Baard trimmen/scheren

Dat duurt wel véél langer, maar het is dan ook nog gladder. En je voelt u meer man dan :)

Voel je u effectief meer man als je gladgeschoren bent? Of is het hebben van een beetje baard dat je bijhoudt net mannelijk?

Wat ik zie is dat de huidige standaard van mannelijk net is dat je een baard van tussen de 1,5-4mm moet hebben. En dat het hebben van zo een babygezichtje net niet aanzien wordt als mannelijk.

De laatste keer dat ik mij gladgeschoren heb moet geweest zijn toen ik 20 was. Ik trim al jaren de baard met allerlei baardtrimmers waarbij de Phillips oneblade een constante is om af te lijnen.
 
Voel je u effectief meer man als je gladgeschoren bent? Of is het hebben van een beetje baard dat je bijhoudt net mannelijk?

Wat ik zie is dat de huidige standaard van mannelijk net is dat je een baard van tussen de 1,5-4mm moet hebben. En dat het hebben van zo een babygezichtje net niet aanzien wordt als mannelijk.

De laatste keer dat ik mij gladgeschoren heb moet geweest zijn toen ik 20 was. Ik trim al jaren de baard met allerlei baardtrimmers waarbij de Phillips oneblade een constante is om af te lijnen.
Ik voel mij meer man als ik met een vlijmscherp mes heb gespeeld. En ja ik scheer mij dagelijks glad.

De huidige standaard van mannelijk (wtf) interesseert mij niet. Wat een ander mooi of niet mooi vindt moeten ze lekker zelf weten. Wat een ander vindt van een babygezichtje (wtf²) interesseert mij nog minder. Ik doe dat voor mijzelf, niet voor iemand anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik scheer graag met een safety razor en heel het ritueel er rond van inzepen en dan erna verzorgen maar het probleem is dat ik er niet uit zie volledig gladgeschoren, die babyface look past niet met de shape van m'n gezicht.

Thuis trim ik bij met een babyliss tonduese met een opzet stuk en een wieltje wat je kan instellen tussen 0,15 en 15 ofzo iets.
Verder laat ik dat bijtrimmen elke keer ik naar de barber ga, tis maar 5 euro extra tov alleen knippen en dan moet ik het toch alweer 2 weken niet zelf doen.
 
Ik voel mij meer man als ik met een vlijmscherp mes heb gespeeld. En ja ik scheer mij dagelijks glad.

De huidige standaard van mannelijk (wtf) interesseert mij niet. Wat een ander mooi of niet mooi vindt moeten ze lekker zelf weten. Wat een ander vindt van een babygezichtje (wtf²) interesseert mij nog minder. Ik doe dat voor mijzelf, niet voor iemand anders.

Niemand veroordeelt u.
Maar zeggen dat je u meer man voelt is om te beginnen al vreemd. Dat je dan heel zwaar in de verdediging gaat als er een reactie op komt is dat evenzeer.
 
groot verschil tussen gladgeschoren zijn (iets wat voor vrouwen en mannen kan) en uzelf gladscheren, iets dat mannen vaker moeten doen dan vrouwen (gemiddeld natuurlijk).
gezichtshaar; voor alle duidelijkheid.
dus de daad van het scheren van de baard is inherent iets mannelijker?
 
groot verschil tussen gladgeschoren zijn (iets wat voor vrouwen en mannen kan) en uzelf gladscheren, iets dat mannen vaker moeten doen dan vrouwen (gemiddeld natuurlijk).
gezichtshaar; voor alle duidelijkheid.
dus de daad van het scheren van de baard is inherent iets mannelijker?
Neen, er staat dat het scheren met een vlijmscherp mes zoals een Thiers-Issard mij mannelijker doet voelen dan het elektrisch scheren.
 
Ik zit met een domme vraag over scheerapparaten…

ik scheer mij al gans mijn leven nat afgewisseld met een crappy scheerapparaat van de Aldi.

Het is eens tijd voor een upgrade aangezien ik vaak ‘razorburn’ heb na het nat scheren en elektrisch krijg ik het nooit echt proper/verzorgd.

Ik zie dat er apparaten zijn van 300- 200 en 100 euro, die allemaal ook goede beoordelingen krijgen.

Iemand hier ervaringen die jullie willen delen? Is dit zijn geld waard?

Is er een plaats/topic waar deze vraag wat antwoorden zou krijgen?

Ik zet het hier omdat dit me een algemeen topic leek :)

Voor wat het waard is: ik ben zeer tevreden van Philips scheerapparaten, 1 ervan is ~20 jaar oud en werkt nog altijd.

En die hebben zeker geen €200 à 300 gekost. Ik ben wel een fan van die verende scheerkoppen, ook al scheert dat waarschijnlijk iets minder glad dan vaste / rechte?
Wat voor mij belangrijk is maar daarom niet veel moet kosten: trimmer, liefst uitklapbaar; op batterijen waar je lang mee kan doen voor je ze terug moet opladen; hoesje voor errond (zeker handig voor op reis)
Wat vaak de prijs opdrijft, maar ik zelf niet zou kiezen: nat kunnen scheren (voor mij moet het 's morgens snel en simpel gaan :p), draadloos opladen (die draadloze lader heeft zelf toch een stopcontact nodig), apps (dat is blijkbaar een ding tegenwoordig?)

Voor zo'n dingen vind ik de site van Coolblue wel handig, dan zie je al snel door binnen 1 merk de goedkopere, middelste en duurdere modellen te vergelijken waar het verschil zit puur qua specificaties.
 
Ik heb mij in een eeuwigheid al niet meer glad geschoren, ik trim mijn baard met een philips 7000 serie trimmer (met een opvangsysteem) en werk de nek- en kaaklijn bij met een Gilette-mes (een Mach 3, die ik van Gilette heb gekregen toen ik 16 werd in het jaar des heren 1998).
De lengte van mijn baard varieert naargelang mijn goesting van 15mm tot 2mm.

In de zomer gebruik ik een Remmington tondeuze voor mijn hoofd.
 
Zijn er scheermesje specifiek voor tieners?
Ik herinner me van vroeger een Wilkinson waarmee je je niet kon snijden.
Als ik nu wat opzoekwerk doe, kom ik enkel de ‘standaard’ modellen tegen
 
Zijn er scheermesje specifiek voor tieners?
Ik herinner me van vroeger een Wilkinson waarmee je je niet kon snijden.
Als ik nu wat opzoekwerk doe, kom ik enkel de ‘standaard’ modellen tegen
Zo'n cartridge-dingen zijn toch al vrij moeilijk om diepe sneden mee te maken. Anders kun je ook gaan voor een safety razor met een gesloten kam. Zoiets:

 
Zo'n cartridge-dingen zijn toch al vrij moeilijk om diepe sneden mee te maken. Anders kun je ook gaan voor een safety razor met een gesloten kam. Zoiets:

Ik heb toevallig dat scheermes en moet zeggen:

Geef dit nooit aan iemand die nog niet ervaren is in het scheren.
De scheermesjes die op zulke houders passen zijn zoveel scherper dan uw doorsnee cartridge scheermesjes en elke foute manipulatie wordt afgestraft met een ferme snee en veel bloed.

Tegelijkertijd kan je er een betere scheerbeurt mee hebben maar voor tieners, ik weet het niet hoor...
 
Ik heb toevallig dat scheermes en moet zeggen:

Geef dit nooit aan iemand die nog niet ervaren is in het scheren.
De scheermesjes die op zulke houders passen zijn zoveel scherper dan uw doorsnee cartridge scheermesjes en elke foute manipulatie wordt afgestraft met een ferme snee en veel bloed.

Tegelijkertijd kan je er een betere scheerbeurt mee hebben maar voor tieners, ik weet het niet hoor...
Fair enough. De ene tiener is natuurlijk ook de andere niet. Zelf in het bezit van deze:


Omdat dit een open kam is, dacht ik dat een gesloten kam een veel veiliger systeem was voor beginners. Maar ook daar kunt ge u dus serieus mee pijnigen. Goed om weten.
 
Ik heb toevallig dat scheermes en moet zeggen:

Geef dit nooit aan iemand die nog niet ervaren is in het scheren.
De scheermesjes die op zulke houders passen zijn zoveel scherper dan uw doorsnee cartridge scheermesjes en elke foute manipulatie wordt afgestraft met een ferme snee en veel bloed.

Tegelijkertijd kan je er een betere scheerbeurt mee hebben maar voor tieners, ik weet het niet hoor...
Ik heb er ook zo eentje, ooit gekregen als tiener. In het begin ga je u idd een paar keer snijden, maar je moet het ooit toch leren? :unsure:

Komt uiteindelijk wel een heel pak goedkoper uit (ik koop die mesjes aan 25 euro per 100, hier kom ik op z´n minst enkele jaren mee toe) en een veel gladder resultaat en, in mijn geval, veel minder uitslag nadien.
 
Ik heb er ook zo eentje, ooit gekregen als tiener. In het begin ga je u idd een paar keer snijden, maar je moet het ooit toch leren? :unsure:

Komt uiteindelijk wel een heel pak goedkoper uit (ik koop die mesjes aan 25 euro per 100, hier kom ik op z´n minst enkele jaren mee toe) en een veel gladder resultaat en, in mijn geval, veel minder uitslag nadien.
Ik zou eens dringend nieuwe mesjes moeten proberen.
Heel tevreden van het resultaat maar zelf met voorzichtig te zijn en een goede voorbereiding was er soms nogal wat bloed te zien.

De verschillende losse mesjes hebben ook andere eigenschappen.
Sommigen zijn heel vergevingsgezind terwijl andere u bij elke misstap trachten te onthoofden.

Mijn eigen probleem bij scheren is altijd geweest dat mijn baardharen knoerthard zijn, schuurpapier korrel 20 is er niets tegen.
Het gevolg hiervan is dat een mes dat niet in 1 beweging het haartje snijdt er 'overspringt' en dan is het makkelijk om je te snijden.

Zou eens feather mesjes moeten proberen.
Mühle was een ramp, Astra al beter maar verre van perfect.
 
Ik zou eens dringend nieuwe mesjes moeten proberen.
Heel tevreden van het resultaat maar zelf met voorzichtig te zijn en een goede voorbereiding was er soms nogal wat bloed te zien.

De verschillende losse mesjes hebben ook andere eigenschappen.
Sommigen zijn heel vergevingsgezind terwijl andere u bij elke misstap trachten te onthoofden.

Mijn eigen probleem bij scheren is altijd geweest dat mijn baardharen knoerthard zijn, schuurpapier korrel 20 is er niets tegen.
Het gevolg hiervan is dat een mes dat niet in 1 beweging het haartje snijdt er 'overspringt' en dan is het makkelijk om je te snijden.

Zou eens feather mesjes moeten proberen.
Mühle was een ramp, Astra al beter maar verre van perfect.

Dit eens gekocht en daar ik mij superweinig hoef te scheren gaat dat hier na jaren nog mee. Kun je wel heel wat merken in een keer proberen voor een lage prijs 🤷‍♂️
 
Ik zou eens dringend nieuwe mesjes moeten proberen.
Heel tevreden van het resultaat maar zelf met voorzichtig te zijn en een goede voorbereiding was er soms nogal wat bloed te zien.

De verschillende losse mesjes hebben ook andere eigenschappen.
Sommigen zijn heel vergevingsgezind terwijl andere u bij elke misstap trachten te onthoofden.

Mijn eigen probleem bij scheren is altijd geweest dat mijn baardharen knoerthard zijn, schuurpapier korrel 20 is er niets tegen.
Het gevolg hiervan is dat een mes dat niet in 1 beweging het haartje snijdt er 'overspringt' en dan is het makkelijk om je te snijden.

Zou eens feather mesjes moeten proberen.
Mühle was een ramp, Astra al beter maar verre van perfect.
Die mesjes van Muhle zijn inderdaad een ramp (en duur). Vroeger zat er iemand op 9Lives die een webshop had een mij eens een proefpakketje had gestuurd.

Nu heb ik Gilette Platinum liggen. Scherp, maar vind dat ze ook opvallend snel bot worden. Volgende keer is zien of ik nergens zo´n proefpakketjes kan vinden.
 
Ik heb me van mijn 20ste tot mijn 50ste iedere dag gladgeschoren met het scheermes. Sinds Corona ben ik daar totaal mee gestopt, baard laten groeien, eerst tot 40 mm lang, maar dat was voor mij ega wat te wild. Dus nu trim ik de baard iedere twee weken op 12mm, verder scheer ik de kanten 2 keer per week. Iedere twee maand naar de barbier voor een wat betere knipbeurt van de baard.

Beste beslissing ever, spaart me iedere dag dat gescheer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bestaat er een crème om een stoppelbaard zacht te krijgen die effectief werkt?
Of is dat gewoon niet mogelijk omdat een stoppelbaard maar een heel kort leven heeft?
 
Bestaat er een crème om een stoppelbaard zacht te krijgen die effectief werkt?
Of is dat gewoon niet mogelijk omdat een stoppelbaard maar een heel kort leven heeft?
Is dat ruw zijn geen combinatie van relatief recent afgeschoren haar (dus uiteinde niet afgesleten) en korte lengte? Lijkt me dan toch iets dat moeilijk aan te passen is?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan