Avondland
Well-known member
TLDR-waarschuwing: ik ga de introductie verrassend kort houden. Met filmpjes. Dus dat valt mee hé!
Hoe kan ik deze man introduceren? Japanse cinema heeft iets ... bijzonders. Ik kan mijn vinger er niet op leggen en vermoedelijk vertroebelt mijn voorliefde voor alles wat Japans is mijn oordeelkundig vermogen. Ieder zijn dingetje, nietwaar? Mijn all-time favorite zal wellicht nog lange tijd het wondermooie Ikiru van Kurosawa blijven, maar onderweg in het Japanse cinemaland ben ik ook de naam Yasujiro Ozu tegengekomen.
Misschien zal ik de term "pillow shot" lanceren, een techniek die tussen het narratieve en het niet-narratieve balanceert:
Waarmee begin je? Ozu was een zeer bedrijvige regisseur, ik denk niet dat iemand op dit forum alle films al gezien heeft en toegegeven, hij is niet meteen de bekendste Japanse regisseur. Good Morning/Ohayo vind ik dan wel een geweldige binnenkomer. Een van zijn latere kleurfilms die bij momenten intens grappig is. Japanse schetenhumor, maar dan cinematografisch om met de duimen en vingers van af te likken.
Floating Weeds is ook prachtig, en meteen ook een herwerking van een stomme film uit de jaren '30.
Tokyo Story is wellicht zijn meest gekende film en wordt nog steeds internationaal gelauwerd.
@PBR Streetgang zal wellicht nog extra aanvullingen kunnen doen, maar ik hoop dat deze topic voor velen een mooie introductie tot de Japanse cinema zal worden. Ozu maakt het type films waarvan je mond openvalt. That's amore.
Hoe kan ik deze man introduceren? Japanse cinema heeft iets ... bijzonders. Ik kan mijn vinger er niet op leggen en vermoedelijk vertroebelt mijn voorliefde voor alles wat Japans is mijn oordeelkundig vermogen. Ieder zijn dingetje, nietwaar? Mijn all-time favorite zal wellicht nog lange tijd het wondermooie Ikiru van Kurosawa blijven, maar onderweg in het Japanse cinemaland ben ik ook de naam Yasujiro Ozu tegengekomen.
Misschien zal ik de term "pillow shot" lanceren, een techniek die tussen het narratieve en het niet-narratieve balanceert:
a cutaway, for no obvious narrative reason, to a visual element, often a landscape or an empty room, that is held for a significant time (five or six seconds). It can be at the start of a scene or during a scene. At a minimum, in Ozu’s work, these pillow shots inject a sense of calm and serenity and contribute to the elegant and stately pacing of his movies. But they may mean quite a bit more.
Waarmee begin je? Ozu was een zeer bedrijvige regisseur, ik denk niet dat iemand op dit forum alle films al gezien heeft en toegegeven, hij is niet meteen de bekendste Japanse regisseur. Good Morning/Ohayo vind ik dan wel een geweldige binnenkomer. Een van zijn latere kleurfilms die bij momenten intens grappig is. Japanse schetenhumor, maar dan cinematografisch om met de duimen en vingers van af te likken.
Floating Weeds is ook prachtig, en meteen ook een herwerking van een stomme film uit de jaren '30.
Tokyo Story is wellicht zijn meest gekende film en wordt nog steeds internationaal gelauwerd.
@PBR Streetgang zal wellicht nog extra aanvullingen kunnen doen, maar ik hoop dat deze topic voor velen een mooie introductie tot de Japanse cinema zal worden. Ozu maakt het type films waarvan je mond openvalt. That's amore.
Laatst bewerkt: