Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

't Is wel duidelijk dat als ge dan met een wagen met >2400cc rijd met hogere uitstoot dat ge gaat afgestraft worden.
MAAR als je je wagen al hebt voor de hervorming kan je kiezen om in het huidige systeem te blijven.
Ja, het scheelt in mijn geval ook niet veel trouwens. Ik zou ook geen issue hebben als ze zouden zeggen dat de milieufactor van 288 gr co2 ipv 15,66 dan 90 zou zijn. Dan is het tenminste gestuurd door hetgene dat je effectief wil afstraffen.

Het is dus helemaal geen berekening op basis van gewicht en CO2, de doorslaggevende factor is motorinhoud en dat heeft niks met milieu of wegenbelasting te maken.
In dat geval, ja, en in andere gevallen is een andere factor doorslaggevend...
Men heeft ook nergens gezegd dat het een berekening enkel op gewicht & CO2 zou zijn. Alle parameters, dus ook motorinhoud, spelen mee. En in bepaalde gevallen zal de ene factor meer meespelen dan de andere.

Letterlijk wat Weyts erover gezegd heeft:
Enkel voor voertuigen met een zware motor (vanaf 2.400 cc) en oudere diesels (euronorm 5 en lager) kunnen er nog parameters bijkomen.

En een belangrijke vraag, wat is je verkeersbelasting nu? Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde of hoger is want die zal rond de 20 fiscale pk zitten. En dat was ook deel van het doel hé, het ongeveer gelijk houden...
[edit]ja dus, ongeveer gelijk volgens post hierboven

In dat geval, ja, en in andere gevallen is een andere factor doorslaggevend...
Men heeft ook nergens gezegd dat het een berekening enkel op gewicht & CO2 zou zijn. Alle parameters, dus ook motorinhoud, spelen mee. En in bepaalde gevallen zal de ene factor meer meespelen dan de andere.

Letterlijk wat Weyts erover gezegd heeft:

En een belangrijke vraag, wat is je verkeersbelasting nu? Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde of hoger is want die zal rond de 20 fiscale pk zitten. En dat was ook deel van het doel hé, het ongeveer gelijk houden...
[edit]ja dus, ongeveer gelijk volgens post hierboven
Hoe kan het doel nu zijn om hetzelfde bedrag te behouden? Dan heeft de hervorming geen enkel nut he

Hoe kan het doel nu zijn om hetzelfde bedrag te behouden? Dan heeft de hervorming geen enkel nut he
:sarcastic:
Lees de thread misschien en wat meer over het onderwerp. De hervorming komt er samen met het vignet. Zonder de komst van vignet, zou er geen hervorming VKB zijn. De bedoeling is om met de hervorming het ongeveer gelijk te houden (in grote lijnen) met het vignet erbij.

Cilinderinhoud is al lang achterhaald. Als je iets wil beperken voor beginnende bestuurders, is vermogen veel logischer. Een elektrische auto met 700pk zou in jou voorstel perfect mogen voor iemand die gisteren zijn rijbewijs haalde, maar een oude diesel die 120pk perst uit 3000cc zou dan verboden zijn, want teveel cilinderinhoud.

Het klopt dat het achterhaald is, vermogen zou inderdaad logischer zijn, maar tja, wetgevers maken zich er in deze liever makkelijk van af.

Als het doel van deze wetgeving/verkeersbelasting echter is om geld op te halen, moeten we ook niet flauw doen, de eigenaar van een sportwagen kan en mag meer betalen dan de eigenaar van een Dacia, dat is uiteraard ideologisch.

Qua veiligheid zou je bij elektrische wagens inderdaad beter naar een combinatie van vermogen/gewicht kijken (en leeftijd/rijervaring, aan beide uiteinden van het spectrum).

Qua veiligheid zou je bij elektrische wagens inderdaad beter naar een combinatie van vermogen/gewicht kijken (en leeftijd/rijervaring, aan beide uiteinden van het spectrum).

Ik blijf het straf vinden dat elektrische wagens met zoveel koppel en vermogen gedoogd worden kwa veiligheid. In mijne tijd vonden mijn ouders 110pk al een doodskist op wielen als ik pas mijn rijbewijs had😂 en dat was het ook als ik zie welke fratsen ik ermee heb uitgehaald.

In de toekomst gaat de jeugd dus met meer dan 300pk en immens veel koppel leren rijden. Nuja is een ander discussie -.-

Gewicht speelt vanaf 0kg en de belasting daarop stijgt vanaf 1300kg. Die 2400 gaat puur over cilinderinhoud.

Door die cilinderinhoud zo zwaar te belasten (en het is imo echt wel veel geld zonder echte reden er voor), ga je de facto heel wat oudere tweedehandswagens onverkoopbaar maken.
Ja, mijn fout, nog niet goed wakker.
Ik bedoelde inderdaad cilinderinhoud.

Boven de 2400cc komt het er fors bij, dat is waar, maar aan de andere kant is het altijd al geweest dat boven de 2000cc je meer moest betalen.
De meeste merken hebben ook gedownside naar max 2000cc.
Spijtig voor Mazda, want die waren net meer en meer 2500cc aan het aanbieden

Ik verbaas me wel hoeveel goedkoper sommige diesels kunnen worden.
Mijn Mazda 6 uit 2013 (116gr CO2, 2.2) waarvoor ik in 2022 620€ wegentaks betaalde, zou nu 173€ worden. Voordeel is dat zulke wagens nu vrij goedkoop weggaan, want niemand wil ze nog.
Dus afweging lagere aanschaf vs hogere brandstofkosten.
Voor mij was diesel altijd the way to go, zelfs als je niet veel kms rijdt, en nu zeker met die lagere verkeersbelasting. Die hogere brandstofkosten begrijp ik niet goed. Dieselmotoren verbruiken een stuk minder dan benzinemotoren (logisch ook, want in diesel zit per liter meer energie dan benzine), dus je zal per km nog altijd minder betalen aan brandstof bij diesel t.o.v. benzine. Dat zie je ook aan de stickers die tegenwoordig aan de pomp moeten hangen met de kosten per brandstofsoort per 100km.

Gewicht, vermogen, cilinderinhoud zijn allen best wel subjectieve maatstaven. Nieuwprijs wagen is net wat objectiever, met mogelijk een correctie naar leeftijd van de wagen. Als je een dure wagen kan/wil rijden, kan je vast ook wel wat meer bijdragen.

Gewicht, vermogen, cilinderinhoud zijn allen best wel subjectieve maatstaven. Nieuwprijs wagen is net wat objectiever, met mogelijk een correctie naar leeftijd van de wagen. Als je een dure wagen kan/wil rijden, kan je vast ook wel wat meer bijdragen.
Dat is ongeveer hetzelfde als belasten van vermogen en lijkt met niet de bedoeling. Je wil het sleet aan de wegen kunnen herstellen, dus de wagens die het meeste sleet veroorzaken, zouden het meeste moeten betalen.

Dat is ongeveer hetzelfde als belasten van vermogen en lijkt met niet de bedoeling. Je wil het sleet aan de wegen kunnen herstellen, dus de wagens die het meeste sleet veroorzaken, zouden het meeste moeten betalen.
Dan belast je dus de verkeerde. Echte impact op het wegdek is er pas vanaf 7,5 ton (zie ook het artikel in mijn eerdere post).

Dan belast je dus de verkeerde. Echte impact op het wegdek is er pas vanaf 7,5 ton (zie ook het artikel in mijn eerdere post).
Zij worden al belast met een kilometerheffing. Personenwagens veroorzaken ook schade aan het wegdek, ook al is het minder dan vrachtverkeer. Al zou ik inderdaad ook meer fan zijn van het Frans systeem waar geen jaarlijkse VB bestaat voor personenwagens.

Dus wegen waar geen vrachtwagens rijden, gaan oneindig lang mee?
Die gaan kapot door blootstelling aan de elementen. Gewicht heeft een impact tot de vierde macht op slijtage. Die slijtage gaat dus exponentieel omhoog met een lineaire stijging van het gewicht. 1 geladen vrachtwagen is ongeveer 10000 auto’s .

Die gaan kapot door blootstelling aan de elementen. Gewicht heeft een impact tot de vierde macht op slijtage. Die slijtage gaat dus exponentieel omhoog met een lineaire stijging van het gewicht. 1 geladen vrachtwagen is ongeveer 10000 auto’s .
Dat is niet onlogisch, maar een auto nu weegt ook bijna 3x meer dan 40 jaar geleden (het gewicht van vrachtwagens niet volgens mij). Dus die slijtage is ook effectief veel gestegen.

Het punt is dat een verkeersbelasting een sturend effect moet hebben. En motorinhoud of aankoopprijs zijn beide geen dingen waar je om wat voor reden dan ook, van weg wilt.

Dat is niet onlogisch, maar een auto nu weegt ook bijna 3x meer dan 40 jaar geleden (het gewicht van vrachtwagens niet volgens mij).
"een auto"? Kan je nog vager zijn?

Laat het ons simpel houden hé en effectief vergelijkbare wagens vergelijken.
Golf MK2: Curb weight 725 - 1,245 kg
Golf MK8: Curb weight 1,255 - 1,465 kg

Sure, iets gestegen maar ook niet zoals jij het hier probeert voor te stellen. Vrachtwagens zijn ook in gewicht gestegen natuurlijk sinds die meer mogen trekken. En dat is pas 5j geleden nog verhoogd:
En, zoals je kan lezen, staat dat nog los van het proefproject Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's).

"een auto"? Kan je nog vager zijn?

Laat het ons simpel houden hé en effectief vergelijkbare wagens vergelijken.
Golf MK2: Curb weight 725 - 1,245 kg
Golf MK8: Curb weight 1,255 - 1,465 kg

Sure, iets gestegen maar ook niet zoals jij het hier probeert voor te stellen. Vrachtwagens zijn ook in gewicht gestegen natuurlijk sinds die meer mogen trekken. En dat is pas 5j geleden nog verhoogd:
En, zoals je kan lezen, staat dat nog los van het proefproject Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's).
En durf je dat ook te doen met de top 10 van meest verkochte auto's?

Voor mij was diesel altijd the way to go, zelfs als je niet veel kms rijdt, en nu zeker met die lagere verkeersbelasting. Die hogere brandstofkosten begrijp ik niet goed. Dieselmotoren verbruiken een stuk minder dan benzinemotoren (logisch ook, want in diesel zit per liter meer energie dan benzine), dus je zal per km nog altijd minder betalen aan brandstof bij diesel t.o.v. benzine. Dat zie je ook aan de stickers die tegenwoordig aan de pomp moeten hangen met de kosten per brandstofsoort per 100km.
Diesel kost toch meer dan benzine? Dat was mijn redenering. Maar verbruik is inderdaad lager.
Ik moet bekennen dat ik niet weet wat een moderne benzine auto nu eigenlijk verbruikt, mijn jongste benzine is 17 jaar oud.

Afgezien van dat ben ik toch niet zo'n fan van diesel.
Ik ruik het tegenwoordig heel vaak als ik er achter rij. Koudstart 's morgens is vaak ook niet reukloos na 100.000km.
En techniek is toch complexer, met meer kans op problemen. Mazda 6 viel nog mee, Passat die ik daarvoor had had toch snel problemen met de EGR kleppen.

Terug
Bovenaan