Lakigigar

Well-known member
image-w856.jpg


De komende twee weken is het de beurt aan David Cronenberg die de start van de maand die geassocieerd wordt met horror voor zijn rekening mag nemen. Natuurlijk heeft Cronenberg echter ook niet alleen horror gemaakt, en zijn sommige van deze horrorfilms ook wel best alternatief te noemen. Cronenberg is best een bekende regisseur die ook wel gekend is voor zijn invloed op het body horror genre. Bij films zoals Videodrome en zeker The Fly zijn daar heel wat kenmerken in aanwezig, en dat zijn ook wel de twee bekendste films van de regisseur. In de jaren '80 heeft hij vooral bijgedragen tot science-fiction achtige horrorfilms waarvan sommigen ook tot een cultfilm uitgroeiden. Maar na de jaren '80 heeft Cronenberg zich ook gestort op enkele andere genres zoals drama's, thrillers of gangsterfilms, enkele daarvan die erkenning kregen door filmcritici. In meer recenter werk heeft de regisseur ook veel samengewerkt met acteur Viggo Mortensen die in enkele films ook te zien is, zoals A History of Violence of Crimes of the Future die dit jaar uitkwam.

Het oeuvre is opnieuw best groot, dus misschien dat andere gebruikers ook hun mening kunnen geven op wat zeker gezien moet worden, of de moeite waard is.

Zijn zoon Brandon Cronenberg is trouwens ook regisseur en heeft met Possessor recent ook al een succes gekend.


 
Van wat ik gezien heb. Het vroege en latere werk moet ik nog eens checken. Van het later werk enkel Crimes Of The Future gezien maar die vond ik wat minder.

Aan te raden of verplicht om mee te beginnen imo is deze winning streak van 4 films:
- Scanners: zeer goed.
- Videodrome: top.
- The Dead Zone: top.
- The Fly: top.

Ook toegankelijker werk:
- A History Of Violence
- Eastern Promises

Weird shit die ik nog eens opnieuw zou moeten bekijken:
- Dead Ringers
- Naked Lunch
- Crash

Ook fun:
- eXistenZ
 
Damn @Hellsdinner had dat eerder gezegd, dan had je nog een paar van zijn films op de lijst voor Spooktober kunnen zetten!

Ik ben grote fan van Cronenberg. Hij wordt natuurlijk het meest geassocieerd met body horror maar die dient bij hem om een punt te maken of ondersteunen, niet zomaar voor wat gore te tonen. Vaak zijn het groteske, uiterlijke weergaves van achterliggende menselijke, maatschappelijke of wetenschappelijke thema's. Zijn hoofdpersonages zijn ook altijd onvolmaakt en soms eerder slecht maar toch heel interessant om te volgen. Ook zijn films die niet op body horror teren, zijn vaak nog apart en dragen toch zijn stijl.

@Deckard geeft een goed overzicht vind ik. The Fly is waarschijnlijk het beste instappunt van die vier films. Een relatief commerciële film maar toch nog steeds een typische Cronenberg met nog altijd indrukwekkende special effects. Mijn eigen ranking:

Videodrome
Dead Ringers
Crash
Eastern Promises
The Fly
The Brood (te lang geleden gezien)
Naked Lunch (vind ik beter nu ik het boek gelezen heb dan vroeger)
Spider
Cosmopolis
A History of Violence
Scanners
Crimes of the Future (2022)
eXistenZ (te lang geleden gezien)
A Dangerous Method
Maps To The Stars

Moeilijk te rangschikken, de eerste 3 liggen wel relatief vast. Alles tot en met Crimes of the Future gaat van fantastisch tot goed. A Dangerous Method is ook nog wel goed maar niet echt mijn type film, ook wat atypisch voor Cronenberg (eerder qua vorm dan qua onderwerp want hij heeft vaak psychologie onderzocht in z'n werk). Maps To The Stars is de enige die ik eigenlijk niet zo goed vond. eXistenZ was mijn eerste Cronenberg en ik ben vrij zeker dat ik die nu beter zou vinden. Cosmopolis is een van z'n minst goed onthaalde films, maar ik vind die ondergewaardeerd. A History of Violence vind ik het moeilijkst te rangschikken. Vergeleken met de kritieken kan het zijn dat ik die minder naar waarde schat.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij
Eastern Promises
A history of violence
The Fly
A dangerous method.

De eerste twee is wel al relatief lang geleden dat ik die gezien heb dus kan zijn dat ik me die iets te positief herinner (grote fan van Mortensen Hurt en Harris destijds).
 
Vandaag staat The Brood van de man op het programma.

Reden daarvoor is dat ik de films die ik gezien heb uit die periode goed vond (The Fly), heel goed (Scanners) of fantastisch goed (Videodrome). Ik associeer de man, zoals velen ongetwijfeld, vooral met vettige body horror met deftige effecten erop. Eigenwijze regisseur lijkt me die rustig zijn eigen dingen doet en kiest en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Moet er wel bijzeggen dat ik zijn later werk Cosmopolis (heel slecht), A Dangerous Method (slecht), A History of Violence (nog wel ok), en in mindere mate eXistenZ, minder kan appreciëren. Voor mijn part had die vol bij zijn jaren 80 films gebleven qua stijl en sfeer, zou ik hem in feite écht graag zien maken zelfs, een high(er) budget full body horror film anno 2022.

En wat zie ik, dit jaar is er ééntje uitgekomen die precies wel meer zijn onderwerp/stijl van vroeger is, staat bij deze op de watchlist.

Maar toch eerst The Brood ergens in de loop van vandaag :).
 
Ik vond The Brood zeker niet slecht, alleen ziet het er allemaal wat oubollig uit. De special effects hebben de tand des tijds iets minder doorstaan bij deze vind ik. Het verhaal is eigenlijk wel ok.

eXistenZ vind ik persoonlijk dan wel beter. Videodrome en Scanners is veel te lang geleden dat ik ze gezien heb dus kan er geen oordeel over vellen.
 
Ik ga ook trachten wat te zien. Zelf genomineerd, maar ook omdat ik zelf meer moet zijn. Laatste tijd echt weinig met film bezig geweest, maar ik ga het weer trachten op te pakken. Sowieso leent het winterhalfjaar zich beter voor film eigenlijk voor mij dan het zomerhalfjaar.

Voorlopig enkel The Fly en Videodrome die ik beide super vind. Ben benieuwd wat de regisseur nog meer in petto heeft.
 
Eastern Promises

Authentieke donkere film die weinig vreugde weet te brengen in een wereld vol uitschot op hoog niveau. Mortensen doet dat top, Watts wat mij betreft wat minder. Paar vintage body horror momenten met onder meer iets met vingers. Film zit perfect qua tempo. Sterk werk.

Cronenberg blijft voor mij vaak hit of (serieus) miss maar de mens weet wat hij wil doen en is wat mij betreft toch vrij uniek in de wereld van de cinema. Alleen daarvoor al mag hij ondanks zijn ondertussen 80 lentes blijven doorgaan wat mij betreft.

Ranking

Richting meesterwerk
Videodrome

Top
The Brood
Scanners
Eastern Promises

Mwa ja
ExistenZ
A History of Violence

Vond ik niks
Cosmopolis
A Dangerous Method
 
Laatst bewerkt:
Tijd geleden Spider voor de eerste keer gezien. Die deed mij niet zo veel eerlijk gezegd.

Recent Naked Lunch opnieuw bekeken. Nog altijd geen topper maar ik kon het al meer appreciëren.

Van het later werk zou ik A Dangerous Method, Cosmopolis en Maps To The Stars eens moeten checken.
 
Waar zitten Dead Ringers, Naked Lunch, The Fly, Crash en Spider in dat lijstje??
The Fly ben ik er vergeten tussen te gooien zou voor mij in de mwa ja vallen (heiligschennis volgens velen ik weet het :p). De rest nog niet gezien :).

De enige keer dat hij me voorlopig echt helemaal meehad blijft dus Videodrome, maar ik geef niet op, alleen al voor wat hij probeer te maken is het een regisseur waar ik nog wel wat van zal zien ooit :).
 
Nee, nog niet. Het is wel mijn favoriete Cronenberg en misschien een van mijn favoriete films tout court, dus de lat ligt hoog voor die remake. Maar ik heb best wel hoge verwachtingen.
 
Terug
Bovenaan