Vlaams Regeerakkoord

3) Ik zie het nut er niet van in. Als we een president hadden, dan zou dat evengoed een grote kostenpost zijn.
Hoezo? Betaal hem niks en het kost u niks.
A la limite geef je hem of haar het loon van parlementariër.

Zo slaag je twee vliegen in 1 klap. Je bespaart een pak geld en je maakt komaf met een archaïsch systeem waarbij je geboorte allesbepalend is.

Dan kunnen we beginnen met alle eigendommen van de Koninklijke Schenking aan te slaan en er iets nuttigs mee doen :love2:

Ja, akkoord maar veel politici hebben nu toch al pogingen ondernomen om de senaat af te schaffen. Het is een symbooldossier geworden.

Geen problemen met managers ze moeten er in beperkte mate zijn. Maar er zijn teveel overbodige functies. Een directeur hier, een directeur daar ..

Goede voorbeelden zijn onze overheidsbedrijven. Postjes bij de vleet, maar ze beknibbelen op uitvoerend personeel. De belastingbetaler wil een goede en stipte dienstverlening. Daarvoor heb je geen Mexicaans leger aan managers nodig denk ik dan.

In de private sector is dat inderdaad. Waar ik werk is er amper rechtstreeks management. Mijn buurman is als ex-bankdirecteur bij een grootbank zzop 65-jarige leeftijd gedegouteerd op pensioen gegaan

1) maar ze slagen er niet in. Noch slagen ze erin om uit te leggen waarom het niet afgeschaft kan worden of waarom het wel afgeschaft zou moeten worden. DAT is de issue. Niet het feit dat ze het niet afschaffen. Zeker als je het standpunt hier bekijkt van vb provinciebestuur:

Wie wil het afschaffen, BDW die burgemeester is van Antwerpen en als Antwerpen zijnde de omvang heeft om te zeggen give me the money en ik zal dat wel regelen. Terwijl er tegelijkertijd dan ook iemand is die niet meer zegt wat Antwerpen moet doen voor die gemeenten buiten Antwerpen zelf. Gelijk Turnhout of de kleinere gemeenten. Terwijl diegene die dat niet wil afschaffen enerzijds gedwongen wordt om te fusioneren of zegt van ik ben te klein en kan dat niet aan.
Is dat effectief de intentie, schaf de burgemeester van Antwerpen af en zet de provinciegouverneur als Antwerpse burgemeester waarbij hij lokale schepenen heeft om hem bij te staan. Schaalvergroting en uiteindelijk bepaalt Vlaanderen toch wie daar gaat zitten.

Desondanks zie ik geen enkele journalist de vraag stellen waarom fusioneren, waarom niet gewoon die verantwoordelijkheid gewoon bij de provincie leggen...

2) Ik weet niet of de functies overbodig zijn. Het enige dat ik wel weet is dat ik het werk dat die directeurs doen blij ben dat ik het niet moet doen. Ik zou ook liever meer uitvoerend personeel hebben. Maar ik moet roeien met de riemen die er zijn. En in het verleden is het een keuze geweest om uitvoerend personeel te externaliseren. Want goedkoper (al dan niet op korte termijn) - ergo niet corebusiness of tgv de fetisj van minder ambtenaren. Persoonlijk zou ik het aantal directeurs beperken. Net zoals het aantal teamleiders. Net zoals dat ik veel meer zou integreren (overkoepelende diensten voor volledig België, minder regionalisatie van die diensten). Maar dat wil daarom niet zeggen dat door het feit dat ze geen (sub)directeur meer zouden zijn dat ze minder zouden kosten. Ik zou nog altijd een opdeling maken maar minder naar het hierarchische aspect en gewoon in basis grotere diensten en differentiëren in dat loon op basis van o.a. complexiteit (junior, medior, senior profiel).

Maar bon, men wenste meer een doorslag van de private sector in de overheid, en men heeft dat gekregen met hun conversie in de richting van managers / beheerders en outsourcing. Keuze -> gevolg.

Hoezo? Betaal hem niks en het kost u niks.
A la limite geef je hem of haar het loon van parlementariër.

Zo slaag je twee vliegen in 1 klap. Je bespaart een pak geld en je maakt komaf met een archaïsch systeem waarbij je geboorte allesbepalend is.

Dan kunnen we beginnen met alle eigendommen van de Koninklijke Schenking aan te slaan en er iets nuttigs mee doen :love2:

Alsof het gevolg dat die president dan moet aanhouden niets kost (hetgeen nu betaald wordt met die dotatie). Of het feit dat die president dan een pensioen moet trekken (zie Amerika met hun ex presidenten die een ex presidenten pensioen trekken..), of de beveiligingskosten die moeten betaald worden ( nu via de dotatie - in amerika via de overheidsuitgaven ergo secret service), het onderhoud van het domein (opnieuw dotatie), de inrichting en aanpassingen en renovatie van het domein (via de federale facility management entiteit). Dan hebben we nog niet gesproken over de reizen, etc in het kader van de job. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een koning als arbitrator meer geoefend is in neutraliteit dan een president of ex president..., zie de discussie in Frankrijk betreffende Macron...

Naast het feit dat iemand die 4 of 8 jaar de sleutels in handen krijgt van het volledige land weet dat dit beperkt is, of hij moet autocratisch worden. En het feit dat die, door de egocentrische wezens dat wij zijn, zijn bedje waarschijnlijk wel zal spreiden. Terwijl bij een koning het principe achter hem of haar een dotatie te geven is om ervoor te zorgen dat het geld daar minder meespeelt omdat de toekomst toch gewaarborgd is.

Opnieuw, voor mij hoeft het niet. Noch zie ik in hoe je ineens de koninklijke schenking gaat kunnen nationaliseren... we zijn voorlopig nog geen communisten. Noch heb ik een probleem dat er nog 1 locatie is waarbij de geboorte erin alles bepalend is. Indien al de rest aangepast is via de genomen maatregelen om kansen / opportuniteiten te geven aan de mensen die ze willen grijpen.

Warmtepomp lucht lucht bvb. is niet zo efficiënt als het goed koud is. En met klassieke radiatoren en geen dikke isolatie waardeloos in ons land.
Dus kost pomp + kost vloeren openbreken voor oa vloerverwarming + kost isolatie (+ soms nog kost zonneboiler en panelen) = 10 000 den euros.
Er zijn wel hybride warmtepompen, die als het echt koud is gas stoken, alsook duurdere meertraps die als warmtepomp ook heet water kunnen leveren zoals een gas- of stookolieketel.

Geen ideale oplossingen, maar ik vermoed dat er daar meer vraag naar zal komen als blijkt dat de gasprijs serieus gaat stijgen en mensen hun huis op elektriciteit willen verwarmen zonder de hele CV te vernieuwen en isolatie grondig aan te pakken.

Van mij moet het koningshuis niet afgeschaft worden. Maar o wee als je aan hun dotaties komt. Pakweg 32 miljoen dacht ik. Dan klagen ze snel
dat ze niet toekomen, ocharme. Mag ferm beperkt worden, en zeker voor al die familieleden die kwasie niks doen erbij. Geef de koning een royaal loon voor zijn formele en ceremoniële taken, beheer het paleis zelf en al die eigendommen als overheid, en thats it. Maar ja, de adel hé, de elite waar je niet aan kan.

Albert en Paola hebben jaren op een jacht rond gevaren in de Middellandse zee, deels gesponsert door ons leger. En wonen nu al jaren in een dikke Franse villa (eerder domein) in het zuiden ... Kan met veel minder ook, en ze kunnen eens in BE blijven, maar neen! Onze Laurent wil nu ook al naar Italië, en de dubbele nationaliteit. Het goeie van België, maar niet het slechte blijkbaar: er vantegenwoordig wonen :laugh:

Laatst bewerkt:
Er zijn wel hybride warmtepompen, die als het echt koud is gas stoken, alsook duurdere meertraps die als warmtepomp ook heet water kunnen leveren zoals een gas- of stookolieketel.

Geen ideale oplossingen, maar ik vermoed dat er daar meer vraag naar zal komen als blijkt dat de gasprijs serieus gaat stijgen en mensen hun huis op elektriciteit willen verwarmen zonder de hele CV te vernieuwen en isolatie grondig aan te pakken.
Vergelijk de aankoopprijis van zo een hybride systeem eens met een gas condensatie ketel die 20 jaar meegaat. Dan betalen velen wel 800€ extra per jaar of het brengt niets op over 20 jaar.
Bodemlijn, Europa wil het te veel forceren ipv faseren en duwt sommigen zo mogelijks in een zeer moeilijk parket, net in een tijd van vele crisissen die het leven al veel duurder maakten. Ver van iederen in Belgie is een BG'er van loon, ook al zijn we ver van een arm land.

Vergelijk de aankoopprijis van zo een hybride systeem eens met een gas condensatie ketel die 20 jaar meegaat. Dan betalen velen wel 800€ extra per jaar of het brengt niets op over 20 jaar.
20 jaar lijkt me heel lang voor een gascondensatieketel. En als niemand zich gedwongen voelt over te schakelen, dan zal het allemaal zo erg en onbetaalbaar niet zijn hé.

20 jaar lijkt me heel lang voor een gascondensatieketel. En als niemand zich gedwongen voelt over te schakelen, dan zal het allemaal zo erg en onbetaalbaar niet zijn hé.
De mijne gaat hier al bijna 14 jaar mee en gaat het nog wel even trekken, afijn die van de huisbaas. 20 jaar max zou ik zeggen indien goed onderhouden. Mensen van 50 tot 60+ bvb die vorig jaar een nieuwe gas condensatie ketel kochten zullen zich inderdaad niet (meer )haasten in het plaatsen van iets anders, want brengt niet meer op. Gas verduren is 1 ding, maar men moet ook niet gaan overdrijven in bvb 2025-26.

Afijn, we zijn wat voorbarig. Want het valt te bezien wat Vlaanderen met deze Euro norm/regel gaat doen in de nabije toekomst.
Europa heeft zich ook moeten inperken ivm beleid elektrische autos bvb.

Laatst bewerkt:
Sinds wanneer heeft Vlaanderen eigenlijk een minister bevoegd voor landbouw én omgeving? Die post aan CD&V geven is de kat bij de melk zetten, vrees ik.

Eind augustus kwam er een nieuw wetenschappelijk rapport over de impact van stikstof op ons leefmilieu maar blijkbaar is dat rapport helemaal niet aan bod gekomen tijdens de onderhandelingen. Nochtans is het wel verplicht om het milieubeleid te baseren op het meest recente wetenschappelijke advies.

Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) heeft al geruime tijd een advies klaar over de impact van stikstof op ons leefmilieu. Dat advies maakt duidelijk dat ruim de helft van de Vlaamse natuurtypes, zoals bossen, duinen of weilanden, nog minder stikstof aankunnen dan het Stikstofdecreet vandaag toelaat.

De woordvoerder van minister van Omgeving en Landbouw Jo Brouns (CD&V) zegt dat het advies tijdens de onderhandelingen “in zijn geheel niet aan bod is gekomen". Het kabinet van ex-minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) bevestigt dit.
De impact van het advies is verregaand. Door de inhoud ervan, maar ook door het statuut. Het advies is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en milieubeleid moet, volgens vaste rechtspraak, gebaseerd zijn op de best beschikbare wetenschappelijke kennis.

Voor de Vlaamse Regering is er met andere woorden geen ontkomen aan. Maar hoewel het advies al sinds eind augustus op het bureau van Demir ligt, negeerden de onderhandelaars het cruciale document bij de vorming van een nieuwe Vlaamse Regering.
Dat er niet over het advies werd gecommuniceerd en dat het, afgaand op het regeerakkoord, ook geen rol speelde bij de supergevoelige Vlaamse onderhandelingen over de stikstofproblematiek, ligt mogelijk aan de ongelegen inhoud. Het advies verkondigt niet bepaald een blijde politieke boodschap. Van de 75 verschillende habitattypes die in Vlaanderen voorkomen – van veenbossen over blauwgrasland tot droge heide – zijn er 68 min of meer stikstofgevoelig. Die habitattypes “verdragen” jaarlijks tussen de 6 en 34 kilo stikstof per hectare.

De grootste bijstelling komt er voor de zowat 30.000 hectare aan natte bostypes en de 6.800 hectare aan droge heide, landduinen en struwelen. Voor een kleiner deel natte heide is de bijstelling beperkt. Opgeteld komen de twee grootste natuurtypes overeen met een oppervlakte die overeenkomt met ongeveer een derde van de totale oppervlakte die in Vlaanderen onder effectief natuurbeheer staat.

Sinds wanneer heeft Vlaanderen eigenlijk een minister bevoegd voor landbouw én omgeving? Die post aan CD&V geven is de kat bij de melk zetten, vrees ik.
Is dat vroeger niet altijd geweest?
Ik dacht dat het vorige legislatuur een serieuze verwezelijking was om dat eindelijk eens uit elkaar te trekken.

Maar voor de rest heb je gelijk denk ik, vrees een beetje voor het natuurbeleid

Alsof het gevolg dat die president dan moet aanhouden niets kost (hetgeen nu betaald wordt met die dotatie). Of het feit dat die president dan een pensioen moet trekken (zie Amerika met hun ex presidenten die een ex presidenten pensioen trekken..), of de beveiligingskosten die moeten betaald worden ( nu via de dotatie - in amerika via de overheidsuitgaven ergo secret service), het onderhoud van het domein (opnieuw dotatie), de inrichting en aanpassingen en renovatie van het domein (via de federale facility management entiteit). Dan hebben we nog niet gesproken over de reizen, etc in het kader van de job. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een koning als arbitrator meer geoefend is in neutraliteit dan een president of ex president..., zie de discussie in Frankrijk betreffende Macron...

Naast het feit dat iemand die 4 of 8 jaar de sleutels in handen krijgt van het volledige land weet dat dit beperkt is, of hij moet autocratisch worden. En het feit dat die, door de egocentrische wezens dat wij zijn, zijn bedje waarschijnlijk wel zal spreiden. Terwijl bij een koning het principe achter hem of haar een dotatie te geven is om ervoor te zorgen dat het geld daar minder meespeelt omdat de toekomst toch gewaarborgd is.

Opnieuw, voor mij hoeft het niet. Noch zie ik in hoe je ineens de koninklijke schenking gaat kunnen nationaliseren... we zijn voorlopig nog geen communisten. Noch heb ik een probleem dat er nog 1 locatie is waarbij de geboorte erin alles bepalend is. Indien al de rest aangepast is via de genomen maatregelen om kansen / opportuniteiten te geven aan de mensen die ze willen grijpen.

Waarom bekijk je het zo eng? Het is helemaal niet nodig om te vergelijken.
Je hoeft helemaal geen gevolg te betalen, je hoeft hen geen pensioen te betalen. Je hoeft helemaal geen secret service te betalen. Je hoeft hem helemaal de sleutels van het land niet in handen te geven.

Het eenvoudigste voorbeeld is Vlaanderen of Wallonië, die vormen een regering, ontvangen buitenlands bezoek en doen aan handelsmissies. En dat allemaal zonder een familie van adel nog rijker te maken.

Je hoeft helemaal geen gevolg te betalen, je hoeft hen geen pensioen te betalen. Je hoeft helemaal geen secret service te betalen. Je hoeft hem helemaal de sleutels van het land niet in handen te geven.

Het eenvoudigste voorbeeld is Vlaanderen of Wallonië, die vormen een regering, ontvangen buitenlands bezoek en doen aan handelsmissies. En dat allemaal zonder een familie van adel nog rijker te maken.
Denk je dat er geen dienst is die zich bezighoudt met handelsmissies, met ontvangst buitenlandse delegaties? Denk je echt dat als een chinese delegatie naar België komt, dat daar geen personeelskost is voor de geheime dienst?

Ik zeg niet dat er niks bespaard zou kunnen worden, maar zeggen dat de kost veel kleiner zou zijn, is op weinig gebaseerd. Bovendien zijn koninklijke kastelen redelijk onderhoudsintensief en weinig verkoopbaar.

Je hebt al het voorbeeld van JPV. Maar laat gerust eens weten hoe jij dat dan ziet ? Waarbij de minister president van Vlaanderen 0€ verdient, geen pensioen krijgt, geen ambtswoning heeft, niet ondersteund wordt met personeel of beschermingsdiensten of... en welke zot je denkt hiervoor te strikken ?

Een Marc Coucke misschien ? Zoals Trump in Amerika? Dan toch liever een koning en koningin met prinses of prins die opgeleid en gegroomd worden. Het is nu niet alsof ik het warm krijg van Mathias Diependael, Jambon, Liesbeth Homans, Bourgeois, Kris peeters, Leterme, Bart Somers,... om te zeggen dat is veeeeeel beter.

Het leek mij logisch te zijn dat ik vergelijk met bestaande systemen met een president om de validiteit te toetsen. Dan uit te gaan van iets dat nergens bestaat. Maar als je een voorbeeld kan geven waar het zo wel werkt, laat het gerust weten.

Is dat vroeger niet altijd geweest?
Ik dacht dat het vorige legislatuur een serieuze verwezelijking was om dat eindelijk eens uit elkaar te trekken.

Maar voor de rest heb je gelijk denk ik, vrees een beetje voor het natuurbeleid

Joke Schauvliege was destijds ook belast met Landbouw en Leefmilieu.
Omgeving was vroeger leefmilieu qua benaming zeker? Idd altijd in handen van de boerenbond cd&v geweest behalve vorige legislatuur

Je hebt al het voorbeeld van JPV. Maar laat gerust eens weten hoe jij dat dan ziet ? Waarbij de minister president van Vlaanderen 0€ verdient, geen pensioen krijgt, geen ambtswoning heeft, niet ondersteund wordt met personeel of beschermingsdiensten of... en welke zot je denkt hiervoor te strikken ?
Maar die MP hebben en betalen we nu ook al. We hebben daarbovenop gewoon die koning die eigenlijks niets toevoegt. Schrap dat koningshuis gewoon.
De deelstaten kunnen het perfect zonder koning. De Federale moet dat ook kunnen. De voorzitter van uw parlement kan perfect die "koninklijke taken" er gewoon bijnemen.

Denk je dat er geen dienst is die zich bezighoudt met handelsmissies, met ontvangst buitenlandse delegaties? Denk je echt dat als een chinese delegatie naar België komt, dat daar geen personeelskost is voor de geheime dienst?

Ik zeg niet dat er niks bespaard zou kunnen worden, maar zeggen dat de kost veel kleiner zou zijn, is op weinig gebaseerd. Bovendien zijn koninklijke kastelen redelijk onderhoudsintensief en weinig verkoopbaar.
Natuurlijk zou de kost veel kleiner zijn, het hangt puur af van het systeem dat je implementeert.
Schrap het koningshuis, delegeer de taken van de koning naar de voorzitter van het Parlement et voila, bespaard!

Ik weet dat die dienst er is en dat die er zou blijven. Ik weet dat we instaan voor de beveiliging van buitenlandse gasten, EU, Navo,...
Ik weet ook dat dat niet relevant is voor de figuur van het koningshuis. Da's gewoon extra dure kostenpost aan het hoofd van al die zaken.

Op buitenlandse handelsmissies zijn ze nochtans zelfs bij N-VA zeer blij wanneer de koning meegaat. De koning van België opent in het buitenland nog altijd een stuk meer deuren dan de premier, en al zeker meer dan de minister-president van Vlaanderen.

Voor de rest denk ik dat ze zeker gesnoeid kan worden in de dotatie, maar ik zou het toch jammer vinden moest de monarchie verdwijnen. Ik heb het al gezegd, da's een stuk levend erfgoed. Een connectie met honderden jaren Belgische en Europese geschiedenis.

Maar die MP hebben en betalen we nu ook al. We hebben daarbovenop gewoon die koning die eigenlijks niets toevoegt. Schrap dat koningshuis gewoon.
De deelstaten kunnen het perfect zonder koning. De Federale moet dat ook kunnen. De voorzitter van uw parlement kan perfect die "koninklijke taken" er gewoon bijnemen.

Schrap de deelstaten. Schrap de MP. We kunnen het perfect met een premier en de koning. Voor mij is de meerwaarde van gemeenten zelfs beperkt. En naar de meerwaarde van de koning ku je gewoon de post hierboven in acht nemen.

Als ik kijk naar de zaken waarvoor ik nu moet stemmen in de gemeenteverkiezingen dan haal ik bij de meesten om niet te zeggen allen mijn schouders eens op. En kan die proximiteit mij echt gestolen worden. Al begrijp ik dat er anderen zijn met een andere mening.

En dat laatste geldt voor mij ook voor het volledige Vlaanderen. Ik heb daar geen enkele voeling of affiniteit voor. Noch zie ik die regionalisatie als een meerwaarde. Maar puur als weggegooid geld.

Schrap de deelstaten. Schrap de MP. We kunnen het perfect met een premier en de koning. Voor mij is de meerwaarde van gemeenten zelfs beperkt. En naar de meerwaarde van de koning ku je gewoon de post hierboven in acht nemen.

Als ik kijk naar de zaken waarvoor ik nu moet stemmen in de gemeenteverkiezingen dan haal ik bij de meesten om niet te zeggen allen mijn schouders eens op. En kan die proximiteit mij echt gestolen worden. Al begrijp ik dat er anderen zijn met een andere mening.

En dat laatste geldt voor mij ook voor het volledige Vlaanderen. Ik heb daar geen enkele voeling of affiniteit voor. Noch zie ik die regionalisatie als een meerwaarde. Maar puur als weggegooid geld.
Er zijn landen met minder inwoners dan onze regio's die het veel beter doen
We hebben meer regionalisering nodig zodat we eindelijk onze eigen koers kunnen varen en de Franstalige hun eigen putten kunnen vullen (en ook in Vlaanderen de schulden kunnen dalen, helaas zien de sossen dat nog altijd niet in. Stel u voor dat je overschot hebt :lol:)

Terug
Bovenaan