Baard trimmen/scheren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Ik scheer me al jaren niet meer. Ik heb het nooit graag gedaan. Vroeger had ik een kort getrimde baard (ik denk 1 cm max of zo). Eind 2018 besloten om hem langer te laten groeien. Ik ben toen naar een goeie 5-10 cm gegaan. 5-wekelijks naar de barbier om hem wat minder wild te zetten.
Toen corona kwam moest ik hem noodgedwongen verder laten groeien aangezien de kappers dicht moesten blijven en ik er zelf niet durfde aankomen. Ik ben dan naar 15-20 cm gegaan en dat was eigenlijk wel goed zo dus ben ik die lengte blijven aanhouden.
Dagelijks kammen, baardolie en baardwax voor de verzorging en in model houden. 2x week wassen met baardzeep.
Zeer tevreden en stiekem wel wat trots op mijn baard. Ik krijg ook regelmatig complimenten of vragen over mijn baard, zelfs random op straat of supermarkt.

Ik scheer me al jaren niet meer. Ik heb het nooit graag gedaan. Vroeger had ik een kort getrimde baard (ik denk 1 cm max of zo). Eind 2018 besloten om hem langer te laten groeien. Ik ben toen naar een goeie 5-10 cm gegaan. 5-wekelijks naar de barbier om hem wat minder wild te zetten.
Toen corona kwam moest ik hem noodgedwongen verder laten groeien aangezien de kappers dicht moesten blijven en ik er zelf niet durfde aankomen. Ik ben dan naar 15-20 cm gegaan en dat was eigenlijk wel goed zo dus ben ik die lengte blijven aanhouden.
Dagelijks kammen, baardolie en baardwax voor de verzorging en in model houden. 2x week wassen met baardzeep.
Zeer tevreden en stiekem wel wat trots op mijn baard. Ik krijg ook regelmatig complimenten of vragen over mijn baard, zelfs random op straat of supermarkt.
Welke specifieke baardolie & wax gebruik je?
Ik heb nu de voorbije maand mijn baard laten groeien, maar de haren voelen toch echt heel ruw aan en het is niet echt comfortabel.
Graag zou ik eens experimenteren met wat betaalbare producten, maar ik heb geen idee waar te beginnen.

Olie: ik heb al veel geprobeerd. Ik was aanvankelijk wel enthousiast van de “Grave Before Shave” baardolie maar blijkbaar kan je die niet meer in Europa krijgen vanwege een verpakkingsissue waardoor het niet meer conform EU is of zo.
Ik gebruik nu vooral de Azbane producten. Die zijn heel betaalbaar, ruiken lekker en houden mijn huid redelijk goed gehydrateerd.
Ook de Captain Fawcett producten zijn goed, maar wel heel duur. De geur blijft wel langer in mijn baard en qua huidhydratatie en baardglans zit dat nog net iets beter dan de Azbane producten.

Wax: ik gebruik gewoon een product van de website waar ik mijn olie bestel. https://www.mijnbaard.be/baardverzorging/baardwax/blanco-baardwax-geurloos.html
Ik gebruik deze omdat ik een geurloze wax wil aangezien er anders een heleboel geuren door elkaar gaan (olie en wax). De wax doet volgens mij niks aan de zachtheid, maar houdt mijn baard in model.

Zeep: ik gebruik ook een Azbane Argan zeep. Die is geurloos, maar schuimt goed en maakt mijn baard zacht en vol. Ik heb ook nog Damn Good Soap gebruikt (de gewone), die schuimt iets minder maar is ook wel ok. Ruikt neutraal.

Als het over zachtheid gaat dan is dat mss ook een genetische component? Ik merk dat vooral de zeep en olie een relatieve invloed hebben op de zachtheid van mijn baard. Daarnaast heb ik ook 2 kammen, een houten om de knopen eruit te kammen en alles wat in model te brengen en ook een met varkenshaar om de oneffenheden (kruimels, huidschilfers, enz) eruit te kammen. Die laatste heeft ook wel een relatieve invloed op de zachtheid van mijn baard.
Baardhaar heeft natuurlijk ook een andere textuur dan hoofdhaar dus ook niet dezelfde zachtheid. Ik weet niet goed waar je naar op zoek bent…

Olie: ik heb al veel geprobeerd. Ik was aanvankelijk wel enthousiast van de “Grave Before Shave” baardolie maar blijkbaar kan je die niet meer in Europa krijgen vanwege een verpakkingsissue waardoor het niet meer conform EU is of zo.
Ik gebruik nu vooral de Azbane producten. Die zijn heel betaalbaar, ruiken lekker en houden mijn huid redelijk goed gehydrateerd.
Ook de Captain Fawcett producten zijn goed, maar wel heel duur. De geur blijft wel langer in mijn baard en qua huidhydratatie en baardglans zit dat nog net iets beter dan de Azbane producten.

Wax: ik gebruik gewoon een product van de website waar ik mijn olie bestel. https://www.mijnbaard.be/baardverzorging/baardwax/blanco-baardwax-geurloos.html
Ik gebruik deze omdat ik een geurloze wax wil aangezien er anders een heleboel geuren door elkaar gaan (olie en wax). De wax doet volgens mij niks aan de zachtheid, maar houdt mijn baard in model.

Zeep: ik gebruik ook een Azbane Argan zeep. Die is geurloos, maar schuimt goed en maakt mijn baard zacht en vol. Ik heb ook nog Damn Good Soap gebruikt (de gewone), die schuimt iets minder maar is ook wel ok. Ruikt neutraal.

Als het over zachtheid gaat dan is dat mss ook een genetische component? Ik merk dat vooral de zeep en olie een relatieve invloed hebben op de zachtheid van mijn baard. Daarnaast heb ik ook 2 kammen, een houten om de knopen eruit te kammen en alles wat in model te brengen en ook een met varkenshaar om de oneffenheden (kruimels, huidschilfers, enz) eruit te kammen. Die laatste heeft ook wel een relatieve invloed op de zachtheid van mijn baard.
Baardhaar heeft natuurlijk ook een andere textuur dan hoofdhaar dus ook niet dezelfde zachtheid. Ik weet niet goed waar je naar op zoek bent…
Dankjewel voor de informatie, ik zal eens rondkijken welke producten ik mee van start zou gaan.
Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik zou mogen verwachten, het is de eerste maal dat ik mijn baard zo lang laat doorgroeien.
Trouwens zit ik ook nog maar een +- 1,5-2 cm ver, ik krijg wel stilaan het gevoel dat extra verzorging en aandacht op zn plaats is en vandaar de vraag :)

Ik zou eens dringend nieuwe mesjes moeten proberen.
Heel tevreden van het resultaat maar zelf met voorzichtig te zijn en een goede voorbereiding was er soms nogal wat bloed te zien.

De verschillende losse mesjes hebben ook andere eigenschappen.
Sommigen zijn heel vergevingsgezind terwijl andere u bij elke misstap trachten te onthoofden.

Mijn eigen probleem bij scheren is altijd geweest dat mijn baardharen knoerthard zijn, schuurpapier korrel 20 is er niets tegen.
Het gevolg hiervan is dat een mes dat niet in 1 beweging het haartje snijdt er 'overspringt' en dan is het makkelijk om je te snijden.

Zou eens feather mesjes moeten proberen.
Mühle was een ramp, Astra al beter maar verre van perfect.
Ik gebruik al jaar en dag die feather blades en ben daar enorm tevreden van. Heel scherp maar dat maakt ook dat het heel vlot gaat zonder ook maar iets van druk te moeten zetten of enig ‘trekkend’ gevoel te ervaren.

Ik gebruik al jaar en dag die feather blades en ben daar enorm tevreden van. Heel scherp maar dat maakt ook dat het heel vlot gaat zonder ook maar iets van druk te moeten zetten of enig ‘trekkend’ gevoel te ervaren.
Ga ik zeker ook proberen. Zitten ook in het testpakket.
Gisteren Astra steel geprobeerd, de chrome plated kende ik al.

Het was een bloederige bedoeling maar al minder dan de chrome versies.

Die feathers worden vaak omschreven als 'super' maar vergeeft geen fouten.

Hier ondertussen al 5 jaar een baard.
Ik trim die iedere twee weken wat bij op 12 mm en ga iedere 6 weken naar de barbier. Die zet hem dan terug tot 10 mm.
Ik heb een tijd een baard gehad van 40-50 mm maar dat kon de ega niet zo appreciëren.

Welke tondeuse/trimmer gebruiken jullie? Heb er nu eentje van Braun met neustrimmer er bij van rond de 50€ maar dat is dikke prul, de mesjes blokkeren bij de minste weerstand en het is niet te gebruiken als de kabel insteekt.

Gebruikt er iemand pre-shave olie en indien ja, dewelke? Momenteel heel tevreden van de Proraso pre-shave creme maar een olie lijkt mij makkelijker om egaal en snel aan te brengen.

Pre-shave gebruiken maakt bij mij het verschil tussen razor burn of geen razor burn (teer velletje).

Ga ik zeker ook proberen. Zitten ook in het testpakket.
Gisteren Astra steel geprobeerd, de chrome plated kende ik al.

Het was een bloederige bedoeling maar al minder dan de chrome versies.

Die feathers worden vaak omschreven als 'super' maar vergeeft geen fouten.
Ik gebruik (zoals eerder aangegeven) al jaar en dag de feathers en hoewel ik daar heel tevreden van ben had ik wel regelmatig eens wat bloed en razor burn.

Een tijdje geleden ben ik overgeschakeld naar Astra superior platinum. Een tikkeltje minder glad maar echt een verwaarloosbaar verschil, maar quasi nooit nog bloed of razor burn. Wat een gemak.

Wat ik wel merk: thuis heb ik een waterverzachter en gaat alles goed. Als ik elders ben, bv op hotel, waar het water harder is heb ik meestal wél wondjes, zelfs met die Astra. Ik merk dat ook heel hard aan het mes en mijn huid, alles is veel stroever. Het water is dus ook belangrijk, hoe gek het ook klinkt.

Ik gebruik (zoals eerder aangegeven) al jaar en dag de feathers en hoewel ik daar heel tevreden van ben had ik wel regelmatig eens wat bloed en razor burn.

Een tijdje geleden ben ik overgeschakeld naar Astra superior platinum. Een tikkeltje minder glad maar echt een verwaarloosbaar verschil, maar quasi nooit nog bloed of razor burn. Wat een gemak.

Wat ik wel merk: thuis heb ik een waterverzachter en gaat alles goed. Als ik elders ben, bv op hotel, waar het water harder is heb ik meestal wél wondjes, zelfs met die Astra. Ik merk dat ook heel hard aan het mes en mijn huid, alles is veel stroever. Het water is dus ook belangrijk, hoe gek het ook klinkt.
Na het testpakket vorig jaar blijken deze voor mij het ideaal tussen scherp en 'scheergemak':

71q-1H9jbmL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Kost ook geen hol.

Ik begrijp je probleem i.v.m. de ene keer een propere scheerbeurt en de volgende keer redelijk wat wondjes terwijl de schemeromstandigheden haast identiek zijn.

Wie kan wat tips geven voor een non - gillette shaving system? Ik scheer me meestal 1 keer per week met een gillette en hier en daar met de baardtrimmer. Ik heb echter zo rond mijn ringbaard zogezegd altijd last van oftewel rode huid voor zo'n 2 tal dagen, oftewel de huid die zo begint te schilferen, allemaal rond de ringbaard. Soms zelf combinatie van beiden.

Dusja, zou een systeem willen met double edged klassieke scheermesjes, al dan niet in 2 plooien om een single edged mesje te hebben, bijvoorbeeld voor een Leaf systeem. Maar kan je alle scheerbladen in 2 plooien, of zijn dat bepaalde soorten?

En enkel met water gaat dus ook rood geven uiteraard, wie heeft ook van dat rood, en met welke verzorgingsproducten, voor en of na, gaat het beter? Alle tips zijn welkom

Nog al iemand opgevallen dat de Mach 3 mesjes véél beter geworden zijn? Er staat effectief op de verpakking "scherpere mesjes" maar ik dacht initieel ... ja dat zal wel. Maar nu valt het mij enorm op dat ik nu al na meerdere scheerbeurten op mijn zeer stugge baart gewoon dezelfde scherpte ervaar.

Ik heb denk ik een dikke 10j een baard. Vroeger altijd vrij kort gehouden maar dan is wat langer laten staan tot een 10cm. Ik moet wel zeggen dat ik in het begin dat ik mijn baard liet staan veel negatieve reacties heb gekregen die me echt verbaasde. "Taliban ofwa" en "scheert dat is af" en van dien zever. De ergste reactie waar ik totaal niet op wist te reageren was: "Denkt ge nu dat ge cool zijt?" Dat kwam van een collega die ik daarna zelden nog sprak, enkel als het moest. Enfin ja, zo leer je mensen wel kennen.

Langste dat mijn baard ooit was moet een 15 a 20cm geweest zijn met Corona. Was ik blij dat ik terug naar mijne barbier kon! Ik moet echt wel elke maand naar de barber want mijn baard groeit ontzettend vlot. Ik houd niet zo van een dikke snor dus die houd ik altijd al kort en met mijn kale kop valt mijn baard eens te meer op dus ik houd alles graag netjes. In de winter laat ik hem soms wel langer groeien en enkel licht bij trimmen.

Ik heb zelf ook al geprobeerd om mijn baard te doen maar dat ziet er nooit goed uit vind ik. Enkel de snor doe ik af en toe zelf als die mij begint te storen. Producten gebruik ik niet. Ik houd niet van een vettig gevoel in mijn baard. Wassen 2 a 3x per week met baardshampoo and that's it! In de winter, als hij wat langer staat, pak ik wel de föhn en haarborstel want anders is na het wassen het totaal geen zicht.

Laatste keer dat ik mijn baard heb afgedaan was 7j geleden. Ik dacht: We gaan dieje is af doen en zien hoe iedereen reageert. Ik kwam onder en mijn jongste zoon was 1 en de oudste was 3. Die wisten niet wat ze zagen. De madame, in begin niet happy met de baard, was kwaad omdat ik hem had af gedaan zowaar! Zelf had ik al rap spijt dus die baard stond er een maand later weer helemaal en sindsdien enkel nog maar onderhouden gehad. Denk niet dat ik hem nog ga af doen in de toekomst.

Laatst bewerkt:
Net een bestellingske geplaatst om nekeer met een safety razor beginnen te scheren.

Dit is de razor

Nog mee bijgekocht:
- een discovery set met 5 merken van scheermesjes
- een kwast voor scheerzeep, gemaakt van wat anders dan dassenhaar :love:

Deze scheerzeep, incl nog een refill en ook de after shave balsem hiervan

schade: 180,80 €

Ik ben die gilette werwerpmesjes zo beu, ik krijg er altijd irritatie van. Volgens mij net omdat je zo hard moet duwen, wat hier net het tegenovergestelde is, je moet de razor het werk laten doen.

De laatste tijd scheer ik me veel vaker glad tov vroeger, toen liet ik wel eens een baardje staan.
Ben dus benieuwd naar deze experience om te scheren.
Als er iemand wat shaving tips voor beginners heeft, voeg gerust toe in deze draad. Ik wil alvast wel weten hoe je die kwast het beste kan onderhouden?

De Timor kwam er toch goed uit op youtube. Ben dus benieuwd of die reviews legit zijn.

Net eerste keer een shave'ke gedaan, i like it. 1 oppervlakkig sneetje op mijn wang, voor de rest redelijk clean. Ook een goed ruikende shaving soap.

Maar wou dus vragen, is dat normaal als ge die soap aanbrengt dat dat redelijk snel droogt? Ik had mij wel niet eerst een douche gepakt maar wel met heet washandje wat ge steamed.

Ik ben wel fan eigenlijk, scheert gladder dan eender welke gilette wegwerp mesje. Ook een leuk ritueel vind ik.

Gentlemens shaving club member vanaf nu. En ik heb het vooral gedaan omwille van het rood van mijn ringbaardje. Ik voel zo al dat er minder druk is geweest op de huid en hopelijk zo ook minder rood

Terug
Bovenaan