the_fox
Well-known member
Maar dat is omdat het door velen plat gereduceerd wordt naar jaarlijkse meerwaarde en gespreid opnemen voor fiscale optimalisatie. Maar dat is niet altijd de realiteit. Je kan evengoed gespreid beleggen maar het geld dan in 1keer nodig hebben. En dan zit al je opgebouwde meerwaarde op een hoop natuurlijk.We moeten nu ook niet overdrijven he. 't Is hier al een paar keer gepasseerd dat je toch al redelijk wat moet belegt hebben om op een jaar meer dan 10.000 pure winst binnen te halen. Kleine passieve beleggers komen daar niet zo snel aan. Kom je daar wel aan, dan vind ik wel dat je al een 'sterke schouder' genoemd mag worden. Als je 10.000 per jaar extra binnenhaalt (wat betekent dat je een heel mooi bedrag hebt kunnen investeren, geld dat je 'kan missen') dan gaat die 10% u weinig pijn doen. Ik begrijp dat het om het principe gaat, maar ik vind de reacties wat overdreven. Zeker aangezien er nog veel te weinig concreet geweten is.
Er zijn inderdaad mogelijkheden waarbij het de kleine belegger amper of niet raakt, maar er zijn evenzeer situaties waar het wel de kleine belegger raakt maar waar de echt sterke schouders wel omwegen gaan vinden. Zoals altijd, dat zal hierbij niet anders zijn.
Het probleem zit hem niet bij de geïnformeerde mensen, en laat ons eerlijk wezen: de mensen die hier lezen en posten zijn al meer geïnformeerd dan vele anderen. Net zoals het de mensen zijn die er niet over nadenken die vooral geraakt worden door erfbelastingen; en ook daar zijn er mogelijkheden voor de echte sterke schouders die geïnformeerd keuzes maken en constructies opstellen.