Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

Ondertussen ook de moeite om eens stil te staan hoe bij die ANPR camera's die er zogezegd gekomen zijn voor onze veiligheid, nu probleemloos worden ingezet ter controle van een belasting.

Hoe wordt het wegenvignet gecontroleerd?​

Omdat het vignet digitaal is en vasthangt aan je nummerplaat, kunnen de slimme ANPR-camera's dit moeiteloos controleren. Ook komen er mobiele controles en vliegende controlediensten die auto's uit het verkeer kunnen halen.
"Die ANPR-camera's zijn zeer talrijk aanwezig in Vlaanderen. Na de aanslagen in Brussel zijn ze massaal beginnen opduiken, en ook met het toenemende aantal trajectcontroles zie je ze vaak in het straatbeeld", stelt Hajo Beeckman, mobiliteitsexpert bij VRT NWS.
Wie op hoofdwegen rijdt zonder vignet, riskeert een boete van 70 euro. Bij een 2e overtreding wordt dat 140 euro, bij een 3e zelfs 210 euro. De Vlaamse regering voert wel een tolerantieperiode in van 2 maanden. Dus pas ten vroegste vanaf 1 juli 2027 zou je een boete kunnen krijgen.

Terreurbruiden van IS die halen we terug naar België, die lopen hier intussen terug vrij rond en krijgen nog een podcast bij de VRT waarin men pleit voor meer begrip voor deze dames hun jeugdzonden... en de camera's ter terreurbestrijding? Die worden ordinaire belastingcamera's.

Zou me niet verbazen als de volgende stap controle op gsm-gebruik achter het stuur wordt. Normaal bezondig ik me daar niet aan, maar blijkbaar telt een bericht wegklikken op je smartwatch ook en dat heb ik wel al eens gedaan...

N-VA heeft toch ook een donker, etatistisch kantje.

Ondertussen ook de moeite om eens stil te staan hoe bij die ANPR camera's die er zogezegd gekomen zijn voor onze veiligheid, nu probleemloos worden ingezet ter controle van een belasting.

Terreurbruiden van IS die halen we terug naar België, die lopen hier intussen terug vrij rond en krijgen nog een podcast bij de VRT waarin men pleit voor meer begrip voor deze dames hun jeugdzonden... en de camera's ter terreurbestrijding? Die worden ordinaire belastingcamera's.

Zou me niet verbazen als de volgende stap controle op gsm-gebruik achter het stuur wordt. Normaal bezondig ik me daar niet aan, maar blijkbaar telt een bericht wegklikken op je smartwatch ook en dat heb ik wel al eens gedaan...

N-VA heeft toch ook een donker, etatistisch kantje.
De vraag is natuurlijk welke ANPR camera's ervoor gebruikt zullen worden en wie de controle doet.

Als dit bij de Vlaamse Belastingsdienst zal komen (waar naar gehint wordt in het VRT artikel dat hier eerder gelinked werd), hebben die enkel toegang tot de gegevens van hun eigen ANPR camera's (zowel vaste als mobiele). Dit is ook zo voor de handhaving van de huidige verkeersbelasting, kilometerheffing van vrachtwagens & controle op keuring. Zie o.a. deze parlementaire vraag:
Daarvoor beschikt ze over een geïntegreerd systeem van mobielecontroleploegen, geautomatiseerde handhavingssystemen (20 vastecontroleportieken boven snelwegen, en 12 mobiele controleapparatuur) enanonieme controlevoertuigen met ingebouwde ANPR-camera, waardoor opverschillende plaatsen kan gecontroleerd worden.
Als dat uitgebreid wordt naar andere ANPR camera's (dus niet in beheer van VLABEL) die ook informatie delen, zal daar een nieuw wettelijk kader voor moeten komen. Maar bij begin van de kilometerheffing was dat al teruggefloten als ik mij niet vergis, daarom dat VLABEL zelf de ANPR camera's (zowel vaste als mobiele) voorzien heeft voor hun eigen handhaving; zonder het delen van informatie.

De vraag is natuurlijk welke ANPR camera's ervoor gebruikt zullen worden en wie de controle doet.

Als dit bij de Vlaamse Belastingsdienst zal komen (waar naar gehint wordt in het VRT artikel dat hier eerder gelinked werd), hebben die enkel toegang tot de gegevens van hun eigen ANPR camera's (zowel vaste als mobiele). Dit is ook zo voor de handhaving van de huidige verkeersbelasting, kilometerheffing van vrachtwagens & controle op keuring. Zie o.a. deze parlementaire vraag:

Als dat uitgebreid wordt naar andere ANPR camera's (dus niet in beheer van VLABEL) die ook informatie delen, zal daar een nieuw wettelijk kader voor moeten komen. Maar bij begin van de kilometerheffing was dat al teruggefloten als ik mij niet vergis, daarom dat VLABEL zelf de ANPR camera's (zowel vaste als mobiele) voorzien heeft voor hun eigen handhaving; zonder het delen van informatie.

Goede toelichting, wist niet dat dat 2 aparte netwerken waren op dit moment.

Goede toelichting, wist niet dat dat 2 aparte netwerken waren op dit moment.
Meer dan 2 zelfs. Veel meer. En ik ken ze niet allemaal.

Je hebt die van VLABEL zoals hierboven. Dan heb je er nog andere van de Vlaamse Overheid (bv van Wegen en Verkeer). Dan heb je meerdere gemeentelijke (voor bv. alle LEZ of de knips in Gent die in beheer zijn van de steden/gemeenten) en dan ook nog van de lokale politiezones alsook de federale politie.
Ohja, en dan heb je ook nog de trajectcontroles. Waar er ook van in beheer zijn door de Vlaamse Overheid (op gewestwegen en autosnelwegen dus) waar VLABEL ook geen toegang tot heeft...

Veel van deze camera's zijn wel gekoppeld maar enkel de federale politie heeft toegang tot deze gekoppelde databank. Allez, toch sinds vorig jaar:

Alle kans om sturend te werken ook weer verkeken. Geen onderscheid tussen spitsgebruik of dalgebruik van de snelweg, bijvoorbeeld. Gewoon een vlaktaks. Typisch.

Waar zit ergens de causaliteit tussen hoe vervuilend je wagen is en de schade die je aanricht aan de wegen? Rijdt iemand met een Peugeot 308 HDi uit 2007 onze wegen sneller kapot dan iemand met een gloednieuwe Audi Q6 e-tron?

Als het dan toch dient om onze wegen te onderhouden, dan taxeer je toch op gewicht?

VW Waar zit ergens de causaliteit tussen hoe vervuilend je wagen is en de schade die je aanricht aan de wegen? Rijdt iemand met een Peugeot 308 HDi uit 2007 onze wegen sneller kapot dan iemand met een gloednieuwe Audi Q6 e-tron?

Als het dan toch dient om onze wegen te onderhouden, dan taxeer je toch op gewicht?
Of zoals de VS Transporter diesel euro 3 van meer dan 20 jaar oud bij ouders, zeer vervuilend - maar doet minder dan 2000 km per jaar.

Waar zit ergens de causaliteit tussen hoe vervuilend je wagen is en de schade die je aanricht aan de wegen? Rijdt iemand met een Peugeot 308 HDi uit 2007 onze wegen sneller kapot dan iemand met een gloednieuwe Audi Q6 e-tron?

Daar is autogebruik hoe dan ook al weinig relevant. 1 geladen vrachtwagen die over een weg rijdt veroorzaakt ongeveer evenveel slijtage als 10.000 personewagens. Wegen verslijten niet doordat er auto's over rijden, ze verslijten door zwaar verkeer en blootstelling aan de elementen.

Enkel in Vlaanderen dus.
Maar een Waal die een heel jaar niet over de taalgrens komt die moet geen vignet?

"Elke Belg is gelijk voor de wet"..

Enkel in Vlaanderen dus.
Maar een Waal die een heel jaar niet over de taalgrens komt die moet geen vignet?

Elk gewest gaat dit invoeren, zal dus gelden in heel België. Gelukkig ben ik als Vlaming nog gelijk voor de Waalse wet zodat ik tegen 90km/u over boerewegentjes kan vlammen!

Enkel in Vlaanderen dus.

Elk gewest gaat dit invoeren, zal dus gelden in heel België. Gelukkig ben ik als Vlaming nog gelijk voor de Waalse wet zodat ik tegen 90km/u over boerewegentjes kan vlammen!
Misschien een vraag die al ergens beantwoord is, maar moet je dan voor elk gewest een vignet kopen of telt het Vlaamse voor Wallonië en Brussel?

Misschien een vraag die al ergens beantwoord is, maar moet je dan voor elk gewest een vignet kopen of telt het Vlaamse voor Wallonië en Brussel?
Ik veronderstel dat het vignet voor heel het koninkrijk geldt maar wordt "uitgebaat" door het gewest omdat verkeer hoofdzakelijk een gewestelijke bevoegheid is.

Als alle landen dan hetzelfde voorbeeld volgen kom ik per jaar toch een pak duurder uit.
Belgie, Nederland waar ik werk, Duitsland waar ik wel eens ga winkelen en als doorreis naar vakantie, Denemarken en/of Zweden als vakantieland zomer, Frankrijk (bovenop payage) als we naar het vakantiehuis van mijn schoonzus gaan.

Volgens mij proberen ze mensen het vliegtuig op te jagen voor vakanties én proberen ze zo iedereen ook warm te maken voor een Europese kilometerheffing.
Waarom zou frankrijk nog een vignet invoeren? Sorry maar dit is weer een post om verontwaardigd te zijn op basis van veronderstellingen.

Waarom zou frankrijk nog een vignet invoeren? Sorry maar dit is weer een post om verontwaardigd te zijn op basis van veronderstellingen.
Waarom niet? Payages betreft enkel de prive uitbating van snelwegen, en dan nog niet alle snelwegen. Dus als Frankrijk (of ieder ander land waar er nog geen vignetten zijn), dezelfde redenering volgt als onze regering dat het vignet geldt voor snelwegen en N-wegen. Zeer jammer voor mensen die in grensregio's wonen en/of werken.

Het zijn inderdaad veronderstellingen. Maar gezien zowel Duitsland als Nederland al eens eenzelfde initiatief hebben onderzocht, kijken zij met argusogen mee. En mocht het in Belgie lukken (en mogen van Europa), dan kijken alle buurlanden zeker ook eens of zij dit ook kunnen doen. Want álle regeringen hebben áltijd geldnood.

Zoals ook al vermeld staat in de eerste post hierover (dat nu de openingspost van dit afgesplitst topic is)...
Het is mogelijk, maar dan moet je u in bochten wringen. Zoals ook al vermeld in de discussie in de eerste posts in dit topic...
Dat is niet echt mogelijk. Er is hier in Vlaanderen geen enkele manier om van punt A naar B te geraken zonder over een gewestweg te gaan. Hell, in mijn gemeente liggen alle kernen op een gewestweg. Mijn straat komt uit op een gewestweg, het is de enige manier om ergens naartoe te rijden.

Terug
Bovenaan