Arizona voert meerwaardebelasting in

Uit "De Tijd"

ZIjn er hier mensen met kennis van zaken die dat wat kunnen beoordelen + gaat het werkelijk zo zijn dat de echt sterke schouders de belastingen gaan ontlopen? En wat met de bewering van de opbrengst?

Bron: https://www.tijd.be/markten-live/ni...eter-de-effectentaks-verdubbeld/10586176.html

Paar citaten:
  • Rijke families kunnen in bepaalde gevallen aan de meerwaardetaks ontsnappen als ze aandelen inbrengen in een vennootschap, signaleert Denis-Emmanuel Philippe, fiscaal advocaat van kantoor Bloom Law. Maar die piste moet enkel overwogen worden als de vennootschap van het stelsel van 'definitief belaste inkomsten' (DBI) kan genieten. Daarvoor moet de vennootschap een participatie van meer dan 10 procent aanhouden of een participatie met een investeringswaarde van meer dan 2,5 miljoen euro. Philippe merkt op dat veel vermogende families nu al beursgenoteerde aandelen beheren via een holdingstructuur omdat dat fiscaal aantrekkelijk is.
  • De meerwaardebelasting is volgens Van Dessel een 'drama' voor beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s). Vergeet beursintroducties in België, kmo’s zullen naar Amerika gaan. Bovendien is de complexiteit van de taks niet te overzien.
  • De meerwaardetaks zal volgens Van Dessel bijna niets opbrengen. ‘De sterkste schouders zullen die belasting niet betalen. De kleine beleggers zullen betalen.
Op dit moment moet zelfs de wettekst nog geschreven worden dus is al wat vroeg om zo'n conclusies te maken maar denk dat je dat wel mag verwachten. Zoals ook voor andere belasting hebben rijke, internationale bedrijven (en hun eigenaars) meer mogelijkheden tot tax planning.

Een meerwaardebelasting is door zijn aard ook vrij complex, wat opnieuw de mogelijkheid tot het vermijden van de tax groter maakt.

allez, we zijn bijna aan het eind, of mogen ze nog es tussenkomen na de repliek van de premier?

edit: ze moeten precies den tape wisselen van hunne camcorder.

Uit "De Tijd"

ZIjn er hier mensen met kennis van zaken die dat wat kunnen beoordelen + gaat het werkelijk zo zijn dat de echt sterke schouders de belastingen gaan ontlopen? En wat met de bewering van de opbrengst?

Bron: https://www.tijd.be/markten-live/ni...eter-de-effectentaks-verdubbeld/10586176.html

Paar citaten:
  • Rijke families kunnen in bepaalde gevallen aan de meerwaardetaks ontsnappen als ze aandelen inbrengen in een vennootschap, signaleert Denis-Emmanuel Philippe, fiscaal advocaat van kantoor Bloom Law. Maar die piste moet enkel overwogen worden als de vennootschap van het stelsel van 'definitief belaste inkomsten' (DBI) kan genieten. Daarvoor moet de vennootschap een participatie van meer dan 10 procent aanhouden of een participatie met een investeringswaarde van meer dan 2,5 miljoen euro. Philippe merkt op dat veel vermogende families nu al beursgenoteerde aandelen beheren via een holdingstructuur omdat dat fiscaal aantrekkelijk is.
  • De meerwaardebelasting is volgens Van Dessel een 'drama' voor beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s). Vergeet beursintroducties in België, kmo’s zullen naar Amerika gaan. Bovendien is de complexiteit van de taks niet te overzien.
  • De meerwaardetaks zal volgens Van Dessel bijna niets opbrengen. ‘De sterkste schouders zullen die belasting niet betalen. De kleine beleggers zullen betalen.
Er worden natuurlijk wat zaken door elkaar gehaald: persoonsbelasting en vennootschapsbelasting. Maar laten we wel wezen: de superrijken vertrekken anders toch gewoon, zie oa Noorwegen

Er staat iets in regeerakkoord om iets te doen alla Cooreman-De Clercq om beursintroducties terug aantrekkelijker te maken

Alei zoals verwacht is het laatste nog niet gestreden over die 10 jaar, Bouchez zegt nu dat hem daar een handgeschreven akkoord over heeft. Vuurwerk verzekerd.

Uit "De Tijd"

Paar citaten:
Het grootste vraagstuk momenteel is idd het DBI-stelsel. Wij hebben doorgekregen dat "de deelneming de aard van financieel vast actief moet hebben" om het in het DBI-stelsel te steken, waar ervoor je enkel die drempels had. Maar wat het concreet betekent is nog afwachten. Ze willen maw dat je participeert in het bedrijf ipv het puur als belegging te zien.
Wij beleggen als familie ook in holding omdat het sowieso een pak interessanter is door de moeder-dochter regeling waardoor we dividenden van ons bedrijf aan 0% roerende voorheffing krijgen op de vennootschap (reeds belast aan de bron). We kunnen dan met 100% beleggen, nogmaals 100% uitkeren naar de onderliggende maatschappen/vennootschappen en pas bij het uitkeren naar onszelf wordt er ingehouden. Je hebt dus een gigantische hefboom van het bedrag om te beleggen.

Wat de meerwaardetaks betreft zien we nog wel, dat is koffiedik kijken tot er iets duidelijk op papier staat. Waar ik me meer zorgen over maak is de exittaks.. we hebben een familie die steeds meer internationaal vertakt raakt en die exittaks maakt het een pak moeilijker/duurder om te verhuizen. Nu goed, in andere landen heb je die ook I guess.

Daarnaast wordt het minder interessant om als risicokapitaal te investeren, wat ik een slechte zaak vind.. private equity begint in Vlaanderen net van de grond te komen wat een boost is voor onze techsector. Dat minder interessant maken is een rem zetten op de ontwikkeling als techsector imo.

Als laatste, wat ik niet goed snap is dat heel de fiscale koterij rond schenken niet aangepakt werd.. 't is een Vlaamse bevoegdheid en we zijn spótgoedkoop als je het wereldwijd gaat bekijken. Alles is geregeld voor een paar 100K en je geeft miljoenen door aan je kinderen (aandelen en roerende goederen) waarbij het in een maatschap steekt en nooit meer belast wordt bij erfenis. Goed voor ons, maar dat mag gerust wat meer kosten dan 3%.

Dat laatste is trouwens iets wat iedere boomer zou moeten doen ipv het aan de overheid te geven, maar soit. Da's niet weggelegd voor enkel de allerrijksten.

Bron, we hebben een familieholding en net een uitgebreide briefing gekregen.

Alei zoals verwacht is het laatste nog niet gestreden over die 10 jaar, Bouchez zegt nu dat hem daar een handgeschreven akkoord over heeft. Vuurwerk verzekerd.
Hij heeft een akkoord met De Wever. Hij heeft geen akkoord met de andere partijen.

Dus dat stukje papier is waard hetgeen waar het op geschreven is. Niets... behalve wat good will met De Wever.

Hij heeft een akkoord met De Wever. Hij heeft geen akkoord met de andere partijen.

Dus dat stukje papier is waard hetgeen waar het op geschreven is. Niets... behalve wat good will met De Wever.
Het geeft vooral aan dat er nog harde discussies gaan volgen gezien de neuzen allesbehalve dezelfde richting wijzen. Ik zie toch nog eens kans dat de regering hier over valt, dit zijn nog steeds dezelfde heikele punten waar de regeringsvorming vorige zomer op gestokt is.

Het geeft vooral aan dat er nog harde discussies gaan volgen gezien de neuzen allesbehalve dezelfde richting wijzen. Ik zie toch nog eens kans dat de regering hier over valt, dit zijn nog steeds dezelfde heikele punten waar de regeringsvorming vorige zomer op gestokt is.
Ik zie de regering nog vallen puur over het feit dat er van dit soort akkoordjes onderhandeld zijn...

Conner gelooft nog altijd dat dit een belasting voor superrijken is
Als zelfs Raoul beseft dat dit ook de kleine beleggers kan treffen maar vooral de superrijken niet tja

Er is maar 1 manier om superrijken te treffen en dat is internationaal, anders verhuizen die gewoon

Conner gelooft nog altijd dat dit een belasting voor superrijken is
Als zelfs Raoul beseft dat dit ook de kleine beleggers kan treffen maar vooral de superrijken niet tja

Er is maar 1 manier om superrijken te treffen en dat is internationaal, anders verhuizen die gewoon
Het gaat toch niet per se over de superrijken, maar over de sterke schouders?
En sinds wanneer gaan we de input van Raoul in dergelijke zaken serieus nemen? Je weet gewoon op voorhand dat die op alles kritiek gaat leveren vanuit de oppositie.

En sinds wanneer gaan we de input van Raoul in dergelijke zaken serieus nemen? Je weet gewoon op voorhand dat die op alles kritiek gaat leveren vanuit de oppositie.
Iemand die elke maand 10 euro belegt is dat al een sterke schouder?

Alleen de titel is leesbaar maar daaruit leid ik af dat conner vooral denkt de superrijken te treffen:

Raoul heeft wel door dat de superrijken hun aandelen grotendeels onder DBI stelsel vallen en dus 0% belast (tenzij dat ook hervormd wordt)
Maar dat superrijken gewoon verhuizen negeert hij idd compleet

Ik zie de titel in Nederlandse kranten al: 'Meneer Hesp voert belasting op beleg in' :D

Laatst bewerkt:
Ik zie de regering nog vallen puur over het feit dat er van dit soort akkoordjes onderhandeld zijn...
In 2016 was er al eens een begrotingscrisis omwille van de meerwaardebelasting.
Toen waren het CD&V en MR die absoluut een meerwaardebelasting wilden.
Hoe kunnen tijden veranderen...

Als Vooruit zijnde: sterke schouders belasten en de allersterkste niet, dan verdien je zelfs geen bestaansrecht,

Edit: bij verlenging weet iedereen hier op het forum en in de straat dat dit thema er eentje is waar het echt om gaat. Het verzaken dat heel dat spel niet tot in het kleinste detail is uitgewerkt is een kapitale fout, ofwel doe je dat ofwel ben je heel summier in de regeringsverklaring. Hier hebben we nu mossel nog vis, daar gaan ook nog rechtszaken van komen die heel lang als een schaduw over de regering dreigen te hangen.

Laatst bewerkt:
Iemand die elke maand 10 euro belegt is dat al een sterke schouder?
We moeten nu ook niet overdrijven he. 't Is hier al een paar keer gepasseerd dat je toch al redelijk wat moet belegt hebben om op een jaar meer dan 10.000 pure winst binnen te halen. Kleine passieve beleggers komen daar niet zo snel aan. Kom je daar wel aan, dan vind ik wel dat je al een 'sterke schouder' genoemd mag worden. Als je 10.000 per jaar extra binnenhaalt (wat betekent dat je een heel mooi bedrag hebt kunnen investeren, geld dat je 'kan missen') dan gaat die 10% u weinig pijn doen. Ik begrijp dat het om het principe gaat, maar ik vind de reacties wat overdreven. Zeker aangezien er nog veel te weinig concreet geweten is.

Maar zoals de meesten heb ik er ook bedenkingen over of dit z'n doel wel gaat bereiken. De grootste kapitalen zullen waarschijnlijk wel creatieve achterpoorten vinden.

Als Vooruit zijnde: sterke schouders belasten en de allersterkste niet, dan verdien je zelfs geen bestaansrecht,

Edit: bij verlenging weet iedereen hier op het forum en in de straat dat dit thema er eentje is waar het echt om gaat. Het verzaken dat heel dat spel niet tot in het kleinste detail is uitgewerkt is een kapitale fout, ofwel doe je dat ofwel ben je heel summier in de regeringsverklaring. Hier hebben we nu mossel nog vis, daar gaan ook nog rechtszaken van komen die heel lang als een schaduw over de regering dreigen te hangen.
Dit snap ik nu ook niet. Je weet op voorhand dat die aanpassing fél bediscusieerd gaat worden. Als dan tijdens de onderhandelingen al papieren contractjes de ronde doen, dan weet je eigenlijk al op voorhand dat die maatregel gedoemd is.
Mijn voorspelling: die meerwaardebelasting komt er niet.

Bron dat MR dat toen ook wou, van cd&v is dat al lang geweten idd
Origineel wou MR dat ook. Ze hebben dat uit de begroting van 2015 gehouden om te onderzoeken.
De begroting daarop heeft CD&V dat terug boven gehaald maar is de MR er niet in mee gegaan. (logisch, premier)
Maar dat zijn andere tijden met andere mensen aan het roer.

Edit:
Dat is ook het jaar dat de speculatietaks is ingevoerd trouwens.
Goed dat die snel afgevoerd is geweest.

Voor beursgenoteerde aandelen zie ik geen probleem, voor niet-beursgenoteerde wordt het idd een pak lastiger om de waarde op moment dat belasting ingaat vast te leggen
We moeten nu ook niet overdrijven he. 't Is hier al een paar keer gepasseerd dat je toch al redelijk wat moet belegt hebben om op een jaar meer dan 10.000 pure winst binnen te halen. Kleine passieve beleggers komen daar niet zo snel aan. Kom je daar wel aan, dan vind ik wel dat je al een 'sterke schouder' genoemd mag worden. Als je 10.000 per jaar extra binnenhaalt (wat betekent dat je een heel mooi bedrag hebt kunnen investeren, geld dat je 'kan missen') dan gaat die 10% u weinig pijn doen. Ik begrijp dat het om het principe gaat, maar ik vind de reacties wat overdreven. Zeker aangezien er nog veel te weinig concreet geweten is.

Maar zoals de meesten heb ik er ook bedenkingen over of dit z'n doel wel gaat bereiken. De grootste kapitalen zullen waarschijnlijk wel creatieve achterpoorten vinden.
Beleg 10 euro voor 40j en je hebt meerwaarde van 10k
Beleg 20 euro en je hebt al een pak meer. Als je dat dan in 1 keer verkoopt heb je het vlaggen he, tenzij > 10j effectief vrijgesteld wordt (of je moet al elk jaar verkopen einde van het jaar en meteen weer aankopen bij begin van het jaar maar ook dat brengt kosten met zich mee).

Dus nee je moet niet al redelijk wat belegd hebben, los van het feit dat mensen die puur beleggen met wat overblijft van inkomen uit arbeid veelal al heel veel belastingen betaald hebben

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan