Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben er mogelijks vergeten, maar volgende vignetten bestaan al in Europa:Ik begrijp het idee achter deze maatregel maar het is toch weer extra administatie, nog even en je gaat voor elk Europees land een vignet moeten kopen.
Hopelijk besteden ze dit geld dan goed en gaat het integraal naar de wegen, want dat is een ramp op veel plaatsen. Wat als Nederland, Luxemburg ,Duitsland,... nu nog komen met hun vignet (bestaat al in Duitsland trouwens, maar dat is een milieuvignet, enkel voor wanneer je stadscentra binnen rijdt)
Elke N-baan blijkbaar, dus dat zijn heel veel wegen. De kans is klein dat je die kunt vermijden om ergens te geraken per auto.Hoe weet ik eigenlijk of een weg een gewestweg is? Gaan die aangeduid worden met een bordje? Een autostrade is nog duidelijk, maar bij een gewestweg weet ik het momenteel toch niet, laat staan buitenlanders.
Alle N-wegen. Aanduiding is niet uniform; normaal aan alle grote kruispunten en op/afritten wel maar is niet overal zo. Zeker niet bij de gewestwegen die door bebouwd gebied lopen en waar er veel zijstraten zijn.Hoe weet ik eigenlijk of een weg een gewestweg is? Gaan die aangeduid worden met een bordje? Een autostrade is nog duidelijk, maar bij een gewestweg weet ik het momenteel toch niet, laat staan buitenlanders.
Lijkt mij dus ook de bedoeling. Op kleinere wegen zullen ze het gewoon niet kunnen verplichten (geen bevoegdheid), maar op deze manier hangt toch iedereen er sowieso aan.De-facto gaat dus iedereen een vignet moeten kopen, zelfs al neem je nooit de autosnelweg
Zoals ook al vermeld staat in de eerste post hierover (dat nu de openingspost van dit afgesplitst topic is)...De-facto gaat dus iedereen een vignet moeten kopen, zelfs al neem je nooit de autosnelweg
Yep, op de uitzonderingen na die geen gewestwegen hoeven te nemen.De-facto gaat dus iedereen een vignet moeten kopen, zelfs al neem je nooit de autosnelweg
De hervorming VKB staat nu pas op de agenda van de Vlaamse regering; zoals letterlijk staat in het artikel dat de discussie herstart heeft. De bedoeling is dat het voor Vlamingen een 0-operatie zal zijn. Zelfs federaal is er nog geen beslissing voor het vignet sinds de gewesten eerst groen licht moeten geven. Geen idee hoe je kan denken hoe het allemaal gaat verlopen want het enige dat bekend is, is een voorontwerp met de tarieven van het vignet en nog niks over de hervorming VKB...
Maar toch ga jij al gokken over concrete bedragen![]()
==> post waarop ik antwoordde en die ook in quote stond:Ik gok helemaal niet
Mijn gok is en blijft

Volgens wat nu geweten is:Vraag mij af hoe je dat gaat moeten betalen ?
Je koopt het digitale vignet straks online via een website of app. Het systeem linkt je aankoop meteen aan je nummerplaat. Je kiest zelf de geldigheidsduur: 1 dag, 10 dagen, 1 tot 2 maanden of een heel jaar. Maar wie minder digitaal vaardig is, kan het vignet ergens fysiek aankopen, bijvoorbeeld in tankstations of in kantoren van de Vlaamse Belastingdienst.
Nee , die moeten niet mee betalen , hebben ze gezegd in het nieuws….dus iedereen op de moto en desidekar .Wordt er over motorfietsen gesproken? Moeten die het dan niet betalen?

Ik ben blij.Goedkoop dieselauto's kunnen kopen omdat iedereen er vanaf wou en nu gaat de VB ook nog omlaag.
Al blijft het bij mij nog wel: eerst zien, dan geloven...
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/wegenvignet-belgie/Weyts kiest voor een sterke vereenvoudiging. Voor de meeste voertuigen zal de Vlaamse overheid werken met slechts 2 parameters: het gewicht van de auto en de CO2-uitstoot. "Hoe lichter en hoe schoner je auto, hoe minder je betaalt", klinkt het. Enkel voor voertuigen met een zware motor (vanaf 2.400 cc) en oudere diesels (euronorm 5 en lager) kunnen er nog parameters bijkomen.
Dat komt neer op een 40 euro korting op VB en 100 euro betalen voor een vignet.Lichte vrachtauto's en oldtimers krijgen een forfaitverlaging van 30 procent op hun huidige verkeersbelasting.
Loopt wel op als dat zou gebeuren. Voor NL en DE heb ik dan sowieso een jaarvignet nodig.Nederland en Duitsland zullen dan snel volgen. Kunnen we daar ook voor gaan betalen. Verenigd Europa mijn gat.
Zelfde hier, en dan ook nog Frankrijk/Denemarken/Oostenrijk, afhankelijk waar we op vakantie gaan.Loopt wel op als dat zou gebeuren. Voor NL en DE heb ik dan sowieso een jaarvignet nodig.