Regisseur van de maand Akira Kurosawa

Lakigigar

Well-known member
Akira-Kurosawa.png


Akira Kurosawa kan gerust een filmlegende genoemd worden, en is één van de grootste en meest gekende Japanse filmregisseurs, vooral gekend omwille van heel wat Japanse filmklassiekers, alsook enkele samuraiklassiekers die bijvoorbeeld duidelijk van invloed van waren op latere films en regisseurs.

Films die veel geprezen worden zijn natuurlijk Seven Samurai, Yojimbo en diens opvolger Sanjuro, zijn eerste echte doorbraak Rashomon, Ikiru, Tengoku to Jigoku en Ran. Daarnaast ook nog Dreams, Kagemusha, The Hidden Fortress, The Bad Sleep Well, The Red Bears, Dersu Uzula en voor je het weet noem je alweer bijna zijn volledige filmografie op. De man heeft een lange carrière gehad, en op het einde ook nog de transitie naar de kleurenfilm gemaakt. Een bekende acteur waar de regisseur vaak mee samenwerkte was Toshiro Mifune

Persoonlijk nog geen film gezien, hoewel veel me wel lijkt te interesseren of over de jaren heen meer beginnen te interesseren is (initieel niet), maar de tijd en de goesting blijft soms wel eens wat achterwege, en bepaalde films zijn toch wel een lange concentrerende zit. Maar het is zeker iets, absoluut, waar ik me nog in wil verdiepen en ik heb veel respect voor de man.

Op basis daarvan kan ik het dus niet over persoonlijke ervaringen hebben, dus hoop ik dat andere gebruikers nog iets kunnen toevoegen, en ervaringen met zijn films willen delen.


 
Ikiru moet toch een van de mooiste films zijn die ik al heb gezien. Die probeer ik alleen te zien wanneer de setting juist is en ik erbij kan zitten met een glas Japanse whisky en na een goede maaltijd.
 
jammer dat zijn films zo moeilijk te vinden zijn.
Heb zelf de boxset met Seven Samurai, Ikiru, Sanjuro en Yojimbo jaren geleden gekocht.
Ook Ran heb ik op DVD.

Alle 5 prachtige films en aanraders
 
Enkel nog maar Seven Samurai gezien.
Het zijn toch wel veelal films waarvoor je echt in de mood moet zijn imo.
 
Enkel nog maar Seven Samurai gezien.
Het zijn toch wel veelal films waarvoor je echt in de mood moet zijn imo.
Seven Samurai duurt nogal lang en heeft een bijzondere sfeer die je moet leren appreciëren. Wij zijn in het Westen gewend aan Hollywood, terwijl Japanse films in de jaren '50 nog duidelijk afstammen van de Japanse theatertraditie.
 
Kurosawa werd nochtans door de Japanners zelve verweten zich nogal te verloochenen aan een Westerse stijl.

Seven Samurai kan je overigens zoals al die oudere klassiekers die 3+ u duren, als mini serie benaderen, en in 2 of 3 keer bekijken.

Onlangs ook zo Lawrence of Arabia bekeken. Is het ideaal? Nee. Maar dat is 3+u op uw gat zitten eigenlijk ook niet.

Toen +- 15 jaar geleden bijna alles op dvd uit kwam ietwat te geforceerd door heel zijn oeuvre gegaan, om het maar gezien te hebben. Zijn meer verfijnde films als een Ikiru en Ran gingen toen grotendeels aan mij voorbij en verdienen zeker een rewatch.

Rashomon, Yojimbo en Throne of Blood al wel heel wat herbekeken.
 
Kurosawa werd nochtans door de Japanners zelve verweten zich nogal te verloochenen aan een Westerse stijl.

Seven Samurai kan je overigens zoals al die oudere klassiekers die 3+ u duren, als mini serie benaderen, en in 2 of 3 keer bekijken.

Onlangs ook zo Lawrence of Arabia bekeken. Is het ideaal? Nee. Maar dat is 3+u op uw gat zitten eigenlijk ook niet.

Toen +- 15 jaar geleden bijna alles op dvd uit kwam ietwat te geforceerd door heel zijn oeuvre gegaan, om het maar gezien te hebben. Zijn meer verfijnde films als een Ikiru en Ran gingen toen grotendeels aan mij voorbij en verdienen zeker een rewatch.

Rashomon, Yojimbo en Throne of Blood al wel heel wat herbekeken.

Die films opdelen vind ik wel wat zonde, die kijk ik toch liever in één trek al lukt me dat tegenwoordig niet omdat mijn vrouw geen fan is van de betere film en mijn dochter van 2 jaar kijkt liever naar Peppa Pig dan naar Seven Samurai.

Wat de Japanse stijl betreft bedoel ik vooral de acteerstijl, die soms nogal eens grotesk durft overkomen.
 
Enkel nog maar Seven Samurai gezien.
Het zijn toch wel veelal films waarvoor je echt in de mood moet zijn imo.
Dit begrijp ik niet zo goed, dat geldt toch voor elke film? Waarom een film opzetten als je er niet voor in the mood bent? Ook niet zeker hoe je over "veelal" kunt spreken als je nog maar een van zijn films gezien hebt.

1. Ran
2. Seven Samurai
3. Rashomon
4. High and Low
5. Yume (aka Akira Kurosawa's Dreams)
6. Dersu Uzala
7. Ikiru
8. The Bad Sleep Well
9. Drunken Angel
10. Yojimbo
11. Red Beard
12. Throne of Blood
13. The Hidden Fortress
14. Kagemusha
15. Sanjuro
16. Stray Dog
17. The Quiet Duel
18. Sanshiro Sugata
19. The Lower Depths


@Avondland welke Kurosawas heb je nog gezien? Ik denk echt dat Yume en Dersu Uzala helemaal jouw ding gaan zijn.
 
Dit begrijp ik niet zo goed, dat geldt toch voor elke film? Waarom een film opzetten als je er niet voor in the mood bent? Ook niet zeker hoe je over "veelal" kunt spreken als je nog maar een van zijn films gezien hebt.
Het kijkt niet zo vlot weg als recentere films van >2000. Ik zal oudere films eerder opzetten op een druiligere middag dan 's avonds om lekker te ontspannen in de zetel. Ik kijk meestal naar oudere films als het er zijn "die je moet gezien hebben" en er zijn niet zo heel veel waar ik écht van genoten heb. Ik apprecieer ze wel maar dan eerder voor wat ze betekenen.
 
Dersu Uzala is integraal en legaal te bekijken via het Youtube kanaal van Mosfilm.


Misschien interessant voor de paupers die niet heel veel geven om kwaliteit (het is wel 1080p dus geen ramp) of voor de ouders die enkel films kunnen zien op hun smartphone tijdens de karige me-time op het toilet.
 
Dit begrijp ik niet zo goed, dat geldt toch voor elke film? Waarom een film opzetten als je er niet voor in the mood bent? Ook niet zeker hoe je over "veelal" kunt spreken als je nog maar een van zijn films gezien hebt.

1. Ran
2. Seven Samurai
3. Rashomon
4. High and Low
5. Yume (aka Akira Kurosawa's Dreams)
6. Dersu Uzala
7. Ikiru
8. The Bad Sleep Well
9. Drunken Angel
10. Yojimbo
11. Red Beard
12. Throne of Blood
13. The Hidden Fortress
14. Kagemusha
15. Sanjuro
16. Stray Dog
17. The Quiet Duel
18. Sanshiro Sugata
19. The Lower Depths


@Avondland welke Kurosawas heb je nog gezien? Ik denk echt dat Yume en Dersu Uzala helemaal jouw ding gaan zijn.

Niet enorm veel (willekeurige volgorde), dus ik moet wel wat inhalen. Derzu Uzala had ik ooit wel eens gedownload, maar daar ben ik nog niet aan begonnen en op Mubi staat vandaag alleen maar Rashômon beschikbaar:

Ran
Seven Samurai
Rashomon
Yume (aka Akira Kurosawa's Dreams)
Ikiru
Yojimbo
The Hidden Fortress
Sanjuro

EDIT: @FlyingHorseman BEDANKT!
 
Ah Kurosawa, meeste van zijn films maar één keer gezien, maar wat een indruk hebben die nagelaten.

1) Ikiru - staat in mijn top 10 aller tijden en met ruime voorsprong Kurosawa's beste

2) Ran
3) The Bad Sleep Well
4) Dersu Uzala
5) Kagemusha
6) High and Low

7) Rashomon
8) Seven Samurai
9) Sanjuro
10) Yojimbo
11) Throne of Blood
12) Hidden Fortress

2-6 en 7-12 zijn onderling eigenlijk inwisselbaar
 
Kurosawa werd nochtans door de Japanners zelve verweten zich nogal te verloochenen aan een Westerse stijl.
Het is een beetje een loop. Kurosawa zijn grote voorbeeld was John Ford en die zijn westerns, de man heeft ook meerdere Shakespeare verhalen bewerkt. Die invloeden en verhalen heeft hij naar zijn hand gezet en in de Japanse cultuur omgezet. Het zijn uiteindelijk Kurosawa zijn films die voor een George Lucas en Sergio Leone grote inspiratiebronnen zijn geweest en zo is Kurosawa ook een invloed geworden voor westerse cineasten.

Voor sommige Japanners zal hij te westers geweest zijn maar hij balanseert wel mooi tussen 2 werelden. Op die manier is hij ook een goeie instap in Japanse cinema
 
Kurosawa ranked https://boxd.it/8r9n6

Kurosawa heeft voor ieder wat wils. Er zijn samuraifilms, sociale dramas, shakespeare verfilmingen en in een vroege periode ook gangsterfilms maar daar heb ik niets van gezien. De man heeft een invloed gehad op cineasten wereldwijd en sommige dingen kan je nog altijd terugleiden tot zijn werk (zelfs in The Hunger Games zit een scene die ik nog naar Seven Samurai kan terugleiden. Daarom

Voor de usual suspects fan: Rashomon. Voor mij is dit ook zijn beste film. Filosofisch heel interresant en het narratief is best cool. Het is een beetje The Last Duel in zijn meest pure vorm en waarbij je meer zelf moet oordelen.

Voor de Star Wars fan: The hidden fortress. Zonder deze film geen Star Wars. Coole avonturenfilm met top actie scenes en toch een komische noot.

Voor de Fistfull of dollars: Yojimbo. Leone had door zijn fistfull of dollars een plagiaatzaak aan zijn broek van kurosawa en het verhaal is dus 1 op 1 hetzelfde. Dit is een zeer sfeervolle film die ook visueel knap is, zeker de actiescenes.

Voor fans van Lawrence of Arabia (geen link): Ran. Een shakespeare verfilming die best donker is. De massascenes blijven spektakel. Als zwart wit een obstakel is voor u start dan met deze.

Ikiru: prachtig en ontroerend drama. Hier kan ik niet echt een andere film aan vasthaken maar dit is echt een mooie film. Top gespeeld ook.
 
Heb Ikiru hier ook al heel lang op de watchlist staan, bij deze tijd om werk van te maken. Rashomon, Seven Samurai, Ran, Hidden Fortress en Yojimbo kon ik zeker smaken en ik zie dat velen zijn minder bekenden nog hoger aanschrijven dus ben wel curieus.
 
Terug
Bovenaan