Memento: pffft trucje dat de film gebruikt is misschien wel origineel maar ik vond deze gewoon echt oninteressant deed me zeer weinig allemaal. Weet er ook niet veel meer van. Hoogstens doorsnee.
Memento werkt beter als je het over je heen laat lopen,
de gimmick is ook meer dan een gimmick omdat daardoor plotrevelaties anders aan het licht komen. Als regisseur moet je als je een spannende film wilt, met deze gimmick, het begin laten functioneren als een eind. Het hoofdpersonage weet evenveel over wat er gebeurt net als wij, buiten dat hij de aantekeningen heeft. Maar de personages errond hebben natuurlijk wel al de informatie die wij niet hebben (en ook hoofdpersonage). Om te zorgen dat de spanning blijft, moet het mystery beetje per beetje ontrafeld worden, maar moet het einde en in dit het geval op het begin nog iets gebeuren. Wel origineel op dat moment natuurlijkk, maar op zich was het einde of het begin in dit geval ook niet de leukste revelatie, want blijkt dat hij bewust ervoor kiest om zich in het ongewisse te houden, zodat hij tenminste dan nog iets heeft om in te verliezen.

Maar voor mij is het de sfeer (lo-fi visuals vergeleken met de rest ook) die het wel maakt.
 
Ja uiteraard, de gimmick zorgt idd voor "bijzondere" momenten tijdens de film, puur vorm is het niet maar ik zie er de meerwaarde niet in ook niet als er daardoor plotrevelaties anders aan bod komen. Ik snap het (denk ik toch :D ) wel, en ik snap de redenering erachter ook nog wel. Maar ik vind het precies gewoon niet nodig ofzo?

Soit, het kan zijn dat ik die nog wel is kijk in de loop van, zit sowieso relatief ver in het geheugen. Op de DVD staat de "normale" versie ook t schijnt daar ben ik in se wel is benieuwd naar :p .
 
Het "leuke" en tegelijk soms wat frustrerende aan Memento is dat het een film is die niet over geheugenverlies gaat, maar je als kijker effectief mee opzadelt met datzelfde geheugenverlies. Je inleven in een personage was nog nooit zo gemakkelijk. Hoe je dat geen meerwaarde kan vinden snap ik toch niet echt eerlijk gezegd, het is een totaal ander uitgangspunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Dan doet The Father dat (over een iets ander onderwerp, akkoord zijn wel raakvlakken maar bon) wel merkelijk beter bv vind ik daar twijfel je even goed of je zelf nu gek aan t worden bent of niet. En die heeft daar minder trucjes voor nodig, juist wat bijzondere montage misschien.

Nee, origineel wel, zeker weten maar of ik het een meerwaarde vind? Pfft nee niet per se, je kan die film op quasi exact dezelfde manier maken zonder de befaamde "truc". Ik was in ieder geval niet per se mee qua inleving, t kon mij vrij snel niet zo gek veel meer schelen.

Maar ik zal hem nog wel eens herkijken dan, tis er ééntje die dat wel kan gebruiken misschien.
 
Dat is ook de functie van Memento, want met dat geheugenverlies heb je zelf ook geheugenverlies, maar als je het van voor naar achteren zou doen, dan zou je weten wat ervoor gebeurt, en nu weet je eigenlijk enkel wat er na gebeurt (dat wel hints kan geven over wat er vooraf is gebeurd), maar het hoofdpersonage heeft daar geen weet van. Dat is ook de puzzel. Dat concept is erg goed gedaan. Het enige minpuntje is dat ik niet zo fan ben van de uitkomst van die puzzel en dus het einde, of eigenlijk het begin.

Ik begrijp als je het niet zo functioneel vind of niet zo nodig vind, maar op zich kan je dat over elke Nolanfilm wel zeggen van waar ik het me goed kan herinneren.
 
Jaja mensen ik ben mee hoor :D . De reden van de "truc" is om zo zelf te voelen wat het hoofdpersonage voelt, om zo zelf te denken wat het hoofdpersonage denkt, ... . Om zo zelf te moeten puzzelen net als het hoofdpersonage. Maar het doet me weinig, het voegt wat mij betreft weinig bij buiten dat ik me afvraag welke "truc" gaat er nu komen, ... . Is het origineel? Ja voor zover ik weet wel. Maar is het nodig of creëert het echt meerwaarde voor mij? Niet echt.

Ik herinner mij dat ik meer de focus aan t leggen was van alé hoe gaat Nolan dit nu brengen ipv echt mee te "zoeken" met ons hoofdpersonage. En los van de truc, vind ik de film qua verhaal, ... toch echt niks bijzonders. De film draait om de truc en als die dan niet zo goed werkt ja dan kan je niet zo veel met de film.
 
Ik vraag me af of er geen fanedit van Memento bestaat die de film in de "juiste" volgorde toont, zou eens interessant zijn om te zien.
 
Niemand die overigens
die fameuze crash met het vliegtuig enorm grappig vond? Wat een anti climax :')

The Prestige lijkt over het algemeen hier wel het hoogst te scoren. Leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
  1. Interstellar
  2. Interstellar
  3. Interstellar
  4. The Dark Knight
  5. Memento
  6. The Prestige
  7. The Dark Knight Rises
  8. Dunkirk
  9. Inception
  10. Batman Begins
  11. Tenet
Insomnia kan ik er niet tussen plaatsen omdat het te lang geleden is dat ik die zag.

Interstellar is de film der films en ik snap de kritiek op het einde, maar ik kijk er los over (vergelijk het een beetje met Sunshine, het is niet omdat het einde niet goed is, dat de hele film daarom slecht is). Interstellar bezorgt me elke keer kippenvel en tranen in de ogen. Alles wat ik goed vind aan film zit in Interstellar. Een meesterwerk dat ik enkel nog in de cinema wil kijken.

The Dark Knight trilogy zie ik ook nog steeds heel graag en Memento en The Prestige zijn allebei fantastische mindfucks. Tenet vond ik dan weer bagger. Hij lijkt daar een karikatuur te maken van zijn geklooi met tijdlijnen in Inception en Interstellar.
 
Terug
Bovenaan