Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

Vrij verkeer van personen is inderdaad nog altijd mogelijk, maar het is vrij absurd om te stellen dat wanneer je in elk land plots een wegenvignet moet gaan kopen, dat dit géén impact heeft. Momenteel heeft een minderheid van alle Europese landen dit, en ik vind het een slechte zet dat wij als België die minderheid gaan vervoegen, waarbij de compensatie voor de eigen burgers trouwens niet gegarandeerd is.

En de oplossing zit dan ook op Europees niveau die ervoor zorgt dat er een bijdrage komt vanwege de niet transitlanden naar de transitlanden om daar een bedrag op te plakken dat deze landen dan krijgen van de andere landen. En zelfs dan zou ik nog altijd proberen om extra geld uit de anderen te kloppen...
Maar zolang het toegestaan is om zaken zoals peage, tol, vignet, etc te voorzien. Dan is dit perfect aanvaardbaar.

Door het feit dat je alternatieve vervoerswijzes hebt is vrij verkeer van personen perfect mogelijk.

Maar dit is eerder alsof wanneer je de fiets of bus zou nemen en ermee een grens oversteken dat het plots duurder wordt.

Je moet voorlopig nog geen wegenvignet kopen voor een fiets.
En een busticket, treinticket naar Nederland of Frankrijk heeft een andere prijszetting als een nationaal ticket.
Net zoals er ook prijsverschillen zijn tussen regio's.
Daar aanvaarden we een verschil in prijszetting perfect als acceptabel. Dit is niets meer.

Aangezien prijszetting hieromtrent nu eenmaal nationaal/regionaal/gewestelijk mag gebeuren. En dus perfect verschillend kan en mag zijn.
Dat jij dat een barrière vindt kan dan perfect zijn. Maar het is en blijft nog altijd een perfect aanvaardbare barrière.
Dat jij of anderen het daarmee niet eens zijn doet er niet toe. Zolang het voldoet aan de Europese regels. Wat het lijkt te doen volgens de uitleg van onze goede minister Ben.

Je kan argumenteren dat daar goede argumenten voor zijn... Het werpt wel degelijk extra barrières op met stevige impact voor degenen wiens budget niet toelaat rond te lopen met een Rolex ter waarde van 3 à 4 keer een modaal maandsalaris.

Dat is niet het objectief van vrijheid van verkeer van personen. Dus doet er dan ook niet toe.
Ik loop ook niet rond met een Rolex ter waarde van 3 à 4 keer een modaal maandsalaris. En zoals al eens is gezegd we spreken over 100€ op jaarbasis WAARVAN bij velen die verkeersbelasting betalen een stuk daarin gecompenseerd is en wordt.
Sowieso afwachten op de expliciete teksten.

Het holt de waarde van vrij verkeer van personen wel degelijk uit, draai of keer het hoe je wilt. Zeker wanneer alle landen in zo'n systeem zouden stappen.
Dan kan je beter Europees rekeningrijden invoeren en mensen laten betalen voor de wegen die ze effectief gebruiken.

Ja, maar dan moet je ook rekening houden met het feit dat mensen die naar hun werk gaan gaan tijdens de filemomenten ook meer gaan mogen dokken daarvoor.
En dat de dutskes dan evengoed gaan betalen. Net zoals de dutskes nu ook al betalen.
Maar dat is dan een betere piste. Maar zolang die piste er niet is, bepaalt elk land binnen de regels die er zijn de kostprijs voor mensen om van hun wegen / infrastructuur gebruik te maken.

Vind ik flauw argument.
Fiets en voet zijn inderdaad goedkoper dan een auto hebben, maar internationaal niet zo interessant wegens de beperkte snelheid.
Internationaal bus- of treinverkeer is een gedrocht. Als ik vanuit Turnhout naar Eindhoven wil reizen met de trein moet de trein naar Antwerpen nemen, dan naar Rosendaal en dan naar Eindhoven. Zal me eindeloos langer duren en duurder zijn dan de auto.

Dat zijn voorkeuren. Waar je dan moet rond plannen. Net zoals dit voor ALLE meerpuntsverbindingen het geval is. Doordat deze minder efficiënt zijn dan een eenpuntsverbinding.
Maar dat is geen reden om te stellen dat je dan recht moet hebben op een status quo van de eenpuntsverbinding die je gewend bent aan de voorwaarden die je gewend bent.

Deze kunnen ten allen tijden wijzigen. Net zoals er een LEZ zone is ingevoerd en dat sommige wagens zones niet meer binnen mogen. Of zoals in Wallonië de verkeersbelasting is hervormd en mensen meer betalen dan vroeger en daar ook geen claims gekomen zijn van jamaar de verhoging van mijn verkeersbelasting zorgt voor een impact op mijn vrij verkeer van personen.

Je kan daar over discussiëren dat men dat moet aanpassen, hervormen. Maar verwachten dat men dat nu gaat afschaffen... dan kan je vergeten. Of het moet de Europese toets toch niet gaan kunnen doorstaan. En persoonlijk zie ik die argumentatie niet.

Heb ik dat gezegd?
Maar dat is voor veel personen inderdaad al niet of amper betaalbaar, maar eigenlijk wel noodzakelijk.
Leuk dat jij deze extra belasting (want daar zal het voor 50% wel op neerkomen) zonder verpinken kan betalen (ik ook trouwens), maar voor velen zal dit weer iets zijn dat het voor hen nog net wat moeilijker maakt, of onmogelijk.
Zo kwam het over als je daarop doelde.

Maar in ieder geval is er altijd wel een beslissing die een impact kan hebben. Het is dan uw taak als persoon om daarmee om te gaan en budget te vinden in uw budget.
Als je geen budget hebt moet je uw tijd of goesting opofferen. Ik kon ook gewoon 300€ naft betalen om elke dag op het werk te geraken en 2 uur te rijden. Of ik gebruik de meerpuntsverbinding om op mijn werk te geraken en aanvaard het feit dat ik 1 uur langer ben.

Maar dat is een keuze waarbij ik nog altijd perfect de vrijheid van verkeer heb voor personen. En het is in mijn ogen godgeklaagd om te claimen dat door het feit dat we potentieel 90 - 125€ extra zouden moeten betalen (zonder rekening te houden met de compensatie van de verkeersbelasting) dat we dat vrij verkeer niet meer hebben of dat dit een, of zo komt het standpunt over, significante impact heeft op dit vrije verkeer... wat je puurste nonsens is...
Dit valt binnen een marge. Net zoals het effect van een indexatie. We spreken hier over een beperkt bedrag tov de totale kost voor het gebruik van een wagen.

In Nederland zou de verkeersbelasting voor mijn wagen net niet het dubbel bedragen, en ik heb een kleine wagen.

Maar in plaats van als er in ons land meer inkomsten nodig zouden zijn voor wegenonderhoud (en niet voor subsidies voor paarden jumping of de Oosterweelput) dan het intellectuele eerlijkheid en lef te hebben van ook die verkeersbelasting voor iedereen (inclusief salariswagens) omhoog te trekken, gaat men trachten het bij buitenlanders te halen (zonder rekening te houden met de bijbehorende nadelen) en doen alsof het voor de eigen inwoners budgetneutraal zal zijn (quod non, geloof er niets van).

Ik zie niet in waarom wij een stuk van de kosten niet zouden verhalen op de buitenlanders die onze wegen gebruiken. Met de kilometerheffing gebeurt dit ook al voor vrachtwagens. https://www.viapass.be/nl/tarieven/
En zoals vermeld kan ik voor een stuk nog begrijpen waarom men dat op dit moment niet wil toepassen. Ik zie op lange termijn dit er echter nog van komen. Juist doordat er in de toekomst weinig accijnzen gaan komen van mensen die hun wagens opladen via zonnestroom of het stopcontact bij hun thuis...

Ik ga echt niet meer op alles inpikken, want we draaien in cirkels.
Het is ook niet zo dat er in deze per se een juiste of foute visie is. Ik vind een wegenvignet een gedrocht van een beslissing omwille van meerdere redenen, en dat zal op termijn nog wel de nodige averechtse effecten hebben.
Ook nog afwachten wat men op Europees niveau hiervan gaat maken.

Echter verhalen op buitenlands verkeer... de grootste slijtage van wegen komt zoals anderen hier al aanhaalden van vrachtwagens (was al een systeem voor) en van de elementen. De bijdrage van transit personenvervoer uit het buitenland lijkt meer een drogreden voor iets wat eigenlijk evengoed uit de eigen verkeersbelasting gefinancierd zou kunnen worden, en voor op de koop toe wat zal uitdraaien op een forfaitaire belastingverhoging op de eigen bevolking, maar op asociale en laffe wijze.

Op zich zal ik € 125 zelfs al zou het puur extra zijn overigens ook niet zo hard voelen. Als dat vervolgens €125 voor BE, €125 voor NL, € 15 * 2 à 3 voor DE wordt... tja, triest voor grensbewoners in kleine Europese landen dan.

Het is ook maar 90 euro he. Zoals Ben Weyts zegt (enfin maar dan met 100 euro). Los van de modaliteiten die nog niet helemaal duidelijk zijn vind ik zijn communicatie erover wel heel slecht.
Vond ik toch een redelijk gortige opmerking in het VTM nieuws. Weyts wist ook even niet goed hoe schuiven nadat Stef Wauters hem daar fijntjes op wees.
Toch echt wel een pretentieuze zak eigenlijk, no matter op welke afdeling ze hem droppen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan