Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

Snelwegen is een keuze. Gewestwegen dat weet ik eigenlijk niet... zou het mogelijk zijn om van pakweg Hasselt naar Oostende te rijden zonder ook maar een meter over een gewestweg te bollen?

Dus heb het 's gevraagd aan ChatGPT en het antwoord blijft onduidelijk:

"ik kan je niet betrouwbaar een straat-per-straatroute geven en beweren dat die letterlijk 0 meter N-weg bevat zonder de route tegen de wegsegmentdata te valideren."
Zie onderste paragraaf van de post die je gequote hebt...
Maar ja, het zal mogelijk zijn. Als ik vlug eens een route plan in google maps, geraak ik al tot voorbij Brussel met paar keer puntjes te verslepen maar je zit vrij snel aan de limiet. En dat ligt dus aan de routeplanners...

Neen, maar we kunnen de Europese Unie natuurlijk ook opdoeken mochten we willen...
Binnen Europa hebben we vrij verkeer van personen afgesproken, en daarbij bijvoorbeeld ook afspraken gemaakt onder welke voorwaarden je als Belg bijvoorbeeld school kan gaan lopen in Nederland, of omgekeerd.

Extra inschrijvingsgeld vragen aan inwoners van andere EU-landen is ook verboden.
Dus eigenlijk is het tergend hoe Weyts dit tracht te verkopen als een verhoging louter voor buitenlanders.
En door het vignet is vrij verkeer van personen niet meer mogelijk ofzo? Als we zo redeneren mag een lage emissiezone ook niet want waarom zou freddy met zijn elektrische wagen daar wel mogen rondtuffen en ik met mijn rijdende dieselstoof niet meer? En gezien ik een vignet zal moeten kopen om hier rond te rijden net zoals jaques, fritz en kees zie ik niet in hoe buitenlanders extra zouden moeten betalen.

Want dat is wel hoe het is hoor jongens, wil je in Frankrijk eens wat verder dan Lille mag je uw portefeille opendoen en betalen.
Tiens, nu al een paar jaar op rij naar Frankrijk geweest naar de Atlantische kust, oostelijke stuk (Elzas, tegen de Zwitserse grens, Vogezen) zonder 1€ tol te betalen. Wel met de MX-5 dus ik vermijd snelwegen.

Dus eigenlijk is het tergend hoe Weyts dit tracht te verkopen als een verhoging louter voor buitenlanders.
Waardoor hij net argumenten geeft voor de EU om dit af te schieten.
Kans lijkt mij eerlijk gezegd vrij klein dat dit er door gaat komen.

Waardoor hij net argumenten geeft voor de EU om dit af te schieten.
Kans lijkt mij eerlijk gezegd vrij klein dat dit er door gaat komen.
Kan je dit beargumenteren? Want Weyts heeft al beantwoord hoe dit systeem net wel in regel is met de EU wetgeving. In VTM Nieuws, maar staat hier deels in tekst-vorm:

Wat nog voor dat artikel/interview hier ook al in de thread aangekaart is, namelijk hier:

Kan je dit beargumenteren? Want Weyts heeft al beantwoord hoe dit systeem net wel in regel is met de EU wetgeving. In VTM Nieuws, maar staat hier deels in tekst-vorm:
Neen, maar hier gaan garandeert rechtszaken van komen (vanuit binnen- en buitenland) en het is altijd koffiedik kijken hoe die aflopen.
Dat er een kleine kans is, is mijn gevoel, niet meer dan dat. Ik wacht dus rustig af.

Prijzen voor dagtarieven zijn ook wel van de pot gerukt:
Zo betaalt een oudere en vervuilende auto 11,25 euro per dag. Ook kan een automobilist een tolvignet aanschaffen voor 10 dagen (15 euro), een maand (23,80 euro), twee maanden (37,50 euro) of een jaar (125 euro).
11,25€ voor een dag, 15€ voor 10 dagen. Logisch...

Neen, maar we kunnen de Europese Unie natuurlijk ook opdoeken mochten we willen...
Binnen Europa hebben we vrij verkeer van personen afgesproken, en daarbij bijvoorbeeld ook afspraken gemaakt onder welke voorwaarden je als Belg bijvoorbeeld school kan gaan lopen in Nederland, of omgekeerd.

Extra inschrijvingsgeld vragen aan inwoners van andere EU-landen is ook verboden.

Vrij verkeer van personen wil niet zeggen gratis verkeer van personen.

Je moet dezelfde regels toepassen voor uw eigen bevolking als degene die je voor de niet inwoners voorziet. Waarbij je het ook niet volledig mag compenseren. Wat de reden is dat het sommigen meer zal kosten. Hoeveel meer of minder dat is afwachten.
Maar als je een vignet invoert voor iedereen. Dan mag je dat ook invoeren voor hen die ons wegnet gebruiken.

Men had misschien nog een uitzondering kunnen toevoegen door te stellen dat degenen die een elektrische wagen gekocht hadden met een belgische uitzonderingsmodaliteit dat wegvignet niet moesten betalen. Dan lijkt het mij dat de kritiek beperkter is en was.

Maar sowieso blijft het afwachten op de effectieve teksten. En zal elke uitzondering ook een mogelijkheid zijn om het onderuit te halen.
Het gaat mij 90€ of whatever meer kosten. Maar bon... het is wat het is.

Je moet dezelfde regels toepassen voor uw eigen bevolking als degene die je voor de niet inwoners voorziet. Waarbij je het ook niet volledig mag compenseren. Wat de reden is dat het sommigen meer zal kosten. Hoeveel meer of minder dat is afwachten.
Maar als je een vignet invoert voor iedereen. Dan mag je dat ook invoeren voor hen die ons wegnet gebruiken.

Men had misschien nog een uitzondering kunnen toevoegen door te stellen dat degenen die een elektrische wagen gekocht hadden met een belgische uitzonderingsmodaliteit dat wegvignet niet moesten betalen. Dan lijkt het mij dat de kritiek beperkter is en was.

Maar sowieso blijft het afwachten op de effectieve teksten. En zal elke uitzondering ook een mogelijkheid zijn om het onderuit te halen.
Het is ook maar 90 euro he. Zoals Ben Weyts zegt (enfin maar dan met 100 euro). Los van de modaliteiten die nog niet helemaal duidelijk zijn vind ik zijn communicatie erover wel heel slecht.

Het is ook maar 90 euro he. Zoals Ben Weyts zegt (enfin maar dan met 100 euro). Los van de modaliteiten die nog niet helemaal duidelijk zijn vind ik zijn communicatie erover wel heel slecht.
Draait mij niet om de 90€. Daarom ook die bon... ;).

Mij irriteert het feit dat ze een belofte, de vrijstelling, verbreken. Al is een vignet natuurlijk niet hetzelfde als de verkeersbelasting. Maar het voelt wel aan als woordbreuk van een overheid.

Hadden ze toen ze het invoerde gewoon gezegd we voorzien die vrijstelling voor max 5 of 10 jaar. Dan had ik daar evengoed mee kunnen leven. En dezelfde beslissing waarschijnlijk ook genomen.

Los van de modaliteiten die nog niet helemaal duidelijk zijn vind ik zijn communicatie erover wel heel slecht.
Was ook zo met de verkeersbelasting. Eerst een ballonnetje, dan bijna een jaar niets, dan ineens weer vage communicatie.
En ondertussen moeten mensen een auto kopen die jaren moet meegaan.
Het enige waar je wat safe mee zou zitten was een EV, die zeker niet voor iedereen mogelijk was.

Dus enkel vrij verkeer van personen die het kunnen betalen? OK...

Dus enkel vrij verkeer van personen die het kunnen betalen? OK...

Hoezo heb je geen vrij verkeer van personen met de fiets, bus, trein, taxi, te voet,... Heck zelfs de moto zou vrijgesteld zijn volgens wat ik las...

Het is nu niet alsof de wagen, verzekering, naft, verkeersbelasting,... geen geld kost. Gaan we daar dan ook over vallen omdat je het moet kunnen betalen?

En door het vignet is vrij verkeer van personen niet meer mogelijk ofzo? Als we zo redeneren mag een lage emissiezone ook niet want waarom zou freddy met zijn elektrische wagen daar wel mogen rondtuffen en ik met mijn rijdende dieselstoof niet meer? En gezien ik een vignet zal moeten kopen om hier rond te rijden net zoals jaques, fritz en kees zie ik niet in hoe buitenlanders extra zouden moeten betalen.

Ik heb milieustickers voor zowel Duitsland als Frankrijk, die zijn natuurlijk slechts een éénmalige en geen jaarlijkse kost.

Vrij verkeer van personen is inderdaad nog altijd mogelijk, maar het is vrij absurd om te stellen dat wanneer je in elk land plots een wegenvignet moet gaan kopen, dat dit géén impact heeft. Momenteel heeft een minderheid van alle Europese landen dit, en ik vind het een slechte zet dat wij als België die minderheid gaan vervoegen, waarbij de compensatie voor de eigen burgers trouwens niet gegarandeerd is.

Hoezo heb je geen vrij verkeer van personen met de fiets, bus, trein, taxi, te voet,... Heck zelfs de moto zou vrijgesteld zijn volgens wat ik las...

Het is nu niet alsof de wagen, verzekering, naft, verkeersbelasting,... geen geld kost. Gaan we daar dan ook over vallen omdat je het moet kunnen betalen?

Maar dit is eerder alsof wanneer je de fiets of bus zou nemen en ermee een grens oversteken dat het plots duurder wordt.

Of dat je - en feitelijk gaan we ook al die richting uit - dat je eerst een basisabonnement moet nemen op de trein vooraleer je een treinticket kan kopen aan een voordelige trein.

Je kan argumenteren dat daar goede argumenten voor zijn... Het werpt wel degelijk extra barrières op met stevige impact voor degenen wiens budget niet toelaat rond te lopen met een Rolex ter waarde van 3 à 4 keer een modaal maandsalaris.

Het holt de waarde van vrij verkeer van personen wel degelijk uit, draai of keer het hoe je wilt. Zeker wanneer alle landen in zo'n systeem zouden stappen.
Dan kan je beter Europees rekeningrijden invoeren en mensen laten betalen voor de wegen die ze effectief gebruiken.

Bus of trein zijn om de grens over te steken sowieso al moeilijker bruikbaar.
De trein vanuit Hasselt naar Maastricht gaat bijvoorbeeld niet rechtstreeks maar maakt een omweg via Luik. Met de bus doe je er dan nog eens treurig lang over.

Ik ga akkoord met het gegeven dat dit jammer is dat dit zo'n lappendeken is voor Europa. Dat zou zeker een stuk beter kunnen afgestemd worden. Hier ligt heel wat ruimte voor verbetering, maar natuurlijk enorm complex om dit ook op één manier af te vangen.

Tegelijkertijd vind ik wel dat het prijskaartje hier wat opgeblazen wordt. Zeker voor Belgische inwoners. Misschien wordt het een paar tiental euro's duurder op jaarbasis. Boehoe. Sorry, maar dat is toch gewoon peanuts op de totale kost van een wagen? Als dat er niet af kan, moet je geen wagen aanschaffen in de eerste plaats. De voorbeelden zoals rolexen ed. trekken het echt helemaal in het belachelijke.

Van mij mag de kost zelfs nog een stuk hoger liggen, maar dan wel niet als flat-rate, maar als kilometerheffing achtig systeem. Maar goed, dat is moeilijk in te voeren inclusief buitenlanders.

Vind ik flauw argument.
Fiets en voet zijn inderdaad goedkoper dan een auto hebben, maar internationaal niet zo interessant wegens de beperkte snelheid.
Internationaal bus- of treinverkeer is een gedrocht. Als ik vanuit Turnhout naar Eindhoven wil reizen met de trein moet de trein naar Antwerpen nemen, dan naar Rosendaal en dan naar Eindhoven. Zal me eindeloos langer duren en duurder zijn dan de auto.
Heb ik dat gezegd?
Maar dat is voor veel personen inderdaad al niet of amper betaalbaar, maar eigenlijk wel noodzakelijk.
Leuk dat jij deze extra belasting (want daar zal het voor 50% wel op neerkomen) zonder verpinken kan betalen (ik ook trouwens), maar voor velen zal dit weer iets zijn dat het voor hen nog net wat moeilijker maakt, of onmogelijk.

Ik ga akkoord met het gegeven dat dit jammer is dat dit zo'n lappendeken is voor Europa. Dat zou zeker een stuk beter kunnen afgestemd worden. Hier ligt heel wat ruimte voor verbetering, maar natuurlijk enorm complex om dit ook op één manier af te vangen.

Tegelijkertijd vind ik wel dat het prijskaartje hier wat opgeblazen wordt. Zeker voor Belgische inwoners. Misschien wordt het een paar tiental euro's duurder op jaarbasis. Boehoe. Sorry, maar dat is toch gewoon peanuts op de totale kost van een wagen? Als dat er niet af kan, moet je geen wagen aanschaffen in de eerste plaats. De voorbeelden zoals rolexen ed. trekken het echt helemaal in het belachelijke.

Van mij mag de kost zelfs nog een stuk hoger liggen, maar dan wel niet als flat-rate, maar als kilometerheffing achtig systeem. Maar goed, dat is moeilijk in te voeren inclusief buitenlanders.

Daar heb je deels een punt.

In Nederland zou de verkeersbelasting voor mijn wagen net niet het dubbel bedragen, en ik heb een kleine wagen.

Maar in plaats van als er in ons land meer inkomsten nodig zouden zijn voor wegenonderhoud (en niet voor subsidies voor paarden jumping of de Oosterweelput) dan het intellectuele eerlijkheid en lef te hebben van ook die verkeersbelasting voor iedereen (inclusief salariswagens) omhoog te trekken, gaat men trachten het bij buitenlanders te halen (zonder rekening te houden met de bijbehorende nadelen) en doen alsof het voor de eigen inwoners budgetneutraal zal zijn (quod non, geloof er niets van).

Het voorbeeld van de Rolex is een steek naar een welbepaalde N-VA minister... En last wel in deze context want het gaat hier wel degelijk om een flatrate belasting die zo iemand niet voelt. Net als het optrekken van de zorgverzekering ten voordele van babyboomers (de facto ook een forfaitaire belasting).

voor de eigen inwoners budgetneutraal zal zijn
Dat je er niets van gelooft heeft weinig meerwaarde voor de discussie. Maar ik wil er ook even op wijzen dat "budgetneutraal" niet wilt zeggen dat het voor iedereen hetzelfde zal blijven. Dat lijkt me evident.

Verder snap ik de frustratie wel. En ik ga akkoord dat er heel wat andere zaken mogen gebeuren, zoals het ingrijpen bij salariswagens. Maar zo discussiëren waarbij we naar vele andere problemen verwijzen, voegt voor mij ook wel inhoudelijk niets toe voor deze discussie.

Terug
Bovenaan