Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ik 'snap' dat ook wel, want er is uiteraard nog een verschil tussen 'rijk' zijn enerzijds en zonder verpinken een privéjacht kunnen kopen anderzijds, maar het is toch wel wat tekenend - alwéér - voor de wereldvreemdheid die hier heerst.
Maar enfin, nu doe je het weer. Wat is er volgens jou 'basis' aan een woning die zo veel kost?
Heb je überhaupt een idee wat het woord 'basis' betekent?

Als je voor dat geld met een basis woning achterblijft, heb je het helemaal verkeerd gedaan.
Ik denk dat je het niet snapt.
De grens over de bedragen die je uitgeeft, waarvoor je iets anders moet laten (kiezen), wat de "basis" is, etc .. dat schuift allemaal mee op.

Het is niet omdat je een woning van 1 miljoen neerpoot, dat je daarvoor geen compromissen gemaakt hebt. Het zijn compromissen op een ander niveau dan het doorsnee 'gaan we onze laminaat in de hubo of bij impermo kopen' dilemma.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op een niveau dat de basis overstijgt, met andere woorden?
Dat is het alleen maar wanneer we vanuit uw referentiekader vertrekken over wat de basis is. Het punt is dat de basis een zeer relatief begrip is.
Basis betekent voor mij zoveel als 'we moeten hiervoor met ons budget geen effort doen want het is zo vanzelfsprekend dat dit voor ons het absolute minimumstandaard is'.
 
Woning is iets speciaal voor velen, denk dat iedereen op een bepaald ogenblik compromissen heeft gesloten - ongeachte het budget, op dat ogenblik zal iedereen zich "niet rijk" voelen want je hebt niet je zin gekregen en mits meer geld was dat geen probleem. Naarmate je meer budget ter beschikking hebt zal je ook minder en minder echt tevreden zijn denk ik. Iemand die nooit eens echt lekker uit eten is gegaan zal dat sterk appreciëren, wanneer je elke week in de beste zaken gaat dineren gaat dat ook wennen, dat is dan het moment om te zeggen: ik wil dat Peter Goossens voor mij gaat koken, bovenop een vulkaan in Costa Rica :ROFLMAO:
 
Op een niveau dat de basis overstijgt, met andere woorden?
Wat iamhollywood volgens mij vooral bedoelde is dat ze keuzes moet maken die ze niet zou moeten maken als ze rijk was.
Ze betwist dus de afbakening van rijk in deze studie. Ik geef haar daar helemaal gelijk in.
 
Ik denk gewoon dat uw frame of reference opschuift gewoon. Een bladgouden keukenblad of toch maar een marmer? Terwijl de middenklasse kiest tussen volkern of toch maar gelamineerd hout
Wat iamhollywood volgens mij vooral bedoelde is dat ze keuzes moet maken die ze niet zou moeten maken als ze rijk was.
Ze betwist dus de afbakening van rijk in deze studie. Ik geef haar daar helemaal gelijk in.
Gasten, ik zeg nergens dat 'rijk' geen relatief begrip is, maar waar ik hier op reageer is dat een nieuwbouwwoning zetten van een miljoen op een leeftijd van nog geen 35 (?) jaar onder de "gezonde middenklasse" zou vallen en dat zo 'n huis eigenlijk maar basic is.

Dat zijn gewoon een ronduit wereldvreemde uitspraken.
 
Hoeveel grafiekjes er ook passeren, of we bedrijfswagens en andere extralegale voordelen gebruiken om ons tot een bepaalde klasse te rekenen... het maakt allemaal geen flikker uit.

Je kan het goed hebben of beter als goed maar de echte rijken zitten hier: https://derijkstebelgen.be/de-lijst

Op dat lijstje zitten ze niet in met een woning van een miljoen of een bedrijfswagen. Dat is welvaart van een orde die wij gewone stervelingen amper kunnen bevatten. De verdeling van rijkdom kent een onwaarschijnlijk exponentiële stijging bij de laatste percentielen. Weinigen hebben extreem veel. Sorry maar rijk ben je niet als je dubbel het mediaan inkomen hebt of weet ik veel wat. Dat is bemiddeld niet rijk.
 
Hoeveel grafiekjes er ook passeren, of we bedrijfswagens en andere extralegale voordelen gebruiken om ons tot een bepaalde klasse te rekenen... het maakt allemaal geen flikker uit.

Je kan het goed hebben of beter als goed maar de echte rijken zitten hier: https://derijkstebelgen.be/de-lijst

Op dat lijstje zitten ze niet in met een woning van een miljoen of een bedrijfswagen. Dat is welvaart van een orde die wij gewone stervelingen amper kunnen bevatten. De verdeling van rijkdom kent een onwaarschijnlijk exponentiële stijging bij de laatste percentielen. Weinigen hebben extreem veel. Sorry maar rijk ben je niet als je dubbel het mediaan inkomen hebt of weet ik veel wat. Dat is bemiddeld niet rijk.
Goh jongens, het is maar een term die ze gebruiken voor een arbitraire grens tussen "hoge middenklasse" en meer hé. De vraag in de poll is ook "behoor jij tot de middenklasse", niet "behoor jij tot de bemiddelde klasse, lage rijke klasse, kernrijke klasse, hoge rijke klasse, superrijke klasse, ...
 
Hoeveel grafiekjes er ook passeren, of we bedrijfswagens en andere extralegale voordelen gebruiken om ons tot een bepaalde klasse te rekenen... het maakt allemaal geen flikker uit.

Je kan het goed hebben of beter als goed maar de echte rijken zitten hier: https://derijkstebelgen.be/de-lijst
Collega van mij heeft onlangs nog een teamsmeeting gehad met iemand van die lijst. (top50) mad braggin rights! :D maar leek wel normale mens in omgang.
 
Collega van mij heeft onlangs nog een teamsmeeting gehad met iemand van die lijst. (top50) mad braggin rights! :D maar leek wel normale mens in omgang.
Ik zie wekelijks mensen van die lijst bij ons passeren en mijn baas staat er ook op.
Veel bragging rights is daar niet aan imo. :unsure:

Het verschil is wel dat ik nog geen enkele van die mensen heb horen zeggen dat ze eigenlijk maar krabbers zijn.
 
Gasten, ik zeg nergens dat 'rijk' geen relatief begrip is, maar waar ik hier op reageer is dat een nieuwbouwwoning zetten van een miljoen op een leeftijd van nog geen 35 (?) jaar onder de "gezonde middenklasse" zou vallen en dat zo 'n huis eigenlijk maar basic is.

Dat zijn gewoon een ronduit wereldvreemde uitspraken.
Nahrtent, als rijk een relatief begrip is, en iemand voelt zichzelf - zelfs na het zetten van een nieuwbouw van 1 miljoen - NIET rijk.
Hoe mogen die mensen zichzelf dan volgens u nog noemen, zonder het risico om wereldvreemdheid verweten te worden? :p
 
Goh jongens, het is maar een term die ze gebruiken voor een arbitraire grens tussen "hoge middenklasse" en meer hé. De vraag in de poll is ook "behoor jij tot de middenklasse", niet "behoor jij tot de bemiddelde klasse, lage rijke klasse, kernrijke klasse, hoge rijke klasse, superrijke klasse, ...
Er kwam hier regelmatig een post à la: 'ah volgens die grafiek zou mijn gezin rijk zijn maar dat voel ik zo niet aan'... Awel, dat is omdat rijk van een heel andere orde is als die grafiek laat uitschijnen. Die gaat imo tot bemiddeld maar niet tot rijk. Enfin, het is semantisch geef ik toe :)

Al hoop ik dat er hier gene op basis van die grafiek gaat stoefen dat 'm rijk is :)
 
Je kan het goed hebben of beter als goed maar de echte rijken zitten hier: https://derijkstebelgen.be/de-lijst
Die lijst is eigenlijk echt vrij random, kijk maar naar de laatsten in die lijst. 1 miljoen vermogen.
Ik denk dat iedereen wel iemand kent die daar boven gaat en niet in die lijst staat.
(En die... durf ik het te zeggen? Die zich niet rijk voelen! :p)
Hell ik ken er zelfs een paar die boven de 50-100 miljoen gaan en niet in die lijst staan.
 
Ik zie wekelijks mensen van die lijst bij ons passeren en mijn baas staat er ook op.
Veel bragging rights is daar niet aan imo. :unsure:

Het verschil is wel dat ik nog geen enkele van die mensen heb horen zeggen dat ze eigenlijk maar krabbers zijn.
goh ja ik kom die toch meestal niet tegen.
 
Nahrtent, als rijk een relatief begrip is, en iemand voelt zichzelf - zelfs na het zetten van een nieuwbouw van 1 miljoen - NIET rijk.
Hoe mogen die mensen zichzelf dan volgens u nog noemen, zonder het risico om wereldvreemdheid verweten te worden? :p
Geprivilegieerd, bemiddeld, verwend, rijp voor 't gesticht, onuitstaanbaar ... kies maar uit naar eigen goeddunken (wie het schoentje past etc...), maar basic of gezonde middenklasse is het alleszins niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die lijst is eigenlijk echt vrij random, kijk maar naar de laatsten in die lijst. 1 miljoen vermogen.
Ik denk dat iedereen wel iemand kent die daar boven gaat en niet in die lijst staat.
(En die... durf ik het te zeggen? Die zich niet rijk voelen! :p)
Hell ik ken er zelfs een paar die boven de 50-100 miljoen gaan en niet in die lijst staan.
Die lijst is niet volledig en onderaan vrij onnozel. Is op basis van wat die kerel achter de site kan vinden op NBB enz...

Soit, of het nu een over- al dan niet onderschatting is van het vermogen... De eerste helft ervan zal ook wel effectief bij de rijkste belgen behoren he.
 
Gasten, ik zeg nergens dat 'rijk' geen relatief begrip is, maar waar ik hier op reageer is dat een nieuwbouwwoning zetten van een miljoen op een leeftijd van nog geen 35 (?) jaar onder de "gezonde middenklasse" zou vallen en dat zo 'n huis eigenlijk maar basic is.

Dat zijn gewoon een ronduit wereldvreemde uitspraken.
we maken er 'blakend' gezonde middenklasse van :)

Serieus, op die leeftijd is dat geen evident budget dus echt typisch middenklasse gedrag kan je dat niet noemen. Dit gezegd zijnde zijn er best wel situaties te bedenken waarop een koppel met modale lonen zoiets wel zouden kunnen, door een erfenis bijvoorbeeld. Maar het is zeker niet de standaard dus dat afwimpelen als iets 'normaals' komt inderdaad wereldvreemd over.
 
Terug
Bovenaan