Napoleon

Film Napoleon

Schrap Dune 2 nu ook maar :p

I know. :cry2: De eerste helft van dit jaar was een topperiode voor de cinéma, maar de laatste helft begint precies toch wat poverder te worden.
Sinds Oppenheimer niet meer naar de cinéma geweest.

Geen hagiografie, wel gewoon die hedendaagse tendens beu dat alles en iedereen zogezegd in het rijtje Hitler, Stalin en Mao hoort untill proven to be Mother Theresa (en zelfs die kan je vanuit onze 2023-bril ferm bekritiseren om haar antiabortus/-anticonceptie standpunten).

Om nog maar te zwijgen van stervende mensen te dopen in haar religie buiten hun wil om. Dat Moeder Teresa nog steeds geldt voor sommigen als een typevoorbeeld van een heilige, is triest.
 
Net gaan zien in imax in Antwerpen met het verjaardagstiecket van menne maat dus ik kan niet klagen.

Degelijke film maar verre van memorabel. De veldslagen zijn goed gedaan, maar toch niet episch.

Blijkbaar is de film eigenlijk 3,5u labg en voorzien voor Apple tv, maar hebben ze hem gekortwiekt voor de cinema om kans te maken op oscars. Oscarwaardig vind ik hem nu niet direct.

6,5/10, waarschijnlij is de niet gekortwiekte versie een stuk beter, net zoals bij Kingdom of Heaven.
 
Een solide 7/10.
Niet slecht, maar ook niet mega memorabel.

Voor geschiedenis liefhebbers waarschijnlijk nog wat extra minpunten vanwege het loopje dat ermee genomen wordt.
 
Ook gaan zien met gratis tickets van KBC.
Vond hem tegenvallen, ik had lang geleden de Klara podcast al beluisterd.
 
Een film die je beter in Imax ziet? Of niet speciaal een meerwaarde?
nah, vind ik niet
cinema heeft meerwaarde, imax is niet nodig

Deze week ook gaan kijken en de al redelijk getemperde verwachtingen werden niet ingelost

Ik had na het zien van de trailer al het vermoeden dat Ridley veel te veel in de film zou willen proppen, en dat bleek uit te komen
Daardoor krijg je enerzijds te weinig diepgang in het personage Napoleon en anderzijds springt de film van de hak op de tak qua historische gebeurtenissen, zonder al te veel context.
Wat mij betreft had Ridley Scott beter een specifieke periode uitgekozen om het de man Napoleon uit te diepen. Nu krijg je basically een oplijsting van greatest hits van Napoleons wikipedia pagina. Het enige dat wat diepgang krijgt is zijn relatie met Josephine (voortreffelijk vertolkt door Kirby)
Van de 4u durende versie die later op Apple TV komt verwacht ik eerder extra historische context dan diepgang in zijn personage

Wat uiteraard wél de moeite is zijn de geweldig in beeld gebrachte battle scenes. Die zijn om duimen en vingers af te likken
En ik heb ook geen moeite met de (blijkbaar vrij talrijke) historische fouten. We kijken nog altijd naar een film, en niet naar een docu
Maar een goede film levert dat dus niet op

meer dan 6/10 kan ik hier echt niet voor geven
 
Genoten van de film, maar had op beter gehoopt. Gelijk hier nog al vermeld werd: er wordt te rap van een historisch punt naar het ander gesprongen, waardoor de conflicten zeer oppervlakkig voelen. Hetzelfde geldt voor de personages: deftige acteerpresentaties en je krijgt wel de "quirks" te zien van Napoleon en Josephine, maar het blijft vrij oppervlakkig allemaal.

Zonde eigenlijk want de veldslagen worden fantastisch in beeld gebracht. Iets zegt me dat dit concept beter was geweest als een miniserie met andere schrijvers. Als de veldslagen echt strategisch inzicht toonden, personages konden ademen tussen events heen en een beetje meer aandacht ging naar het historisch aspect.
 
Ook net gaan zien, zag er wel naar uit omwille van de mooie trailer en Joaquin Phoenix en Ridley Scott.

Vond het toch maar een tegenvaller. Zoals eerder hier vermeld, van de hak op de tak springen. Niet veel diepgang. Zeer jammer! Was wel allemaal prachtig verfilmd! Ze hadden het beter in meerdere delen gebracht of als miniserie.

Ik zou de lange versie ooit wel een kans willen geven, maar zou er geen apple + voor nemen.
 
Ook net gaan zien, zag er wel naar uit omwille van de mooie trailer en Joaquin Phoenix en Ridley Scott.

Vond het toch maar een tegenvaller. Zoals eerder hier vermeld, van de hak op de tak springen. Niet veel diepgang. Zeer jammer! Was wel allemaal prachtig verfilmd! Ze hadden het beter in meerdere delen gebracht of als miniserie.

Ik zou de lange versie ooit wel een kans willen geven, maar zou er geen apple + voor nemen.
Net ook gezien en deel dezelfde mening , gaat veel te snel van het ene naar het andere, ik stoor me er ook aan dat iedereen gewoon dezelfde taal en accent spreekt. Duidelijk gemaakt voor het Amerikaanse publiek.
 
Wel absurd dat wat ik dacht dat één van de meest onrealistische dingen uit de film was dus Napoleon écht overkomen is... maar niet op het moment dat het in de film wordt afgebeeld, dus ja, creatieve vrijheid?


Apple+ heeft veel kwaliteitsseries en -films precies, maar aangezien dat gekoppeld is aan hun overprijsde hardware zal dat bij mij nooit in huis komen.
 
Apple+ heeft veel kwaliteitsseries en -films precies, maar aangezien dat gekoppeld is aan hun overprijsde hardware zal dat bij mij nooit in huis komen.
Bedoel je gekoppeld als in dat je hun hardware ervoor nodig hebt? Want dat is niet het geval, ik heb de Apple TV+ app gewoon op mijn LG tv en op mijn PS5 staan.

Apple is (was?) trouwens nogal gul met free trials en gratis maanden. Denk dat ik in totaal al een jaar Apple TV+ gehad heb zonder ooit er voor te moeten betalen. Ben nu van plan het gewoon af en toe eens een maand te nemen voor €10 als er weer een paar interessante dingen bij gekomen zijn. Het beperktere aanbod is naast nadeel tegelijk een voordeel op die manier, niet echt de moeite om heel een jaar geabonneerd te blijven.
 
Bedoel je gekoppeld als in dat je hun hardware ervoor nodig hebt? Want dat is niet het geval, ik heb de Apple TV+ app gewoon op mijn LG tv en op mijn PS5 staan.

Apple is (was?) trouwens nogal gul met free trials en gratis maanden. Denk dat ik in totaal al een jaar Apple TV+ gehad heb zonder ooit er voor te moeten betalen.

Ahzo, tempting... want zou For All Mankind wel eens willen kijken, plus Killers of the Flower Moon.
Maar dat wordt dan alweer een zoveelste streamingdienst. Eens nakijken in de kerstperiode dan of ik dat niet kan scummen tijdens een free trial.
 
Ook gaan kijken in Kinepolis. Vond 'm ook wat tegenvallen. Geen slechte film, maar ik had er meer van verwacht. (Wellicht met Gladiator in het achterhoofd.)
 
Ook net gaan zien.
ik vond het eigenlijk niet meer dan een standaard biopic. niks speciaals aan.
goed gekeken naar andere films ook
de geboortescene leek hard op een vergelijkbare scene uit Marie Antoinette, bvb.
de intrede in Moskou leek bijna copy paste uit een andere Napoleon-film die ik lang geleden gezien heb
ook gelijkenissen met een Russische film over ongeveer dezelfde periode

boeiend op zich allemaal wel, maar deze gaat toch niet herinnerd worden als één van de beste films van het jaar, vrees ik.
 
Ik ben er niet zot van. Hij is mooi gemaakt, maar heeft voor mij wel een paar issues:

1) het is té weinig een biopic en té weinig een epische film. Schippert constant tussen de twee en wordt uiteindelijk niets. Openingsscène & Austerlitz zijn nog leuk gedaan, maar daarna wordt het heel erg mager qua gevechten, terwijl er qua biopic enkel wordt ingegaan op de relatie Napoleon/Joséphine.

2) De pacing zit naar mijn gevoel verkeerd. Napoleon was iemand die leefde in de zesde versnelling. Je krijgt nooit écht het gevoel van wat hij allemaal deed/waar hij allemaal gezeten heeft. De scènes met Joséphine zijn belangrijk voor zijn leven, maar halen het tempo er gigantisch uit.

3) Waterloo vond ik echt een draak van een gevecht. Ok, je kan een film draaien enkel over die slag, maar dit was echt heel zwak. Redelijk wat over gelezen indertijd en je hebt dan epische dingen in je hoofd, wat uiteindelijk vertaald wordt in een anticlimax (voor mij toch)

6/10 voor mij
 
Wat een aperte onzin. Napoleon gaf bijvoorbeeld mannen (weer) het recht hun vrouw te doden als deze was vreemdgegaan.

E0xhRQ7WUAEMt6K.jpg


(Grapje ofc)
 
Ik vond hem niet slecht, maar ook niet echt goed.

't Is een triestig eindejaar eigenlijk, ik keek vooral naar Dune 2 uit maar dit wordt verplaatst naar volgend jaar. Ik begrijp niet waarom, als de film dan toch al af is. En dan zit je met The Marvels die een dikke flop is. Dan zal ik misschien nog naar Aquaman 2 zien, gewoon omdat het zo'n beetje traditie is om jaarlijks eens naar de cinema te gaan in die periode.
 
Er zit toch geen samenhang in deze film? Het voelt aan als wat losse "dagboek-fragmenten" die ze in een film gegoten hebben.
Ikzelf heb weinig interesse (en dus ook geen kennis) van eender welk geschiedenis onderwerp en ik heb na het zien van deze film echt bitter weinig bijgeleerd.
 
Vond het echt een slechte film. Hoe langer ik erover nadenk, hoe slechter ik hem vind.
Zoals eerder aangehaald de pacing, maar ook de relatie tss Napoleon en Josephine vond ik heel zwakjes. Je leeft echt niet mee met hen. Verder rammelt er vanalles aan de film, personages die eerst belangrijk lijken maar plots niet meer aan bod komen zonder verdere uitleg (pleegzoon, Napoleon zijn broer, …), het personage van Napoleon zelf die vooral overkomt als heel labiel, het ene moment lijkt hij een autist, daarna lijkt hij eerder een slechte komiek, dan weer iets anders. Alsof Joaquin Phoenix niet wist wat hij er mee aan moest en dus maar alles tegelijk probeert te brengen.
Alles was zo… underwhelming. Teveel tegelijk en dus niks goed. Niet in het minst Waterloo.
Ik kreeg soms het gevoel dat ik naar Forrest Gump aan het kijken was, maar dan in een ander land, andere tijdsperiode en Forrest werd vervangen door Napoleon. Iemand die niet lijkt te weten waar hij echt mee bezig is en toevallig belandt op plaatsen die later van historisch belang zijn.
Zwaar teleurstellend, en ik was al gaan kijken zonder verwachtingen.
 
Terug
Bovenaan