Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

In mijn buurt is een fietspad en bocht onlangs ook heraangelegd na het her-aanleggen van de weg - vrachtwagens konden hun bocht niet nemen, totaal onverwacht gezien je de nieuwe situatie onmogelijk kon inschatten, het is niet dat je vooraf plannen kon maken ofzo, het is ook niet zo dat je tijdens de werken dat kon zien aankomen - dat is als een donderslag bij heldere hemel gebeurd. Op nog geen km van deze plaats staat een ongebruikte brug, en 2km langs de andere zijde is net hetzelfde gebeurd - maar dat was een gewestweg.

Zoek de fout!

In mijn buurt is een fietspad en bocht onlangs ook heraangelegd na het her-aanleggen van de weg - vrachtwagens konden hun bocht niet nemen, totaal onverwacht gezien je de nieuwe situatie onmogelijk kon inschatten, het is niet dat je vooraf plannen kon maken ofzo, het is ook niet zo dat je tijdens de werken dat kon zien aankomen - dat is als een donderslag bij heldere hemel gebeurd. Op nog geen km van deze plaats staat een ongebruikte brug, en 2km langs de andere zijde is net hetzelfde gebeurd - maar dat was een gewestweg.

Zoek de fout!
Leuk verhaal. Nu nog de link met verkeersbelastingen.

Zoek de fout!
De fout is dat je verhaal, volgens je laatste zin die ik in het vet gezet heb, niet over een gewestweg ging en dus niets te maken heeft met het vignet en verkeersbelasting :unsure:

Idd geen flauw idee, maar ik zie wel dat het vaak verkeerd loopt, de kosten exploderen ver boven wat begroot werd, het resultaat dat men voor ogen had is meestal niet het uiteindelijke resultaat, we steeds langer en langer onderweg zijn over kortere afstanden - ongeacht of we de wagen of het OV nemen. Gevolg is dat ik nogal wat twijfels daarover heb.

Dat vignet heeft voor en nadelen maar overwegend ben ik er niet echt tegen, gezien de budgettaire situatie is het ook een makkelijk doelwit om tegelijk wat extra euro's binnen te harken voor de begroting, als we die laatste nu nog eens grondig zouden saneren zou dat een mooi resultaat zijn. Echter vrees ik zoals velen dat alles extra gewoon als lapmiddel zal ingezet worden zonder echt structurele hervormingen - en dat is wat moet vermeden worden. Maar een vignet als transitland - dat is imo altijd een verbetering tov huidige situatie?

Ik besef dat het geweldig populistisch is van mij, maar onlangs publiceerde De Tijd een reportage over de staat van ons elektriciteitsnet terwijl 20-40% van de elektriciteitsprijs net uit heffingen bestaat om die infrastructuur te moderniseren. Wil dan met alle goede wil geloven dat dit vignet moet dienen om het weggennet te onderhouden, maar de cynicus in mij doet mij geloven dat dit weer ergens een ander putje (pun not intended) moet opvullen.

Wil dan met alle goede wil geloven dat dit vignet moet dienen om het weggennet te onderhouden, maar de cynicus in mij doet mij geloven dat dit weer ergens een ander putje (pun not intended) moet opvullen.
Ja dit dus.
Ik denk dat iedereen gerust belasting wil betalen als er ook iets tegenover staat.
Maar de staat van sommige snelwegen en N-wegen is dermate slecht dat het volk zou moeten eisen dat 100% van de opbrengsten van het vignet besteed worden aan de weginfrastructuur.
Er zijn in mijn buurt stukken snelweg in dermate slechte staat dat mensen systematisch op het linker rijvak rijden omdat dat nog iets of wat doenbaar is. Het rechter rijvak is zo slecht, hobbelig en vol putten dat het bijna crimineel is dat je er nog steeds 120 km/h mag rijden.

Ja dit dus.
Ik denk dat iedereen gerust belasting wil betalen als er ook iets tegenover staat.
Maar de staat van sommige snelwegen en N-wegen is dermate slecht dat het volk zou moeten eisen dat 100% van de opbrengsten van het vignet besteed worden aan de weginfrastructuur.
Er zijn in mijn buurt stukken snelweg in dermate slechte staat dat mensen systematisch op het linker rijvak rijden omdat dat nog iets of wat doenbaar is. Het rechter rijvak is zo slecht, hobbelig en vol putten dat het bijna crimineel is dat je er nog steeds 120 km/h mag rijden.
In Wallonië, niet ver van m'n roots, hebben ze een oprit moeten afsluiten omdat die in te slechte staat was, 2km omrijden naar de volgende brug en oprit. En de snelweg na die oprit is ook vol met putten, echt triestig.

Terug
Bovenaan