Baard trimmen/scheren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Hoe weet je eigenlijk of een mesje 'op' is na aantal keren te hebben gebruikt?

Je "voelt" dat. Je voelt meer weerstand.
Een goed scherp mes voel je nauwelijks iets van weerstand.
Een bot mes voel je haperen.

Ik kan wel een viertal scheerbeurten overleven met een mesje maar ik heb geen dichte baardgroei dus die mesjes doen minder werk ten opzichte van anderen.

Hmmm ik vind het wel vreemd dat sinds ik al een tijdje met een razor scheer ik het volgende ervaar:

Toen ik ermee begon was de eerste keer overgaan bijna altijd echt glad geschoren, als ik dan nu eraan voel zijn er nog steeds zones met haartjes. Ligt dit aan de mesjes? Ik had zo'n test set met verschillende soorten mesjes, misschien zijn die feather mesjes gewoon niks voor mij. Volgende scheerbeurt ga ik nog eens uittesten met andere soort. Die feathers worden precies vrij bot waardoor ik te hard druk en snijwonden krijg. Daarnet nog een goeie jaap eruit gehaald van vel.

Die gewenning zou je juist van denken dat je huid er meer aan gewoon raakt, maar het wordt eerder nog gevoeliger (toch met die feathers). De rode huid na het scheren is gewoon terug dus.

Tenzij ik iets verkeerd doe? Misschien moet ik een voorbereidende lotion ofzo aanbrengen alvorens te starten? Mijne scheerzeep lijkt me wel goed te zijn an sich. Ik gebruik ook een vers washandje met heet water die ik ertegen druk om de huid wat te doen zweten, en wat hitte/zweten na te bootsen, alsof ik uit de douche zou stappen.

Heeft iemand dus wat tips voor scheerrood? En of minder aantal keren erover te hoeven gaan?

Hmmm ik vind het wel vreemd dat sinds ik al een tijdje met een razor scheer ik het volgende ervaar:

Toen ik ermee begon was de eerste keer overgaan bijna altijd echt glad geschoren, als ik dan nu eraan voel zijn er nog steeds zones met haartjes. Ligt dit aan de mesjes? Ik had zo'n test set met verschillende soorten mesjes, misschien zijn die feather mesjes gewoon niks voor mij. Volgende scheerbeurt ga ik nog eens uittesten met andere soort. Die feathers worden precies vrij bot waardoor ik te hard druk en snijwonden krijg. Daarnet nog een goeie jaap eruit gehaald van vel.

Die gewenning zou je juist van denken dat je huid er meer aan gewoon raakt, maar het wordt eerder nog gevoeliger (toch met die feathers). De rode huid na het scheren is gewoon terug dus.

Tenzij ik iets verkeerd doe? Misschien moet ik een voorbereidende lotion ofzo aanbrengen alvorens te starten? Mijne scheerzeep lijkt me wel goed te zijn an sich. Ik gebruik ook een vers washandje met heet water die ik ertegen druk om de huid wat te doen zweten, en wat hitte/zweten na te bootsen, alsof ik uit de douche zou stappen.

Heeft iemand dus wat tips voor scheerrood? En of minder aantal keren erover te hoeven gaan?
Ik had er ook heel vaak last van met feather blades. Jaren zo geschoren want ik wist niet beter, ik dacht dat dat normaal was.
Een hele tijd geleden overgeschakeld naar een ander merk (Astra platinum) en sindsdien nooit nog last van irritatie en veel minder wondjes.

Jaren geleden een "baard" laten groeien omdat ik altijd last had van ingroeiende haartjes na het gladscheren. Is geen full on baard maar wordt om de paar dagen wat bijgetrimd. Vrouw was er in het begin tegen maar overtuigd gekregen door het fysieke euvel dat ik had met die haartjes en ontstekeningen. Intussen zou ze niet meer willen dat ik mij gladscheer :LOL: .

Ik had er ook heel vaak last van met feather blades. Jaren zo geschoren want ik wist niet beter, ik dacht dat dat normaal was.
Een hele tijd geleden overgeschakeld naar een ander merk (Astra platinum) en sindsdien nooit nog last van irritatie en veel minder wondjes.
Ik ga ze eens aanschaffen. Iemand vertrouwd met die van bic? (chrome platinum) die krijgen anders ook goeie reviews. Ik koop van elk een kleine hoeveelheid bij bol denk ik, kan ik ze eens vergelijken

Ik heb ook een Philips scheerapparaat met 3 koppen maar er gaat toch nog altijd niets boven een Gilletteke vind ik. Ik krijg mijn baard nooit zo glad met dat scheerapparaat, en het gaat meestal ook nog sneller met een mesje.

Het enige voordeel van een scheerapparaat is dat het bijna onmogelijk is om jou te snijden daarmee, in tegenstelling tot een scheermesje. Als je bijvoorbeeld rond een puistje of een moedervlek moet gaan moet je heel voorzichtig zijn met een Giletteke, terwijl je met een scheermesje veel minder moet opletten.

Je "voelt" dat. Je voelt meer weerstand.
Een goed scherp mes voel je nauwelijks iets van weerstand.
Een bot mes voel je haperen.

Ik kan wel een viertal scheerbeurten overleven met een mesje maar ik heb geen dichte baardgroei dus die mesjes doen minder werk ten opzichte van anderen.
Vooral dat je er met een oud mesje meerdere keren moet overgaan, terwijl met een nieuw mesje direct alles af is bij mij.

Die feather mesjes zien er serieus duur uit? Koop gewoon een pak van 100 mesjes van verschillende soorten voor 10 euro en probeer wat uit. Ik apprecieer de sharks en de astra's. Iets minder fan van de derby's. Supermax vond ik te irriterend,... Enfin, ik weet ook niet hoe consistent ze over pakjes heen zijn. Ik betwijfel dat ook.

Feather nooit gebruikt maar ik zie me niet 4 keer de prijs betalen van een shark of astra puur omdat het "Japans" is. :p

Als die feathers echt zo scherp zouden zijn moeten die dan toch wel tegoei scheren? Hoe vaak heb ik niet met die feathers dat ik over een volledig oppervlak gaat en enkel de scheerzeep is verdwenen, de haartjes staan er nog, en dan spreek ik van een easy gedeelte waar ik zeer weinig baardgroei heb, namelijk mijn kaken. Ik heb hoofdzakelijk een ringbaardje en zo naar de keel toe dat groeit, kan ook zijn dat het aan de hoek ligt waarmee ik mij scheer, ik gebruik een double edged safety razor met vlindermechanisme. Is mss ook heel persoonlijk, hoeveel druk zet je, groei je een groffe baard of niet? Al die dingen spelen mee, maar die feathers ga ik dus verder voor passen, ik krijg er enkel cuts mee, en het scheert niet lekker, zelf bij een spiksplinternieuw mesje...

Ik heb zelf al veel mesjes uitgeprobeerd. Diegene die voor mij werken zijn:
Mild : Sharks + Gilette silver blue + Gilette 7 o'clock
Scherp : Tigers
Zeer scherp: Feather.

Grote nadeel aan de Feathers, naast de prijs, is dat ik ze na 2x scheren al moet vervangen.
De anderen gaan gerust 4 tot 5 scheerbeurten mee.

Scherp is dan niet automatisch goed? Althans volgens mijn ervaringen...je zou zeggen scherp, het zal alles afsnijden, maar in de praktijk dus niet dan, tenzij ik het verkeerd doe, maar ik heb zo een scheermes waar je een hoek van 30 graden moet hanteren, eigenlijk kan je daar niet zo veel mee misdoen lijkt me??

Scherp is dan niet automatisch goed? Althans volgens mijn ervaringen...je zou zeggen scherp, het zal alles afsnijden, maar in de praktijk dus niet dan, tenzij ik het verkeerd doe, maar ik heb zo een scheermes waar je een hoek van 30 graden moet hanteren, eigenlijk kan je daar niet zo veel mee misdoen lijkt me??
Je hebt enerzijds het mesje, anderzijds de houder met kop.
Combinatie van mesje en kop bepalen hoe "close" je je kan scheren.
Steek bijvb. eens een Feather in een Mule R41 or Fatip Picolo (had ik vroeger). Als je dan niet voorzichtig bent, schraap je naast je baard de helft van je huid eraf. Is ook de reden dat ik die Fatip niet meer gebruik. Die vond ik, ongeacht het mesje, zo aggressief als de pest en eindigde meermaals in een bloedbad.

Daarnaast misschien nog wat tunen aan je scheertechniek?
Huid goed strak trekken en geen druk zetten.
Ik hou mijn scheermes meestal wel in een hoek dichter tegen de 40-45 graden i.p.v. 30.
Mijn routine is meestal :
- Eerst met de haartjes mee
- Dan tegen de haartjes in
- Tot slot zijn er dan nog 2 plekken waar de haartjes schuin lijken te groeien.
Dus daar ga ik nog eens extra langs, maar dan schuin tegen de groeirichting in.
Resultaat is dan een glad geschoren gezicht.

Nu is het wel zo dat als ik een Feather gebruik, het allemaal gladder aanvoelt dan bijvb. een Shark.
Dat je voel je ook als je na het scheren een aftershave met alcohol gebruikt.
In mijn ervaring, hoe harder het brandt, hoe gladder het eindresultaat :laugh:

Je hebt enerzijds het mesje, anderzijds de houder met kop.
Combinatie van mesje en kop bepalen hoe "close" je je kan scheren.
Steek bijvb. eens een Feather in een Mule R41 or Fatip Picolo (had ik vroeger). Als je dan niet voorzichtig bent, schraap je naast je baard de helft van je huid eraf. Is ook de reden dat ik die Fatip niet meer gebruik. Die vond ik, ongeacht het mesje, zo aggressief als de pest en eindigde meermaals in een bloedbad.

Daarnaast misschien nog wat tunen aan je scheertechniek?
Huid goed strak trekken en geen druk zetten.
Ik hou mijn scheermes meestal wel in een hoek dichter tegen de 40-45 graden i.p.v. 30.
Mijn routine is meestal :
- Eerst met de haartjes mee
- Dan tegen de haartjes in
- Tot slot zijn er dan nog 2 plekken waar de haartjes schuin lijken te groeien.
Dus daar ga ik nog eens extra langs, maar dan schuin tegen de groeirichting in.
Resultaat is dan een glad geschoren gezicht.

Nu is het wel zo dat als ik een Feather gebruik, het allemaal gladder aanvoelt dan bijvb. een Shark.
Dat je voel je ook als je na het scheren een aftershave met alcohol gebruikt.
In mijn ervaring, hoe harder het brandt, hoe gladder het eindresultaat :laugh:
Thx voor de tips! Mij daarnet geschoren en die hoek van het mesje wat groter gemaakt, resultaat 0 cuts, behalve 1 kleintje, maar dat lag aan mijn lompigheid. Minder rood en gladder dan vorige keren... Had nu wel een ander merk uit mijn discovery set geprobeerd, timor, als die volgende keren ook goed blijken te zijn zullen het wss deze worden, maar heb dus al 3 van de 5 uit die set getest, maar die feather valt dus al sowieso af voor mij bij een volgende aankoop... Had mij wel eerst een doucheke gepakt, mss speelt dat ook mee van de huid voor te bereiden... Hoop dat het vanaf nu beter mee zal vallen.

Thx voor de tips! Mij daarnet geschoren en die hoek van het mesje wat groter gemaakt, resultaat 0 cuts, behalve 1 kleintje, maar dat lag aan mijn lompigheid. Minder rood en gladder dan vorige keren... Had nu wel een ander merk uit mijn discovery set geprobeerd, timor, als die volgende keren ook goed blijken te zijn zullen het wss deze worden, maar heb dus al 3 van de 5 uit die set getest, maar die feather valt dus al sowieso af voor mij bij een volgende aankoop... Had mij wel eerst een doucheke gepakt, mss speelt dat ook mee van de huid voor te bereiden... Hoop dat het vanaf nu beter mee zal vallen.
Dat laatste toch zeker.

In de tijd dat ik nog een safety razor gebruikte, toch altijd eerst een douche of een warm/heet washandje op mijn gezicht om de huid voor te bereiden. En een goede scheerzeep

Terug
Bovenaan