Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

Voor wie het voor zichzelf wil simuleren ipv de tabellen uit te pluizen.
Speciaal, volgens die site zou ik nu 649 euro betaald hebben terwijl het "maar" 538 was (net nog opgezocht omdat ik het hoog vond). Nieuwe taks zou dan naar +-590 gaan wat zogezegd goedkoper is, maar het originele bedrag klopt dus al niet.

Speciaal, volgens die site zou ik nu 649 euro betaald hebben terwijl het "maar" 538 was (net nog opgezocht omdat ik het hoog vond). Nieuwe taks zou dan naar +-590 gaan wat zogezegd goedkoper is, maar het originele bedrag klopt dus al niet.
Ingeschreven voor 01/01/2016? Zie mijn post 2 pagina's geleden:

Ziet er mij 11 fiscale PK uit volgens het oude systeem, betaald tussen 01/07/2025 – 30/06/2026. Dus € 490,08 met 10% opdeciemen = €539,088.

Ik dacht dat al je "maars" tegenargumenten waren, maar blijkbaar gooi je het gewoon onterecht samen.
Ok, dan vergeet je 1 belangrijk punt. Zal wel duidelijk worden als ik jouw puntjes overloop:
  • Geen gewestelijke bevoegdheid.
  • Ok, is al zo, maar sure. Zal wel de buitenlanders niet doen meebetalen wat de bedoeling is.
  • Ok, sure. Zal wel de buitenlanders niet doen meebetalen wat de bedoeling is.
  • Geen gewestelijke bevoegdheid. Toont vooral aan dat hoe je inzat met het tanktoerisme gewoon een drogreden was hiervoor, want dit gaat hun ook raken. En België is een klein transitland dus dan kunnen chauffeurs beslissen hier gewoon niet te tanken en heeft het wederom niet de impact om buitenlanders te doen meebetalen.
  • Dit bovenop alles? En ook voor buitenlanders? Zie andere thread die ik hierboven gelinked heb die alle praktische problemen aankaart. Maar buiten het niet praktisch haalbaar zijn, sure.
  • Dit toont aan dat je totaal geen zicht hebt op hoe de KMH in elkaar zit. Heel het systeem met OBU & serviceproviders maakt dit enkel doenbaar voor professionele chauffeurs; daarom dat ze het ook daartoe beperkt hebben. Deels omdat dit systeem over Europa nog door andere landen ook gebruikt wordt; wederom enkel voor vrachtverkeer. Dit uitbreiden zal voornamelijk tot gevolg hebben dat men rond België rijdt; die analyse/studie heeft men gemaakt bij de invoering. Dan is een hervorming van de KMH, die voordien al rekening hield met gewichtsklasse & euronorm, naar ook CO2 uitstoot een beter idee. En dan heb ik goed nieuws voor u! Dat is 2 weken geleden in werking getreden...
Ik dacht even dat we hier in P&A zaten en dus niet over een fictief land aan het praten waren, maar over België en dus rekening hielden met de verschillende regeringen en bevoegdheden.
Het lijkt mij dan ook een veel dommer idee om als gewest beslissingen te nemen die afhankelijk zijn van federale bevoegdheden, waar men totaal geen inspraak in heeft.

Wat dus je onderste blok ook totaal ontkracht, want je wilt dat er ook niet-Vlaamse bevoegdheden meegenomen worden; dan kan je niet enkel over Vlaanderen en de Vlaamse regering/politici spreken...

Ik heb eigenlijk geen zin in een dergelijke semantische discussie of over een discussie over welk politiek niveau en/of minister hiervoor verantwoordelijk voor is.

Als jouw tegenargument voor salariswagens correct aan te pakken is dat dit een federale bevoegdheid is... last time I checked was het plan voor dit wegenvignet toch ook om het Vlaamse ook in Wallonië te laten gelden? Regionaliseer het dan en werk samen, of herfederaliseer... I don't care.

Een wegenvignet komt overigens ook "bovenop alles", een congestietaks (vergelijkbaar met de LEZ-zone in Antwerpen) zou een pak logischer zijn.
Ik heb ook nergens van tanktoerisme het centrale punt van m'n argument gemaakt, wel gesteld dat tankstations niet langs kleine weggetjes liggen en dat dit een pestbelasting is voor inwoners in de grensstreek.

Rekening houden met de verschillende regeringen en bevoegdheden... ik smijt met plezier veel zaken terug in één pot hoor, dat zou waarschijnlijk een besparing qua belastingen opleveren ook.

Ingeschreven voor 01/01/2016? Zie mijn post 2 pagina's geleden:

Ziet er mij 11 fiscale PK uit volgens het oude systeem, betaald tussen 01/07/2025 – 30/06/2026. Dus € 490,08 met 10% opdeciemen = €539,088.
Klopt idd, ergens halfweg 2014 ingeschreven, khad uw post nog niet gelezen. :)

Rekening houden met de verschillende regeringen en bevoegdheden... ik smijt met plezier veel zaken terug in één pot hoor, dat zou waarschijnlijk een besparing qua belastingen opleveren ook.
Je doet maar, maar heeft hier in P&A in dit onderwerp geen plaats waar je natuurlijk je posts moet onderbouwen en aftoetsen aan de realiteit. En de realiteit is dat dit enkel gaat over een gewestelijke (of zelfs Vlaamse als we het beperken tot ons Vlamingen) bevoegdheid. Als je dan met fantasie afkomt, heeft dat weinig waarde.

Je doet maar, maar heeft hier in P&A in dit onderwerp geen plaats waar je natuurlijk je posts moet onderbouwen en aftoetsen aan de realiteit. En de realiteit is dat dit enkel gaat over een gewestelijke (of zelfs Vlaamse als beperken tot ons) bevoegdheid. Als je dan met fantasie afkomt, heeft dat weinig waarde.

Als je gaat zinnen wegknippen op deze manier, heb dan op z'n minst de eerlijkheid om ook te bekritiseren waarom Vlaanderen, Wallonië en Brussel niet elk apart een wegenvignet invoeren, want het is toch een gewestelijke bevoegdheid?

Dan kan je straks als Vlaming extra dokken om naar de Ardennen of naar het Zuiden te rijden, als Waal indien je naar de Kust wilt, en quasi iedereen als je eens langs Brussel passeert. Ah ja, want het is een gewestelijke bevoegdheid, waarom coördineren?

Snel even rekenen dan kunnen we gemakshalve de opbrengst van deze taks maal anderhalf doen (en nog wat andere niet-kerntaken van de overheid subsidiëren).

Als je gaat zinnen wegknippen op deze manier, heb dan op z'n minst de eerlijkheid om ook te bekritiseren waarom Vlaanderen, Wallonië en Brussel niet elk apart een wegenvignet invoeren, want het is toch een gewestelijke bevoegdheid?
Ze voegen het in als een samenwerking tussen de 3 gewesten. Wat dus neerkomt op het elk in te voeren maar wel uniform te houden over het Belgisch grondgebied en het hun (gedeelde) bevoehdheid is. Omdat de wegen waarop het van toepassing is ook een gewestelijke bevoegdheid zijn. Wat eerder in dit topic al aangehaald was dus ik zag niet in waarom dit te herhalen...
Dan kan je straks als Vlaming extra dokken om naar de Ardennen of naar het Zuiden te rijden, als Waal indien je naar de Kust wilt, en quasi iedereen als je eens langs Brussel passeert. Ah ja, want het is een gewestelijke bevoegdheid, waarom coördineren
Omdat ze net wel wouden coördineren... Maar sinds de wegen waarop het van toepassing is net gewestelijke bevoegdheden zijn, kan dit niet federaal ingevoegd worden...

Dus ja, rekening houden met bevoegdheden is belangrijk als je het complete plaatje wilt en correct wilt bekijken :unsure:
Snel even rekenen dan kunnen we gemakshalve de opbrengst van deze taks maal anderhalf doen (en nog wat andere niet-kerntaken van de overheid subsidiëren).
Huh? En wat bereken je net? :wtf:

Ik hoorde net van een Franse vriend dat ze in Frankrijk zelfs geen jaarlijkse verkeersbelasting kennen. Enkel een eenmalige registratietaks (zoals onze BIV) en dan de péage natuurlijk, maar die kan je perfect vermijden. Geef mij dat systeem dan maar in plaats van ons systeem...
Als we alle systemen van de wereld gaan combineren om zo weinig mogelijk te betalen zijn we het land van melk en honing. Tot die tijd zijn we nog altijd Belgie en hebben we een schuldenput die oneindig diep lijkt te zijn.

Ze voegen het in als een samenwerking tussen de 3 gewesten. Wat dus neerkomt op het elk in te voeren maar wel uniform te houden over het Belgisch grondgebied en het hun (gedeelde) bevoehdheid is. Omdat de wegen waarop het van toepassing is ook een gewestelijke bevoegdheid zijn. Wat eerder in dit topic al aangehaald was dus ik zag niet in waarom dit te herhalen...

Omdat ze net wel wouden coördineren... Maar sinds de wegen waarop het van toepassing is net gewestelijke bevoegdheden zijn, kan dit niet federaal ingevoegd worden...

Dus ja, rekening houden met bevoegdheden is belangrijk als je het complete plaatje wilt en correct wilt bekijken :unsure:

Dan stel ik een gewestelijke taks voor op salariswagens, te coördineren tussen de gewesten, ter compensatie van de federale subsidiëring ervan. Iets wat er nooit gaat komen natuurlijk, maar kwestie van maar aan te tonen hoe absurd ons politiek systeem is.

Huh? En wat bereken je net? :wtf:

Als elk gewest afzonderlijk een vignet zou opleggen, dat de inwoners van elke gewest apart zouden moeten betalen, gaan sommige mensen 3x moeten betalen, éénmaal voor élk gewest. Zou de politieke discussie dan wel eens willen zien...

Realiteit natuurlijk is dat de N-VA'ers graag (maar onterecht) forfaitaire belastingen zien, maar wel stijgerden (en terecht) toen Brussel een stadstol wou invoeren.

Dan stel ik een gewestelijke taks voor op salariswagens, te coördineren tussen de gewesten, ter compensatie van de federale subsidiëring ervan. Iets wat er nooit gaat komen natuurlijk, maar kwestie van maar aan te tonen hoe absurd ons politiek systeem is.
Je mag voorstellen wat je wilt. Heeft enkel geen enkele voeling met de realiteit en heeft niets te maken met dit topic :sarcastic:
Als elk gewest afzonderlijk een vignet zou opleggen, dat de inwoners van elke gewest apart zouden moeten betalen, gaan sommige mensen 3x moeten betalen, éénmaal voor élk gewest. Zou de politieke discussie dan wel eens willen zien...
Heb je dit topic gelezen en eigenlijk alle basisinformatie (dat al geweten is, want nog niet goedgekeurd) bekeken?
Zie deze post:
Het wegenvignet is een akkoord tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Al is er momenteel nog niks bekend rond (en zijn ze het nog niet eens over) de verdeelsleutel. Maar het is dus een gewestelijke bevoegdheid en niet federaal.
Dus nogmaals: samenwerking met een verdeelsleutel (die nog niet vastligt), dus 3 afzonderlijke vignetten zou op exact hetzelfde uitkomen in tegenstelling tot de berekening die jij nu uit je duim zuigt :unsure:

En dit is de laatste keer dat we in cirkeltjes draaien en ik mijzelf moet herhalen want het verziekt enkel de thread.

Als we alle systemen van de wereld gaan combineren om zo weinig mogelijk te betalen zijn we het land van melk en honing. Tot die tijd zijn we nog altijd Belgie en hebben we een schuldenput die oneindig diep lijkt te zijn.

Mensen hebben geen probleem om te betalen voor een correct werkend systeem. Juist daar knelt het weer. Het is weer belasting op belasting op belasting.

En het feit dat de pot uitgaven dan weer hopeloos verkeerd wordt uitbesteed. Moedeloos word ge in dit land.

En het feit dat de pot uitgaven dan weer hopeloos verkeerd wordt uitbesteed. Moedeloos word ge in dit land.
Niemand verplicht u hier te blijven wonen als je er zo moedeloos van wordt. Tenzij er natuurlijk genoeg voordelen zijn die al die "nadelen" counteren... Maar dan heb je ook weinig recht van klagen.

Net zoals 1 aspect van een totaalplaatje met andere landen vergelijken nutteloos is.

Mensen hebben geen probleem om te betalen voor een correct werkend systeem. Juist daar knelt het weer. Het is weer belasting op belasting op belasting.

Zeg nu eens welke belasting op belasting dit is?
Sommigen zullen beter af zijn andere minder.

En ook voor de kritiek dat de pot uitgaven weer verkeerd zal worden uitbesteed wil ik toch ook wel eens wat meer info over zien.
Ge zou misschien wel moedeloos worden van de politiek maar godverdomme nog meer van een hoop luide roeptoeters die voor hun beurt spreken over zaken waar nog bitter weinig van geweten is.

Niemand verplicht u hier te blijven wonen als je er zo moedeloos van wordt. Tenzij er natuurlijk genoeg voordelen zijn die al die "nadelen" counteren... Maar dan heb je ook weinig recht van klagen.

Net zoals 1 aspect van een totaalplaatje met andere landen vergelijken nutteloos is.

Maakt u geen zorgen. Overheidsadvies volg ik al lang niet meer. Want je krijgt de rekening dubbel zo hard terug. Geen zonnepanelen, geen warmtepomp, gestopt met pensioensparen.. zo weinig mogelijk afhankelijk van de graaiers 😆

Alleen jah.. ik heb 3 auto’s ( waaronder 2 funcars) :p Ik zal mijn rekening in 2027 wel maken.

Zeg nu eens welke belasting op belasting dit is?
Sommigen zullen beter af zijn andere minder.

Ik wil gewoon duidelijkheid en eerlijkheid in de berekening. Het lijkt allemaal teveel natte vingerwerk. De “rijksten” komen er weer het goedkoopst van af. Die 2,5ton elektrische bak mogen ze dan ook meer belasten, als het slecht wegdek zo gevoelig ligt.

Ma idd we zullen afwachten.

Ps: en nu ga ik genieten van gratis zon en een gratis onbelast fietsritje 😂

Die 2,5ton elektrische bak mogen ze dan ook meer belasten, als het slecht wegdek zo gevoelig ligt.
Dat is wel wat overdreven, het verschil tussen een klein benzine wagentje en een grote elektrische SUV verdwijnt in het niets als je gaat kijken welke belasting een vrachtwagen brengt aan het wegdek.

Is er trouwens al geweten hoe ze dit gaan controleren? Want om alles af te dekken zouden ze aan elk knooppunt met een gewestweg camera’s moeten hangen. Daar gaat er toch ook wel heel veel budget naar toe moeten gaan, als het al niet geblokkeerd wordt voor privacy redenen oid.

Dat is wel wat overdreven, het verschil tussen een klein benzine wagentje en een grote elektrische SUV verdwijnt in het niets als je gaat kijken welke belasting een vrachtwagen brengt aan het wegdek.
Die vrachtwagen wordt dan ook op een geheel andere wijze belast. Je moet de tarieven van de OBU eens nakijken. Als je de vergelijking met vrachtvervoer wil maken, komen we er met onze auto nog zeer goedkoop van af aan 100 euro per jaar.

En je vraag in je volgende post: gewoon op dezelfde manier als vrachtwagens: ANPR. Elke vrachtwagen die geen OBU heeft wordt opgepikt door een ANPR camera en aan de kant gezet door een mobiele ploeg. Bij het vignet zal dat net zo zijn.

En je vraag in je volgende post: gewoon op dezelfde manier als vrachtwagens: ANPR. Elke vrachtwagen die geen OBU heeft wordt opgepikt door een ANPR camera en aan de kant gezet door een mobiele ploeg. Bij het vignet zal dat net zo zijn.
Maar voor ANPR gaan ze toch onmogelijk tegen 2027 op elke kruising van de gewestwegen een camera gezet hebben?

Maar voor ANPR gaan ze toch onmogelijk tegen 2027 op elke kruising van de gewestwegen een camera gezet hebben?
Daar zal idd wel nog wat werk aan zijn, maar als ze de trajectcontrole-camera's gaan gebruiken er voor, in combinatie met bestaande ANPR-camera's en mobiele controle's, gaat er toch al een heel deel gedekt zijn.

Terug
Bovenaan