Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

Ik begrijp het idee achter deze maatregel maar het is toch weer extra administatie, nog even en je gaat voor elk Europees land een vignet moeten kopen.

Hopelijk besteden ze dit geld dan goed en gaat het integraal naar de wegen, want dat is een ramp op veel plaatsen. Wat als Nederland, Luxemburg ,Duitsland,... nu nog komen met hun vignet (bestaat al in Duitsland trouwens, maar dat is een milieuvignet, enkel voor wanneer je stadscentra binnen rijdt)
Ik ben er mogelijks vergeten, maar volgende vignetten bestaan al in Europa:
Tolvignetten: Bulgarije, Hongarije, Moldavië, Oostenrijk, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Zwitserland
Groene vignetten/milieuvignetten/LEZ/...: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland

En dan reken ik de tol-wegen nog niet zoals péage in Frankrijk of de tolweggen en tunnels in Italië of zo goed als alle snelwegen in Kroatië. Die je ook wel kunt vermijden zoals de snelwegen en gewestwegen in België maar heeft ook een serieuze impact; dus misschien is dit een betere vergelijking. Verschil is natuurlijk dat je daar per specifiek stuk betaalt.

Hoe weet ik eigenlijk of een weg een gewestweg is? Gaan die aangeduid worden met een bordje? Een autostrade is nog duidelijk, maar bij een gewestweg weet ik het momenteel toch niet, laat staan buitenlanders.

Hoe weet ik eigenlijk of een weg een gewestweg is? Gaan die aangeduid worden met een bordje? Een autostrade is nog duidelijk, maar bij een gewestweg weet ik het momenteel toch niet, laat staan buitenlanders.
Elke N-baan blijkbaar, dus dat zijn heel veel wegen. De kans is klein dat je die kunt vermijden om ergens te geraken per auto.

Alle N-wegen. Aanduiding is niet uniform; normaal aan alle grote kruispunten en op/afritten wel maar is niet overal zo. Zeker niet bij de gewestwegen die door bebouwd gebied lopen en waar er veel zijstraten zijn.

Zie kaartje Wegen & Verkeer voor Vlaanderen (inzoomen indien nodig):

De-facto gaat dus iedereen een vignet moeten kopen, zelfs al neem je nooit de autosnelweg
Zoals ook al vermeld staat in de eerste post hierover (dat nu de openingspost van dit afgesplitst topic is)...
Het is mogelijk, maar dan moet je u in bochten wringen. Zoals ook al vermeld in de discussie in de eerste posts in dit topic...

De-facto gaat dus iedereen een vignet moeten kopen, zelfs al neem je nooit de autosnelweg
Yep, op de uitzonderingen na die geen gewestwegen hoeven te nemen.

De maatregel is genomen omdat België een transit land is en buitenlandse chauffeurs mee mogen betalen voor het gebruik van het wegennet.

Op zich logisch maar omwille van Europese regelgeving moeten ze dat dan voor iedereen invoeren dus om dat te compenseren hervormt de Vlaamse regering de verkeersbelasting.

Zoals vaak is die hervorming een kluwen waar een kat haar jongen niet in terugvindt. Gevolg: de helft (volgens VRT NWS en Weyts) van de automobilisten zal meer betalen en de andere helft iets minder of het blijft break-even.

Ze hadden net zo goed niks kunnen doen aan die verkeersbelasting en het vignet als een aftrekpost beschouwen. Je betaalt 200 euro verkeersbelasting en het vignet kost 100. Dat mag je aftrekken van de de verkeersbelasting en klaar. Dan was het tenminste echt neutraal, nu is er weer collateral damage waarbij een groot deel van de bevolking weer maar 's een belastingverhoging mag slikken.

Ik vind het geklungel van de bovenste plank en weer maar 's een verhoging voor een grote groep Belgen.

En dan schrijft diene Weyts het volgende op zijn fb-pagina:

"De hele wereld rijdt over onze wegen - het is tijd dat we ook de hele wereld laten meebetalen. Vlamingen ondervinden zeker nu in de zomer dat ze in veel Europese landen ‘péage’ moeten betalen. Vanaf volgend jaar zullen we ook de buitenlanders laten bijdragen voor de investeringen in onze wegen."

Je leest het goed, de hele wereld rijdt over onze wegen (?) en de buitenlanders moeten bijdragen. Hij vergeet te vermelden dat de kans behoorlijk is dat ook jij extra zal mogen dokken.

Het voorbeeld van de péage vind ik wel hilarisch. De wegen waar je péage moet betalen liggen er toch wel nét iets anders bij dan onze wegen.

Nu goed, langs de ene kant snap ik het idee wel om buitenlanders mee te laten betalen, langs de andere kant vind ik zoiets in de EU niet kunnen. Elk land zijn eigen systeem, leuk om telkens weer uit te zoeken als je op reis gaat en enkele landen passeert.

De hervorming VKB staat nu pas op de agenda van de Vlaamse regering; zoals letterlijk staat in het artikel dat de discussie herstart heeft. De bedoeling is dat het voor Vlamingen een 0-operatie zal zijn. Zelfs federaal is er nog geen beslissing voor het vignet sinds de gewesten eerst groen licht moeten geven. Geen idee hoe je kan denken hoe het allemaal gaat verlopen want het enige dat bekend is, is een voorontwerp met de tarieven van het vignet en nog niks over de hervorming VKB...

Maar toch ga jij al gokken over concrete bedragen :wtf:

Ah deze reactie was aan mij, maar de thread is blijkbaar verhuisd...

Ik gok helemaal niet, ik doe een zeer beredeneerde voorspelling dat voor mij en vele andere belastingbetalers de huidige verkeersbelasting niet zo hoog is als dat wegenvignet plus de nieuwe verkeersbelasting met "compensatie" voor dat wegenvignet zal uitvallen.
Bovendien heeft iemand hier intussen ook al cijfers van HLN gepost die dat bevestigen.

Vraag mij af hoe je dat gaat moeten betalen ?
Voor Belgie zal je wel een overschrijving in de bus krijgen of via uwe wegentax (maar ik betaal dus geen tax nu en zal dus die € 90 moeten betalen maar heb nog eenbenzine wagen in gebruik bij de moeder ) denk maar hoe moet je betalen als je beslist om eens naar Nederland te gaan (zo op een zondag eens naar de zee rijden met de hondjes ) …moet je op voorhand betalen of kan het direct overgemaakt worden aan de grens ?

Ik gok helemaal niet
==> post waarop ik antwoordde en die ook in quote stond:
Mijn gok is en blijft
:unsure:
Kom hé, de discussie ook wel wat eerlijk houden. Je zei letterlijk "ik gok" en nu is het opeens "ik gok helemaal niet".

En je beredeneerde voorspelling was niet beredeneerd, of je hebt die beredenering niet gedeeld. Zeker omdat je 0,0 zicht hebt op de nieuwe berekening (en afgaand op de vage cijfers van HLN die ik niet eens terugvind en die niet kloppen voor de huidige VKB, zij ook niet; zoals in deze post al aangehaald).

Vraag mij af hoe je dat gaat moeten betalen ?
Volgens wat nu geweten is:
Je koopt het digitale vignet straks online via een website of app. Het systeem linkt je aankoop meteen aan je nummerplaat. Je kiest zelf de geldigheidsduur: 1 dag, 10 dagen, 1 tot 2 maanden of een heel jaar. Maar wie minder digitaal vaardig is, kan het vignet ergens fysiek aankopen, bijvoorbeeld in tankstations of in kantoren van de Vlaamse Belastingdienst.

Zelf opvolgen en zelf regelen dus. Al is ook dat nog niet beslist en ligt ook dat nog niet vast.

Ik ben blij. 😁 Goedkoop dieselauto's kunnen kopen omdat iedereen er vanaf wou en nu gaat de VB ook nog omlaag. :cool: Al blijft het bij mij nog wel: eerst zien, dan geloven...

Zoals ik al vermoedde:
Weyts kiest voor een sterke vereenvoudiging. Voor de meeste voertuigen zal de Vlaamse overheid werken met slechts 2 parameters: het gewicht van de auto en de CO2-uitstoot. "Hoe lichter en hoe schoner je auto, hoe minder je betaalt", klinkt het. Enkel voor voertuigen met een zware motor (vanaf 2.400 cc) en oudere diesels (euronorm 5 en lager) kunnen er nog parameters bijkomen.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/wegenvignet-belgie/

Alsof euro5 zo vervuilend is... Altijd maar correctiefactors uitvinden om het duurder te maken.

Een van onze 2 diesels is een lichte vracht en ook daar zal het duurder worden, want er wordt slechts een korting van 30 percent toegepast op de VB:

Lichte vrachtauto's en oldtimers krijgen een forfaitverlaging van 30 procent op hun huidige verkeersbelasting.
Dat komt neer op een 40 euro korting op VB en 100 euro betalen voor een vignet.

Er is wel een opt out regeling voor die nieuwe belasting, maar je zal uiteraard nog steeds een vignet moeten kopen dus goedkoper dan het huidige systeem ben je nooit af met een opt out. Voor onze 2 dieselwagens wordt het sowieso duurder, terwijl het voor diesels goedkoper zou worden. Ben benieuwd voor wie het echt voordeliger zal worden, want ik zie vooral veel categorieën waar het duurder wordt.

Mij lijkt het weer een platte belastingverhoging, maar was ergens ook te verwachten aangezien ze een pak geld nodig hebben.

Terug
Bovenaan