heel mijn punt was dat dat een vreemde en eigenlijk incorrecte uitspraak is.
Er zal altijd wel iets zijn waar je naar moet 'omkijken'. Niemand heeft oneindig geld en dus per definitie zal je wel altijd ergens rekening mee moeten houden.

Een miljardair gaat ook niet te zot moeten doen met het kopen van , ik zeg zomaar iets, eilanden en dergelijke. Is hij dan ook nog steeds niet rijk?
De meeste eilanden kosten minder dan een miljoen euro he.
Rijkste mensen ter wereld zitten rond de 200 miljard dollar, dat wil dus zeggen dat ze 200.000 eilanden kunnen kopen voor hun geld op is :p
Die moeten écht nergens naar omkijken hoor.
 
De meeste eilanden kosten minder dan een miljoen euro he.
Rijkste mensen ter wereld zitten rond de 200 miljard dollar, dat wil dus zeggen dat ze 200.000 eilanden kunnen kopen voor hun geld op is :p
Die moeten écht nergens naar omkijken hoor.

Die hebben wel geen 200 miljard cash liggen he.
 
Die hebben wel geen 200 miljard cash liggen he.
Gelukske dat ge zo'n eiland niet cash moet betalen :p
Natuurlijk zit die hun vermogen in hun aandelen, maar in praktijk kunnen die zonder enige probleem een paar miljard in cash vastkrijgen. En met een paar miljard euro kan je écht gewoon doen wat je wil zonder om te kijken.

Voorbeeldje: de ex van Bezos. Die wou al het geld dat ze uit scheiding kreeg uitdelen, maar krijgt het niet gedaan omdat het sneller aangroeit dan dat zij het weggeschonken krijgt.
 
Terug
Bovenaan