Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik haal gewoon aan wat er in het artikel geschreven staat.
In hetzelfde artikel haalt een transgender die bij stad Gent werkt aan dat dit onder andere gebruikt wordt voor laserontharing en logopedie lessen.
Mag ik nog een nieuwsartikel van de VRT quoten?
20 dagen x 8 uur = 1 volledige maand dat je een FTE kwijt bent om de stad te runnen.
Aangezien er 7000 man bij stad gent werk en 0,5 tot 0,6% van de bevolking transgender is komt dat neer op 42 personen.
Komt dus neer op 3,5 jaarloon of 3,5 FTE dat je verliest op dat folieke.
Aangezien ze de enige stad zijn in België die dit toe laat kan je wel degelijk stellen dat ze in dit geval losjes met hun middelen omgaan.
Als verguisde blanke hetero man had ik ook wel eens graag een maand extra verlof gevangen, voor mijn mentaal welzijn.
Doen ze dat dan?ik denk dat het geintje van contactuelen statutair maken in gent toch wel meer geld wegpissen is dan transgenders 20 dagen geven voor hun transitie.
Gelukkig niet meer, maar er is in de tijd wel wat commotie rond geweest.Doen ze dat dan?
Het is triest gesteld met de politiekers in Gent.
Vooral de Rudy (Vooruit) heeft weinig kaas van financiën gegeten.
2 jaar geleden:
1 jaar geleden:
LOKAAL: Rudy Coddens: ‘Stadsfinanciën zijn helemaal in orde, inclusief buffer!’
Ofwel ben je op die momenten aan het liegen, of ben je de dom om een politiek ambt uit te voeren.
Momenteel is hij OCMW-voorzitter.
Dat is een (dubieuze en intern ook gecontesteerde) beslissing uit 2017 die dan ook nog eens ongedaan werd gemaakt door de toezichthoudende overheid. Ik zie niet echt in waarom dat nu als geld wegpissen wordt aangehaald?Gelukkig niet meer, maar er is in de tijd wel wat commotie rond geweest.
![]()
Gentse schepen over vernietigde benoemingen: "Nooit bewust de regels overtreden" | VRT NWS Nieuws
De stad Gent gaat de beslissing van Vlaams minister Homans om 500 statutaire benoemingen te vernietigen, juridisch laten onderzoeken. De stad had in juni 500 contractuelen met meer dan 12 jaar dienst automatisch statutair gemaakt. Volgens Homans is dit in strijd met de beginselen van gelijke...www.vrt.be
Het is in mijn ogen toch wel een voorbeeld van een overheid die niet echt stil staat bij de gevolgen van bepaalde beslissingen. Moest men die benoemingen niet tegen gehouden hebben dan ging er toch nog een hoop geld meer uit de stadskas verdwenen zijn wanneer die personen op pensioen gingen.Dat is een (dubieuze en intern ook gecontesteerde) beslissing uit 2017 die dan ook nog eens ongedaan werd gemaakt door de toezichthoudende overheid. Ik zie niet echt in waarom dat nu als geld wegpissen wordt aangehaald?
Ik weet wel niet of je daarmee een gat maakt in de gemeentebegroting om eerlijk te zijn.Het is in mijn ogen toch wel een voorbeeld van een overheid die niet echt stil staat bij de gevolgen van bepaalde beslissingen. Moest men die benoemingen niet tegen gehouden hebben dan ging er toch nog een hoop geld meer uit de stadskas verdwenen zijn wanneer die personen op pensioen gingen.
Alle, als je toch per se moet schieten op het beleid zijn er in mijn ogen wel meer dubieuze keuzes gemaakt door het gents bestuur dan de transgenders in transitie onder hun personeel te ondersteunen met 20 dagen extra verlof. Dat aanhalen lijkt mij toch eerder gewoon nog eens de anti-woke hooivork boven halen ipv echt te willen ageren tegen geldverspilling.
volgens AI:Ik weet wel niet of je daarmee een gat maakt in de gemeentebegroting om eerlijk te zijn.
![]()
Federale regering neemt deel van pensioenkosten Vlaamse steden en gemeenten over | VRT NWS Nieuws
De federale regering neemt een deel van de pensioenkosten van de lokale besturen op zich. Dat is overeengekomen in het kader van het pensioenakkoord begin deze week. Pensioenen van vastbenoemde lokale ambtenaren worden betaald via een bijdrage op de lonen van de huidige vastbenoemden, maar die...www.vrt.be
Je kan u ook de vraag stellen of het überhaupt een goed idee is om te werken met enkel contractuelen. Juist omdat die kost enkel doorgeschoven wordt, op de responsabiliseringsbijdrage na, op de federale overheid.
De kostprijs van pensioenen voor een gemeente is een aanzienlijk deel van de totale uitgaven, waarbij gemiddeld zo'n 40% van de gemeentelijke middelen naar lonen en pensioenen van (voormalige) ambtenaren gaat. Deze kosten kunnen oplopen tot meer dan de helft van de totale uitgaven in sommige gemeenten.
Meer details:
Samengevat, de pensioenen van ambtenaren zijn een belangrijke kostenpost voor gemeenten, en de impact hiervan kan aanzienlijk zijn op de gemeentelijke begroting.
- Personeelsuitgaven:
Een groot deel van de gemeentelijke begroting gaat naar personeelskosten, inclusief salarissen en pensioenen van ambtenaren.
- Pensioenen van gepensioneerde ambtenaren:
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het betalen van de pensioenen van gepensioneerde vast benoemde ambtenaren.
- Financiële druk:
Hoge personeelskosten en pensioenuitgaven kunnen een zware financiële druk leggen op gemeenten, vooral in tijden van krimpende budgetten.
- Gemiddelde kosten:
Het is gebruikelijk dat ongeveer 40% van de gemeentelijke uitgaven naar lonen en pensioenen van ambtenaren gaat. In sommige gevallen kan dit percentage zelfs oplopen tot meer dan 50%.
- Federale steun:
Soms wordt de pensioenkost voor gemeenten afgewend door federale steun of pensioendeals, zoals een deal die aangehaald wordt in een artikel van Bart Somers.
- Verschillen tussen ambtenaren en werknemers:
Over het algemeen hebben ambtenaren een hoger pensioen dan werknemers in de privésector, wat ook bijdraagt aan de kosten voor gemeenten.
In die tekst die ik gelinkt had stond letterlijk dat door het feit dat men contractuele ambtenaren aanwierf duwde men de kost van de pensioenen naar de federale overheid.Dat lijkt mij voor veel gemeentes toch wel significant en het feit dat veel gemeentes dit ook aanhalen lijkt het mij toch wel een redelijke impact te hebben op hun financiën. Dit zal voor een stad als Gent dan toch ook wel zo zijn.
Gezien je meestal leest dat een statutaire ambtenaar meer kost dan een statutaire ging ik er inderdaad van uit dat door die statutair te maken je de kostprijs van dat personeel verhoogt. (En het is niet omdat je de kost naar de federale duwt dat je daarom goed beleid aan het voeren bent in mijn ogen, het is en blijft geld van de burger, ik denk dat iedereen wel graag zou zien dat men daar wat spaarzamer mee om gaat.)In die tekst die ik gelinkt had stond letterlijk dat door het feit dat men contractuele ambtenaren aanwierf duwde men de kost van de pensioenen naar de federale overheid.
Als men statutaire aanwierf dan betaalde men (de statutaire in dienst) met de bijdragen die men moest doen voor de statutaire voor de pensioenen van de huidige generatie gepensioneerde statutaire.
Dat dit een kost heeft, dat spreekt voor zich. Maar dan was hun responsabiliseringsbijdrage minder (en bestond niet voor 2023 als ik het goed versta) die men aan de federale nu moest betalen sinds die herziening.
Het aanwerven van contractuelen was in het verleden een achterpoortje om zo meer volk te kunnen aanwerven als je als stad eigenlijk kon dragen. Het zou mij dan ook logischer lijken dat je uw statutaire op peil houdt (of licht doet zakken) en voor de rest bespaart in consultancy of contractuelen. Persoonlijk lijkt dat mij een gezondere vorm van beleid.
Dan gebruik te maken van achterpoortjes die men dan in de toekomst dichttimmert met het opleggen van die responsabiliseringsbijdrage.
Of anders gezegd, door het aanwerven van contractuelen ipv statutairen kon men op de pof aanwerven. En ondertussen heeft men een stuk van die kost naar de gemeenten terug geschoven terwijl men, om het niet te erg te maken, als federale entiteit een stuk ervan (solidaire bijdrage) het opslorpt.
Als ik 500 meer statutairen aanneem waardoor mijn responsabiliseringsbijdrage daal ten waarde van die 500 statutaire ambtenaren dan maak je toch geen gat ?
Maar ik geef toe dat ik de exacte berekening niet heb. Maar jij ook niet. En de conclusie die jij maakte leek mij gewoon op basis van wat ik kon terugvinden niet echt correct.
Die meerkost is er enkel tgv groei in de schalen doorheen de tijd. Niet omdat de kost op zich duurder is voor het ene of het andere. En die groei is er minder. Wat als besparingsoperatie destijds werd gezien (en de aantrekkelijkheid ook gaf voor de gemeenten - lagere loonlasten op termijn en de federale overheid betaalt de pensioenen - sign me up!!!)Gezien je meestal leest dat een statutaire ambtenaar meer kost dan een statutaire ging ik er inderdaad van uit dat door die statutair te maken je de kostprijs van dat personeel verhoogt.
Nochtans hebben vakbonden voor werknemers van de vlaamse gemeenschapscommissie in het verleden nog gemeld dat statutairen wel degelijk duurder waren dan contractuelen.Die meerkost is er enkel tgv groei in de schalen doorheen de tijd. Niet omdat de kost op zich duurder is voor het ene of het andere.
Al ben ik niet zeker of dat dit nog klopt. Ik weet vb dat men contractuele functies hoger inschaalt omdat het niet statutair is en men anders geen mensen vindt. Daarnaast heeft men ondertussen of is men daarmee bezig om voor contractuelen dat verschil in pensioen (wat 1 van de andere redenen zou kunnen zijn) dat weg aan het werken dmv dat principe van in de privé over te nemen (pensioensverzekering ? op basis van een percentage).
En waarschijnlijk omdat de RSZ bijdrage minder is (11% of zo ipv 13.07). Maar dat komt ook omdat een statutair ambtenaar geen recht heeft op een werkloosheidsvergoeding bij ontslag. (uitzonderingen daargelaten met voorwaarden (het bijdragen van dat kostenverschil aan de kas))
Nochtans hebben vakbonden voor werknemers van de vlaamse gemeenschapscommissie in het verleden nog gemeld dat statutairen wel degelijk duurder waren dan contractuelen.
En dat is een artikel van dezelfde periode als toen gent hun contractuelen statutair wilde maken. Al kan hier wel nog verschil in zitten in mijn ogen omdat dit gaat tussen 2 verschillende "overheden" maar langs de andere kant vraag ik mij af of er zoveel verschil is tussen het statutair statuut voor verschillende overheden.
Mijn vriendin was hier een van de klokkenluiders. Een groot deel van die 500 waren al meer dan een jaar langdurig ziek/afwezig. (Weet exacte cijfers niet meer) Er werd gevraagd om heel veel door de vingers te zien en zelfs ronduit zaken aan te passen met terugwerkende kracht.Gelukkig niet meer, maar er is in de tijd wel wat commotie rond geweest.
![]()
Gentse schepen over vernietigde benoemingen: "Nooit bewust de regels overtreden" | VRT NWS Nieuws
De stad Gent gaat de beslissing van Vlaams minister Homans om 500 statutaire benoemingen te vernietigen, juridisch laten onderzoeken. De stad had in juni 500 contractuelen met meer dan 12 jaar dienst automatisch statutair gemaakt. Volgens Homans is dit in strijd met de beginselen van gelijke...www.vrt.be
volgens AI:
![]()
VVSG nieuwsoverzicht | Actueel nieuws en updates
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Lees hier de meest recente ontwikkelingen en inzichten.www.vvsg.be
Dat lijkt mij voor veel gemeentes toch wel significant en het feit dat veel gemeentes dit ook aanhalen lijkt het mij toch wel een redelijke impact te hebben op hun financiën. Dit zal voor een stad als Gent dan toch ook wel zo zijn.
Omdat er wel een pensioenverhoging gegeven werd achteraf die nu meer dan 10 miljoen euro kost waarschijnlijk en blijft stijgen.Dat is een (dubieuze en intern ook gecontesteerde) beslissing uit 2017 die dan ook nog eens ongedaan werd gemaakt door de toezichthoudende overheid. Ik zie niet echt in waarom dat nu als geld wegpissen wordt aangehaald?
. Iets wat misschien maximaal 100.000 euro per jaar kost tegenover je pensioenstrop van 10miljoen euro per jaar en stijgende...Maar er is nog een ander, structureel probleem dat Gent parten speelt. De Arteveldestad krijgt weinig Vlaams geld. Veel minder dan Antwerpen alleszins. Naar de reden is het niet ver zoeken: Antwerpen wordt geleid door N-VA, in Gent blijft de N-VA nog steeds in de oppositie. Gent wordt daarvoor financieel gestraft, klinkt het al vele jaren bij het stadsbestuur. Dat speelt onmiskenbaar een rol. Het verklaart bijvoorbeeld waarom De Lijn jarenlang relatief weinig investeerde in Gent.
Peeters: “Antwerpen speelt dat spel heel goed. Zij halen hun geld voor het grootste deel uit Vlaanderen. De renovatie van het KMSKA of het MUHKA: de stad Antwerpen heeft daar geen last van, dat is Vlaams geld. Maar onze musea zijn stedelijke musea, wij draaien op voor de kosten.”
In totaal gaat er, van de in totaal ruim 3 miljard, 403.762.036 euro naar de stad Gent. Per inwoner komt dat neer op 1.506 euro. Wetende dat het gemiddelde in Vlaanderen 280 euro per inwoner bedraagt, is dat dus een pak meer. Waarom Gent 403.762.036 euro krijgt en niet meer of minder, hangt af van een aantal maatstaven. Gent heeft dankzij haar centrumfunctie belangrijke specifieke opdrachten die tot hogere uitgaven leiden. Gent is dus een stad die recht heeft op geld uit die speciale pot van de voorafname en ontvangt daaruit 304.996.396 euro.
Antwerpen en Gent zijn ongetwijfeld de grootste slokoppen uit het Gemeentefonds. Samen krijgen ze 1,2 miljard euro, waarvan Antwerpen 800 miljoen binnenrijft. Nochtans krijgt de stad Gent per inwoner het meeste van heel Vlaanderen. Ze mogen zich met 1.506 euro per inwoner net rijker rekenen dan Antwerpen (1.498 euro per inwoner)