Nee, dat is waar.Ja, maar dat heeft niets met rijervaring of veiligheid te maken, wat het punt is waar ik op reageerde.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, dat is waar.Ja, maar dat heeft niets met rijervaring of veiligheid te maken, wat het punt is waar ik op reageerde.
Ja, het scheelt in mijn geval ook niet veel trouwens. Ik zou ook geen issue hebben als ze zouden zeggen dat de milieufactor van 288 gr co2 ipv 15,66 dan 90 zou zijn. Dan is het tenminste gestuurd door hetgene dat je effectief wil afstraffen.'t Is wel duidelijk dat als ge dan met een wagen met >2400cc rijd met hogere uitstoot dat ge gaat afgestraft worden.
MAAR als je je wagen al hebt voor de hervorming kan je kiezen om in het huidige systeem te blijven.
In dat geval, ja, en in andere gevallen is een andere factor doorslaggevend...Het is dus helemaal geen berekening op basis van gewicht en CO2, de doorslaggevende factor is motorinhoud en dat heeft niks met milieu of wegenbelasting te maken.
Enkel voor voertuigen met een zware motor (vanaf 2.400 cc) en oudere diesels (euronorm 5 en lager) kunnen er nog parameters bijkomen.
Hoe kan het doel nu zijn om hetzelfde bedrag te behouden? Dan heeft de hervorming geen enkel nut heIn dat geval, ja, en in andere gevallen is een andere factor doorslaggevend...
Men heeft ook nergens gezegd dat het een berekening enkel op gewicht & CO2 zou zijn. Alle parameters, dus ook motorinhoud, spelen mee. En in bepaalde gevallen zal de ene factor meer meespelen dan de andere.
Letterlijk wat Weyts erover gezegd heeft:
![]()
Wegenvignet voor alle Belgen en buitenlanders vanaf mei 2027: dit moet je daarover weten | VRT NWS Nieuws
Vanaf 1 mei volgend jaar zullen Belgen en buitenlanders een wegenvignet nodig hebben om op snel- en gewestwegen in ons land te rijden. Dat is de Vlaamse regering overeengekomen met de regeringen van het Brusselse en Waalse Gewest. Dit moet je daarover weten.www.vrt.be
En een belangrijke vraag, wat is je verkeersbelasting nu? Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde of hoger is want die zal rond de 20 fiscale pk zitten. En dat was ook deel van het doel hé, het ongeveer gelijk houden...
[edit]ja dus, ongeveer gelijk volgens post hierboven
Hoe kan het doel nu zijn om hetzelfde bedrag te behouden? Dan heeft de hervorming geen enkel nut he

Hervorming is niet synoniem aan goedkoper. Maar gewoon anders.Hoe kan het doel nu zijn om hetzelfde bedrag te behouden? Dan heeft de hervorming geen enkel nut he
Cilinderinhoud is al lang achterhaald. Als je iets wil beperken voor beginnende bestuurders, is vermogen veel logischer. Een elektrische auto met 700pk zou in jou voorstel perfect mogen voor iemand die gisteren zijn rijbewijs haalde, maar een oude diesel die 120pk perst uit 3000cc zou dan verboden zijn, want teveel cilinderinhoud.
Qua veiligheid zou je bij elektrische wagens inderdaad beter naar een combinatie van vermogen/gewicht kijken (en leeftijd/rijervaring, aan beide uiteinden van het spectrum).
en dat was het ook als ik zie welke fratsen ik ermee heb uitgehaald.Ja, mijn fout, nog niet goed wakker.Gewicht speelt vanaf 0kg en de belasting daarop stijgt vanaf 1300kg. Die 2400 gaat puur over cilinderinhoud.
Door die cilinderinhoud zo zwaar te belasten (en het is imo echt wel veel geld zonder echte reden er voor), ga je de facto heel wat oudere tweedehandswagens onverkoopbaar maken.
Voor mij was diesel altijd the way to go, zelfs als je niet veel kms rijdt, en nu zeker met die lagere verkeersbelasting. Die hogere brandstofkosten begrijp ik niet goed. Dieselmotoren verbruiken een stuk minder dan benzinemotoren (logisch ook, want in diesel zit per liter meer energie dan benzine), dus je zal per km nog altijd minder betalen aan brandstof bij diesel t.o.v. benzine. Dat zie je ook aan de stickers die tegenwoordig aan de pomp moeten hangen met de kosten per brandstofsoort per 100km.Ik verbaas me wel hoeveel goedkoper sommige diesels kunnen worden.
Mijn Mazda 6 uit 2013 (116gr CO2, 2.2) waarvoor ik in 2022 620€ wegentaks betaalde, zou nu 173€ worden. Voordeel is dat zulke wagens nu vrij goedkoop weggaan, want niemand wil ze nog.
Dus afweging lagere aanschaf vs hogere brandstofkosten.
Dat is ongeveer hetzelfde als belasten van vermogen en lijkt met niet de bedoeling. Je wil het sleet aan de wegen kunnen herstellen, dus de wagens die het meeste sleet veroorzaken, zouden het meeste moeten betalen.Gewicht, vermogen, cilinderinhoud zijn allen best wel subjectieve maatstaven. Nieuwprijs wagen is net wat objectiever, met mogelijk een correctie naar leeftijd van de wagen. Als je een dure wagen kan/wil rijden, kan je vast ook wel wat meer bijdragen.
Dan belast je dus de verkeerde. Echte impact op het wegdek is er pas vanaf 7,5 ton (zie ook het artikel in mijn eerdere post).Dat is ongeveer hetzelfde als belasten van vermogen en lijkt met niet de bedoeling. Je wil het sleet aan de wegen kunnen herstellen, dus de wagens die het meeste sleet veroorzaken, zouden het meeste moeten betalen.
Zij worden al belast met een kilometerheffing. Personenwagens veroorzaken ook schade aan het wegdek, ook al is het minder dan vrachtverkeer. Al zou ik inderdaad ook meer fan zijn van het Frans systeem waar geen jaarlijkse VB bestaat voor personenwagens.Dan belast je dus de verkeerde. Echte impact op het wegdek is er pas vanaf 7,5 ton (zie ook het artikel in mijn eerdere post).
Dus wegen waar geen vrachtwagens rijden, gaan oneindig lang mee?Dan belast je dus de verkeerde. Echte impact op het wegdek is er pas vanaf 7,5 ton (zie ook het artikel in mijn eerdere post).
Die gaan kapot door blootstelling aan de elementen. Gewicht heeft een impact tot de vierde macht op slijtage. Die slijtage gaat dus exponentieel omhoog met een lineaire stijging van het gewicht. 1 geladen vrachtwagen is ongeveer 10000 auto’s .Dus wegen waar geen vrachtwagens rijden, gaan oneindig lang mee?
Dat is niet onlogisch, maar een auto nu weegt ook bijna 3x meer dan 40 jaar geleden (het gewicht van vrachtwagens niet volgens mij). Dus die slijtage is ook effectief veel gestegen.Die gaan kapot door blootstelling aan de elementen. Gewicht heeft een impact tot de vierde macht op slijtage. Die slijtage gaat dus exponentieel omhoog met een lineaire stijging van het gewicht. 1 geladen vrachtwagen is ongeveer 10000 auto’s .
"een auto"? Kan je nog vager zijn?Dat is niet onlogisch, maar een auto nu weegt ook bijna 3x meer dan 40 jaar geleden (het gewicht van vrachtwagens niet volgens mij).
En durf je dat ook te doen met de top 10 van meest verkochte auto's?"een auto"? Kan je nog vager zijn?
Laat het ons simpel houden hé en effectief vergelijkbare wagens vergelijken.
Golf MK2: Curb weight 725 - 1,245 kg
Golf MK8: Curb weight 1,255 - 1,465 kg
Sure, iets gestegen maar ook niet zoals jij het hier probeert voor te stellen. Vrachtwagens zijn ook in gewicht gestegen natuurlijk sinds die meer mogen trekken. En dat is pas 5j geleden nog verhoogd:
En, zoals je kan lezen, staat dat nog los van het proefproject Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's).![]()
Tonnageverhoging voor vrachtverkeer
Vanaf 6 december 2021 mogen vrachtwagens op Vlaamse wegen, onder bepaalde omstandigheden, een maximale toegelaten massa (MTM) tot 50 ton hebben. Dat heeft de Vlaamse Regering op 22 oktober 2021 definitief goedgekeurd. Die verhoging leidt tot meer efficiëntie in transport en vermindert de impact op…www.vlaanderen.be
Diesel kost toch meer dan benzine? Dat was mijn redenering. Maar verbruik is inderdaad lager.Voor mij was diesel altijd the way to go, zelfs als je niet veel kms rijdt, en nu zeker met die lagere verkeersbelasting. Die hogere brandstofkosten begrijp ik niet goed. Dieselmotoren verbruiken een stuk minder dan benzinemotoren (logisch ook, want in diesel zit per liter meer energie dan benzine), dus je zal per km nog altijd minder betalen aan brandstof bij diesel t.o.v. benzine. Dat zie je ook aan de stickers die tegenwoordig aan de pomp moeten hangen met de kosten per brandstofsoort per 100km.